Maatregelen kerk ivm coronavirus

Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Refiosi »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
newton schreef:Die moet je even uitleggen. Zegt de Saambinder-redactie dat ze er niet voor de hele GerGem zijn? :oO
Zoiets ja. Er zat nog wel het een en ander aan wol omheen, maar dat was dacht ik de essentie.
O. Kun je het nog wat specifieker brengen? Want ik heb wel zin om hier een discussiepunt van te gaan maken (bij de Saambinder dan). Wat een vreemde redenering zeg. :bobo

Overigens is er in onze gemeente al máánden geen preek van Prekenweb gelezen. Ze lezen nu uit boekjes van 'Uit de Schat des Woords'.
Je moet wat kritischer zijn als bepaalde forummers iets "van horen zeggen" hebben wat negatief afstraalt op de Gergem. Niet gelijk in de actiestand. Het zou allemaal wel eens mee kunnen vallen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef: Zou het ook niet andersom kunnen zijn? In De Saambinder komt iedereen aan het woord, ik bedoel elke richting, maar men houdt er wel meer rekening mee dat De Saambinder geen ergernissen geeft. Ik merk tenminste niet dat dit in de Saambinder gebeurt. Prekenweb daarentegen lijkt wel een bepaalde voorkeur voor een bepaalde stroming te hebben.
Beide stellingen zijn onjuist.
De Saambinder is niet bedoeld om de hele GG te voorzien. De linkerflank komt maar zeer minimaal aan bod.

Prekenweb daarentegen wil van iedere predikant in de GG preken plaatsen maar niet alle predikanten willen hun preken hiervoor beschikbaar stellen.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Refiosi »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef: Zou het ook niet andersom kunnen zijn? In De Saambinder komt iedereen aan het woord, ik bedoel elke richting, maar men houdt er wel meer rekening mee dat De Saambinder geen ergernissen geeft. Ik merk tenminste niet dat dit in de Saambinder gebeurt. Prekenweb daarentegen lijkt wel een bepaalde voorkeur voor een bepaalde stroming te hebben.
Beide stellingen zijn onjuist.
De Saambinder is niet bedoeld om de hele GG te voorzien. De linkerflank komt maar zeer minimaal aan bod.

Prekenweb daarentegen wil van iedere predikant in de GG preken plaatsen maar niet alle predikanten willen hun preken hiervoor beschikbaar stellen.
Het zit nog wel iets ingewikkelder in elkaar. Als we kijken naar het spectrum van predikanten dat toestemming geeft voor hun preken op prekenweb, valt op dat de database van een bepaald smaldeel predikanten uitpuilt en dagelijks vermeerdert, maar een ander deel van de predikanten slechts een luttel aantal preken online heeft staan. Opmerkelijk, toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

@Refiosi laat maar een paar advertenties van Prekenweb in de Saambinder zien in de (laten we zeggen) afgelopen vijf jaar om je stelling te onderbouwen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Refiosi schreef: Het zit nog wel iets ingewikkelder in elkaar. Als we kijken naar het spectrum van predikanten dat toestemming geeft voor hun preken op prekenweb, valt op dat de database van een bepaald smaldeel predikanten uitpuilt en dagelijks vermeerdert, maar een ander deel van de predikanten slechts een luttel aantal preken online heeft staan. Opmerkelijk, toch?
Wat is er ingewikkeld aan dan? Alles staat of valt met de toestemming die predikanten zelf geven, als ze dat niet willen dan krijg je dus een database zoals dit, dat kun je Prekenweb toch niet verwijten?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Refiosi schreef: Het zit nog wel iets ingewikkelder in elkaar. Als we kijken naar het spectrum van predikanten dat toestemming geeft voor hun preken op prekenweb, valt op dat de database van een bepaald smaldeel predikanten uitpuilt en dagelijks vermeerdert, maar een ander deel van de predikanten slechts een luttel aantal preken online heeft staan. Opmerkelijk, toch?
Ik heb begrepen dat zulke predikanten toestemming willen geven per preek. En dan ook maar max. X-aantal per zoveel maanden. Vandaar een luttel aantal preken van sommigen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik vraag me af of iedere predikant wel wordt gevraagd.

Ds. Labee zit in de redactie van de Saambinder en heeft best wat preken staan op Prekenweb. Aan hem zal het toch niet liggen dan dat zo'n advertentie geweigerd wordt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 13 sep 2021, 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of iedere predikant wel wordt gevraagd.
Waarom vraag je je dat af?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of iedere predikant wel wordt gevraagd.
Waarom vraag je je dat af?
Geen idee. Ik kan niet zo goed geloven dat alle predikanten die geen preken hebben staan op deze website, hier niet aan mee wíllen werken. Het lijkt me ongeloofwaardig. Ik zou wel eens van Prekenweb persoonlijk willen horen wat er voor bezwaren zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of iedere predikant wel wordt gevraagd.
Waarom vraag je je dat af?
Geen idee. Ik kan niet zo goed geloven dat alle predikanten die geen preken hebben staan op deze website, hier niet aan mee wíllen werken. Het lijkt me ongeloofwaardig. Ik zou wel eens van Prekenweb persoonlijk willen horen wat er voor bezwaren zijn.
Stuur ze een mail zou ik zeggen.
Uit zeer betrouwbare bron weet ik:
- Dat elke predikant gevraagd is om mee te werken, de al langer dienende predikanten meermalen , en nu elke kandidaat als hij ds is.
- Het feit dat niet iedereen mee wilde werken aan PrekenWeb was voor de (hoofd)redactie van de Saambinder voldoende om PrekenWeb als niet genoeg samenbindend te bestempelen en daarom advertenties te weigeren.

Overigens gaf deze bron ook aan dat ze bij PrekenWeb hard op zoek zijn naar vrijwilligers. Dus wil je je steentje bijdragen, ook dan kun je een mailtje sturen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
newton schreef:Die moet je even uitleggen. Zegt de Saambinder-redactie dat ze er niet voor de hele GerGem zijn? :oO
Zoiets ja. Er zat nog wel het een en ander aan wol omheen, maar dat was dacht ik de essentie.
Zou het ook niet andersom kunnen zijn? In De Saambinder komt iedereen aan het woord, ik bedoel elke richting, maar men houdt er wel meer rekening mee dat De Saambinder geen ergernissen geeft. Ik merk tenminste niet dat dit in de Saambinder gebeurt. Prekenweb daarentegen lijkt wel een bepaalde voorkeur voor een bepaalde stroming te hebben.
Welnee. Het lijkt soms wel of de artikelen speciaal geschreven zijn om de gematigde stroming te irriteren. Bovendien mag een omstreden stichting als de GBS sinds eind jaren 80 wel in de Saambinder genoemd worden, zelfs bijeenkomsten aankondigen.

Het is mijns inziens absurd dat een organisatie als Prekenweb, die een minstens zo groot draagvlak heeft, dat niet mag. Maar goed, voorlopig zal de redactie nog wel even blijven zitten.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn in de linkerflank van de GG die de Saambinder lezen. Dus het kan ook weinig kwaad. Een enkeling die nieuwsgierig is naar de ontwikkelingen in het kerkverband daargelaten.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Dan blijven er twee opties over:
Of ik behoor niet (meer) tot de linkerflank, of ik ben één van die uitzonderingen uit de linkerflank die de Saambinder gewoon leest, zonder dat dit uit nieuwsgierigheid is naar de ontwikkelingen binnen het kerkverband.

Best grappige constatering zo. :)

Maar goed, dat is een uitstapje, niet geheel on-topic denk ik.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:Dan blijven er twee opties over:
Of ik behoor niet (meer) tot de linkerflank, of ik ben één van die uitzonderingen uit de linkerflank die de Saambinder gewoon leest, zonder dat dit uit nieuwsgierigheid is naar de ontwikkelingen binnen het kerkverband.

Best grappige constatering zo. :)

Maar goed, dat is een uitstapje, niet geheel on-topic denk ik.
Volgens mij is dat optie 1 in jouw geval. ;)

Maar desondanks kan ik de stelling van @DDD alsnog ontkrachten. Ik weet uit ervaring dat het niet klopt dat hij zegt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Dan blijven er twee opties over:
Of ik behoor niet (meer) tot de linkerflank, of ik ben één van die uitzonderingen uit de linkerflank die de Saambinder gewoon leest, zonder dat dit uit nieuwsgierigheid is naar de ontwikkelingen binnen het kerkverband.

Best grappige constatering zo. :)

Maar goed, dat is een uitstapje, niet geheel on-topic denk ik.
Natuurlijk behoor jij niet tot de linkerflank. Je zat hooguit in een gematigde gemeente. Met allerlei mitsen en maren.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of iedere predikant wel wordt gevraagd.

Ds. Labee zit in de redactie van de Saambinder en heeft best wat preken staan op Prekenweb. Aan hem zal het toch niet liggen dan dat zo'n advertentie geweigerd wordt.
Ik heb enkele jaren geleden contact met Prekenweb, en ook gehad over een zeker eenzijdigheid. Ik heb zelf vele preken aangeboden van o.a. ds. Bregman, ds. Mol, ds. Mijnders, ds. Karels, en verder heb ik nogal veel preken van ds. Vemema, ds. Koster, ds. De Leeuw, ds. A.W. Verhoef en vele meer. Men kwam toen inderdaad met de verontschuldiging dat ze toestemming van die predikanten (of hun familie) moesten hebben. In ieder geval is men toen niet ingegaan op mijn aanbod.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie