Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Silo schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers over het volgende:

De kerkenraad van Urk heeft in de brief naar de kerkleden geschreven dat ze ook van alle regels wilden afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen want juist in zijn huis worden mensen bekeerd. Verschillende kerkenraden op de Veluwe gebruiken deze argumentatie ook. Dus: we moeten zoveel mogelijk naar de kerk = want in de kerk vindt bekering plaats.

Klopt deze argumentatie volgens jullie? Ik geloof zeker dat de Heere wil dat we iedere zondag opgaan naar Zijn huis. Ik geloof ook dat voornamelijk door de prediking mensen tot geloof komen. Maar vindt bekering vooral plaats wanneer je fysiek aanwezig bent? De Heilige Geest is toch niet gebonden aan middelen? De mogelijkheid tot bekering is mijns inziens net zoveel aanwezig achter de livestream dan in het kerkgebouw. Het gaat immers over het horen/zien van de prediking, de bediening der verzoening. Dat kan ook (in tijden van nood) via een livestream. Is het niet zo dat Gods gebod dat we met de gemeente naarstiglijk opkomen helemaal los staat van de mogelijkheid tot bekering?
Ik denk zeker dat de redenering van de kerkenraad klopt, de kerk is de beste plaats om te zijn. Je zou het bijna niet geloven maar er zijn enorm veel afhakers in de kerk. Ik denk dat elke andere vorm van kerk beleven toch wezenlijk anders is. Ik beschouw de tijd nu niet als een tijd van nood wat velen ons willen doen geloven. Ik schreef al eerder dat het vooral een geestelijke crisis is, de strijd tussen het Levende Kind en de satan.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 31 mar 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Dodo schreef:
pierre27 schreef:
Dat is mogelijk ja, er is een keur aan leesstof. Maak ze maar jaloers door je christelijke daden en zachtmoedigheid indien aanwezig.
Misschien moet je eens in de spiegel kijken. De meeste van je eigen bijdragen bestaan uit het afkraken, zonder enige argumentatie, van andermans berichten.
Ik keek vanmorgen in de spiegel, een jaar erbij en een rimpel extra best Dodo.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Tiberius schreef:
Silo schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers over het volgende:

De kerkenraad van Urk heeft in de brief naar de kerkleden geschreven dat ze ook van alle regels wilden afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen want juist in zijn huis worden mensen bekeerd. Verschillende kerkenraden op de Veluwe gebruiken deze argumentatie ook. Dus: we moeten zoveel mogelijk naar de kerk = want in de kerk vindt bekering plaats.

Klopt deze argumentatie volgens jullie?
Nee, deze argumentatie klopt niet, is althans niet volledig, beide niet.
Je kan sowieso niet stellen dat je van alle regels wil afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen.
En je kan evenmin stellen dat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen, omdat juist in Zijn huis mensen worden bekeerd.
Zo eenvoudig is het niet, dat blijkt ook wel uit de discussie hier op het forum; het ligt gecompliceerder.

Prof. Kater heeft daarover een m.i. goede en evenwichtige opiniebijdrage geschreven in het RD: https://www.rd.nl/artikel/917023-de-pla ... uwe-tempel
Kort samengevat zegt hij (zie laatste alinea): Er zijn 2 lijnen, die we bij elkaar moeten houden. Enerzijds de lijn dat geloof los staat van iedere vorm van materie. En anderzijds maakt God gebruik van de middellijke weg.
Ik citeer hem met instemming: Voor mij spreekt een bijzondere plaats een taal, waar de scheiding tussen hemel en aarde, tijd en eeuwigheid op z’n dunst is.

De kerkenraad in Urk helt (m.i. té) sterk over naar de 2e lijn, waarbij de 'middellijke weg' het kerkgebouw is. Anderen hellen over naar de 1e lijn of zien internet enz. als de 'middellijke weg'.

Ik steun hem in zijn pleidooi om beide lijnen bij elkaar te houden.
Dat betekent concreet zo veel en zo vaak mogelijk naar de kerk gaan, maar wel binnen de door de overheid gesteld grenzen.
Wij zijn gebonden aan de middelen, God is niet gebonden aan de middelen wordt vaak gezegd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Het lijkt me niet verstandig om niet met deze journalisten in gesprek te gaan als ze bellen. Je kunt best wat uitleggen. Echter ik kan weinig sympathie opbrengen voor dit soort journalistiek.
Je kunt gewoon als gemeente een protocol met elkaar afspreken. Dat gebeurt bij heel veel organisaties, zie niet in waarom een kerkelijke gemeente niet een woordvoerder kan aanstellen en alle gemeenteleden naar hem of haar laten verwijzen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Precies en als je al ziet dat de pers daar staat, laat je deze man/vrouw met de pers in gesprek gaan om een verklaring af te leggen, desnoods zet je de koffie al voor hen klaar. Dan kan de rest van de gemeente gewoon naar de kerk lopen. Dan hoeven de christenhooligans niet meer bij VI besproken te worden, maar geef je een beter voorbeeld.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Het lijkt me niet verstandig om niet met deze journalisten in gesprek te gaan als ze bellen. Je kunt best wat uitleggen. Echter ik kan weinig sympathie opbrengen voor dit soort journalistiek.
Je kunt gewoon als gemeente een protocol met elkaar afspreken. Dat gebeurt bij heel veel organisaties, zie niet in waarom een kerkelijke gemeente niet een woordvoerder kan aanstellen en alle gemeenteleden naar hem of haar laten verwijzen.
Wij kregen een en andermaal een mail over hoe te handelen. Volgens mij hebben de meeste kerken dat. Ik ben ook van mening dat mensen gewoon rustig moeten kunnen uitleggen waarom ze wel of niet naar de kerk gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Het lijkt me niet verstandig om niet met deze journalisten in gesprek te gaan als ze bellen. Je kunt best wat uitleggen. Echter ik kan weinig sympathie opbrengen voor dit soort journalistiek.
Je kunt gewoon als gemeente een protocol met elkaar afspreken. Dat gebeurt bij heel veel organisaties, zie niet in waarom een kerkelijke gemeente niet een woordvoerder kan aanstellen en alle gemeenteleden naar hem of haar laten verwijzen.
Wij kregen een en andermaal een mail over hoe te handelen. Volgens mij hebben de meeste kerken dat. Ik ben ook van mening dat mensen gewoon rustig moeten kunnen uitleggen waarom ze wel of niet naar de kerk gaan.
Ik denk dat er helaas veel zijn die dit laatste helemaal niet kunnen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Het lijkt me niet verstandig om niet met deze journalisten in gesprek te gaan als ze bellen. Je kunt best wat uitleggen. Echter ik kan weinig sympathie opbrengen voor dit soort journalistiek.
Je kunt gewoon als gemeente een protocol met elkaar afspreken. Dat gebeurt bij heel veel organisaties, zie niet in waarom een kerkelijke gemeente niet een woordvoerder kan aanstellen en alle gemeenteleden naar hem of haar laten verwijzen.
Wij kregen een en andermaal een mail over hoe te handelen. Volgens mij hebben de meeste kerken dat. Ik ben ook van mening dat mensen gewoon rustig moeten kunnen uitleggen waarom ze wel of niet naar de kerk gaan.
Ik denk dat er helaas veel zijn die dit laatste helemaal niet kunnen.
Ja dat klopt maar dat ontslaat ons niet van de plicht dat toch te doen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Wij kregen een en andermaal een mail over hoe te handelen. Volgens mij hebben de meeste kerken dat. Ik ben ook van mening dat mensen gewoon rustig moeten kunnen uitleggen waarom ze wel of niet naar de kerk gaan.
Interessant. Voor onze afgelegen HHK gemeente heb ik dat nooit overwogen te doen, want ik denk dat het niet zo'n vaart gaat lopen met persbezoek. Er zijn meer kerken dan journalisten tenslotte.
Is jullie gemeente een landelijke blikvanger?
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk dat er helaas veel zijn die dit laatste helemaal niet kunnen.
Ja dat klopt maar dat ontslaat ons niet van de plicht dat toch te doen...
Lastig als je het niet kunt.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Isala »

Henk J schreef:e focus is gericht op de kerk, omdat er niks is wat die samenkomst kan vervangen. Overigens vind ik het gevaar op coronabesmetting groter als je de gemeente verdeeld over huizen laat samenkomen dan wanneer een deel van de gemeente op anderhalve meter van elkaar in de kerk zit. Creativiteit is goed, maar ik heb nog geen vervanger van de eredienst gezien.
Wat je zegt over die tekst dat klopt, alleen ik denk niet dat die verklaarders toen aan een pandemie dachten. Maar ook de kanttekening hanteert die lijn. Er wordt niet gesproken over een overheid die de samenkomst aan banden legt.
In de huizen kan je ook op anderhalve meter zitten, net als in de kerk. Er zijn altijd gemeenteleden die over een grotere ruimte/kantoor of ander pand beschikken. En bij goed weer is buiten ook een mogelijkheid. En ook al is dit geen vervanger van de grote samenkomsten, het is wel een waardig alternatief, als we uitgaan van Mattheus 18:20. Het ligt er maar aan of je dit wilt, of dat er behoefte aan is. Ik ben van mening dat in moeilijke tijden, op deze kleinschalige manier, je de mensen meer bij elkaar houd, dan ieder op zichzelf. Op zichzelf is altijd een gevaar. En we gaan er vanuit dat deze vorm tijdelijk is.
Maar stel je nou voor dat het niet tijdelijk is. Dat de overheid in de toekomst verplicht dat je alleen met een vaccinatiepaspoort een dienst mag bijwonen, wat dan? In Israël is dit al realiteit stond er twee weken geleden in het RD!
En aangezien Premier Rutte en minister Kaag Israel als voorbeeldland (mbt vaccinatiestrategie) voor Nederland zien, is het goed om als kerk na te denken wat te doen, voor als dit zou gaan gebeuren. Ik ga er vanuit dat Minister Kaag zal gaan knabbelen aan de privileges van de kerk. Het zou naïef zijn er vanuit te gaan dat alles zo zal blijven zoals het nu is, de tekenen laten het duidelijk zien.
Het kerkgebouw is niet Gods huis, de gelovigen zijn de levende stenen van Gods tempel (1 Petrus 2:5)
Op deze manier kan je anders naar de gemeente kijken, en zijn er andere mogelijkheden.
Hora est!
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Nieuwe manieren bedenken om kerkdiensten doorgang te laten vinden. Het zou nodig kunnen zijn, alhoewel ik niet verwacht dat artikel 6 uit de grondwet verdwijnt hoor. Ik zie het nog niet helemaal voor me, een systeem met huisgemeenten, maar het zou kunnen. Over het algemeen zijn kerken niet zo van het veranderen. Toch zou ik het liefste zien dat we gewoon weer terugkeren naar februari 2020.
Het vaccinatiepaspoort is denk ik ook niet op te leggen aan de kerken, tenzij de tweede kamer er een aparte wet voor aanneemt. Dat kan gebeuren, maar vind het nog wat vroeg om daar op vooruit te gaan denken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:God is niet aan tijd of plaats gebonden.
Degenen die vasthouden aan het fysiek samenkomen, wordt vaak verweten misbruik te maken van de tekst dat de onderlinge samenkomst niet nagelaten mag worden.
Maar wat denken we dan van deze tekst? Totaal uitgesleten woorden, die ontleend zijn aan de berijmde versie van Psalm 33. " 't Is God aan tijd noch plaats gebonden, Wiens toezicht over alles gaat."
Onberijmd is dat: "Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde."
Deze tekst gaat op geen enkele manier over onze manier van samenkomen, of de situatie waarin we nu zitten. Gebruik 'm dan ook niet hiervoor.
Ik betwijfel of deze uitdrukking nieuw is gekomen met de psalmberijming. De inhoud ervan is in ieder geval heel bijbels en ook in dit gesprek relevant. Ik zie geen enkele reden om deze uitdrukking niet te gebruiken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Intussen meldde het ANP woensdag dat de kerkenraad van de Sionkerk in Urk het kerkgebouw rond Goede Vrijdag en Pasen niet meer openstelt voor alle leden, maar de kerkgangers in twee groepen verdeelt. Een woordvoerder van de gereformeerde gemeente bevestigde berichtgeving hierover van Omroep Flevoland. De gemeente doet dit omdat er „signalen vanuit de overheid waren dat de veiligheid van de gemeenteleden niet voldoende kon worden gewaarborgd.”
https://www.rd.nl/artikel/921182-ds-kor ... in-groepen
Goed dat men teruggaat naar het opdelen van de gemeente. Als men dit eerder besefte, was de hele ophef niet nodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

https://www.hartvannederland.nl/coronav ... t-op-ophef

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een heel mooi inhoudelijk interview vindt met ds. Kort.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie