Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 Jun 2020, 19:10

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Ora et labora » 17 Jul 2020, 00:15

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’


Dat is wat, wat je als laatste zin zegt. Kun je misschien vanuit je eigen leven vertellen wie de Heere voor je is geweest?


Ik zei het niet, het was John Bunyan...

Vrijmoedigheid van de Heere is zo nodig om aan het avondmaal te gaan.
Wetende dat we zelf zonde doen en zonde zijn maar dat Hij ons vergeven heeft en
gekocht heeft met Zijn dierbare bloed! Wat een oneindige gave.. onverdiend!!
Johannes 6
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
En hoe is het met mij? Dat moet toch wel de eerste vraag zijn.. De almachtige weet het op het volmaakste.
Ik moet denken aan mijn lieve ouders. Ze gingen altijd in de Hervormde en de HHK aan het avondmaal.
Nu ze noodgedwongen in een ander Kerkverbandje zijn van de ggn durven ze niet meer aan het avondmaal.
Maar het gaat in dit leven.. Door leiden tot heerlijkheid.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
f.d.b.

Zeeuw
Berichten: 6322
Lid geworden op: 19 Sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Zeeuw » 17 Jul 2020, 08:07

Ora et labora schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’


Dat is wat, wat je als laatste zin zegt. Kun je misschien vanuit je eigen leven vertellen wie de Heere voor je is geweest?


Ik zei het niet, het was John Bunyan...

Vrijmoedigheid van de Heere is zo nodig om aan het avondmaal te gaan.
Wetende dat we zelf zonde doen en zonde zijn maar dat Hij ons vergeven heeft en
gekocht heeft met Zijn dierbare bloed! Wat een oneindige gave.. onverdiend!!
Johannes 6
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
En hoe is het met mij? Dat moet toch wel de eerste vraag zijn.. De almachtige weet het op het volmaakste.
Ik moet denken aan mijn lieve ouders. Ze gingen altijd in de Hervormde en de HHK aan het avondmaal.
Nu ze noodgedwongen in een ander Kerkverbandje zijn van de ggn durven ze niet meer aan het avondmaal.
Maar het gaat in dit leven.. Door leiden tot heerlijkheid.


Je laatste zin is waarschijnlijk een taalfoutje, maar ik vind het daardoor juist wel een mooie zin geworden.

HersteldHervormd
Berichten: 1484
Lid geworden op: 29 Jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor HersteldHervormd » 17 Jul 2020, 08:29

Ora et labora schreef:
Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’


Dat is wat, wat je als laatste zin zegt. Kun je misschien vanuit je eigen leven vertellen wie de Heere voor je is geweest?


Ik zei het niet, het was John Bunyan...

Vrijmoedigheid van de Heere is zo nodig om aan het avondmaal te gaan.
Wetende dat we zelf zonde doen en zonde zijn maar dat Hij ons vergeven heeft en
gekocht heeft met Zijn dierbare bloed! Wat een oneindige gave.. onverdiend!!
Johannes 6
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
En hoe is het met mij? Dat moet toch wel de eerste vraag zijn.. De almachtige weet het op het volmaakste.
Ik moet denken aan mijn lieve ouders. Ze gingen altijd in de Hervormde en de HHK aan het avondmaal.
Nu ze noodgedwongen in een ander Kerkverbandje zijn van de ggn durven ze niet meer aan het avondmaal.
Maar het gaat in dit leven.. Door leiden tot heerlijkheid.


Ik ben het zo roerend met je eens!

Ik verbaas me er zo over waar de strijd is gebleven onder de hedendaagse christenen. De satan valt juist Gods kinderen aan. Juist midden in deze wereld is het zo moeilijk om voor je standpunten uit te komen, maar ook om niet te vallen in de talloze verleidingen. En dan nog zo'n boos hart! Wat weliswaar steeds meer sterft. Steeds meer het goede zoekt, maar desalniettemin nog een bron van zonde is.

Hoe is het werkelijk waar nog mogelijk dat er mensen zijn die zich christen noemen, maar die de strijd in dit leven totaal niet ervaren! Hoe is dat mogelijk! Wat lees ik weinig op RF over de strijd. Is er nog wel die strijd, waar we zo veel van lezen in de Bijbel? We zijn toch een bevindelijke groepering? Die geen genoegen neemt met een oppervlakkig geloof? Die juist het leven met de Heere zo belangrijk vind?

Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden
He give us shelter
In the storms of life
When there's no peace on Earth
There is peace in Christ

Zeeuw
Berichten: 6322
Lid geworden op: 19 Sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Zeeuw » 17 Jul 2020, 08:30

HersteldHervormd schreef:Ik ben het zo roerend met je eens!

Ik verbaas me er zo over waar de strijd is gebleven onder de hedendaagse christenen. De satan valt juist Gods kinderen aan. Juist midden in deze wereld is het zo moeilijk om voor je standpunten uit te komen, maar ook om niet te vallen in de talloze verleidingen. En dan nog zo'n boos hart! Wat weliswaar steeds meer sterft. Steeds meer het goede zoekt, maar desalniettemin nog een bron van zonde is.

Hoe is het werkelijk waar nog mogelijk dat er mensen zijn die zich christen noemen, maar die de strijd in dit leven totaal niet ervaren! Hoe is dat mogelijk! Wat lees ik weinig op RF over de strijd. Is er nog wel die strijd, waar we zo veel van lezen in de Bijbel? We zijn toch een bevindelijke groepering? Die geen genoegen neemt met een oppervlakkig geloof? Die juist het leven met de Heere zo belangrijk vind?

Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden


Ik denk dat we op RF niet met die strijd te koop lopen. Ik heb er in dit draadje iets over geschetst. En per pb mag dat altijd. Maar in het openbaar is het toch wel heel persoonlijk.

Hoopvol
Berichten: 605
Lid geworden op: 20 Mar 2020, 08:36

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Hoopvol » 17 Jul 2020, 08:46

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik ben het zo roerend met je eens!

Ik verbaas me er zo over waar de strijd is gebleven onder de hedendaagse christenen. De satan valt juist Gods kinderen aan. Juist midden in deze wereld is het zo moeilijk om voor je standpunten uit te komen, maar ook om niet te vallen in de talloze verleidingen. En dan nog zo'n boos hart! Wat weliswaar steeds meer sterft. Steeds meer het goede zoekt, maar desalniettemin nog een bron van zonde is.

Hoe is het werkelijk waar nog mogelijk dat er mensen zijn die zich christen noemen, maar die de strijd in dit leven totaal niet ervaren! Hoe is dat mogelijk! Wat lees ik weinig op RF over de strijd. Is er nog wel die strijd, waar we zo veel van lezen in de Bijbel? We zijn toch een bevindelijke groepering? Die geen genoegen neemt met een oppervlakkig geloof? Die juist het leven met de Heere zo belangrijk vind?

Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden


Ik denk dat we op RF niet met die strijd te koop lopen. Ik heb er in dit draadje iets over geschetst. En per pb mag dat altijd. Maar in het openbaar is het toch wel heel persoonlijk.

Logisch. Want voor je het weet word jouw persoonlijke strijd gebruikt als voer voor een discussie.

Zeeuw
Berichten: 6322
Lid geworden op: 19 Sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Zeeuw » 17 Jul 2020, 08:49

Hoopvol schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik ben het zo roerend met je eens!

Ik verbaas me er zo over waar de strijd is gebleven onder de hedendaagse christenen. De satan valt juist Gods kinderen aan. Juist midden in deze wereld is het zo moeilijk om voor je standpunten uit te komen, maar ook om niet te vallen in de talloze verleidingen. En dan nog zo'n boos hart! Wat weliswaar steeds meer sterft. Steeds meer het goede zoekt, maar desalniettemin nog een bron van zonde is.

Hoe is het werkelijk waar nog mogelijk dat er mensen zijn die zich christen noemen, maar die de strijd in dit leven totaal niet ervaren! Hoe is dat mogelijk! Wat lees ik weinig op RF over de strijd. Is er nog wel die strijd, waar we zo veel van lezen in de Bijbel? We zijn toch een bevindelijke groepering? Die geen genoegen neemt met een oppervlakkig geloof? Die juist het leven met de Heere zo belangrijk vind?

Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden


Ik denk dat we op RF niet met die strijd te koop lopen. Ik heb er in dit draadje iets over geschetst. En per pb mag dat altijd. Maar in het openbaar is het toch wel heel persoonlijk.

Logisch. Want voor je het weet word jouw persoonlijke strijd gebruikt als voer voor een discussie.


Helaas wel ja. Voor je het weet worden er tig pagina's met theoretische theologie over volgeschreven.

HersteldHervormd
Berichten: 1484
Lid geworden op: 29 Jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor HersteldHervormd » 17 Jul 2020, 09:57

Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.
He give us shelter
In the storms of life
When there's no peace on Earth
There is peace in Christ

Vervolgde
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 Mar 2020, 12:38

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Vervolgde » 17 Jul 2020, 20:09

HersteldHervormd schreef:Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.

Het is toch volkomen logisch dat dat er pagina’s dogmatiek volgen? De dogmatiek is toch de geloofsleer. M.a.w. de dogmatiek beschrijft de inhoud van het geloof. En die inhoud van het geloof is gehaald uit de Bijbel. De Bijbelse waarheden zijn in de dogmatiek systematisch en in onderling verband verwoord. Het hanteren van de dogmatiek maakt dat we elkaar verstaan (dezelfde inhoud van begrippen), elkaar ter verantwoording kunnen roepen. Want op basis van de dogmatiek wordt waarheid en dwaling onderscheiden en biblicisme voorkomen. Hier ligt nu juist de basis van het elkaar verstaan, het elkaar opscherpen en ook de basis van de christelijke tucht.

Als we ‘het er over hebben’ met een ander, dan zou dat niet moeten zijn in termen van: ik voel, ik denk, ik ervaar. Daarmee blijven we in de subjectieve ervaringen steken. Die ervaringen zijn voor de persoon die ze heeft zeker waar. Maar die ervaringen moeten getoetst kunnen worden aan een objectief en normatief kader, wat juist te vinden is in de dogmatiek, omdat daarin Gods woord wordt nagesproken.

Kortom het negatief denken over dogmatiek is in het algemeen een teken van voorliefde voor een gevoelsgodsdienst die geen toetsing wenst. En dat is werkelijk negatief.

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 1426
Lid geworden op: 30 Mei 2019, 15:57
Contact:

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Arja » 17 Jul 2020, 21:00

Vervolgde schreef:
HersteldHervormd schreef:Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.

Het is toch volkomen logisch dat dat er pagina’s dogmatiek volgen? De dogmatiek is toch de geloofsleer. M.a.w. de dogmatiek beschrijft de inhoud van het geloof. En die inhoud van het geloof is gehaald uit de Bijbel. De Bijbelse waarheden zijn in de dogmatiek systematisch en in onderling verband verwoord. Het hanteren van de dogmatiek maakt dat we elkaar verstaan (dezelfde inhoud van begrippen), elkaar ter verantwoording kunnen roepen. Want op basis van de dogmatiek wordt waarheid en dwaling onderscheiden en biblicisme voorkomen. Hier ligt nu juist de basis van het elkaar verstaan, het elkaar opscherpen en ook de basis van de christelijke tucht.

Als we ‘het er over hebben’ met een ander, dan zou dat niet moeten zijn in termen van: ik voel, ik denk, ik ervaar. Daarmee blijven we in de subjectieve ervaringen steken. Die ervaringen zijn voor de persoon die ze heeft zeker waar. Maar die ervaringen moeten getoetst kunnen worden aan een objectief en normatief kader, wat juist te vinden is in de dogmatiek, omdat daarin Gods woord wordt nagesproken.

Kortom het negatief denken over dogmatiek is in het algemeen een teken van voorliefde voor een gevoelsgodsdienst die geen toetsing wenst. En dat is werkelijk negatief.


Degenen die de oude geloofsbelijdenissen schreven, zoals de Apostolische Geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de Chalcedonische geloofsbelijdenis waren niet onfeilbaar, maar deze geloofsbelijdenissen hebben wel gediend als effectieve vangrails en hielden Gods volk op het pad van de waarheid. Er zou buitengewoon nieuw inzicht of buitengewone overmoed nodig zijn om deze oude formules overboord te gooien. Ze geven getrouwe samenvattingen van de belangrijkste leerstellingen van het geloof. Dat is ook waarom de Heidelberger ons verwijst naar de Apostolische Geloofsbelijdenis (in vraag en antwoord 22 en 23).

Kevin de Young zegt echter wel dat we een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift moeten maken en de toepassing van schriftuurlijke principes. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de bijbel in allerlei anachronismen dwingen.

Bron: https://www.ligonier.org/learn/articles ... -the-line/

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 9083
Lid geworden op: 11 Aug 2007, 13:12

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Zita » 17 Jul 2020, 22:36

Arja schreef:
Vervolgde schreef:
HersteldHervormd schreef:Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.

Het is toch volkomen logisch dat dat er pagina’s dogmatiek volgen? De dogmatiek is toch de geloofsleer. M.a.w. de dogmatiek beschrijft de inhoud van het geloof. En die inhoud van het geloof is gehaald uit de Bijbel. De Bijbelse waarheden zijn in de dogmatiek systematisch en in onderling verband verwoord. Het hanteren van de dogmatiek maakt dat we elkaar verstaan (dezelfde inhoud van begrippen), elkaar ter verantwoording kunnen roepen. Want op basis van de dogmatiek wordt waarheid en dwaling onderscheiden en biblicisme voorkomen. Hier ligt nu juist de basis van het elkaar verstaan, het elkaar opscherpen en ook de basis van de christelijke tucht.

Als we ‘het er over hebben’ met een ander, dan zou dat niet moeten zijn in termen van: ik voel, ik denk, ik ervaar. Daarmee blijven we in de subjectieve ervaringen steken. Die ervaringen zijn voor de persoon die ze heeft zeker waar. Maar die ervaringen moeten getoetst kunnen worden aan een objectief en normatief kader, wat juist te vinden is in de dogmatiek, omdat daarin Gods woord wordt nagesproken.

Kortom het negatief denken over dogmatiek is in het algemeen een teken van voorliefde voor een gevoelsgodsdienst die geen toetsing wenst. En dat is werkelijk negatief.

Degenen die de oude geloofsbelijdenissen schreven, zoals de Apostolische Geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de Chalcedonische geloofsbelijdenis waren niet onfeilbaar, maar deze geloofsbelijdenissen hebben wel gediend als effectieve vangrails en hielden Gods volk op het pad van de waarheid. Er zou buitengewoon nieuw inzicht of buitengewone overmoed nodig zijn om deze oude formules overboord te gooien. Ze geven getrouwe samenvattingen van de belangrijkste leerstellingen van het geloof. Dat is ook waarom de Heidelberger ons verwijst naar de Apostolische Geloofsbelijdenis (in vraag en antwoord 22 en 23).

Kevin de Young zegt echter wel dat we een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift moeten maken en de toepassing van schriftuurlijke principes. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de bijbel in allerlei anachronismen dwingen.

Bron: https://www.ligonier.org/learn/articles ... -the-line/

Maar met dit standpunt zet je iedere toepassing van de Bijbel op losse schroeven. Het is maar een interpretatie die in een andere tijd volstrekt anders kan zijn. Of interpreteer ik De Young nu verkeerd?

Vervolgde
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 Mar 2020, 12:38

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Vervolgde » 17 Jul 2020, 23:09

Zita schreef:
Arja schreef:
Vervolgde schreef:
HersteldHervormd schreef:Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.

Het is toch volkomen logisch dat dat er pagina’s dogmatiek volgen? De dogmatiek is toch de geloofsleer. M.a.w. de dogmatiek beschrijft de inhoud van het geloof. En die inhoud van het geloof is gehaald uit de Bijbel. De Bijbelse waarheden zijn in de dogmatiek systematisch en in onderling verband verwoord. Het hanteren van de dogmatiek maakt dat we elkaar verstaan (dezelfde inhoud van begrippen), elkaar ter verantwoording kunnen roepen. Want op basis van de dogmatiek wordt waarheid en dwaling onderscheiden en biblicisme voorkomen. Hier ligt nu juist de basis van het elkaar verstaan, het elkaar opscherpen en ook de basis van de christelijke tucht.

Als we ‘het er over hebben’ met een ander, dan zou dat niet moeten zijn in termen van: ik voel, ik denk, ik ervaar. Daarmee blijven we in de subjectieve ervaringen steken. Die ervaringen zijn voor de persoon die ze heeft zeker waar. Maar die ervaringen moeten getoetst kunnen worden aan een objectief en normatief kader, wat juist te vinden is in de dogmatiek, omdat daarin Gods woord wordt nagesproken.

Kortom het negatief denken over dogmatiek is in het algemeen een teken van voorliefde voor een gevoelsgodsdienst die geen toetsing wenst. En dat is werkelijk negatief.

Degenen die de oude geloofsbelijdenissen schreven, zoals de Apostolische Geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de Chalcedonische geloofsbelijdenis waren niet onfeilbaar, maar deze geloofsbelijdenissen hebben wel gediend als effectieve vangrails en hielden Gods volk op het pad van de waarheid. Er zou buitengewoon nieuw inzicht of buitengewone overmoed nodig zijn om deze oude formules overboord te gooien. Ze geven getrouwe samenvattingen van de belangrijkste leerstellingen van het geloof. Dat is ook waarom de Heidelberger ons verwijst naar de Apostolische Geloofsbelijdenis (in vraag en antwoord 22 en 23).

Kevin de Young zegt echter wel dat we een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift moeten maken en de toepassing van schriftuurlijke principes. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de bijbel in allerlei anachronismen dwingen.

Bron: https://www.ligonier.org/learn/articles ... -the-line/

Maar met dit standpunt zet je iedere toepassing van de Bijbel op losse schroeven. Het is maar een interpretatie die in een andere tijd volstrekt anders kan zijn. Of interpreteer ik De Young nu verkeerd?

Nee, die interpretatie is correct. Met deze benadering zijn we terug in de tijd voor de reformatie. Alle richtingen en scholen zijn toegestaan. Dwalingen bestaan ook niet meer, want het is slechts een verschil in toepassing. Het geloof is van haar vaste grond beroofd en is nergens meer zeker van.
Om het gemis aan zekerheid op te heffen dan maar een beroep doen op de persoonlijke onderwijzing door de Heilige Geest? Die uitweg hebben we in de tijd van de reformatie ook gezien. Mensen die die weg volgden werden wederdopers of kortweg dwepers genoemd. Een BIJBEL hadden ze niet meer nodig, want de Geest sprak direct tot hen. Vandaar dat we er een gezegde aan overgehouden hebben, nl. Je er met een Jantje van Leiden van af maken.
Zou Calvijn het zo verkeerd hebben gezien met het schrijven van de institutie? Ik denk het niet. Ik denk dat het Gods voorzienigheid is geweest die de gemeente dit leerboek heeft gegeven, evenals de HC.

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 Jun 2020, 19:10

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Ora et labora » 17 Jul 2020, 23:51

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik ben het zo roerend met je eens!

Ik verbaas me er zo over waar de strijd is gebleven onder de hedendaagse christenen. De satan valt juist Gods kinderen aan. Juist midden in deze wereld is het zo moeilijk om voor je standpunten uit te komen, maar ook om niet te vallen in de talloze verleidingen. En dan nog zo'n boos hart! Wat weliswaar steeds meer sterft. Steeds meer het goede zoekt, maar desalniettemin nog een bron van zonde is.

Hoe is het werkelijk waar nog mogelijk dat er mensen zijn die zich christen noemen, maar die de strijd in dit leven totaal niet ervaren! Hoe is dat mogelijk! Wat lees ik weinig op RF over de strijd. Is er nog wel die strijd, waar we zo veel van lezen in de Bijbel? We zijn toch een bevindelijke groepering? Die geen genoegen neemt met een oppervlakkig geloof? Die juist het leven met de Heere zo belangrijk vind?

Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden


Ik denk dat we op RF niet met die strijd te koop lopen. Ik heb er in dit draadje iets over geschetst. En per pb mag dat altijd. Maar in het openbaar is het toch wel heel persoonlijk.

Het geld nog steeds en altijd : zonder geestelijke strijd geen overwinning
Zie Johannes 1:5
1 Johannes 4:4
Romeinen 8:37
Psalm 3:4
Hebreeën 12:1
Johannes 16:33
Romeinen 12:21
Lucas 1:37
1 Johannes 5:4
1 Korintiërs 15:57
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
f.d.b.

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 1426
Lid geworden op: 30 Mei 2019, 15:57
Contact:

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Arja » 18 Jul 2020, 11:02

Zita schreef:
Arja schreef:
Vervolgde schreef:
HersteldHervormd schreef:Je hoeft ook niet perse gelijk persoonlijk er op in te gaan. Je kan het er toch over hebben?

Ik ben het met je eens dat er gelijk 20 pagina's dogmatiek volgen.

Het is toch volkomen logisch dat dat er pagina’s dogmatiek volgen? De dogmatiek is toch de geloofsleer. M.a.w. de dogmatiek beschrijft de inhoud van het geloof. En die inhoud van het geloof is gehaald uit de Bijbel. De Bijbelse waarheden zijn in de dogmatiek systematisch en in onderling verband verwoord. Het hanteren van de dogmatiek maakt dat we elkaar verstaan (dezelfde inhoud van begrippen), elkaar ter verantwoording kunnen roepen. Want op basis van de dogmatiek wordt waarheid en dwaling onderscheiden en biblicisme voorkomen. Hier ligt nu juist de basis van het elkaar verstaan, het elkaar opscherpen en ook de basis van de christelijke tucht.

Als we ‘het er over hebben’ met een ander, dan zou dat niet moeten zijn in termen van: ik voel, ik denk, ik ervaar. Daarmee blijven we in de subjectieve ervaringen steken. Die ervaringen zijn voor de persoon die ze heeft zeker waar. Maar die ervaringen moeten getoetst kunnen worden aan een objectief en normatief kader, wat juist te vinden is in de dogmatiek, omdat daarin Gods woord wordt nagesproken.

Kortom het negatief denken over dogmatiek is in het algemeen een teken van voorliefde voor een gevoelsgodsdienst die geen toetsing wenst. En dat is werkelijk negatief.

Degenen die de oude geloofsbelijdenissen schreven, zoals de Apostolische Geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de Chalcedonische geloofsbelijdenis waren niet onfeilbaar, maar deze geloofsbelijdenissen hebben wel gediend als effectieve vangrails en hielden Gods volk op het pad van de waarheid. Er zou buitengewoon nieuw inzicht of buitengewone overmoed nodig zijn om deze oude formules overboord te gooien. Ze geven getrouwe samenvattingen van de belangrijkste leerstellingen van het geloof. Dat is ook waarom de Heidelberger ons verwijst naar de Apostolische Geloofsbelijdenis (in vraag en antwoord 22 en 23).

Kevin de Young zegt echter wel dat we een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift moeten maken en de toepassing van schriftuurlijke principes. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de bijbel in allerlei anachronismen dwingen.

Bron: https://www.ligonier.org/learn/articles ... -the-line/

Maar met dit standpunt zet je iedere toepassing van de Bijbel op losse schroeven. Het is maar een interpretatie die in een andere tijd volstrekt anders kan zijn. Of interpreteer ik De Young nu verkeerd?


Ja, je leest er iets in dat hij niet zegt. Ik denk niet dat je het artikel gelezen hebt? Hij vertelt in het artikel juist hoe belangrijk dogmatiek, die gegrond is op de Bijbel, is. Ik plaatste mijn opmerking omdat hij net iets verder gaat. Hij vertelt ook hoe je de dogmatiek wel en niet zou moeten toepassen in de gemeente.

Hij zegt bijvoorbeeld: "Maak een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift en de toepassing van schriftuurlijke principes. Als voorbeeld zegt hij dit: "De Bijbel leert duidelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de weg van de Heere. Hoe zij dat moeten doen, is minder duidelijk. De Bijbel beantwoordt niet definitief de vraag of kinderen naar de openbare school, de christelijke school moeten gaan of thuisonderwijs moeten krijgen. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de Bijbel in allerlei anachronismen dwingen."

Ik plaatste dus alleen een kanttekening en deelde een artikel over: hoe gebruik je de dogmatiek op een verantwoorde manier. De Banier heeft een mooi boek te koop van deze reformatorische senior predikant: "Wat de Bijbel werkelijk leert over homoseksualiteit".

Wat hij leert, is precies andersom dan waar jij bang voor bent.

Als je een beetje Engels kunt, kan je dat hier "opluisteren" in zijn preek over zondag 7: https://christcovenant.org/sermons/heid ... rds-day-7/

Vervolgde
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 Mar 2020, 12:38

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Vervolgde » 18 Jul 2020, 11:13

Arja schreef:Wat hij leert, is precies andersom dan waar jij bang voor bent.


Dan lezen we tegengestelde zaken. Ik blijf bij mijn beoordeling.

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 1426
Lid geworden op: 30 Mei 2019, 15:57
Contact:

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Berichtdoor Arja » 18 Jul 2020, 14:34

Vervolgde schreef:
Arja schreef:Wat hij leert, is precies andersom dan waar jij bang voor bent.


Dan lezen we tegengestelde zaken. Ik blijf bij mijn beoordeling.


Je leest het tegenovergestelde. En je blijft bij je beoordeling. Dat mag.
Mijn vraag hierbij is een eerlijke vraag: baseer je wat jij erin leest op een feit of op je mening of een bepaald gevoel?

Als het berust op een feit, dan ben je in staat om het bewijzen wat je zegt en is het te controleren. Misschien heb je ooit een video gehoord waarin dit ter spreke kwam? Deel het gerust.

Berust wat je erin leest echter op jouw mening dan geef je gewoon aan wat je ervan vond. Dat vind ik prima. Iemand anders kan daar heel anders over denken. Ik respecteer je mening.


Terug naar “Kerk en Cultuur - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten