De koster en de organist

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
John Galt schreef:Zo creatief waren ze dan weer niet, geloof ik. Al zou ik het b.v. ds Venema wel kunnen hebben horen zeggen.
Zeker, en wijlen ds J Karens: "Speelman, zet maar in".
Er is nog steeds een dominee in de GG die voor 'de dorpelwachter' en 'de speelman' bidt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
John Galt schreef:Zo creatief waren ze dan weer niet, geloof ik. Al zou ik het b.v. ds Venema wel kunnen hebben horen zeggen.
Zeker, en wijlen ds J Karens: "Speelman, zet maar in".
Er is nog steeds een dominee in de GG die voor 'de dorpelwachter' en 'de speelman' bidt.
Ook één die de organist 'zangbegeleider' noemt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door Ad Anker »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:
windorgel schreef:
John Galt schreef:Zo creatief waren ze dan weer niet, geloof ik. Al zou ik het b.v. ds Venema wel kunnen hebben horen zeggen.
Zeker, en wijlen ds J Karens: "Speelman, zet maar in".
Er is nog steeds een dominee in de GG die voor 'de dorpelwachter' en 'de speelman' bidt.
Ook één die de organist 'zangbegeleider' noemt.
'De dorpelwachter en die de zang begeleidt, dat ze zijn aan U gewijd.'
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De koster en de organist

Bericht door DDD »

Ik vraag me af wat er in het hoofd van zulke mensen omgaat, als ze zulke rariteiten op de kansel ten gehore brengen. Is dat interessant doen? Zien ze dat als een uiting van creativiteit? Praten ze ook zo in de supermarkt of worden ze extra betaald voor een geheel eigen taalkleed? Ik zie er weinig goeds in, in ieder geval.

Ik denk dat ze het minder aardig zouden vinden als de ouderling voor de preekman zou bidden, of dergelijke onzin meer. Maar goed. Grapjes maken over anderen is iets anders dan grapjes maken over jezelf. Ik heb het meer op het laatse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik vraag me af wat er in het hoofd van zulke mensen omgaat, als ze zulke rariteiten op de kansel ten gehore brengen. Is dat interessant doen? Zien ze dat als een uiting van creativiteit? Praten ze ook zo in de supermarkt of worden ze extra betaald voor een geheel eigen taalkleed? Ik zie er weinig goeds in, in ieder geval.

Ik denk dat ze het minder aardig zouden vinden als de ouderling voor de preekman zou bidden, of dergelijke onzin meer. Maar goed. Grapjes maken over anderen is iets anders dan grapjes maken over jezelf. Ik heb het meer op het laatse.
Tja, maar voor wie op geestelijk gebied graag een soort van tale Kanaäns bezigt, is de stap naar dit soort geheimtaal op verwante gebieden natuurlijk maar heel klein.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ik vraag me af wat er in het hoofd van zulke mensen omgaat, als ze zulke rariteiten op de kansel ten gehore brengen. Is dat interessant doen? Zien ze dat als een uiting van creativiteit? Praten ze ook zo in de supermarkt of worden ze extra betaald voor een geheel eigen taalkleed? Ik zie er weinig goeds in, in ieder geval.

Ik denk dat ze het minder aardig zouden vinden als de ouderling voor de preekman zou bidden, of dergelijke onzin meer. Maar goed. Grapjes maken over anderen is iets anders dan grapjes maken over jezelf. Ik heb het meer op het laatse.
De woorden dorpelwachter en speelman staan in de SV Bijbel. Preekman niet.

- De speelman speelde op snaren, op de harp.
- De dorpelwachters stonden bij de poort.

Nu zal in betreffende GG tijdens de eredienst niet op de harp worden gespeeld. Ook zal de koster voor en na de eredienst waarschijnlijk bij de deur staan en niet bij de poort. Desondanks kan je met de beste wil de woorden dorpelwachter en speelman wel verdedigen.

Ik prefereer overigens het meer gangbare en hedendaagse spreken.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De koster en de organist

Bericht door DDD »

Ik ben het met je eens dat ik de sprekers meer recht zou hebben gedaan als ik dat er bij vermeldde. Maar de connotatie is niet anders dan bij een preekman en de toepassing is ook tamelijk vergezocht. Bij de dorpelwachter is het nog een twijfelgeval, omdat deze in de berijming van 1773 voorkomt, maar de speelman is gewoon een rariteit, mijns inziens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik vraag me af wat er in het hoofd van zulke mensen omgaat, als ze zulke rariteiten op de kansel ten gehore brengen. Is dat interessant doen? Zien ze dat als een uiting van creativiteit? Praten ze ook zo in de supermarkt of worden ze extra betaald voor een geheel eigen taalkleed? Ik zie er weinig goeds in, in ieder geval.

Ik denk dat ze het minder aardig zouden vinden als de ouderling voor de preekman zou bidden, of dergelijke onzin meer. Maar goed. Grapjes maken over anderen is iets anders dan grapjes maken over jezelf. Ik heb het meer op het laatse.
Tja, maar voor wie op geestelijk gebied graag een soort van tale Kanaäns bezigt, is de stap naar dit soort geheimtaal op verwante gebieden natuurlijk maar heel klein.
De dominee kan heel goed preken. Dus ik heb er totaal geen last van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

DDD schreef:(...) Bij de dorpelwachter is het nog een twijfelgeval, omdat deze in de berijming van 1773 voorkomt, maar de speelman is gewoon een rariteit, mijns inziens.
Pak gerust je (GBS :slurp)-bijbel erbij en lees:
- Esther 2:21
- Esther 6:2
- 2 Koningen 3:15
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Jantje »

En Psalm 87: 5 in de berijming van 1773 dan, @DDD?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Pak gerust je (GBS :slurp)-bijbel erbij en lees:
- Esther 2:21
- Esther 6:2
- 2 Koningen 3:15
Een koster is geen dorpel- of deurwachter. Tenzij de koster bij jullie gewapend bij de deur staat om te controleren wie er allemaal naar binnengaat. Het beeld is ook volkomen onjuist en niet Bijbels. In tegenstelling tot aardse koningen is de Hemelse Koning namelijk voor iedereen benaderbaar.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
DDD schreef:(...) Bij de dorpelwachter is het nog een twijfelgeval, omdat deze in de berijming van 1773 voorkomt, maar de speelman is gewoon een rariteit, mijns inziens.
Pak gerust je (GBS :slurp)-bijbel erbij en lees:
- Esther 2:21
- Esther 6:2
- 2 Koningen 3:15
Voor de GBS - bijbel geldt
wat mij betreft hetzelfde. Nog los van de inhoudelijke betekenisverschillen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Dodo »

Ik heb een paar trouwdiensten gekosterd, en dat is wel wat meer dan bij de deur staan. Kleding is ook lastig. Ik wil mijn mobiel en een bos sleutels bij me hebben, dus een rok met zakken is wel zo handig. Maar een jurk is netter. Mocht ik in de toekomst vaker gaan kosteren, dan zal ik op zoek moeten naar een jurk met zakken. Dat zal geen zwarte worden, dat is te opvallend :D
Bij de laatste dienst heb ik een sticker op mijn kleding geplakt, met mijn naam en de vermelding: koster. Bij een trouwdienst kent een flink deel van de kerkgangers je niet, dus dan is het handig als ze je kunnen plaatsen. Ook hier: als ik het vaker ga doen, zal ik een net naambordje regelen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De koster en de organist

Bericht door John Galt »

Als je het niet (meer) gewend bent, moet je soms toch wel eens glimlachen om het bijzondere taalgebruik op de kansel. Als er voor een zieke gebeden wordt, gaat het steevast over "de handen der doktóren". Normaal zegt geen mens dat, dan zeg je: dokters, of: artsen.

Soms verbaas ik me erook over hoeveel woorden men nodig heeft om iets te zeggen. Pas hoorde ik een ouderling aankondigen: "De schriftlezing hedenmorgen kan uw gewijde aandacht opgetekend vinden in de tweede brief van den apostel Petrus en daarvan het eerste hoofdstuk." Onze dominee zegt dan: "We lezen 2 Petrus 1". Geen wonder dat onze kerkdiensten bijna een half uur korter zijn.

En on-topic: @Dodo, is een mantelpakje met een schoudertasje een idee?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Als je het niet (meer) gewend bent, moet je soms toch wel eens glimlachen om het bijzondere taalgebruik op de kansel. Als er voor een zieke gebeden wordt, gaat het steevast over "de handen der doktóren". Normaal zegt geen mens dat, dan zeg je: dokters, of: artsen.

Soms verbaas ik me erook over hoeveel woorden men nodig heeft om iets te zeggen. Pas hoorde ik een ouderling aankondigen: "De schriftlezing hedenmorgen kan uw gewijde aandacht opgetekend vinden in de tweede brief van den apostel Petrus en daarvan het eerste hoofdstuk." Onze dominee zegt dan: "We lezen 2 Petrus 1". Geen wonder dat onze kerkdiensten bijna een half uur korter zijn.

En on-topic: @Dodo, is een mantelpakje met een schoudertasje een idee?
Bij het jubileum concert van Pieter Heykoop had de dominee het over dien speelman. :bobo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie