Effectief omgaan met je tijd (time management)

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Ik ben van nature een vooruitschuiver. :blush
Doe ik zo meteen wel, komt morgen wel, ik heb nog een paar uur tijd.
Ik begrijp echt niet wat je daaraan hebt? Of geeft dat een beter gevoel als dat je het gewoon gelijk doet, of in ieder geval inpland?
Zo zit ik ook in elkaar. Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.

Bij alle (binnenkomende) taken pas ik de matrix van Covey toepas: urgent en/of belangrijk.
Ik gebruik de app Microsoft To Do om taken op die manier te ordenen.
Verder gebruik ik de pomodoro-techniek, als ik met een intensieve taak (of alleen computerwerk) bezig ben.
Zo werk ik ook. Leuk dit topic. Dit was voor mij een struggle, maar in 3,4 jaar tijd heb ik dit goed onder de knie gekregen denk ik.

Bij een managementtraining heb ik mijn hele agenda tegen het licht van de Covey-matrix gehouden. De 4e categorie heb ik zoveel mogelijk geblokkeerd: Facebook van mijn telefoon gehaald, telefoon zo onaantrekkelijk mogelijk maken (dus alleen functioneel), Refoforum alleen in de vakantie en op zaterdag.

Tijdens die training heb ik ook geleerd niet zomaar gelijk de problemen van een ander op te lossen, maar te zeggen: 'ik wil er naar kijken, maar dat wordt vanmiddag 14:00 uur'. Wanneer mijn werkgever zegt: 'ik heb het nu nodig' onderhandel ik met 'welke taak kan ik dan schrappen' of 'dan had je hier gisteren mee moeten komen, want ik heb ook andere taken die nu afmoeten'. Na een paar keer nemen de incidenten van anderen af.

Mijn manager heeft mij de 5-minuten regel geleerd. Soms zoek ik iets, bijvoorbeeld een document. Maximaal 5 minuten zoeken, anders iemand vragen die het weet te vinden. Ik dit scheelt tijd.


Verder heb ik geleerd bij die managementtraining om de tijd die vrij komt door categorie 3 en 4 te schrappen, te besteden aan iets wat ik wél waardevol vind, waarbij ik concrete doelen stel. Dus als ik vrienden of familie belangrijk vind, inplannen dat ik ze eens per maand wil zien (wonen ver weg) en eens per week app. Zo voorkom ik dat ik al die tijd toch weer met mijn telefoon op de bank zit.

Verder werk ik volgens het principe van belangrijkheid: God, huwelijk, gezin, kerk, werk, overig. Als er in het winterseizoen drie afspraken op één dag komen, bepalen we aan de hand van deze volgorde wat we gaan doen. Dit helpt mij met kiezen. Verder heb ik geleerd trouw te blijven aan mijn keuze. Vroeger kon ik eindeloos wikken en wegen of ik toch niet naar die verjaardag moest gaan, ook al hadden mijn wederhelft en ik elkaar weinig gezien die week. Nu zet ik aan het begin van de week een kruis in mijn agenda voor 'ons-tijd' en geef dan richting een uitnodiging aan dat er al iets in mijn agenda staat en dat ik graag een andere keer kom. Die afspraak met mijzelf en gezinsleden is minstens zo belangrijk.

Mijn Outlook start ik met 'Outlook vandaag' en niet bij mijn mailbox, want dat leidt af en geeft een vol hoofd. De geïntegreerde To Do-lijst staat ook in 'Outlook vandaag' waardoor Ik direct start met mijn taken. Dit scheelt mij een half uur opstarttijd. Ik werk met focustijd van Outlook waarbij mails en teamsberichten gedurende die tijd niet binnenkomen. In die tijd ben ik niet beschikbaar via de telefoon. Ook werk ik met een leeg-inboxsysteem. Dat laatste is één van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb als het gaat om prikkelarm werken.

Door de jaren heen heb ik geleerd minder dingen te beloven en vaker nee te zeggen. Hoewel dat niet altijd gewaardeerd wordt,. heb ik meer rust in mijn hoofd en in mijn agenda. Ik ben zelf baas over mijn agenda, niet de meute met hun verwachtingen. De verplichtingen zijn hierdoor ingewisseld voor dingen die wij als gezin belangrijk vinden. Op deze manier lukt het mij om veel uren efficiënt te werken en toch ook tijd voor ontspanning, gezin en familie te hebben. En natuurlijk voor mooie boeken Afbeelding.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef:Mijn Outlook start ik met 'Outlook vandaag' en niet bij mijn mailbox, want dat leidt af en geeft een vol hoofd. De geïntegreerde To Do-lijst staat ook in 'Outlook vandaag' waardoor Ik direct start met mijn taken. Dit scheelt mij een half uur opstarttijd. Ik werk met focustijd van Outlook waarbij mails en teamsberichten gedurende die tijd niet binnenkomen. In die tijd ben ik niet beschikbaar via de telefoon. Ook werk ik met een leeg-inboxsysteem. Dat laatste is één van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb als het gaat om prikkelarm werken.
Hoi Anselmus,
Dank voor je uitleg van hoe je werkt. Vraagje: wat bedoel je met het leeg-inboxsysteem?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: RE: Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef:
Anselmus schreef:Mijn Outlook start ik met 'Outlook vandaag' en niet bij mijn mailbox, want dat leidt af en geeft een vol hoofd. De geïntegreerde To Do-lijst staat ook in 'Outlook vandaag' waardoor Ik direct start met mijn taken. Dit scheelt mij een half uur opstarttijd. Ik werk met focustijd van Outlook waarbij mails en teamsberichten gedurende die tijd niet binnenkomen. In die tijd ben ik niet beschikbaar via de telefoon. Ook werk ik met een leeg-inboxsysteem. Dat laatste is één van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb als het gaat om prikkelarm werken.
Hoi Anselmus,
Dank voor je uitleg van hoe je werkt. Vraagje: wat bedoel je met het leeg-inboxsysteem?
Zie bijvoorbeeld:
- https://www.dezaak.nl/1303/een-lege-inb ... s-done.htm#
- https://www.successfully.nl/met-inbox-z ... ge-mailbox
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.
Die woorden ken ik niet. :)
Maar de zaken van die woorden wel, als ik het zo eens lees. :)
Mara schreef:Overigens doe ik dit niet op mijn werk, maar het gaat over mijn werkzaamheden thuis. Ik heb geen chef die me een por geeft, zo van: schiet eens op. Maar uiteindelijk zorg ik dat alles af komt, en netjes!
Ik denk dat niemand dat heeft die hier in het topic reageert. Want als een chef netjes voor je zegt: nu dit en nu dat, heb je dat probleem niet. Time management is meer iets voor mensen die hun eigen werk kunnen indelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:Ook ESTJ? ;)
Als ik niet oppas: MVA ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er een hekel aan als ik weet dat er nog belangrijke taken liggen te wachten om dan te soggen of te woggen.
Die woorden ken ik niet. :)
Maar de zaken van die woorden wel, als ik het zo eens lees. :)
Sommige woorden zijn familie- of regiobepaald, maar dan snap je wel de betekenis als ze in een bepaald verband worden gebruikt. :)
Tiberius schreef: Ik denk dat niemand dat heeft die hier in het topic reageert. Want als een chef netjes voor je zegt: nu dit en nu dat, heb je dat probleem niet. Time management is meer iets voor mensen die hun eigen werk kunnen indelen.
Dat komt zelden voor, alleen bij mensen voor wie het onmogelijk is om een pakket taken af te werken, wat je weleens ziet bij AD(H)Ders.
Het gaat over mensen die weten wat ze moeten doen.
Of als je voor jezelf een klus voor ogen hebt, zoals de zolder leegruimen, of een administratie uitzoeken.
Wanneer begin je er dan aan, ga je stug door of geef je jezelf vaak een pauze?
En hoeveel tijd steek je in hobby's? Teveel, zodat je te weinig overhoudt voor bepaalde werkzaamheden? Dat dus. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Effectief omgaan met je tijd (time management)

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb heel veel gehad aan het boek van Rick Pastoor: Grip
-Je agenda is heilig (plan jewerk in en houd je eraan)
-Bewaar nooit meer iets in je hoofd (houd een todo lijst bij voor alles wat langskomt zodat e het niet allemaal gelijk hoeft uit te voeren)
-Tijd maken voor je email(op vaste tijden je mail verwerken)
-Bouw een vangnet onder je week( om alle bovenstaande zaken af te handelen)

Vervolgens over je jaar en je leven.

Een heel goed boek wat zich steeds verdiept.
Plaats reactie