Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Een vreemde gewoonte. Als je belijdenis hebt afgelegd van je geloof is het toch normaal om deel te nemen aan het Avondmaal?
Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Een vreemde gewoonte. Als je belijdenis hebt afgelegd van je geloof is het toch normaal om deel te nemen aan het Avondmaal?
Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Als het waarlijk belijdenis van het geloof is hoor je het gebod van Christus on Avondmaal te houden te gehoorzamen...

Dus, de oplossing is niemand toe te laten belijdenis te doen die niet waarlijk geloofd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Vrijwel iedereen die bij ons belijdenis heeft gedaan, neemt deel aan het Avondmaal. Dat lijkt me ook overeenkomstig het formulier dat wordt gebruikt bij belijdenis. En dat is gewoon in een GB-gemeente.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door parel »

Hoopvol schreef:
NorahLinde schreef:
Erskinees schreef:Bezoek na de eerste keer gaat soms ook wel telefonisch of het huisbezoek wordt iets naar voren gehaald.
Bezoek na iedere avondmaalsgang ken ik niet. Dat lijkt me ook een hele last (qua tijd) voor ouderlingen.
Een serieuze vraag, ik ben niet bekend hiermee, wat is het beoogd doel van zo'n gesprek? Moet ik dan denken aan 'controle van het hart', een 'wat een zegen dat je aan kon gaan hoe is dat zo gelopen'?

Ik weet heus dat aangaan in de GG 'gevoelig' ligt, maar meer ook niet. Dus voor ik allerlei dingen invul... ;-)
Nee zo'n gesprek is niet ter controle of er op goede gronden is aangegaan. De Heere ziet het hart aan. Het is volgens mij meer bedoeld als verlengstuk van het traditionele huisbezoek. Dat is ook geen controle van de kerkenraad. Dat is een liefdevol hersenonderzoek, zodat de kerkenraad de gemeente op een nog betere manier kan hoeden en weiden. En zo zie ik zo'n gesprek ook.
Reken er ook maar op dat ambtsdragers ook uitzien naar vrucht op hun arbeid.
Niet ter controle...

... Mij werd toch een aantal jaar geleden gezegd dat de ds en wijkouderling samen van mening waren dat ik te vroeg was aangegaan.

Ik werd dus wel gewogen

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Vrijwel iedereen die bij ons belijdenis heeft gedaan, neemt deel aan het Avondmaal. Dat lijkt me ook overeenkomstig het formulier dat wordt gebruikt bij belijdenis. En dat is gewoon in een GB-gemeente.
Dat zal zo zijn Ambtenaar, en straks na het sterven, om in te gaan in het Koninkrijk der hemelen? Is dan het aankloppen ook gewoon, alleen op basis van het gedaan hebben van belijdenis, en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal, of bedoel je er nog iets bij?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef: Dat zal zo zijn Ambtenaar, en straks na het sterven, om in te gaan in het Koninkrijk der hemelen? Is dan het aankloppen ook gewoon, alleen op basis van het gedaan hebben van belijdenis, en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal, of bedoel je er nog iets bij?
Geen idee waar je naar toe wilt met deze vraag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

@Ambtenaar, klinkt er in de prediking wel het geluid van bijv. Smijtegelt door, dat er meer nodig is dan slechts het doen van belijdenis en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef:@Ambtenaar, klinkt er in de prediking wel het geluid van bijv. Smijtegelt door, dat er meer nodig is dan slechts het doen van belijdenis en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal?
Kom eens luisteren, en oordeel zelf.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Een vreemde gewoonte. Als je belijdenis hebt afgelegd van je geloof is het toch normaal om deel te nemen aan het Avondmaal?
Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Toch Jantje, heeft Ambtenaar wel een punt.
Het afleggen van BdG en het niet aangaan aan het HA, is niet de bedoeling. Vroeger kreeg je juist bezoek als je als belijdend lid niet aanging.

Bv in de gemeente van Calvijn ging elk belijdend lid aan het HA. Dat zijn we in bepaalde kringen toch wel een beetje kwijtgeraakt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Hoopvol schreef:
NorahLinde schreef:
Erskinees schreef:Bezoek na de eerste keer gaat soms ook wel telefonisch of het huisbezoek wordt iets naar voren gehaald.
Bezoek na iedere avondmaalsgang ken ik niet. Dat lijkt me ook een hele last (qua tijd) voor ouderlingen.
Een serieuze vraag, ik ben niet bekend hiermee, wat is het beoogd doel van zo'n gesprek? Moet ik dan denken aan 'controle van het hart', een 'wat een zegen dat je aan kon gaan hoe is dat zo gelopen'?

Ik weet heus dat aangaan in de GG 'gevoelig' ligt, maar meer ook niet. Dus voor ik allerlei dingen invul... ;-)
Nee zo'n gesprek is niet ter controle of er op goede gronden is aangegaan. De Heere ziet het hart aan. Het is volgens mij meer bedoeld als verlengstuk van het traditionele huisbezoek. Dat is ook geen controle van de kerkenraad. Dat is een liefdevol hersenonderzoek, zodat de kerkenraad de gemeente op een nog betere manier kan hoeden en weiden. En zo zie ik zo'n gesprek ook.
Reken er ook maar op dat ambtsdragers ook uitzien naar vrucht op hun arbeid.

Eens , al is het wel wisselend.
Ik ken ook verhalen dat na de eerste HA-gang mensen werden verwacht bij de ds en er dan toch een soort ondervraging kwam.
Waarbij er best scherp gereageerd werd.
Maar anderzijds weet ik ook van een ouderling die bij mensen op bezoek kwam, en bij binnenkomst gelijk al zei: "ik kom niet om te keuren hoor, maar alleen om samen goed van de Heere te spreken"

Dat laatste is een betere houding. Want oordelen kan een mens niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Een vreemde gewoonte. Als je belijdenis hebt afgelegd van je geloof is het toch normaal om deel te nemen aan het Avondmaal?
Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Toch Jantje, heeft Ambtenaar wel een punt.
Het afleggen van BdG en het niet aangaan aan het HA, is niet de bedoeling. Vroeger kreeg je juist bezoek als je als belijdend lid niet aanging.

Bv in de gemeente van Calvijn ging elk belijdend lid aan het HA. Dat zijn we in bepaalde kringen toch wel een beetje kwijtgeraakt.
Daar ging het me nu niet om. Het wel of niet aangaan aan het Heilig Avondmaal maakt niet in de eerste plaats zalig.

Verder ligt in bepaalde gemeenten waar je wordt geacht deel te nemen aan het Heilig Avondmaal ook het grote gevaar op de loer dat er geen noodzaak van wedergeboorte meer klinkt in de prediking om dat deze al verondersteld wordt. Ik spreek nu in het algemeen, dus ik bedoel niemand in het bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Een vreemde gewoonte. Als je belijdenis hebt afgelegd van je geloof is het toch normaal om deel te nemen aan het Avondmaal?
Ik vind jouw vraag (ver)vreemd(end). Volgens mij weet jij het antwoord heus wel. Of heb je nog nooit gehoord van een kerkelijk recht versus een Goddelijk recht? Je kunt niet zomáár deelnemen aan het Heilig Avondmaal hoor!
Toch Jantje, heeft Ambtenaar wel een punt.
Het afleggen van BdG en het niet aangaan aan het HA, is niet de bedoeling. Vroeger kreeg je juist bezoek als je als belijdend lid niet aanging.

Bv in de gemeente van Calvijn ging elk belijdend lid aan het HA. Dat zijn we in bepaalde kringen toch wel een beetje kwijtgeraakt.
Daar ging het me nu niet om. Het wel of niet aangaan aan het Heilig Avondmaal maakt niet in de eerste plaats zalig.

Verder ligt in bepaalde gemeenten waar je wordt geacht deel te nemen aan het Heilig Avondmaal ook het grote gevaar op de loer dat er geen noodzaak van wedergeboorte meer klinkt in de prediking om dat deze al verondersteld wordt. Ik spreek nu in het algemeen, dus ik bedoel niemand in het bijzonder.
Toch vind ik dit te makkelijk.
We moeten terug naar de doel van het afleggen van BdG.
Dus het zou heel logisch zijn dat belijdende leden gesprekken krijgen waarom men niet aangaat.

En, ik vind dat je te makkelijk spreekt over avondmaalsmijding. Daar wordt de Heere echt tekort meegedaan. Het is in opdracht van de Meester zelf dat de tafel aangericht is. We moeten hele goede argumenten hebben om niet te komen.

En begrijp me goed. Ik wil niet 'makkelijk' doen.
Als je niet aan het HA kunt, zou je nog geen belijdenis mogen afleggen. Zo hoort het te zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

Dan zijn we dat niet met elkaar eens. Ik verwijs graag nogmaals naar het stuk van ds. J. de Kok, in de Daniël van vorige week.

En verder onthoud ik me van commentaar. Deze discussie lijkt me vruchteloos en derhalve dus ook zinloos.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Dan zijn we dat niet met elkaar eens. Ik verwijs graag nogmaals naar het stuk van ds. J. de Kok, in de Daniël van vorige week.

En verder onthoud ik me van commentaar. Deze discussie lijkt me vruchteloos en derhalve dus ook zinloos.
Dat stuk heb ik niet gelezen.
Maar ben je het dan ook niet eens met de lijn van Calvijn?
Overigens houden predikanten als Pieters en op 't Hof wel die lijn vast.
Het is dus niet iets 'links' als je dat zou denken.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

parel schreef:Niet ter controle...

... Mij werd toch een aantal jaar geleden gezegd dat de ds en wijkouderling samen van mening waren dat ik te vroeg was aangegaan.

Ik werd dus wel gewogen

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ai, dat is vervelend..
Plaats reactie