Aanspreken ambtsdragers

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: Bij ons van 50-75.
Het is wel zo dat ik doordeweeks andere predikanten luister dan wat er bij ons uitgenodigd wordt.
Geeft verder niet, maar ik denk wel dat dit mede bepaald.
Ik zie die relatie niet zo moet ik zeggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij ons van 50-75.
Het is wel zo dat ik doordeweeks andere predikanten luister dan wat er bij ons uitgenodigd wordt.
Geeft verder niet, maar ik denk wel dat dit mede bepaald.
Ik zie die relatie niet zo moet ik zeggen.
Doordat ik naar andere predikanten luister, die andere accenten leggen dat de predikanten die bij ons komen ( ook niet altijd hoor)
Heb ik wellicht een andere belevingswereld als het gaat om God, dan de ouderlingen die predikanten uitnodig met andere accenten.
Zij vinden dan bepaalde accenten fijn die ik dan mis, maar zij missen waarschijnlijk een aantal zaken bij predikanten die ik graag luister.
En zo ontstaat denk ik dan ruis ofzo.
Nu weet ik niet hoeveel mensen doordeweeks een dienst luisteren en naar wie . Zal iets moois zijn voor de ledenvergadering.
Ik zal niet zo snel een ouderling bellen en vragen of hij met mij over koetjes en kalfjes wilt praten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Ik zal niet zo snel een ouderling bellen en vragen of hij met mij over koetjes en kalfjes wilt praten.
Bel je hen indien nodig wel als het over méér dan koetjes en kalfjes gaat?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zal niet zo snel een ouderling bellen en vragen of hij met mij over koetjes en kalfjes wilt praten.
Bel je hen indien nodig wel als het over méér dan koetjes en kalfjes gaat?
Ja dat wel, ik mail de dominee ook regelmatig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zal niet zo snel een ouderling bellen en vragen of hij met mij over koetjes en kalfjes wilt praten.
Bel je hen indien nodig wel als het over méér dan koetjes en kalfjes gaat?
Ja dat wel, ik mail de dominee ook regelmatig.
O. Nou dan is het toch goed?
Overig privécontact met ambtsdragers kan prima zijn, alleen dat hoort hoop ik niet bij de primaire behoeften van een mens.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door merel »

Hollander schreef:
merel schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:(...)
Dus in dat kader schaar ik mij zeker niet onder hun opzicht en regering en noem ik hen gewoon bij de voornaam.
Ah, omdat ambtsdragers geen heiligen zijn en in zonde kunnen vallen, wordt het ambtelijk werk onder de volmacht van Christus ook bij andere ambtsdragers maar niet meer op waarde geschat? :nonnon
Nee dat is het niet. Het gaat namelijk niet om de huis- tuin en keuken zondes die wij allemaal doen, die uiteraard net zo erg en zondig zijn, maar om duidelijke openbare zondes. Waarbij iemand al jaren ouderling, diaken of voorganger is en elke 3 maanden deelneemt aan het HA en daar blijkbaar geen wroeging over heeft en pas als hij betrapt wordt zijn ambt onder dwang neerlegt ( zonder openbare schuldbelijdenis). Ik vraag mij dan af of deze personen zelf wel de bijbel goed hebben gelezen over de onberispelijke staat van een ambtsdrager.
Helemaal eens dat de betreffende ambtsdrager een aanklacht is in het Koninkrijk van God.
Maar jij trok een andere conclusie: "Dus in dat kader schaar ik mij zeker niet onder hun opzicht en regering en noem ik hen gewoon bij de voornaam."
Daarmee zeg je dat jij je in bredere zin onttrekt aan hun opzicht en regering. Ook aan de broeders die wel (lees: goed, Bijbels) regeren.
Ik volg hen zeker niet klakkeloos en als ik hun visie voor mijn eigen ethiek niet kan verantwoorden, volg ik hen niet en trek mijn eigen conclusies. En ja, dat is al eens gebeurd. Dat was trouwens bij een ouderling die ik hoogacht en hele fijne contacten mee heb ( gehad), maar hem in bepaalde standpunten niet kon volgen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Ad Anker »

Hier dus verder over voornamen. Lees even terug, voordat er niets nieuws gezegd wordt.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Zeeuw »

Zelfs in het topic beroepingswerk wordt het ambt van ds niet genoemd bij een naam. Oei.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:Zelfs in het topic beroepingswerk wordt het ambt van ds niet genoemd bij een naam. Oei.
Die aanduiding dominee blijft is ook best een vreemd fenomeen. We belijden dat er maar een Heer is en vervolgens spreken we alle voorgangers aan in het latijn aan met heer, om vervolgens dan ook nog net te doen alsof hij niet ook gewoon een naam heeft. Ik heb me altijd verzet wanneer mensen mij niet met mijn aanspreken. Deze naam hebben mijn ouders mij gegeven en is ook door vele generaties voor mij gedragen. Ik vind het een belediging voor mijn ouders om mij met welk alternatief dan ook aan te laten spreken. Met ontbreken van respect heeft het noemen van een voornaam niets te maken. Mijn respect voor anderen is niet meer of minder wanneer ze al dan niet met hun naam aangesproken willen worden. Hoewel ik het wel vreemd vind als iemand zich aan mij voorstelt als 'ik ben dominee X'. Dat klinkt alsof je identiteit daar vanaf hangt. Als het goed ligt je identiteit vast in Christus.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:Zelfs in het topic beroepingswerk wordt het ambt van ds niet genoemd bij een naam. Oei.
Gedaan :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:Zelfs in het topic beroepingswerk wordt het ambt van ds niet genoemd bij een naam. Oei.
Die aanduiding dominee blijft is ook best een vreemd fenomeen. We belijden dat er maar een Heer is en vervolgens spreken we alle voorgangers aan in het latijn aan met heer, om vervolgens dan ook nog net te doen alsof hij niet ook gewoon een naam heeft. Ik heb me altijd verzet wanneer mensen mij niet met mijn aanspreken. Deze naam hebben mijn ouders mij gegeven en is ook door vele generaties voor mij gedragen. Ik vind het een belediging voor mijn ouders om mij met welk alternatief dan ook aan te laten spreken. Met ontbreken van respect heeft het noemen van een voornaam niets te maken. Mijn respect voor anderen is niet meer of minder wanneer ze al dan niet met hun naam aangesproken willen worden. Hoewel ik het wel vreemd vind als iemand zich aan mij voorstelt als 'ik ben dominee X'. Dat klinkt alsof je identiteit daar vanaf hangt. Als het goed ligt je identiteit vast in Christus.
Eens. Bovendien ben je met je voornaam gedoopt. God heeft daar Zijn naam aan die van jou verbonden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Bezorgd »

Het is gewoon een Nederlands cultuur dingetje.
Dat is nu een beetje aan het veranderen en hebben mensen er moeite mee. (iig als het om hedendaagse predikanten gaat, zodra ze meer dan 100 jaar dood zijn, dan gebruiken we wel de voornaam)
Maar goed, dat is bij elke verandering. Refo's hebben daar altijd moeite mee. ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door pierre27 »

Mooi, ons punt is gemaakt mede-refo;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:Zelfs in het topic beroepingswerk wordt het ambt van ds niet genoemd bij een naam. Oei.
Die aanduiding dominee blijft is ook best een vreemd fenomeen. We belijden dat er maar een Heer is en vervolgens spreken we alle voorgangers aan in het latijn aan met heer, om vervolgens dan ook nog net te doen alsof hij niet ook gewoon een naam heeft. Ik heb me altijd verzet wanneer mensen mij niet met mijn aanspreken. Deze naam hebben mijn ouders mij gegeven en is ook door vele generaties voor mij gedragen. Ik vind het een belediging voor mijn ouders om mij met welk alternatief dan ook aan te laten spreken. Met ontbreken van respect heeft het noemen van een voornaam niets te maken. Mijn respect voor anderen is niet meer of minder wanneer ze al dan niet met hun naam aangesproken willen worden. Hoewel ik het wel vreemd vind als iemand zich aan mij voorstelt als 'ik ben dominee X'. Dat klinkt alsof je identiteit daar vanaf hangt. Als het goed ligt je identiteit vast in Christus.
En hier laat je je ditbenik noemen? Zo hebben je ouders je toch niet genoemd?
-
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Aanspreken ambtsdragers

Bericht door Van Ewijk »

Bij ons in de kerk is alles bij voornaam.
Vooral onder gelijke leeftijd.
Ikzelf zeg altijd dominee of mijnheer of mevrouw tegen ouderlingen.
Behalve in de schriftelijke communicatie naar buiten toe word er haast niemand met het ambt aangesproken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie