Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En toch, als God gaat spreken, dan wordt een mens stil. Of hij/zij nu 4, 14, 40 of 94 is. Dat maakt niets uit.

Ik hoop dat we dat hier nog verstaan. Anders zijn we wel heel ver heen.
Dat is helemaal niet gezegd. In andere culturen maakt men dan rumoer. Lees de psalmen maar. Naast stilte waren er ook trommelende maagden.
Juist. Maar dan spreken we over de vergeving der zonden. En de bekering gaat daaraan vooraf. Dat heb ik zondag tot twee keer toe in de kerk gehoord. Dan wordt een mens stil. De hand gaat op de mond. Lees Romeinen 3. Dat komt toch echt voor Romeinen 5 hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En toch, als God gaat spreken, dan wordt een mens stil. Of hij/zij nu 4, 14, 40 of 94 is. Dat maakt niets uit.

Ik hoop dat we dat hier nog verstaan. Anders zijn we wel heel ver heen.
Dat kan.
Maar dat staat los van het feit dat het in dit gesprek als een tang op een varken sloeg.
Leg dat dan eens uit. Waarom sloeg dat, volgens jou, als een tang op een varken?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Het is als een kriebelvirus, dat ik ook nogal eens ken. Als er iets in de geest van de oude waarheid wordt opgemerkt worden we 'kriebelig'. Soms kunnen we dat vertalen, met kittelachtig. Maar veel mensen begrijpen dat woord niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Ook hier on-topic aub
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

Weet iemand in hoeverre de routekaart van het CIO opgevolgd wordt binnen de gergem?

Als ik hier wat lees (o.a over samenzang en het opkomen van de gemeente) en in mijn omgeving hoor en zelf constateer, lijkt het erop dat iedere kerkenraad zelf de lijnen uitzet. En dat is in veel gevallen niet de lijn van het CIO.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Jannah schreef:Weet iemand in hoeverre de routekaart van het CIO opgevolgd wordt binnen de gergem?

Als ik hier wat lees (o.a over samenzang en het opkomen van de gemeente) en in mijn omgeving hoor en zelf constateer, lijkt het erop dat iedere kerkenraad zelf de lijnen uitzet. En dat is in veel gevallen niet de lijn van het CIO.
En terecht!
Het CIO adviseert niet theologisch.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

Bogerman schreef:
Jannah schreef:Weet iemand in hoeverre de routekaart van het CIO opgevolgd wordt binnen de gergem?

Als ik hier wat lees (o.a over samenzang en het opkomen van de gemeente) en in mijn omgeving hoor en zelf constateer, lijkt het erop dat iedere kerkenraad zelf de lijnen uitzet. En dat is in veel gevallen niet de lijn van het CIO.
En terecht!
Het CIO adviseert niet theologisch.
Gaat het zo goed met reageren op je antwoord? Weet nog niet goed hoe het hier werkt....

Klopt, zij redeneren vanuit de overheid.

Voor mij voelt het al heel lang als een lange neus naar het CIO (lees de overheid). Zoiets als wij bepalen zelf wat we doen of niet doen.

Vind dit ook best lastig hoe je dan gehoorzaamheid aan de overheid en het geduld hebben met hun zwakheid en gebreken (zondag 39, 5e gebod) vorm moet geven. Hoe zie jij / zien jullie dat? Zou het niet beter zijn om te wachten op Gods tijd?

Of kijkt refoland echt argwanend naar de overheid en is men niet meer zo bereid om naar hen te luisteren zoals kortgeleden in het Rd stond?

Wij mogen zelf regelmatig naar de kerk, maar gaan wel met een dubbel gevoel. We vroegen ons af of wij hiermee bij de minderheid horen of dat er meer zijn die dit zo ervaren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

@Jannah, reageren gaat goed op deze manier.

Maar CIO is niet de overheid, dus ik vind dat nogal zwaar aangezet. Ik neem het CIO niet zo serieus. Eerst kwam er een routekaart, maar dat bleek een concept te zijn dat absoluut niet gebruikt mocht worden. Stiekem werd er toch wel naar gekeken.
Toen de meeste kerken al lang en breed hun eigen beleid hadden, méér dan eens na moeilijke afwegingen en het laveren tussen verschillende standpunten binnen de gemeente, kwam het CIO met de routekaart.
Dan is het logisch dat dat niet makkelijk tot aanpassingen leidt?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Het komt gewoon omdat het in de mens zit om te doen wat goed is in eigen ogen. Naarmate een kerkverband/ kerkachtige gemeenschap meer gericht is op het eigene van de club, is er minder oog voor het CIO. Dat is ook logisch. Hoe specifieker, hoe eigenaardiger de doelgroep, al staat het denken in excluderende doelgroepen haaks op de eenheid van de ware kerk.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

eilander schreef:@Jannah, reageren gaat goed op deze manier.

Maar CIO is niet de overheid, dus ik vind dat nogal zwaar aangezet. Ik neem het CIO niet zo serieus. Eerst kwam er een routekaart, maar dat bleek een concept te zijn dat absoluut niet gebruikt mocht worden. Stiekem werd er toch wel naar gekeken.
Toen de meeste kerken al lang en breed hun eigen beleid hadden, méér dan eens na moeilijke afwegingen en het laveren tussen verschillende standpunten binnen de gemeente, kwam het CIO met de routekaart.
Dan is het logisch dat dat niet makkelijk tot aanpassingen leidt?
CIO is niet de overheid, maar de overheid gaat er wel vanuit dat de kerken zich houden aan de bewuste routekaart. Mark Rutte noemde ooit de kerken die zich er niet aan hielden 'enkele excessen' :? Ik ken maar een enkele gergem die zich eraan houdt, in onze wijde omgeving geen een.

Het CIO is inderdaad erg laat aan komen zetten met de definitieve routekaart. Daarom begrijp ik wel dat kerkenraden zelf lijnen uitzetten.

Mijn man en ik zouden ons nu in deze tijd meer thuisvoelen in een gemeente die zich houdt aan de routekaart en zien het zo dat het nu nog niet Gods tijd is. Het raakt ons dat hier niet echt begrip voor lijkt te zijn in onze kerkelijke gemeente of zelfs eigen familiekring. Wat dat betreft vind ik dit ook een heel nare tijd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik vind het een droevige drogredenering. Iets is niet Gods tijd omdat de overheid er niet voor is of het verbiedt...?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:Ik vind het een droevige drogredenering. Iets is niet Gods tijd omdat de overheid er niet voor is of het verbiedt...?
Geheel eens. Ik kan me het onbegrip van familieleden levendig voorstellen.

Bovendien doet de overheid niets anders dan een advies geven. Een advies hoef je niet op te volgen en daarmee vervalt dus de gehoorzaamheid aan de overheid die uit het 5de gebod voortvloeit.

Immers, als de overheid zou adviseren om 100 km te rijden op de snelweg, in plaats van dat te eisen, dan hield waarschijnlijk ook niemand zich daar meer aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Alleen kleine kinderen redeneren zo als het gaat om adviezen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Het komt gewoon omdat het in de mens zit om te doen wat goed is in eigen ogen. Naarmate een kerkverband/ kerkachtige gemeenschap meer gericht is op het eigene van de club, is er minder oog voor het CIO. Dat is ook logisch. Hoe specifieker, hoe eigenaardiger de doelgroep, al staat het denken in excluderende doelgroepen haaks op de eenheid van de ware kerk.
:quoi
Oh , zitten er in het CIO dan geen mensen waarbij het goed is om te doen in eigen ogen?
En denk je niet te aards over wat eenheid en ware kerk is? Maw ook de ware Kerk bestaat uit zondaren. En het is dus niet de kerkelijke vorm wat hen bind. Maar hun liefde in vanuit en tot Christus. En dan zie je mensen die tot de Ware Kerk behoren uit al(l)e(rlei) landen en kerken en "organen".
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Als mij 1 ding is opgevallen het afgelopen jaar dan is dat de eigenwijsheid van de mens.
Helaas waren de kerkenraden van onze gezindte geen uitzondering op deze eigenwijsheid.
Plaats reactie