De koster en de organist

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Toch zie ik geen reden voor de koster om zwarte kleding te dragen. Hij is geen ambtsdrager, als het netjes en niet opvallend is moet dat voldoende zijn.
Wat is 'netjes en niet opvallend'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De koster en de organist

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Dodo schreef:Toch zie ik geen reden voor de koster om zwarte kleding te dragen. Hij is geen ambtsdrager, als het netjes en niet opvallend is moet dat voldoende zijn.
Wat is 'netjes en niet opvallend'?
Mijn man is een aantal jaren koster geweest en hij droeg altijd een grijs of blauw kostuum met overhemd en stropdas. Maar dat draagt hij sowieso als hij naar de kerk gaat.
In die jaren heeft er weleens iemand overgegeven, zijn er mensen onwel geworden en waren er weleens andere calamiteiten, maar ik kan me niet herinneren dat hij met een vies geworden kostuum naar huis kwam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8944
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De koster en de organist

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Mijn man is een aantal jaren koster geweest en hij droeg altijd een grijs of blauw kostuum met overhemd en stropdas. Maar dat draagt hij sowieso als hij naar de kerk gaat.
In die jaren heeft er weleens iemand overgegeven, zijn er mensen onwel geworden en waren er weleens andere calamiteiten, maar ik kan me niet herinneren dat hij met een vies geworden kostuum naar huis kwam.
Ik heb dat ook nooit gezien bij een koster.

Ik heb het wel een keer gehad toen ik in de kerkenraad zat. Een kind wat vlak bij zat gaf over mijn kant op, wat resulteerde in spetters op mijn pakbroek.

Zo zie je maar, het kan iedereen, ook niet kosters overkomen. Maar als je daar rekening mee moet houden, kun je nooit meer een pak dragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Mijn man is een aantal jaren koster geweest en hij droeg altijd een grijs of blauw kostuum met overhemd en stropdas. Maar dat draagt hij sowieso als hij naar de kerk gaat.
In die jaren heeft er weleens iemand overgegeven, zijn er mensen onwel geworden en waren er weleens andere calamiteiten, maar ik kan me niet herinneren dat hij met een vies geworden kostuum naar huis kwam.
Ik heb dat ook nooit gezien bij een koster.

Ik heb het wel een keer gehad toen ik in de kerkenraad zat. Een kind wat vlak bij zat gaf over mijn kant op, wat resulteerde in spetters op mijn pakbroek.

Zo zie je maar, het kan iedereen, ook niet kosters overkomen. Maar als je daar rekening mee moet houden, kun je nooit meer een pak dragen.
Ook een keer gezien dat het zoontje van een diaken zijn over zijn vader heen spuugde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De koster en de organist

Bericht door Erskinees »

Wij kwamen vroeger wel eens in een zware gemeente ergens in de randstad. De toenmalig koster droeg altijd een wat oude vale broek van stof, bruin ofzo, met een geruit overhemd. Eenvoudige kleding, toen al niet eigentijds. Voor die persoon was dat vast zijn nette kleding. Daar vind ik eigenlijk meer van uitgaan dan van nette pakken. Die eenvoudigheid, waar onze gezindte vroeger om bekend stond, zijn we een beetje uit het oog verloren. Want wij hebben hier geen blijvende stad. Nu lopen we in dure, nette en afstandelijke pakken en is de kerk net een gekostumeerd bal of galabijeenkomst.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Erskinees schreef:Wij kwamen vroeger wel eens in een zware gemeente ergens in de randstad. De toenmalig koster droeg altijd een wat oude vale broek van stof, bruin ofzo, met een geruit overhemd. Eenvoudige kleding, toen al niet eigentijds. Voor die persoon was dat vast zijn nette kleding. Daar vind ik eigenlijk meer van uitgaan dan van nette pakken. Die eenvoudigheid, waar onze gezindte vroeger om bekend stond, zijn we een beetje uit het oog verloren. Want wij hebben hier geen blijvende stad. Nu lopen we in dure, nette en afstandelijke pakken en is de kerk net een gekostumeerd bal of galabijeenkomst.
Mee eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

Voor degenen die bij het lezen van dit topic aan het eten zijn, denk ik dat het raadzaam is om hier even mee te stoppen :deg
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Geytenbeekje »

Zwart is toch de kleur van neutraliteit ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De koster en de organist

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Wij kwamen vroeger wel eens in een zware gemeente ergens in de randstad. De toenmalig koster droeg altijd een wat oude vale broek van stof, bruin ofzo, met een geruit overhemd. Eenvoudige kleding, toen al niet eigentijds. Voor die persoon was dat vast zijn nette kleding. Daar vind ik eigenlijk meer van uitgaan dan van nette pakken. Die eenvoudigheid, waar onze gezindte vroeger om bekend stond, zijn we een beetje uit het oog verloren. Want wij hebben hier geen blijvende stad. Nu lopen we in dure, nette en afstandelijke pakken en is de kerk net een gekostumeerd bal of galabijeenkomst.
Sorry hoor, maar ik vind dat je lichtelijk overdrijft.
Het gaat niet over maatkostuums van 2.000 euro, het gaat over een normaal net kostuum.
Een donker pak is juist eenvoudig en schept op zich geen afstand, dat doet de drager van dat pak!
Een bekende docent liep zijn hele werkzame leven in een zwart pak, maar wat een lieve man was dat.
Een zeer betrokken leraar.

Onze kerk is verre van een gekostumeerd bal. Zeker in de zomer zitten er gemeenteleden in hun outfitjes alsof ze zo van de tuintafel zijn gerend.
Ik snap wel wat je bedoelt. Dat komt vaak door de opzichtige hoeden, waaronder dan dure kleding wordt gedragen.
Maar wat is er over de top aan een nette broek met dito overhemd en een net jurkje?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

Mij lijkt het wel goed om in zwart pak te gaan. Stropdas kan variëren. Zelf heb ik het in andere gemeenten wel eens gehad dat aan mij gevraagd werd of ik koster was. Blijkbaar zien veel mensen bij een donker pak je aan dat je 'in functie' bent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8944
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De koster en de organist

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Wij kwamen vroeger wel eens in een zware gemeente ergens in de randstad. De toenmalig koster droeg altijd een wat oude vale broek van stof, bruin ofzo, met een geruit overhemd. Eenvoudige kleding, toen al niet eigentijds. Voor die persoon was dat vast zijn nette kleding. Daar vind ik eigenlijk meer van uitgaan dan van nette pakken. Die eenvoudigheid, waar onze gezindte vroeger om bekend stond, zijn we een beetje uit het oog verloren. Want wij hebben hier geen blijvende stad. Nu lopen we in dure, nette en afstandelijke pakken en is de kerk net een gekostumeerd bal of galabijeenkomst.
Ik denk dat een pak en stropdas ook eenvoudig kunnen zijn, maar verder ben ik het met je eens. Een baretje vind ik ook eenvoudiger als een modieuze en dure hoed. Een hoofddoekje is ook erg eenvoudig, zoals je bij de Oost Europese christenen ziet. Die sowieso tot voorbeeld kunnen dienen als het gaat om eenvoud.

Ook vind ik dat we op moeten passen met het volgen van de laatste mode. In dat opzicht heeft een eenvoudig pak een tijdloze en verzorgde uitstraling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door Orchidee »

pierre27 schreef:
Orchidee schreef:Ben toch heel blij met onze mannelijke én vrouwelijke kosters en organisten (op dit moment geen vrouwelijke organist maar die zijn er wél geweest)
En ik zou het ook heel vreemd vinden als de koster in het zwart gekleed moet gaan.
Lekker hoor,, er geeft een kind over en de koster moet in zijn of haar zwarte pak de boel fatsoeneren Afbeelding
Erg vriendelijk en gastvrij komt het ook niet over!
Bizar alsof iemand in het zwart niet vriendelijk of gastvrij kan zijn. Bij ons alle de 4 kosters gewoon in een zwart pak, lekker verschillende dassen erbij. Vriendelijke en gastvrije mensen ook nog. Ik zou wat minder overdreven gaan doen als ik jou was.
Wie overdrijft hier nu? Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:Mij lijkt het wel goed om in zwart pak te gaan. Stropdas kan variëren. Zelf heb ik het in andere gemeenten wel eens gehad dat aan mij gevraagd werd of ik koster was. Blijkbaar zien veel mensen bij een donker pak je aan dat je 'in functie' bent.
Waarom draag je een donker pak als ik vragen mag ?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Mijn man is een aantal jaren koster geweest en hij droeg altijd een grijs of blauw kostuum met overhemd en stropdas. Maar dat draagt hij sowieso als hij naar de kerk gaat.
Ik ben jaren Koster geweest, samen met andere vrijwilligers. Wij kleedden ons casual.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Mij lijkt het wel goed om in zwart pak te gaan. Stropdas kan variëren. Zelf heb ik het in andere gemeenten wel eens gehad dat aan mij gevraagd werd of ik koster was. Blijkbaar zien veel mensen bij een donker pak je aan dat je 'in functie' bent.
Waarom draag je een donker pak als ik vragen mag ?
Omdat ik lichte kleuren niet graag draag en het ook niet vind staan bij me.
Plaats reactie