De kinderpsalm

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De kinderpsalm

Bericht door Mara »

In de Laankerk kiest iedere week een ander kind de Psalm van de zondag uit en die wordt dan gezongen.
Soms hoor ik Psalmen waarvan ik denk: hoe komt een kind nu op die Psalm? (onbekend of moeilijke tekst)
Ik kende dit niet. Wordt dit in andere gemeenten ook gedaan?
En wat is de gedachte erachter precies?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kinderpsalm

Bericht door Mannetje »

Ik ken het niet, maar vind het wel mooi.
Ds . Den Haan liet altijd een psalm zingen die op school werd geleerd in de week ervoor.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kinderpsalm

Bericht door Orchidee »

Vroegaehhh... werden de te leren kinderpsalmen (van 1 of 2 bepaalde scholen) in de diensten gezongen maar omdat wij een streekgemeente zijn en de kinderen op véél verschillende scholen zitten (ook zit niet iedereen op een refo school) zijn ze daarmee gestopt, en is dit in het leven geroepen



Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De kinderpsalm

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Ik ken het niet, maar vind het wel mooi.
Ds . Den Haan liet altijd een psalm zingen die op school werd geleerd in de week ervoor.
Hier de psalm welke geleerd wordt op de zondagsschool en in de avond en buiten het seizoen alle 150 psalmen oplopend.
Morgen moet ik een vrij lastige begeleiden, psalm 61 (ritmisch). Met weinig zangers uiteraard maar gewoon in CF met sesquialter komt dat vast goed.
https://youtu.be/flunU0gpARs
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kinderpsalm

Bericht door DDD »

Aha. Dat is ook wel een mooie psalm voor deze tijd. Ik vind het wel een mooie uitvoering.

Ik heb net mijn programma klaar voor de coronaorgelbespeling in de kerk vanavond. Misschien voeg ik het nog even toe.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kinderpsalm

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Vroegaehhh...Afbeelding werden de te leren kinderpsalmen (van 1 of 2 bepaalde scholen) in de diensten gezongen maar omdat wij een streekgemeente zijn en de kinderen op véél verschillende scholen zitten (ook zit niet iedereen op een refo school) zijn ze daarmee gestopt, en is dit in het leven geroepenAfbeelding
Is dat een vorm van BrE3ZaH TaAl :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kinderpsalm

Bericht door -DIA- »

Bij ons is er nooit een 'kinderspsalm' gezongen.
Wel wordt eens een kinderspsalm genoemd: En dan doelen we meest op: Opent uwe mond, om Heer' ai, maak mij Uwe wegen, of U alleen U loven wij... enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De kinderpsalm

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Vroegaehhh...Afbeelding werden de te leren kinderpsalmen (van 1 of 2 bepaalde scholen) in de diensten gezongen maar omdat wij een streekgemeente zijn en de kinderen op véél verschillende scholen zitten (ook zit niet iedereen op een refo school) zijn ze daarmee gestopt, en is dit in het leven geroepenAfbeelding
Is dat een vorm van BrE3ZaH TaAl :quoi
Kzou tegt nie wete
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: De kinderpsalm

Bericht door Terri »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:Ik ken het niet, maar vind het wel mooi.
Ds . Den Haan liet altijd een psalm zingen die op school werd geleerd in de week ervoor.
Hier de psalm welke geleerd wordt op de zondagsschool en in de avond en buiten het seizoen alle 150 psalmen oplopend.
Morgen moet ik een vrij lastige begeleiden, psalm 61 (ritmisch). Met weinig zangers uiteraard maar gewoon in CF met sesquialter komt dat vast goed.
https://youtu.be/flunU0gpARs
Erg mooie psalm qua klankkleur, vooral ritmisch komt het bijzonder goed tot z'n recht.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kinderpsalm

Bericht door Piet Puk »

Ik ken wel het kindermoment, wat in veel PKN-gemeenten voorkomt. Zelf ben ik daar niet razend enthousiast over.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De kinderpsalm

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:In de Laankerk kiest iedere week een ander kind de Psalm van de zondag uit en die wordt dan gezongen.
Soms hoor ik Psalmen waarvan ik denk: hoe komt een kind nu op die Psalm? (onbekend of moeilijke tekst)
Ik kende dit niet. Wordt dit in andere gemeenten ook gedaan?
En wat is de gedachte erachter precies?
Op de reformatorische basisscholen werden de psalmen aangeleerd volgens een vast rooster. Sommige organisten hielden daar rekening mee en speelden/spelen voor/na de dienst de psalm die de kinderen voor school moesten leren. Dat gaf een stukje herkenning. In sommige kerken werd dat psalmrooster ook voor de samenzang in ogenschouw genomen en probeerde de predikant de psalm van de kinderen een plekje te geven in de orde van dienst. Dát is natuurlijk helemaal mooi: niet alleen "de organist speelde ónze psalm", maar "we zongen óns psalmversje".
Het psalmenrooster van de basisschool is leidend. De vraag is dus niet: hoe komt een kind op die psalm, maar: hoe komt die psalm op het rooster?
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De kinderpsalm

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Aha. Dat is ook wel een mooie psalm voor deze tijd. Ik vind het wel een mooie uitvoering.

Ik heb net mijn programma klaar voor de coronaorgelbespeling in de kerk vanavond. Misschien voeg ik het nog even toe.
Is daar ook beeld van? Of geluid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kinderpsalm

Bericht door merel »

Piet Puk schreef:Ik ken wel het kindermoment, wat in veel PKN-gemeenten voorkomt. Zelf ben ik daar niet razend enthousiast over.
Waarom niet?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kinderpsalm

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:In de Laankerk kiest iedere week een ander kind de Psalm van de zondag uit en die wordt dan gezongen.
Soms hoor ik Psalmen waarvan ik denk: hoe komt een kind nu op die Psalm? (onbekend of moeilijke tekst)
Ik kende dit niet. Wordt dit in andere gemeenten ook gedaan?
En wat is de gedachte erachter precies?
Op de reformatorische basisscholen werden de psalmen aangeleerd volgens een vast rooster. Sommige organisten hielden daar rekening mee en speelden/spelen voor/na de dienst de psalm die de kinderen voor school moesten leren. Dat gaf een stukje herkenning. In sommige kerken werd dat psalmrooster ook voor de samenzang in ogenschouw genomen en probeerde de predikant de psalm van de kinderen een plekje te geven in de orde van dienst. Dát is natuurlijk helemaal mooi: niet alleen "de organist speelde ónze psalm", maar "we zongen óns psalmversje".
Het psalmenrooster van de basisschool is leidend. De vraag is dus niet: hoe komt een kind op die psalm, maar: hoe komt die psalm op het rooster?
Het is bij ons zo, en wellicht weet u dat nog, dat de psalmen bij de preek moeten aansluiten. Zeker ook het uitleidend orgelspel. Voor de dienst is het goed dat de organist even de te zingen psalmen en het tekstgedeelte leest, en ik geloof dat men dat ook wel doet. Zo wordt ook het inleidend orgelspel een "voorspel" op de dienst des Woords.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kinderpsalm

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Het is bij ons zo, en wellicht weet u dat nog, dat de psalmen bij de preek moeten aansluiten. Zeker ook het uitleidend orgelspel. Voor de dienst is het goed dat de organist even de te zingen psalmen en het tekstgedeelte leest, en ik geloof dat men dat ook wel doet. Zo wordt ook het inleidend orgelspel een "voorspel" op de dienst des Woords.
Toch is het ook wel eens lastig om dat te beoordelen als organist. Als ik het tekstgedeelte en de psalmen wel eens zie, heb ik vaak wel een idee waar de preek heen zal gaan en welk karakter het zal hebben maar het komt ook wel eens voor dat het een heel ander karakter krijgt dan dat ik dacht.
Zo af en toe moet het geplande uitleidend orgelspel dan wel eens gewijzigd worden. Nu is dat gelukkig geen probleem aangezien ik nagenoeg alle muziek digitaal bij mij heb, alleen zal het dan geen moeilijke bewerking worden als die niet is ingestudeerd.

Overigens is er in veel kerken een "voorzang". Dus voordat de dienst begonnen is. Bij ons is dat in het seizoen de psalm die de zondagschool leert en/of de 150 psalmen op volgorde. Die sluit niet altijd direct aan bij de preek maar indirect altijd aangezien er altijd een link is te leggen, ook als bijvoorbeeld psalm 150 gezongen wordt als voorzang en de preek gaat over psalm 51 of 38.
Plaats reactie