Aanspreken ambtsdragers

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Blijft merkwaardig. Opa en oma worden met u aangesproken, maar ambtsdragers niet? Schiet mij niet lek!
Je hebt het blijkbaar over mij. Waar heb ik gezegd dat er geen u wordt gezegd? Het ging over voornaamgebruik.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Blijft merkwaardig. Opa en oma worden met u aangesproken, maar ambtsdragers niet? Schiet mij niet lek!
Maar Piet, het is toch ongepast als ik een ambtsdrager stug met 'u' en 'meneer' aan blijf spreken als hij zelf daar echt geen prijs op stelt?
Misschien hebben ambtsdragers dan onvoldoende bewustwording in Wiens dienst zij bezig zijn.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door windorgel »

Piet, ik denk dat jij in een omvangrijke kerkelijke gemeenschap leeft. Dan staan de ambtsdragers al snel wat verder van je vandaan.
In kleine gemeenschap heb je meer verwevenheid. De ambtsdrager is bijvoorbeeld ook je buurman, je zwager, de man van je vriendin, of hij is timmerman en iedereen kent hem op het dorp al 15 jaar als "Jan Timmerman" voor hij diaken wordt. Dan ga je hem echt niet ineens als 'meneer' aanspreken, nog afgezien van het feit dat in kleine dorpen 'meneer' sowieso niet gewoon is.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:
Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Blijft merkwaardig. Opa en oma worden met u aangesproken, maar ambtsdragers niet? Schiet mij niet lek!
Maar Piet, het is toch ongepast als ik een ambtsdrager stug met 'u' en 'meneer' aan blijf spreken als hij zelf daar echt geen prijs op stelt?
Misschien hebben ambtsdragers dan onvoldoende bewustwording in Wiens dienst zij bezig zijn.
Waarop baseer je dat?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Delftenaar »

windorgel schreef:Piet, ik denk dat jij in een omvangrijke kerkelijke gemeenschap leeft. Dan staan de ambtsdragers al snel wat verder van je vandaan.
In kleine gemeenschap heb je meer verwevenheid. De ambtsdrager is bijvoorbeeld ook je buurman, je zwager, de man van je vriendin, of hij is timmerman en iedereen kent hem op het dorp al 15 jaar als "Jan Timmerman" voor hij diaken wordt. Dan ga je hem echt niet ineens als 'meneer' aanspreken, nog afgezien van het feit dat in kleine dorpen 'meneer' sowieso niet gewoon is.
Natuurlijk. Als je samen met Jan in dezelfde plaats woont en je bent goed bevriend met hem blijft hij nog steeds Jan voor je als hij in de kerkenraad komt. De vriendschap verandert immers niet door dat feit.
Sterker nog: ik denk dat Jan beledigd is als je hem dan opeens "meneer Jansen" of "heer diaken/ouderling/dominee" gaat noemen. Dat is een teken dat je geen echte vriend van hem was.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:[

Maar nu ik zo alleen sta, vraag ik me af: ben ik nog wel welkom op dit forum, Mods? :humhihi

:haha

Een gesprekskring met hen die zich onbegrepen voelen lijkt me zinvol :yahoo
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door crossmountain »

Bezorgd schreef:
Piet Puk schreef:[

Maar nu ik zo alleen sta, vraag ik me af: ben ik nog wel welkom op dit forum, Mods? :humhihi

:haha

Een gesprekskring met hen die zich onbegrepen voelen lijkt me zinvol :yahoo
Ik weet nog wel een paar potentiële leden :humhihi
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door FlyingEagle »

Vind het een vreemde discussie, iemand met de voornaam aanspreken heeft wat mij betreft niets met een ambt te maken. Ik ken verschillende ambtsdragers en die spreek ik dan echt niet aan met meneer X of Y. Degene die ik minder goed ken spreek ik aan met meneer maar gewoon omdat ik die minder goed ken dat doe ik met iedereen die ik ik niet (goed) ken.
We hebben twee broers die ouderling zijn, wie zou ik bedoelen als ik meneer Z zou zeggen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Delftenaar »

Simpel: dhr. Z. junior de oudere en de heer Z. junior de jongere (met een knipoog naar die vier Middeleeuwse schilders met dezelfde naam). :)
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Bruna »

Volgens mij is het nog niet heel veel decennia geleden dat het gemeengoed was dat je ‘allen die over je gesteld waren’ met u, meneer, mevrouw, dominee, meester, juffrouw aansprak. Het is dus geen vreemde geachte van Piet Puk.

Een dominee zou ik niet doen maar kerkenraadsleden waar ik vanuit verschillende functies contact mee heb noem ik bij correspondentie of ontmoetingen bij de voornaam als zij dat ook zo doen.

Wel proberen we met de kinderen zonder voornaam maar met functie te communiceren, dus ouderling X of meester Z. Dit omdat we willen dat zij hen ook zo aanspreken.

Mocht iemand zich met voornaam presenteren dan ga ik er vanuit dat we hem zo aan mogen spreken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door eilander »

We kunnen allemaal hard roepen dat het noemen van een ambtsdrager bij de voornaam niets te maken heeft met achting voor die persoon vanwege zijn ambt. Het zal waar zijn. Ik vind het ook heel prima om bij mijn voornaam genoemd te worden, graag zelfs.

Maar ik wil wel gezegd hebben dat ik geloof dat er op het gebied van gezag, heel erg veel mis is - ook in onze gezindte en ook in de kerk. Dat heeft niets te maken met macht (daarover hoort in de christelijke kerk niet gesproken te worden op die manier), maar wel met de zinsneden in het bevestigingsformulier: "ontvangt deze mannen als dienstknechten Gods. (...) Begeeft u gewilliglijk onder hun opzicht en regering."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Delftenaar »

Een heel goede vriend van mij zit in de kerkenraad. Als hij vanuit die positie iets doet aanvaardt ik zijn gezag volledig: hij is immers onderdeel van de kerkenraad. Dus als zij een besluit tot dit of dat nemen aanvaard ik dat. Dat is het gezag van die goede vriend als lid van de kerkenraad.

Maar als hij een avondje bij mij is om ontspannen bij te praten is hij hier niet als broeder x, maar gewoon als Jan, Piet of Klaas. En ik zie hem dan ook gewoon als Jan, Piet of Klaas. Met wie ik dus een avondje kan kletsen over dingen die ons beiden interesseren. Of waarmee je grapjes of onzin kunt delen: ook die minder serieuze dingen hebben een sociale functie en juist daar zijn vrienden voor.

Als je dat onderscheid niet kunt zien ontbreekt iets aan je vermogen om verschillende nuances in sociale situaties te zien.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door FlyingEagle »

Dat ben ik wel met je eens Eilander maar dat heeft met hoe mensen zich gedragen te maken niet hoe men iemand aanspreekt. Wel kan bij iemand de intentie zijn om zich tegen het gezag in de kerk te keren en daardoor voor zichzelf de reden hebben om iemand bij de voornaam te noemen maar dat is denk ik geen gemeengoed
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Mistig »

Ondanks dat bijna alle kerkenraadsleden bij ons ouder zijn dan ik (we hebben sowieso best een oudere kerkenraad), noem ik ze bijna allemaal bij de voornaam. Op een enkele uitzondering dan. Maar dat heeft dan weer een andere reden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aanspreken ambtsdragers (Uit Positief topic over de GGIN)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik noem altijd meneer ....
Maar dat heeft met mijn leeftijd te maken
Plaats reactie