Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat zit ik me ook af te vragen. Ik heb geen antwoord kunnen verzinnen. Dus ik ben zeer benieuwd naar wat @Ad Anker te melden heeft. Verder zeer eens met jouw betoog.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat zit ik me ook af te vragen. Ik heb geen antwoord kunnen verzinnen. Dus ik ben zeer benieuwd naar wat @Ad Anker te melden heeft. Verder zeer eens met jouw betoog.
Dat is niet zo moeilijk toch? Dat het heel makkelijk is om van de zijlijn te roepen hoe het moet met grote stelligheid en dat als buitenstaander.
Mensen die er mee te maken hebben krijgen daar een ei van.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat het in deze discussie gepast is wanneer Jantje wat minder stellig zijn pedagogische adviezen ventileert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Huh? Dat voelt goed, maar niet helemaal terecht ben ik bang. Het is bij ons ook een worsteling tussen 'loslaten' en 'controleren' met daar tussen 'bespreken'.
Ik heb enerzijds het idee dat wij het helemaal niet zo goed doen, als je soms in een gesprek erachter komt wat er allemaal nog mee door kan bij de jongelui - en anderzijds geloof ik dat wij het met onze kinderen nog getroffen hebben. We kunnen erover praten en ze snappen het nog. Maatregelen die we nemen worden niet direct met gejuich ontvangen, maar als ik dan vraag: begrijp je het? Dan snappen ze het direct, en dat geven ze ook toe.
Ik vind dat mooi. Jaloers is dan wellicht niet de term die mijn gevoelens helemaal weergeven maar ik ben karaktertechnisch minder rechtlijnig dan ik zou willen. En dat heeft invloed op mijn opvoedingsstijl. Ik geloof dat jij daarin standvastiger en wijzer ben.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Bezorgd »

Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat alle mensen van dezelfde lap gescheurd zijn.
Ik ben ook wel eens jaloers op een consequente opvoedingsstijl. Maar het zegt niet alles.
Ik ken genoeg gevallen van ogenschijnlijke uitmuntende opvoeding. Van zeer volgzame kinderen.
En toch ook zij doen dingen die de ouders niet weten (en niet verwachten)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat zit ik me ook af te vragen. Ik heb geen antwoord kunnen verzinnen. Dus ik ben zeer benieuwd naar wat @Ad Anker te melden heeft. Verder zeer eens met jouw betoog.
Dat is niet zo moeilijk toch? Dat het heel makkelijk is om van de zijlijn te roepen hoe het moet met grote stelligheid en dat als buitenstaander.
Mensen die er mee te maken hebben krijgen daar een ei van.
Juist.

En mensen die kinderloos zijn of vrijgezel (die zijn er ook onder ambtsdragers en predikanten vaak) zouden dus nooit meer hierover een oordeel kunnen vellen? Alsjeblieft zeg. Kom op. Gekker moet het niet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef: Ik krijg een ei van Jantjes stelligheid en word er zelfs een beetje boos van.
Ik heb diep respect en ben jaloers op eilanders opvoedingsstijl.
Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat het in deze discussie gepast is wanneer Jantje wat minder stellig zijn pedagogische adviezen ventileert.
Zeker.
Ik durf wel te stellen dat je over bepaalde zaken pas echt kan mee praten als je de praktijk kent.
Ook ik heb vooraf wel andere meningen gehad.

Ook hier geldt, of je 'erover' spreekt of 'eruit' , dat is een groot verschil. ;)
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Juist.

En mensen die kinderloos zijn of vrijgezel (die zijn er ook onder ambtsdragers en predikanten vaak) zouden dus nooit meer hierover een oordeel kunnen vellen? Alsjeblieft zeg. Kom op. Gekker moet het niet worden.
Jawel hoor maar niet in de grote stelligheid zoals je hier in het topic doet.
Maar dat is mijn mening.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: En mensen die kinderloos zijn of vrijgezel (die zijn er ook onder ambtsdragers en predikanten vaak) zouden dus nooit meer hierover een oordeel kunnen vellen? Alsjeblieft zeg. Kom op. Gekker moet het niet worden.
Ze hebben überhaupt geen oordeel te vellen over materie zoals deze. Ze kunnen slechts adviseren.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Wat heeft dat met mijn opmerkingen te maken?
Dat zit ik me ook af te vragen. Ik heb geen antwoord kunnen verzinnen. Dus ik ben zeer benieuwd naar wat @Ad Anker te melden heeft. Verder zeer eens met jouw betoog.
Dat is niet zo moeilijk toch? Dat het heel makkelijk is om van de zijlijn te roepen hoe het moet met grote stelligheid en dat als buitenstaander.
Mensen die er mee te maken hebben krijgen daar een ei van.
Juist.

En mensen die kinderloos zijn of vrijgezel (die zijn er ook onder ambtsdragers en predikanten vaak) zouden dus nooit meer hierover een oordeel kunnen vellen? Alsjeblieft zeg. Kom op. Gekker moet het niet worden.
Kun je begrijpen dat je houding hier vragen oproept? Als je iedere dag weer met die zaken worstelt en je leest dan postings zoals die van jouw.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door eilander »

Let een beetje op het quoten, @Nasrani. Met Tapatalk gaat het telkens fout als je teveel mensen wilt citeren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier niet begrepen voel. En dat wekt veel bevreemding op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier niet begrepen voel. En dat wekt veel bevreemding op.
Misschien moet je eerst proberen de anderen te begrijpen.
-
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door DDD »

Toch is dit wel een intrigerende discussie. Bij onderwerpen als homoseksualiteit wordt al snel gezegd dat mensen die persoonlijk betrokken zijn, geen eerlijk oordeel kunnen geven. Als het om ouders en de opvoeding van kinderen gaat, is het dan weer andersom. Voor beide standpunten is iets te zeggen, maar ik kan nog niet zo goed invoelen hoe het allebei tegelijk waar kan zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Mag je als kerk een filter verplicht stellen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier niet begrepen voel. En dat wekt veel bevreemding op.
Misschien moet je eerst proberen de anderen te begrijpen.
Dat doe ik ook. Maar als we als gereformeerde gezindte de televisie (als apparaat) altijd hebben geprobeerd buiten de deur te houden, hoezo zouden we dan zo vroeg mogelijk een klein televisietoestelletje aan onze kinderen geven, en soms zelfs niet eens de moeite nemen om daar als ouders nog enige zeggenschap in te hebben, door bijvoorbeeld een app met een tijdslot, of een app zoals Yona of iets dergelijks?

Ik begrijp dat niet. Echt niet. Ik kan kan dat niet volgen.

Er schreef ook nog iemand, ik meen van @Mara, dat, als wij ze geen smartphone geven, ze er zelf wel één kopen als ze 13 zijn. Maar waar halen ze dat geld vandaan? Ik neem aan dat niet elke 13-jarige al met een pinpas over straat loopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie