Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik ben het overigens met je eens dat prestaties in één-op-één-onderwijs, vooral van intelligente ouders, niet echt goed kan worden vergeleken met de prestaties in klassikaal onderwijs. Maar ik vind het terecht dat ouders die zien dat hun kinderen zelfstandig en zonder noemenswaardige hulp vier keer zo snel gaan dan op school, vragen gaan stellen over de leerkrachten. En het is ook wel echt een feit dat er onder basisschoolleerkrachten weinig hoogvliegers te vinden zijn, en dat dit voor slimme kinderen heel lastig kan zijn.

Basisschoolleerkrachten die het vwo met allemaal negens hebben afgesloten, zijn heel zeldzaam geworden. Dat valt hen niet kwalijk te nemen, maar voor slimme kinderen moet dan wel een voorziening zijn.
Dat had je eerder toch ook, toen waren alle leraren van de universiteit.
Het kan ook goed aan de omgeving liggen, het kind denkt nu : Als ik goed en snel afmaak mag ik de rest van de dag lekker spelen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door DDD »

Zulke beloningsmechanismen kun je op school ook inzetten, mits gedifferentieerd, zodat alle leerlingen een gelijke kans maken om aan de voorwaarden te voldoen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik ben het overigens met je eens dat prestaties in één-op-één-onderwijs, vooral van intelligente ouders, niet echt goed kan worden vergeleken met de prestaties in klassikaal onderwijs. Maar ik vind het terecht dat ouders die zien dat hun kinderen zelfstandig en zonder noemenswaardige hulp vier keer zo snel gaan dan op school, vragen gaan stellen over de leerkrachten. En het is ook wel echt een feit dat er onder basisschoolleerkrachten weinig hoogvliegers te vinden zijn, en dat dit voor slimme kinderen heel lastig kan zijn.

Basisschoolleerkrachten die het vwo met allemaal negens hebben afgesloten, zijn heel zeldzaam geworden. Dat valt hen niet kwalijk te nemen, maar voor slimme kinderen moet dan wel een voorziening zijn.
Vroeger zei men: als je echt niets anders kan, word je maar schoolmeester. Ik denk dat het waar is wat je zegt. Echter, ik ben niet van mening dat een minder slimme leerkracht niet van betekenis kan zijn. Een slim kind komt wel aan zijn kennis, vooral in deze tijd. En laten slimme ouders daar een aandeel in hebben. Maar relatie, voorbeeldgedrag, leiding geven aan een jonge ziel, daarvoor is een leerkracht van onschatbare waarde, ook zonder de 9-ens op het VWO.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door DDD »

Het gaat niet zozeer om kennis. Slimme kinderen die (nog) niet wijs zijn, kunnen erg veel last hebben van leerkrachten die hun vragen niet begrijpen en andersom trouwens ook.

Ik herinner mij een docent die uiteindelijk naar het vmbo is verhuisd, die zich mijns inziens geregeld erg onnauwkeurig uitdrukte en die helemaal gek werd van mij en ik van hem. Je kunt zoiets niet alleen aan een kind verwijten. De volwassenen moeten het goede voorbeeld geven én het kind zich optimaal laten ontwikkelen.

Het kenmerkende van slimme kinderen is niet dat zij veel kennis hebben, maar dat hun analytisch vermogen en -meestal- hun verwerkingssnelheid veel groter zijn dan die van de leerkracht, zodat de voor onderwijs noodzakelijke aansturing ontbreekt. En dat is een suboptimale onderwijstoestand.

Voor het overige ben ik het met je eens.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Bertiel »

Even nog een ervaringsdeskundige.
Ik zat in een klas met niet al te slimme leerlingen op de lagere school.
Was als eerste klaar, hoefde er niks voor te doen, etc. Resulteerde vaak in ettergedrag. Nooit echt leren leren. Het enige diploma na m'n verkeersdiploma is m'n havodiploma. Werk is maar net aan qua uitdaging, om verder te komen of volledig omscholen of een andere branche in, en dat zie ik (op dit moment) niet zitten.
Best jammer door nauwelijks gestimuleerd te worden op de basisschool, je de rest van je leven dit tegen je werkt eigenlijk.
Zie precies hetzelfde bij m'n broer.

De drie jongens van m'n broer hebben alle drie Leonardo onderwijs gehad. Worden ontzettend uitgedaagd op die school, en ook op het voortgezet. De twee van m'n zus hebben allebei plusklas gedaan en daar ook hun profijt van gehad. Ik ben ontzettend blij dat er tegenwoordig een wat evenrediger verdeling is tussen aandacht voor kinderen die moeilijk mee komen op school als ook voor de kinderen die daarin het tegenovergestelde zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door DDD »

Jammer hoor. Maar je bent nog relatief jong. Waarom zou je niet één dag in de week reserveren voor een ontwikkeling op een specifiek vakgebied? Waarschijnlijk kun je in twee jaar een adequaat diploma halen en iets anders gaan doen.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Bertiel »

is wel iets dat ik in gedachten heb DDD, weet alleen niet echt wat.
Daarnaast is het daar nu niet echt de tijd voor. We hopen DV eind augustus te trouwen en om een dag minder te gaan werken is op dit moment niet verstandig.
Misschien over een jaar of twee, ik hou het in gedachten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.

Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.

Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.

Veel succes met thuisonderwijs!
Misschien toch goed ook even de complimenten voor het harde werk van de docenten momenteel, die ik al een aantal keer heb uitgedeeld, in ontvangst te nemen. Ik ben daar echt blij mee. En heb veel respect voor de snelheid waarmee ze omgeschakeld zijn.
Je laatste zin heeft niet zoveel waarde. Als jij een groep voor je hebt is dat je groep. Heel stevig, maar wel waar jij als docent voor opgeleid bent. Als ik ineens 3 kinderen thuis heb, die ik help met onderwijs en daarnaast veel moet werken, is dat een volledig andere situatie. Neem dat ook in ogenschouw in de, soms domme, reacties van ouders.
Dus ben ik erg blij met het wederzijdse begrip dat ik bij ons zowel vanuit docenten als vanuit ouders merk. Ik kreeg zelfs zaterdagavond laat een mailtje van een juffrouw die onze ingewikkelde thuissituatie kent en wilde meedenken.

Met je 2e alinea ben ik het helemaal eens. Als ouders dat niet begrijpen, lekker laten doen.
Ik ben het, nu mijn eerste emotie gezakt is, best eens met de schop onder de kont van Ad. Maar de crux zit daarbij dus wel in docenten en een schoolsysteem, dat begrijpen hoe die schop vormgegeven moet worden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zita »

DDD schreef:Zulke beloningsmechanismen kun je op school ook inzetten, mits gedifferentieerd, zodat alle leerlingen een gelijke kans maken om aan de voorwaarden te voldoen.
Haha, ja, ik mocht altijd thee gaan zetten voor het personeel, en de vaat doen in het keukentje. Zelfs dat was leuker dan het geteut in de klas. Maar mijn meester had ook 42 leerlingen in één klas en was daarnaast hoofd der school (waarvoor hij één middag per twee weken was uitgeroosterd). Dan kom je qua differentiatie niet zoveel verder dan theezetten.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
DDD schreef:Zulke beloningsmechanismen kun je op school ook inzetten, mits gedifferentieerd, zodat alle leerlingen een gelijke kans maken om aan de voorwaarden te voldoen.
Haha, ja, ik mocht altijd thee gaan zetten voor het personeel, en de vaat doen in het keukentje. Zelfs dat was leuker dan het geteut in de klas. Maar mijn meester had ook 42 leerlingen in één klas en was daarnaast hoofd der school (waarvoor hij één middag per twee weken was uitgeroosterd). Dan kom je qua differentiatie niet zoveel verder dan theezetten.
Ik mocht een computerspelletje gaan doen (1991). Dus werd de rest van de klas jaloers. Dus ging ik minder snel werken, om maar weer bij de groep te horen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
refo schreef:Als het werk in 1 uur af is, zijn de leerkrachten blijkbaar toch veredelde kinderopvangers.
Wij krijgen vragen van ouders waarom hun kind zolang bezig is per dag.

Bovendien wat de personen in dit topic voor het gemak maar even vergeten is dat een school niet alleen met lesstof bezig is. De sociaal-emotionele vorming is een minstens zo belangrijk component, die bij thuisonderwijs vrijwel geheel buiten beeld blijft. Daarnaast de vorming van godsdienst en geloof. Verder mogen ze op school ook nog werken aan beweging en ontspanning, muziek en creativiteit, etc. Tevens worden er in het thuisonderwijs geen toetsen gegeven en heeft het correctiewerk ook een lager niveau. Ik zou het nog wel even aan kunnen vullen.

Waar ik als docent kribbig van wordt zijn die ouders die opeens helemaal denken te weten hoe het onderwijs in elkaar zit. Thuisonderwijs is vreselijk ingewikkeld voor docenten en leerlingen. Overigens is dat in deze tijd ook ingewikkeld voor ouders, maar je kind individueel naast je hebben is wel heel iets anders dan een groep van 15-30 voor je hebben.

Veel succes met thuisonderwijs!
Misschien toch goed ook even de complimenten voor het harde werk van de docenten momenteel, die ik al een aantal keer heb uitgedeeld, in ontvangst te nemen. Ik ben daar echt blij mee. En heb veel respect voor de snelheid waarmee ze omgeschakeld zijn.
Je laatste zin heeft niet zoveel waarde. Als jij een groep voor je hebt is dat je groep. Heel stevig, maar wel waar jij als docent voor opgeleid bent. Als ik ineens 3 kinderen thuis heb, die ik help met onderwijs en daarnaast veel moet werken, is dat een volledig andere situatie. Neem dat ook in ogenschouw in de, soms domme, reacties van ouders.
Dus ben ik erg blij met het wederzijdse begrip dat ik bij ons zowel vanuit docenten als vanuit ouders merk. Ik kreeg zelfs zaterdagavond laat een mailtje van een juffrouw die onze ingewikkelde thuissituatie kent en wilde meedenken.

Met je 2e alinea ben ik het helemaal eens. Als ouders dat niet begrijpen, lekker laten doen.
Ik ben het, nu mijn eerste emotie gezakt is, best eens met de schop onder de kont van Ad. Maar de crux zit daarbij dus wel in docenten en een schoolsysteem, dat begrijpen hoe die schop vormgegeven moet worden.
Wat qua tijd veel scheelt, is volgens mij allereerst het sociale aspect. In VO iets minder uitgebreid aanwezig dan op PO (ik heb in mijn les in ieder geval geen 'vertelrondje', al kunnen ze echt wel hun verhaal kwijt).
In PO neemt de dagopening meestal wel drie kwartier in beslag. Ik vraag me af of alle ouders dat ook zo doen thuis.
De creatieve vakken (muziek, tekenen, gym) worden thuis wellicht minder uitgebreid gedaan dan op school, of tellen voor het idee van ouder en kind nu niet mee bij schooltijd.
Voor mij (VO, bovenbouw) geldt dat ik probeer de uitleg die ik nu naar leerlingen stuur zo compact mogelijk te houden. Ze krijgen de powerpoint, en hoeven dus zelf niet mee te schrijven (terwijl ik dat normaliter nog wel belangrijk vind in het zich eigen maken van de lesstof en voor de vaardigheid 'samenvatten). Ze kunnen filmpjes of geluidsfragmenten opnieuw afspelen, waardoor ik zo min mogelijk herhaling inbouw. Ik geef ze na een week de antwoorden. Ze moeten mij zelf mailen wat ze lastig vonden, en op die 'lastige vragen' ga ik in, terwijl ik normaliter meer uitleg geef bij opgaven. Thuis denken ouders nu meer mee bij het schoolwerk, dus lastige kwesties worden voor zover ik het kan inschatten eerst aan ouders voorgelegd. Hoe dan ook: er komen vrij weinig vragen. Voor mijn vak geldt dat het totstandkomen van een idee regelmatig gebeurt door gesprek. Een onderwijsleergesprek kost vaak veel tijd, maar levert - als de leerlingen actief betrokken zijn - veel inzicht op. Helaas is een gesprek in de huidige setting onmogelijk, dus ik kan niet anders dan het idee gewoon erin ploppen. Dat leidt tot minder begrip en inzicht, minder 'bevinding' van de lesstof, maar dat is nu eenmaal het manco van thuisonderwijs. Ik hoef nooit te vragen om of te wachten op stilte. Ja, dan wordt het compact.
Maar op HBO gaat het nog veel compacter op het moment. Ik doe nog een aanvullende studie, en zou deze week 240 minuten college hebben gehad. College van 120 minuten werd een filmpje van 4,30 minuten. Het andere college werd zelfwerkzaamheid: 'ga aan de slag met je product'. Vorige week idem dito.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door samanthi »

https://www.luisterclub.nl/nieuws/

Een maand gratis ivm de crisis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door merel »

Het schoolwerk van onze 6 jarige van vandaag
- afmaken wat gisteren niet klaar was ( en dat was klaar binnen een uur)
- 15 minuten lezen
- veel lachen.

Hij is maar lachend met de lego begonnen :bobo
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Het schoolwerk van onze 6 jarige van vandaag
- afmaken wat gisteren niet klaar was ( en dat was klaar binnen een uur)
- 15 minuten lezen
- veel lachen.

Hij is maar lachend met de lego begonnen :bobo
Veel lachen ?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Corona - thuisonderwijs en luisterboeken

Bericht door merel »

Ja, zal wel in het kader van 1 april zijn. Hij vindt het prima :D
Plaats reactie