...Adagio schreef:1 Kon. 2 "Als het gerucht tot Joab kwam (want Joab had zich gewend achter Adónia, hoewel hij zich niet had gewend achter Absalom), zo vluchtte Joab tot de tent des HEEREN en vatte de hoornen des altaars. En het werd den koning Sálomo aangezegd, dat Joab tot de tent des HEEREN gevloden was; en zie, hij is bij het altaar. Toen zond Sálomo Benája, den zoon van Jójada, zeggende: Ga heen, val op hem aan."samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het gaat er niet om wat ik voel, maar Wie de Heere is. Gevoel is bedrieglijk, de Heere niet.
Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Laatst gewijzigd door samanthi op 19 okt 2020, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Nee voor mensen die naar de tafel gaan.Herman schreef:De woordkeuze maakt bovendien ook nog deel uit van een hypothese: 'wanneer etc etc'.samanthi schreef:Ik heb een hekel aan die uitdrukking,je kan de worstelingen van buitenaf niet zien. Ik vind het denigrerend to andere mensen.J.C. Philpot schreef:Dat is uiteraard figuurlijk bedoelt.samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het is dus denigrerend naar mensen die niet bestaan, begrijp ik je zo goed?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Wellicht een wat vreemde woordkeus of uitdrukking betreffende het rennen, terecht geeft Helma aan dat we meestal niet weten welke worsteling eraan vooraf gaat. Anderzijds snap ik prima de gevoelsomschrijving van Herman. De bestrijding die er rondom het aangaan kan zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Waarom zou je Adagio willen uitlachen?samanthi schreef:Ik wil je niet uitlachen, dus hou ik mijn mond maar.Adagio schreef:1 Kon. 2 "Als het gerucht tot Joab kwam (want Joab had zich gewend achter Adónia, hoewel hij zich niet had gewend achter Absalom), zo vluchtte Joab tot de tent des HEEREN en vatte de hoornen des altaars. En het werd den koning Sálomo aangezegd, dat Joab tot de tent des HEEREN gevloden was; en zie, hij is bij het altaar. Toen zond Sálomo Benája, den zoon van Jójada, zeggende: Ga heen, val op hem aan."samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het gaat er niet om wat ik voel, maar Wie de Heere is. Gevoel is bedrieglijk, de Heere niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Omdat dit nergens op slaat.pierre27 schreef:Waarom zou je Adagio willen uitlachen?samanthi schreef:Ik wil je niet uitlachen, dus hou ik mijn mond maar.Adagio schreef:1 Kon. 2 "Als het gerucht tot Joab kwam (want Joab had zich gewend achter Adónia, hoewel hij zich niet had gewend achter Absalom), zo vluchtte Joab tot de tent des HEEREN en vatte de hoornen des altaars. En het werd den koning Sálomo aangezegd, dat Joab tot de tent des HEEREN gevloden was; en zie, hij is bij het altaar. Toen zond Sálomo Benája, den zoon van Jójada, zeggende: Ga heen, val op hem aan."samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het gaat er niet om wat ik voel, maar Wie de Heere is. Gevoel is bedrieglijk, de Heere niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Natuurlijk slaat het wel ergens op. Adagio veronderstelt alleen dat alle lezers het wel ongeveer begrijpen waarom hij deze tekst naar voren brengt. Dat vergt enige vaardigheden in het associeren van de tekst met het onderwerp.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Zo kun je overal iets voor inleggen, maar goed als je iets wil zien, zie je het altijd wel.Herman schreef:Natuurlijk slaat het wel ergens op. Adagio veronderstelt alleen dat alle lezers het wel ongeveer begrijpen waarom hij deze tekst naar voren brengt. Dat vergt enige vaardigheden in het associeren van de tekst met het onderwerp.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonfds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
Je gaat iemand toch ook niet doodslaan daarna?
En het Heilig Avondmaal was helemaal niet ingesteld en is voor versterking en niet voor verzoening of redding van de doodstraf. We verkondingen de dood van de Heere totdat Hij komt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
samanthi schreef:Zo kun je overal iets voor inleggen, maar goed als je iets wil zien, zie je het altijd wel.Herman schreef:Natuurlijk slaat het wel ergens op. Adagio veronderstelt alleen dat alle lezers het wel ongeveer begrijpen waarom hij deze tekst naar voren brengt. Dat vergt enige vaardigheden in het associeren van de tekst met het onderwerp.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonfds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
Je gaat iemand toch ook niet doodslaan daarna?
En het Heilig Avondmaal was helemaal niet ingesteld en is voor versterking en niet voor verzoening of redding van de doodstraf. We verkondingen de dood van de Heere totdat Hij komt.
Ik denk dat Herman begrijpt wat Adagio aangeeft, dit veronderstelt inderdaad enige vaardigheid in het toepassen van de tekst met onderwerp. Al snap je dat niet of ben je het er niet mee eens, dan kun je nog wel respectvoller reageren op Adagio.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Prima ik probeer het weg te halen, al blijf ik het een aparte constructie vinden.pierre27 schreef:samanthi schreef:Zo kun je overal iets voor inleggen, maar goed als je iets wil zien, zie je het altijd wel.Herman schreef:Natuurlijk slaat het wel ergens op. Adagio veronderstelt alleen dat alle lezers het wel ongeveer begrijpen waarom hij deze tekst naar voren brengt. Dat vergt enige vaardigheden in het associeren van de tekst met het onderwerp.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonfds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
Je gaat iemand toch ook niet doodslaan daarna?
En het Heilig Avondmaal was helemaal niet ingesteld en is voor versterking en niet voor verzoening of redding van de doodstraf. We verkondingen de dood van de Heere totdat Hij komt.
Ik denk dat Herman begrijpt wat Adagio aangeeft, dit veronderstelt inderdaad enige vaardigheid in het toepassen van de tekst met onderwerp. Al snap je dat niet of ben je het er niet mee eens, dan kun je nog wel respectvoller reageren op Adagio.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Dit vind ik netjes van je, het is ook niet alledaags wat er staat. Matthew Henry zegt er bij deze tekst mooie dingen over.samanthi schreef:Prima ik probeer het weg te halen, al blijf ik het een aparte constructie vinden.pierre27 schreef:samanthi schreef:Zo kun je overal iets voor inleggen, maar goed als je iets wil zien, zie je het altijd wel.Herman schreef:Natuurlijk slaat het wel ergens op. Adagio veronderstelt alleen dat alle lezers het wel ongeveer begrijpen waarom hij deze tekst naar voren brengt. Dat vergt enige vaardigheden in het associeren van de tekst met het onderwerp.
In ieder geval is een vlucht naar het altaar op de wijze van Joab wel ongeveer te vergelijken met een vlucht naar de dis des verbonfds van een moedwillige overtreder van Gods geboden.
Je gaat iemand toch ook niet doodslaan daarna?
En het Heilig Avondmaal was helemaal niet ingesteld en is voor versterking en niet voor verzoening of redding van de doodstraf. We verkondingen de dood van de Heere totdat Hij komt.
Ik denk dat Herman begrijpt wat Adagio aangeeft, dit veronderstelt inderdaad enige vaardigheid in het toepassen van de tekst met onderwerp. Al snap je dat niet of ben je het er niet mee eens, dan kun je nog wel respectvoller reageren op Adagio.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Dank je Samanthi. Ik ga proberen je niet meer te quoten, het leidt er toch toe dat something is rotten in the state of Denmark.samanthi schreef:Prima ik probeer het weg te halen, al blijf ik het een aparte constructie vinden.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Als het over rennen moet gaan, neem dan een voorbeeld aan iemand die naar de vrijstad op weg is.
Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal
Das heel aardig van je,Adagio schreef:Dank je Samanthi. Ik ga proberen je niet meer te quoten, het leidt er toch toe dat something is rotten in the state of Denmark.samanthi schreef:Prima ik probeer het weg te halen, al blijf ik het een aparte constructie vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?