Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:Ik heb de digitale bijbelstudiekring, die ik meemaakte afgelopen zondagavond, een beetje laten bezinken. Ik heb veel jonge gezinnen, met babies etc, weer eens mogen ontmoeten. Gezinnen die lang niet altijd als man en vrouw naar de fysieke studie konden komen ivm de zorg voor het gezin. Nu konden ze er digitaal allemaal bij zijn.
Ik vond dit heel fijn. Ik merk hierbij toch wel, in de vele emoties die ik lees over het niet fysiek naar kerk kunnen gaan, echt verbondenheid. Het voeren van goede, diepe en geestelijk gesprekken is niet gebonden aan fysieke nabijheid. Juist nu kon ik de digitale middelen bijzonder als zegen ervaren.
Toch ervaar ik ook met videoverbinding belemmering. Namelijk ik kan iemands ogen niet lezen. Wat ik zeg. Hoe komt dat echt over? Soms liggen dingen best gevoelig. Ook al probeer je heel goed te luisteren. Je .ist signalen met ruis tot gevolg. Maar wat mooi dat jullie op deze wijze dit kunnen doen.
En ja wat fijn dat ook jonge gezinnen zo aanwezig kunnen zijn.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:Ik heb de digitale bijbelstudiekring, die ik meemaakte afgelopen zondagavond, een beetje laten bezinken. Ik heb veel jonge gezinnen, met babies etc, weer eens mogen ontmoeten. Gezinnen die lang niet altijd als man en vrouw naar de fysieke studie konden komen ivm de zorg voor het gezin. Nu konden ze er digitaal allemaal bij zijn.
Ik vond dit heel fijn. Ik merk hierbij toch wel, in de vele emoties die ik lees over het niet fysiek naar kerk kunnen gaan, echt verbondenheid. Het voeren van goede, diepe en geestelijk gesprekken is niet gebonden aan fysieke nabijheid. Juist nu kon ik de digitale middelen bijzonder als zegen ervaren.
Toch ervaar ik ook met videoverbinding belemmering. Namelijk ik kan iemands ogen niet lezen. Wat ik zeg. Hoe komt dat echt over? Soms liggen dingen best gevoelig. Ook al probeer je heel goed te luisteren. Je .ist signalen met ruis tot gevolg. Maar wat mooi dat jullie op deze wijze dit kunnen doen.
En ja wat fijn dat ook jonge gezinnen zo aanwezig kunnen zijn.
Je ziet iemands ogen toch net als normaliter? Ik ben in mijn werk dagvoorzitter en begeleid veel bijeenkomsten. We hebben voor nu als richtlijn dat bijeenkomsten met veel emotie, niet digitaal worden gedaan.
In een bijbelstudie, waarin de mensen elkaar kennen, is er niet dat soort emotie gelukkig. Ik denk dat het elkaar kennen wel belangrijk is voor een dergelijke stap.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:@Mara, ik wil nu ook niemand vermanen, ik zoek alleen maar Bijbelse onderbouwing.
Mag ik vragen waarom?
Dat is een beetje bijzondere vraag op een Bijbels discussieforum.
Maar goed, ik zit een beetje op dezelfde lijn als DDD.

Vroeger - dat wil zeggen: vóór corona - woonde je een eredienst bij, of niet. In het fysieke kerkgebouw dus. Als je elders meeluisterde, maakte je geen deel uit van de eredienst.
Nu hoor ik regelmatig dominees zeggen dat we via de techniek samenkomen rondom het woord, alleen op verschillende locaties, maar daarmee wonen we wel de eredienst bij.

Mijn vraag is: wanneer woon je een eredienst bij?
Als je fysiek aanwezig ben in dezelfde ruimte als waar de predikant een hand krijgt van de ouderling? Of ook als je vanuit een andere ruimte (bijvoorbeeld een zaaltje in de kerk) er mee verbonden bent?
En wat is de betekenis van de zegen van de predikant? Geldt die ook voor de meekijkers?
En ook voor hen die een paar dagen (of een jaar later) de dienst meekijken of -luisteren?

In veel kerken wordt (nog steeds) een moment ingeruimd voor de collecte. Je kan dan via een app of iDeal je gift overmaken.

Ik vind het lastig om daar antwoorden op te geven (jullie blijkbaar ook ;) ), maar het is m.i. wel wezenlijk om daar op te bezinnen in antwoord op de topic-vraag hoe we online gemeente kunnen zij in coronatijdperk.

De hoofddeksel-voor-vrouwen-discussie is daar ook een aspect van.
Ik kan je argumentatie volgen hoor. :)

Volgens mij kun je het scheiden in drie onderdelen. Je kunt een preek alleen luisteren, sommige kerken bieden dat ook aan. Dan hoor je alleen de preek, verder niets.
Of je beluistert de dienst live, in zijn geheel, dus op het moment dat de dominee op de kansel staat.
Dan woon je op afstand de dienst bij.
Maar je hebt ook een derde mogelijkheid, je download een dienst, je beluistert deze een paar dagen later.

Omdat ik "breed" luister, hoor ik diverse stromingen. M.i. is een dienst meebeleven op afstand niet hetzelfde als bijwonen in het kerkgebouw. Ik zie het nog steeds niet voor me dat je met een hoed op voor je beeldscherm zou moeten zitten.
Een online dienst kan nooit een "echte" kerkdienst vervangen.
Mensen die door omstandigheden niet naar de kerk kunnen, zeggen dit ook.
Het is niet voor niets dat een verpleeghuis ook kerkdiensten belegt en niet iedere bewoner in de huiskamer mee laat luisteren.

De thuislezers en luisteraars zouden het liefst ook naar een kerkdienst gaan. Het blijft toch surrogaat.

@Tiberius, ik denk niet dat dit bijbels te onderbouwen is, zoals dat bij veel andere zaken ook niet mogelijk is, omdat die niet bestonden en het dus naar eigen geweten ingevuld dient te worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Maar geldt de zegen dan ook voor de thuisluisteraars, volgens jou?

Voor het overige wil ik ook nog reageren op Tiberius. Ik ben het op één punt niet met hem eens, namelijk dat de luisteraars aan de kerktelefoon vroeger niet participeerden in de eredienst. Ik ben juist gewend dat predikanten al sinds jaar en dag benadrukken dat God niet aan tijd of plaats gebonden is. Dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat de thuisluisteraars ook de zegen meekrijgen meebidden, maar dat was wel de suggestie.
Plaats reactie