Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Ben je op zondag verbonden met je eigen gemeente?

Ja, juist in deze tijd vind ik dat belangrijk
29
39%
Ja, ik hou van stabiliteit
5
7%
Ja.
18
24%
Vaak, maar af en toe luister ik met een andere kerk mee
8
11%
Soms. Meestal kies ik een andere kerk
2
3%
Nee, Dit is een mooie gelegenheid om breder te luisteren
2
3%
Nee. Ik voelde me toch al niet meer zo betrokken.
6
8%
Nee.
0
Geen stemmen
Anders:
1
1%
Ik ben geen lid van een kerkverband
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Erskinees »

Wij volgende de diensten van de eigen gemeente wanneer een predikant voorgaat. Erg fijn dat er beeldverbinding is. Wanneer het leesdienst is hangt het er vanaf of een ouderling leest die voor onze kinderen te volgen is en niet steeds gelijk en monotoon praat. Anders volgen we de diensten van de gemeente waar we tot een aantal jaar geleden lid waren en waar we ons nog steeds aan verbonden weten, ook daar is beeldverbinding. Maar dat is echt een uitzondering en alleen wanneer het leesdienst is.
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door DDD »

Bij mij hangt het af van de rest van de planning van de dag en van de vraag wie er in de eigen gemeente voorgaat. Ik ben toch al niet altijd erg te spreken over de keuzes van de laatste tijd, dus ik voel mij niet geroepen om een mijns inziens matige preek te beluisteren om op die manier in de eigen gemeente deel te nemen, zeker niet als dat met andere afspraken minder goed uitkomt. Wat mij betreft, zouden er helemaal geen leesdiensten meer behoeven te worden georganiseerd in deze tijd, want je kunt immers de gemeente zo samenvoegen met een naburige gemeente.

Ik neem deel aan twee erediensten, en soms kijk ik mee of soms luister ik mee. Het kijken kan goed zijn voor de concentratie, maar onkruid trekken kan nog beter zijn voor de concentratie. Of ik ga bij familie of vrienden, om gezamenlijk een dienst mee te maken. In dat geval is het eenvoudiger om mij te concentreren.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Bij mij hangt het af van de rest van de planning van de dag en van de vraag wie er in de eigen gemeente voorgaat. Ik ben toch al niet altijd erg te spreken over de keuzes van de laatste tijd, dus ik voel mij niet geroepen om een mijns inziens matige preek te beluisteren om op die manier in de eigen gemeente deel te nemen, zeker niet als dat met andere afspraken minder goed uitkomt. Wat mij betreft, zouden er helemaal geen leesdiensten meer behoeven te worden georganiseerd in deze tijd, want je kunt immers de gemeente zo samenvoegen met een naburige gemeente.

Ik neem deel aan twee erediensten, en soms kijk ik mee of soms luister ik mee. Het kijken kan goed zijn voor de concentratie, maar onkruid trekken kan nog beter zijn voor de concentratie. Of ik ga bij familie of vrienden, om gezamenlijk een dienst mee te maken. In dat geval is het eenvoudiger om mij te concentreren.
Wat is nog het verschil met niet meeluisteren en lid worden van een andere kerk en shoppen ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Wij volgende de diensten van de eigen gemeente wanneer een predikant voorgaat. Erg fijn dat er beeldverbinding is. Wanneer het leesdienst is hangt het er vanaf of een ouderling leest die voor onze kinderen te volgen is en niet steeds gelijk en monotoon praat. Anders volgen we de diensten van de gemeente waar we tot een aantal jaar geleden lid waren en waar we ons nog steeds aan verbonden weten, ook daar is beeldverbinding. Maar dat is echt een uitzondering en alleen wanneer het leesdienst is.
Als ik het in alle eerlijkheid mag zeggen: dat vind ik een buitengewoon slechte zaak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Wij volgende de diensten van de eigen gemeente wanneer een predikant voorgaat. Erg fijn dat er beeldverbinding is. Wanneer het leesdienst is hangt het er vanaf of een ouderling leest die voor onze kinderen te volgen is en niet steeds gelijk en monotoon praat. Anders volgen we de diensten van de gemeente waar we tot een aantal jaar geleden lid waren en waar we ons nog steeds aan verbonden weten, ook daar is beeldverbinding. Maar dat is echt een uitzondering en alleen wanneer het leesdienst is.
Als ik het in alle eerlijkheid mag zeggen: dat vind ik een buitengewoon slechte zaak.
Jantje, Jantje.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Wij volgende de diensten van de eigen gemeente wanneer een predikant voorgaat. Erg fijn dat er beeldverbinding is. Wanneer het leesdienst is hangt het er vanaf of een ouderling leest die voor onze kinderen te volgen is en niet steeds gelijk en monotoon praat. Anders volgen we de diensten van de gemeente waar we tot een aantal jaar geleden lid waren en waar we ons nog steeds aan verbonden weten, ook daar is beeldverbinding. Maar dat is echt een uitzondering en alleen wanneer het leesdienst is.
Als ik het in alle eerlijkheid mag zeggen: dat vind ik een buitengewoon slechte zaak.
Waarom Jantje? Wat geeft jou de wijsheid en inzicht om de handelswijze van Erskinees te veroordelen als een slechte zaak?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Bij mij hangt het af van de rest van de planning van de dag en van de vraag wie er in de eigen gemeente voorgaat. Ik ben toch al niet altijd erg te spreken over de keuzes van de laatste tijd, dus ik voel mij niet geroepen om een mijns inziens matige preek te beluisteren om op die manier in de eigen gemeente deel te nemen, zeker niet als dat met andere afspraken minder goed uitkomt. Wat mij betreft, zouden er helemaal geen leesdiensten meer behoeven te worden georganiseerd in deze tijd, want je kunt immers de gemeente zo samenvoegen met een naburige gemeente.
Ene DDD heeft in een ander topic behartigenswaardige dingen gezegt over "kieskeurigheid" (zie hieronder). Wellicht dat je dat ook kunt toepassen op bovenstaande posting.
DDD schreef:
huisman schreef: Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 06 apr 2020, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Wij volgende de diensten van de eigen gemeente wanneer een predikant voorgaat. Erg fijn dat er beeldverbinding is. Wanneer het leesdienst is hangt het er vanaf of een ouderling leest die voor onze kinderen te volgen is en niet steeds gelijk en monotoon praat. Anders volgen we de diensten van de gemeente waar we tot een aantal jaar geleden lid waren en waar we ons nog steeds aan verbonden weten, ook daar is beeldverbinding. Maar dat is echt een uitzondering en alleen wanneer het leesdienst is.
Als ik het in alle eerlijkheid mag zeggen: dat vind ik een buitengewoon slechte zaak.
Ook meteen weer ´buitengewoon slecht´. Wanneer leer je nu eens om niet direct zulke grote woorden te gebruiken? Op deze manier heb je helemaal geen woorden meer als er eens iets echt slechts is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Als ik de lijn van @Erskinees doortrek, zou dat hebben betekent dat ik de afgelopen 4 zondagen maar twee van de acht diensten zou hebben meegeluisterd met mijn eigen gemeente. En juist ook in de leesdiensten ervaar ik dat God door middel van de leespreken nog een Woordje ter bestemder tijd wil spreken, ook als de ouderling wat monotoon leest. Onder de normale omstandigheden laten we onze plaats onder de leesdiensten toch ook niet leeg?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door refo »

Jantje schreef:Als ik de lijn van @Erskinees doortrek, zou dat hebben betekent dat ik de afgelopen 4 zondagen maar twee van de acht diensten zou hebben meegeluisterd met mijn eigen gemeente. En juist ook in de leesdiensten ervaar ik dat God door middel van de leespreken nog een Woordje ter bestemder tijd wil spreken, ook als de ouderling wat monotoon leest. Onder de normale omstandigheden laten we onze plaats onder de leesdiensten toch ook niet leeg?
Je hebt gelezen tot 'praat'. En toen ben je driftig gaan typen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Als ik de lijn van @Erskinees doortrek, zou dat hebben betekent dat ik de afgelopen 4 zondagen maar twee keer hebben meegeluisterd met mijn eigen gemeente. En juist ook in de leesdiensten ervaar ik dat God door middel van de leespreken nog een Woordje ter bestemder tijd wil spreken. Onder de normale omstandigheden laten we onze plaats onder de leesdiensten toch ook niet leeg?
Lees dan nog eens rustig de post van @Erskinees. Hij geeft aan dat hij bij uitzondering naar een andere dienst luistert/kijkt. Hij doet dat alleen om wille van de begrijpelijkheid en aandacht van zijn kinderen te bevorderen in die gevallen dat een lezer met minder leesvaardigheid betreft. En dan kijkt hij ook nog eens naar een gemeente waar hij eerst deel van uitgemaakt heeft. Dan passen jouw grote woorden toch niet?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Terri »

Mistig schreef:Verbonden met de eigen gemeente.
Naast de uitzendingen van de eigen gemeente volgen we ook diensten en (video)meditaties in andere gemeenten.
We hebben nu zeeën van tijd.
Idem, daarom heb ik anders aangekruist.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Als ik de lijn van @Erskinees doortrek, zou dat hebben betekent dat ik de afgelopen 4 zondagen maar twee keer hebben meegeluisterd met mijn eigen gemeente. En juist ook in de leesdiensten ervaar ik dat God door middel van de leespreken nog een Woordje ter bestemder tijd wil spreken. Onder de normale omstandigheden laten we onze plaats onder de leesdiensten toch ook niet leeg?
Lees dan nog eens rustig de post van @Erskinees. Hij geeft aan dat hij bij uitzondering naar een andere dienst luistert/kijkt. Hij doet dat alleen om wille van de begrijpelijkheid en aandacht van zijn kinderen te bevorderen in die gevallen dat een lezer met minder leesvaardigheid betreft. En dan kijkt hij ook nog eens naar een gemeente waar hij eerst deel van uitgemaakt heeft. Dan passen jouw grote woorden toch niet?
Misschien ben ik wat scherp. Maar ik heb er grote moeite mee. Want normaal gesproken blijf je op zondag tijdens leesdiensten toch ook niet thuis?

Ik begrijp heus dat het niet makkelijk is om te luisteren naar een preek die voorgelezen wordt door een ouderling die niet zo kundig is in het preeklezen an sich. Maar het is goed mogelijk dat de preek op Prekenweb mee te lezen valt, en als er de mogelijkheid is om nog via videoverbinding mee te kunnen kijken, is nog een extra voorrecht, die lang niet alle gemeenten genieten, ook de mijne niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door helma »

Wij luisteren en kijken op zondag met onze eigen gemeente mee. We zijn aardig honkvast.
Ik luister doordeweeks van alles.
Vandaag een videopreek van ds C Sonnevelt.
(voordeel van Corona tijdperk)
Elke dag luister ik de avondboodschap/-gebed van ds LA den Butter. (aan te raden, via CGK Rijnsburg)
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Online-gemeente-zijn in Coronatijdperk

Bericht door NorahLinde »

Ik luister alle diensten en meditaties van mijn eigen gemeente, zoals ik dat ook normaliter gewend ben om te doen.

Verder luister ik nu ook nog meer diensten en meditaties/overdenkingen van andere gemeentes en predikanten, omdat ik meer tijd over heb dan buiten de crisistijd. Die wil ik proberen nuttig te besteden, voor zover mijn concentratie dat toelaat.
Plaats reactie