Digitaal Avondmaal vieren

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Mara »

Blijkbaar heb ik het debat gemist, Heilig Avondmaal vieren voor de webcam?
Moet dit überhaupt wel een discussie zijn??
BREDE DISCUSSIE

Nood breekt wet. Zo zag ik de weerstand tegen kerkdiensten met beelden opeens verdwijnen, is dit de volgende verschuiving?
En hoe kun je dat dan weer terugdraaien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben beslist tegen een "digitaal avondmaal". Thuis doe-het-zelven doet voor mij enorm afbreuk aan de heiligheid van dit sacrament. Daarnaast kunnen de ouderlingen hier geen toezicht op houden op deze manier, terwijl dat wel hun taak is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Herman »

De gedachte achter deze digitale vieringen moeten we inderdaad afwijzen. Avondmaal is alleen voor intimi en kan dus uitsluitend in een bediening plaatsvinden waar oprechte gelovigen en ambten bij elkaar zijn.

De misvatting achter dit voorstel is dat je sowieso jan-en-alleman kan uitnodigen, maar dan maak je de genade goedkoop. Voorwaarde is een christelijke levenswandel en die beperking moet je dus meenemen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door samanthi »

Ik zit een beetje met deze tekst, Handelingen 2

46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Tiberius »

Ik kan me vinden in de visie van de hoogleraren Huijgen en Van 't Slot, kort samengevat: we kunnen in de kerk maar beter aanvaarden dat we door een tijd van 'leegte en gemis' heen trekken. En daarom, zelfs in de paastijd, geen virtueel avondmaal vieren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:Ik zit een beetje met deze tekst, Handelingen 2

46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
Ik denk niet dat het in die tekst gaat om het H Avondmaal, maar om gezamenlijke liefdemaaltijden. In elk geval was ook daar sprake van fysieke aanwezigheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Piet Puk »

Geen goed plan. Hoe wordt stille censuur toegepast?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Ik kan me vinden in de visie van de hoogleraren Huijgen en Van 't Slot, kort samengevat: we kunnen in de kerk maar beter aanvaarden dat we door een tijd van 'leegte en gemis' heen trekken. En daarom, zelfs in de paastijd, geen virtueel avondmaal vieren.
Laten we inderdaad de nood maar 'bevinden'.
Ds L den Butter zei het van de week in de avondmeditatie; we vonden de kerkdiensten zo gewoon. We dachten soms wel dat 1 keer op een zondag genoeg was.
Nu laat de Heere ons hiermee voelen dat ook kerkgang een bijzondere gave was die we misschien teveel voor lief namen. (eigen woorden)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:Ik zit een beetje met deze tekst, Handelingen 2

46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
Ik denk niet dat het in die tekst gaat om het H Avondmaal, maar om gezamenlijke liefdemaaltijden. In elk geval was ook daar sprake van fysieke aanwezigheid.
Dankjewel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Isala »

Valcke schreef:Ik denk niet dat het in die tekst gaat om het H Avondmaal, maar om gezamenlijke liefdemaaltijden. In elk geval was ook daar sprake van fysieke aanwezigheid.
Tijdens deze gezamelijke liefdemaaltijden werd het H.Avondmaal gevierd, zie 1 korinthe 11.
Maar omdat het daar ontspoorde, moest Paulus er orde op zaken stellen.

Zoals wij nu HA vieren is het kerkordelijk wellicht juist, maar het wijkt wel erg af van hoe het functioneerde in de Vroege kerk.

Fysieke aanwezigheid vind ik zelf een voorwaarde voor de viering van het HA.
Toch kan je - mijns inziens - in deze tijden van nood, ziekte en grote onrust, ook heel goed HA houden, met één iemand waar je anders ook mee aan de tafel van de Heere zou zitten.
Ik zou geen geschiktere tijd weten dan heden ten dage, om de dood van de Heere te verkondigen en te gedenken!
Dit kan heel goed in overleg met dominee of ouderling, om zo wel enige orde en toezicht te behouden.
ik weet dat mensen hier huiverig voor zijn, maar ik vind het een heel ding om het HA dan maar niet te houden.
Dat is: de dood van de Heere niet te verkondigen.
helma schreef:Laten we inderdaad de nood maar 'bevinden'.
We zeggen dat de instelling van het HA tot versterking is van het geloof. Hoe zeer hebben we dit nodig in deze bange tijd.
Ik vind het heel wat om dan te zeggen: Laten we de nood maar 'bevinden', terwijl we juist versterking nodig hebben.

Uiteraard met de inachtneming van de regels die door de overheid zijn aangegeven.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Blijkbaar heb ik het debat gemist, Heilig Avondmaal vieren voor de webcam?
Moet dit überhaupt wel een discussie zijn??
BREDE DISCUSSIE

Nood breekt wet. Zo zag ik de weerstand tegen kerkdiensten met beelden opeens verdwijnen, is dit de volgende verschuiving?
En hoe kun je dat dan weer terugdraaien?
Heel simpel.
Zodra de omstandigheden het weer toelaten weer gewoon oppakken zoals voorheen.
U zegt toch ook niet tegen iemand die met een gebroken been zit dat ie moet knielen?
Of als tegenovergestelde als ie genezen is: ''laat dat knielen maar zitten want we hebben gezien dat zonder ook kan'' ?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 02 apr 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Valcke »

Isala schreef:
Valcke schreef:Ik denk niet dat het in die tekst gaat om het H Avondmaal, maar om gezamenlijke liefdemaaltijden. In elk geval was ook daar sprake van fysieke aanwezigheid.
Tijdens deze gezamelijke liefdemaaltijden werd het H.Avondmaal gevierd, zie 1 korinthe 11.
Maar omdat het daar ontspoorde, moest Paulus er orde op zaken stellen.

Zoals wij nu HA vieren is het kerkordelijk wellicht juist, maar het wijkt wel erg af van hoe het functioneerde in de Vroege kerk.

Fysieke aanwezigheid vind ik zelf een voorwaarde voor de viering van het HA.
Toch kan je - mijns inziens - in deze tijden van nood, ziekte en grote onrust, ook heel goed HA houden, met één iemand waar je anders ook mee aan de tafel van de Heere zou zitten.
Ik zou geen geschiktere tijd weten dan heden ten dage, om de dood van de Heere te verkondigen en te gedenken!
Dit kan heel goed in overleg met dominee of ouderling, om zo wel enige orde en toezicht te behouden.
ik weet dat mensen hier huiverig voor zijn, maar ik vind het een heel ding om het HA dan maar niet te houden.
Dat is: de dood van de Heere niet te verkondigen.
helma schreef:Laten we inderdaad de nood maar 'bevinden'.
We zeggen dat de instelling van het HA tot versterking is van het geloof. Hoe zeer hebben we dit nodig in deze bange tijd.
Ik vind het heel wat om dan te zeggen: Laten we de nood maar 'bevinden', terwijl we juist versterking nodig hebben.

Uiteraard met de inachtneming van de regels die door de overheid zijn aangegeven.
Ik geloof overigens wel dat het H Avondmaal in bijzondere gevallen in een kleinere groep in een huis gevierd kan worden. Maar dat kan toch nooit zonder het leraarsambt. Alleen voor de leraren (predikanten) is het geoorloofd de sacramenten te bedienen. En dat kan alleen in fysieke aanwezigheid.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Van Ewijk »

Valcke schreef: Ik geloof overigens wel dat het H Avondmaal in bijzondere gevallen in een kleinere groep in een huis gevierd kan worden. Maar dat kan toch nooit zonder het leraarsambt. Alleen voor de leraren (predikanten) is het geoorloofd de sacramenten te bedienen. En dat kan alleen in fysieke aanwezigheid.
Voor dat laatste ben ik wel nieuwsgierig naar de bijbelse onderbouwing.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Geytenbeekje »

Iedereen is het wel denk ik eens dat het via de webcam niet kan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Digitaal Avondmaal vieren

Bericht door Valcke »

Van Ewijk schreef:
Valcke schreef: Ik geloof overigens wel dat het H Avondmaal in bijzondere gevallen in een kleinere groep in een huis gevierd kan worden. Maar dat kan toch nooit zonder het leraarsambt. Alleen voor de leraren (predikanten) is het geoorloofd de sacramenten te bedienen. En dat kan alleen in fysieke aanwezigheid.
Voor dat laatste ben ik wel nieuwsgierig naar de bijbelse onderbouwing.
Matth 28:19. Wat voor de bediening van de doop geldt, zou dat ook niet gelden voor de bediening van het H Avondmaal? De sacramenten zijn aan het leerambt verbonden en kunnen daarvan niet worden losgemaakt.
Plaats reactie