Vergoeding spreekbeurt

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Nathanaël »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik denk dat de verschillen in voorbereiding wel groot zijn, van alleen Matthew Henry en de kanttekeningen raadplegen, TOT uitgebreide studie van de grondtekst, allerlei Bijbelcommentaren raadplegen en origineel willen zijn.
Precies, maar de eerste manier is misschien geschikt om een inleiding voor de mannenvereniging o.i.d. voor te bereiden, maar natuurlijk niet voor een preek. (Waarmee ik niet wil zeggen dat Matthew Henry en de kanttekeningen niet geschikt zijn voor de preekvoorbereiding :-))
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Bezorgd schreef: Tegelijkertijd zijn er ook predikanten die wel een derde beurt of een week beurt moeten doen, omdat ze anders niet rond kunnen komen van een schamel traktement in hun kleine gemeente. Helaas is die kant er ook.
Ik weet natuurlijk niet over welk kerkverband dit gaat, maar in zulke gevallen zou een synodaal fonds voor kleine gemeenten in het leven moeten worden geroepen zodat deze kan bijspringen.
Ik weet dat dit speelt in de PKN, CGK, GG, HHK
Andere verbanden weet ik niet.

Al zou het in de toekomst wel eens meer kunnen worden.
Parttime predikantschap is in andere landen soms al jaren gebruikelijk. Uit nood.

In Nederland zijn ook wel predikanten die nog ondernemen of er werk naast doen, tot in de meest orthodoxe kerkverbanden aan toe, maar dat is dan meer als hobby.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Bezorgd schreef: Tegelijkertijd zijn er ook predikanten die wel een derde beurt of een week beurt moeten doen, omdat ze anders niet rond kunnen komen van een schamel traktement in hun kleine gemeente. Helaas is die kant er ook.
Ik weet natuurlijk niet over welk kerkverband dit gaat, maar in zulke gevallen zou een synodaal fonds voor kleine gemeenten in het leven moeten worden geroepen zodat deze kan bijspringen.
Ik weet dat dit speelt in de PKN, CGK, GG, HHK
Andere verbanden weet ik niet.

Al zou het in de toekomst wel eens meer kunnen worden.
Parttime predikantschap is in andere landen soms al jaren gebruikelijk. Uit nood.

In Nederland zijn ook wel predikanten die nog ondernemen of er werk naast doen, tot in de meest orthodoxe kerkverbanden aan toe, maar dat is dan meer als hobby.
Voordat ds. vD een beroep van R. ontving, was hij aanwezig in de kerk, bij het afscheid van ds. J.M.Kl. Voor de dienst zat hij die grote kerk zo wat rond te kijken en bedacht wat een haast ondoenlijk werk het zou zijn om zo'n grote gemeente te dienen. De woorden kwamen hem zo voor: Zijn er niet 24 uren in de dag? Werkt zolang het dag is enz. En nog niet begrijpend waar dit op sloeg. Ja, en toen kwam het beroep van R. Hoe dat gegaan is en door welke bestrijdingen dat is te lezen in "Elk verhaalt zijn weg en zaken". Als God roept, dan roept Hij naar mijn gevoel niet part-time.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Hoopvol »

En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Ik heb nooit gezien, de rechtvaardige verlaten, noch zijn zaad zoekende brood.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Bezorgd schreef: Tegelijkertijd zijn er ook predikanten die wel een derde beurt of een week beurt moeten doen, omdat ze anders niet rond kunnen komen van een schamel traktement in hun kleine gemeente. Helaas is die kant er ook.
Ik weet natuurlijk niet over welk kerkverband dit gaat, maar in zulke gevallen zou een synodaal fonds voor kleine gemeenten in het leven moeten worden geroepen zodat deze kan bijspringen.
Ik weet dat dit speelt in de PKN, CGK, GG, HHK
Andere verbanden weet ik niet.

Al zou het in de toekomst wel eens meer kunnen worden.
Parttime predikantschap is in andere landen soms al jaren gebruikelijk. Uit nood.

In Nederland zijn ook wel predikanten die nog ondernemen of er werk naast doen, tot in de meest orthodoxe kerkverbanden aan toe, maar dat is dan meer als hobby.
Voordat ds. vD een beroep van R. ontving, was hij aanwezig in de kerk, bij het afscheid van ds. J.M.Kl. Voor de dienst zat hij die grote kerk zo wat rond te kijken en bedacht wat een haast ondoenlijk werk het zou zijn om zo'n grote gemeente te dienen. De woorden kwamen hem zo voor: Zijn er niet 24 uren in de dag? Werkt zolang het dag is enz. En nog niet begrijpend waar dit op sloeg. Ja, en toen kwam het beroep van R. Hoe dat gegaan is en door welke bestrijdingen dat is te lezen in "Elk verhaalt zijn weg en zaken". Als God roept, dan roept Hij naar mijn gevoel niet part-time.
Met parttime bedoel ik de predikanten in hele kleine gemeenten die daar niet van rond kan komen (zoals bv ook in Engeland gebeurd)
Dus naast hun ambt hebben ze dan een andere inkomstenbron. Zoals Paulus die tenten maakte.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Orchidee »

God roept op Zijn tijd en wijze, niet zoals wij het bedenken!
De één krijgt 1 talent de ander 5.
In God's ogen is parttime/deeltijd werken niet minder dan fulltime!
Niet de kwantiteit maar de kwaliteit telt, welke roeping of ambt je ook mag vervullen!
Of je nu een roeping hebt als predikant, loodgieter, klusjesman, account, vakkenvuller, bakker of huisvrouw/moeder: doe het al ter ere Gods!
En of je nu maar 1 uur per dag of 16 uur per dag kunt werken, de Heere kijkt het hart aan en vraagt niet meer van je dan je aankan.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Orchidee »

Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Dat is géén goede zaak!
Véél ellende van gezien!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
De geldgierigheid is een wortel van alle kwaad. Preken op de zak lijkt me strijdig met het Evangelie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
De geldgierigheid is een wortel van alle kwaad. Preken op de zak lijkt me strijdig met het Evangelie.
Mee eens. Een dominee zou in de verleiding kunnen komen om grote gemeenten vaker te bezoeken, of geen controversiele thema's aan te snijden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef: Mee eens. Een dominee zou in de verleiding kunnen komen om grote gemeenten vaker te bezoeken, of geen controversiele thema's aan te snijden.
Ik herken het kistje 'Voor den Leeraar", ik vermoed jij ook. Je ziet zelfs in meest conservatieve gemeente toch een kentering komen. Het verschil tussen de ene predikant en de andere was soms groot. Het kistje heeft tegenwoordig een basis bedrag. Ik meende dat er nog wel een bonus uit het kistje kwam, maar ik ben niet zover ingelicht om dat met zekerheid te kunnen stellen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef: Met parttime bedoel ik de predikanten in hele kleine gemeenten die daar niet van rond kan komen (zoals bv ook in Engeland gebeurd)
Dus naast hun ambt hebben ze dan een andere inkomstenbron. Zoals Paulus die tenten maakte.
Het is inderdaad wel gebeurd dat twee gemeenten samen een dominee beriepen en die het beroep daarna ook aannam. De gemeente van Meeuwen beroept altijd i.c.m. Sprang-Capelle. Ds. L. Vogelaar heeft deze beide gemeenten gediend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Bruna »

Orchidee schreef:
Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Dat is géén goede zaak!
Véél ellende van gezien!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Nog nooit echt van gehoord. Noem eens wat voorbeelden zonder namen te noemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef: Met parttime bedoel ik de predikanten in hele kleine gemeenten die daar niet van rond kan komen (zoals bv ook in Engeland gebeurd)
Dus naast hun ambt hebben ze dan een andere inkomstenbron. Zoals Paulus die tenten maakte.
Het is inderdaad wel gebeurd dat twee gemeenten samen een dominee beriepen en die het beroep daarna ook aannam. De gemeente van Meeuwen beroept altijd i.c.m. Sprang-Capelle. Ds. L. Vogelaar heeft deze beide gemeenten gediend.
Zie je ook in de HHK
Toen ds Bouman bij ons stond, stond hij ook in Nijkerk
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vergoeding spreekbeurt

Bericht door Maanenschijn »

Bruna schreef:
Orchidee schreef:
Hoopvol schreef:En preken op de zak? Is dat geen goede optie?
Dat is géén goede zaak!
Véél ellende van gezien!

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Nog nooit echt van gehoord. Noem eens wat voorbeelden zonder namen te noemen.
Bedoel je dat je het nog nooit gezien hebt of dat je nooit van problemen gehoord hebt?

Eén van de problemen kan zijn dat de ene spreker financieel op een heel andere wijze wordt gewaardeerd dan de andere, waar dan ook een waardeoordeel van de gever, maar ook voor de krijger aan gehangen kan worden over de preek of persoon.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie