Effectief omgaan met je tijd (time management)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door J.C. Philpot »

Effectief omgaan met je tijd kan een hele klus zijn.

Prive, en op je werk. Je krijgt te maken met afleiding, je eigen uitstelgedrag, verkeerde prioriteiten, stress, interrupties.

Ik sprak gisteren met iemand die bepaalde principes uit de regel van Benedictus mbt time management hanteerd: https://louterpromoveren.nl/benedictijn ... anagement/

Daarnaast heb je allerlei technieken, zoals de Pomodoro techniek:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pomodoro_Technique

Ook de matrix van Covey om prioriteiten te bepalen is heel bekend:
Afbeelding

Waar loop jij in dit opzicht (werk en prive) tegenaan? Welke principes gebruik jij, en welke lessen heb jij voor anderen? En hoe ga je om met afleiding?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Maanenschijn »

Interessant onderwerp. Ik gebruik een aantal eenvoudige aanwijzingen uit het boekje "ik heb de tijd" van Paul Loomans.

Benedictus heb ik er niet op nageslagen, lijkt me zeker interessant om eens navraag na te doen. Ik denk dat ik wel iemand weet.

Overigens heb ik ook wel eens last van uitstelgedrag. 'Eat that frog' is als boek daar weer behulpzaam bij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Ambtenaar »

Ik werk niet volgens een methode, maar heb mijn werk wel opgedeeld in blokken. Bijv. inbox behandelen, nota schrijven, overleggen, etc.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door ejvl »

Eigenlijk niets. Doe vaak meerdere dingen tegelijk met meerdere schermen.
Ik kan ook gerust een mail typen (blind) terwijl ik een ander gesprek met een ander voer.
Thuis gewoon ergens beginnen en ik zie wel hoe ver ik kom. Lukt het nu niet, dan morgen wel en anders iets langer doorgaan. Prioriteiten bepalen, dat eerst en dan de rest.
Geen specifieke methode.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Mara »

Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
En als ik dan ongestoord aan kan gaan pakken, lukt het wel. Maar als er druk achter staat, negen van de tien keer gebeurt er dan iets waardoor ik haper.
Ik ben wel enigszins jaloers op mensen die gedisciplineerd hun week indelen en zich daar dan strikt aan houden.
Daartegenover staat dat ik zeer flexibel ben.
Mensen die zich zo strak aan een schema houden, zijn op andere vlakken dan vaak ook star.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb een systeem voor mezelf dat ik altijd goed op de planning loop met mijn werkzaamheden. Vaak ga ik veel verder dan nodig is, maar als je eenmaal alles, in mijn geval alle projecten, goed op de rit hebt, kun je het makkelijk steeds bijhouden. Dit is wel eens lastig voor jezelf maar voor mij werkt het heel goed. Gebruik maken van een soort planningsprogramma of een boekje doe ik niet.

Soms lukt het niet helemaal, als er bijvoorbeeld een paar zaken geregeld moeten worden die veel tijd kosten, maar ik heb dat nog niet zo heel veel meegemaakt. Andere bedrijven vinden het meestal wel prettig dat je eigenlijk altijd tijd hebt, het vergt alleen wel wat van je flexibiliteit.

En je hoofd is lekker leeg aan het einde van de dag :jongle
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Ouderling »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Herkenbaar wat Mara heeft. Het geeft misschien geen beter gevoel maar presteer gewoon het beste onder (tijds)druk.

Ik handel daarentegen mijn mail wel gelijk af, en m'n bezoeken plan ik ook vooraf omdat dat niet anders kan uiteraard.
Laatst gewijzigd door Ouderling op 15 aug 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Zo zit ik ook in elkaar. Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.

Bij alle (binnenkomende) taken pas ik de matrix van Covey toepas: urgent en/of belangrijk.
Ik gebruik de app Microsoft To Do om taken op die manier te ordenen.
Verder gebruik ik de pomodoro-techniek, als ik met een intensieve taak (of alleen computerwerk) bezig ben.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Hollander »

Voor mij begint goed time management met "nee" zeggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Ik zie het als een zwakheid in mezelf. Dat ik die discipline soms mis.
Ouderling schreef:Herkenbaar wat Mara heeft. Het geeft misschien geen beter gevoel maar presteer gewoon het beste onder (tijds)druk.
Ja, onder druk wordt alles vloeibaar. ;)
Tiberius schreef:Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.
Die woorden ken ik niet. :)

Overigens doe ik dit niet op mijn werk, maar het gaat over mijn werkzaamheden thuis. Ik heb geen chef die me een por geeft, zo van: schiet eens op. Maar uiteindelijk zorg ik dat alles af komt, en netjes!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door samanthi »

Als ik werk met een deadline... dat komt het meestal op het laatste stukje aan... net als @Mara schuif ik het vooruit.
Hinderlijke gewoonte. :banghead
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Effectief omgaan met je tijd kan een hele klus zijn.

Prive, en op je werk. Je krijgt te maken met afleiding, je eigen uitstelgedrag, verkeerde prioriteiten, stress, interrupties.

Ik sprak gisteren met iemand die bepaalde principes uit de regel van Benedictus mbt time management hanteerd: https://louterpromoveren.nl/benedictijn ... anagement/

Daarnaast heb je allerlei technieken, zoals de Pomodoro techniek:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pomodoro_Technique

Ook de matrix van Covey om prioriteiten te bepalen is heel bekend:
Afbeelding

Waar loop jij in dit opzicht (werk en prive) tegenaan? Welke principes gebruik jij, en welke lessen heb jij voor anderen? En hoe ga je om met afleiding?
Een leuk topic
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:Voor mij begint goed time management met "nee" zeggen.
Als je het een beetje goed doet hoef je niet vaak nee te zeggen :) Nee hoor dat meen ik niet serieus, maar in sommige vakgebieden is nee zeggen niet echt handig. Dat hoort gewoon niet.
Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Zo zit ik ook in elkaar. Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.

Bij alle (binnenkomende) taken pas ik de matrix van Covey toepas: urgent en/of belangrijk.
Ik gebruik de app Microsoft To Do om taken op die manier te ordenen.
Verder gebruik ik de pomodoro-techniek, als ik met een intensieve taak (of alleen computerwerk) bezig ben.
Ook ESTJ? ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:
Hollander schreef:Voor mij begint goed time management met "nee" zeggen.
Als je het een beetje goed doet hoef je niet vaak nee te zeggen :) Nee hoor dat meen ik niet serieus, maar in sommige vakgebieden is nee zeggen niet echt handig. Dat hoort gewoon niet.
Klopt, ik heb ook met sferen te maken (gehad) dat "nee" zeggen niet hoort. Sinds ik heb ervaren dat die zo-hoort-het-regel roofbouw op mijzelf pleegt, weet ik dat het onzin is en het vooral tussen de oren zit. Het blijft soms nog lastig, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat het toepassen van die regel tal van positieve uitwerkingen op mij heeft gehad.
Plaats reactie