Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Misschien is het een optie om tijdens het orgelspel even naar buiten te lopen en daar uitbundig mee te galmen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Misschien is het een optie om tijdens het orgelspel even naar buiten te lopen en daar uitbundig mee te galmen?
Een prachtidee! :super
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
helma schreef:Vanmiddag een trouwdienst meegemaakt waar niet gezongen werd. Ook niet door een paar zangers. De organist speelde of er werd een opname afgedraaid van een psalm/lied.
De laatste psalm mocht meegezongen worden.

Ik vond het een vreselijke ervaring.
Een hele grote kerk waar nog geen 100 memsen aanwezig waren...
Ja, vind ik ook echt drama. Bij ons in de kerk is altijd gezongen maar ik was op Hemelvaartsdag elders bij een doopdienst en daar mocht niet gezongen worden. Er waren voorzangers. Dan zit je bij het toezingen van de ouders toeschouwer te zijn. Ik vond het vreselijk.
Bij ons mag/mocht Psalm 103: 8 en 9, Psalm 134: 3 en het toe te zingen vers voor de bevestigde ambtsdragers en de nieuwe belijdende leden wel meegezongen worden.

Verder moet iedereen nog steeds zijn mond stijf gesloten houden. En dat terwijl er al bijna overal weer gezongen mag worden. :banghead
We zongen gisteren als afsluitende psalm na het Heilig Avondmaal gezamenlijk psalm 68:10. De oproep was 'ingetogen'. Dat was, na deze Avondmaalsviering, niet mogelijk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is meer een wens. Praktisch gezien is het inderdaad onmogelijk. Áls we hier weer mogen zingen, zal ik ook écht zingen ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:Het is meer een wens. Praktisch gezien is het inderdaad onmogelijk. Áls we hier weer mogen zingen, zal ik ook écht zingen ook.
En ben je zo braaf dat je ook niet heel zachtjes meezingt? :)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
helma schreef:Vanmiddag een trouwdienst meegemaakt waar niet gezongen werd. Ook niet door een paar zangers. De organist speelde of er werd een opname afgedraaid van een psalm/lied.
De laatste psalm mocht meegezongen worden.

Ik vond het een vreselijke ervaring.
Een hele grote kerk waar nog geen 100 memsen aanwezig waren...
Ja, vind ik ook echt drama. Bij ons in de kerk is altijd gezongen maar ik was op Hemelvaartsdag elders bij een doopdienst en daar mocht niet gezongen worden. Er waren voorzangers. Dan zit je bij het toezingen van de ouders toeschouwer te zijn. Ik vond het vreselijk.
Bij ons mag/mocht Psalm 103: 8 en 9, Psalm 134: 3 en het toe te zingen vers voor de bevestigde ambtsdragers en de nieuwe belijdende leden wel meegezongen worden.

Verder moet iedereen nog steeds zijn mond stijf gesloten houden. En dat terwijl er al bijna overal weer gezongen mag worden. :banghead
We zongen gisteren als afsluitende psalm na het Heilig Avondmaal gezamenlijk psalm 68:10. De oproep was 'ingetogen'. Dat was, na deze Avondmaalsviering, niet mogelijk.
De lievelingspsalm van de voorganger :). Hij zal ook niet ingetogen gezongen hebben.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: De lievelingspsalm van de voorganger :). Hij zal ook niet ingetogen gezongen hebben.
Hij was sowieso niet ingetogen. Hij liep echt over van Gods Liefde. Dat is zo heerlijk om mee te maken. Al zijn 4 diensten op die leeftijd wel een behoorlijke belasting vermoed ik.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Het is inmiddels gewoon mogelijk om alle psalmen te zingen, eventueel wat zachter. Er zullen geen extra besmettingen door ontstaan. Zolang voetbalstadions bomvol mogen zitten met schreeuwende en hysterische mensen, is het zingen van 5-8 coupletten 1773 echt heel verantwoord. En waarschijnlijk het loslaten van de 1,5 meter ook.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:Het is inmiddels gewoon mogelijk om alle psalmen te zingen, eventueel wat zachter. Er zullen geen extra besmettingen door ontstaan. Zolang voetbalstadions bomvol mogen zitten met schreeuwende en hysterische mensen, is het zingen van 5-8 coupletten 1773 echt heel verantwoord. En waarschijnlijk het loslaten van de 1,5 meter ook.
Je kerkgang en doen en laten legitimeren met wat in een voetbalstadion gebeurt vind ik een vreemde gang van zaken. Er zijn anderen normen volgens mij.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Er zijn ook plaatsen waar de gehele gemeente per dienst weer welkom is. Ze houden daar erg van zingen. Moeten we dat dan overal maar doen?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Bruna schreef:Er zijn ook plaatsen waar de gehele gemeente per dienst weer welkom is. Ze houden daar erg van zingen. Moeten we dat dan overal maar doen?
Opvallend dat steeds naar anderen gekeken wordt. Voor mij is de norm de Schrift.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef:Er zijn ook plaatsen waar de gehele gemeente per dienst weer welkom is. Ze houden daar erg van zingen. Moeten we dat dan overal maar doen?
Ook als ze daar niet van "erg van houden", zou ik zingen. Vanwege de reden die Ditbenik aangeeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:Het is inmiddels gewoon mogelijk om alle psalmen te zingen, eventueel wat zachter. Er zullen geen extra besmettingen door ontstaan. Zolang voetbalstadions bomvol mogen zitten met schreeuwende en hysterische mensen, is het zingen van 5-8 coupletten 1773 echt heel verantwoord. En waarschijnlijk het loslaten van de 1,5 meter ook.
Juist! De spijker op de kop.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is meer een wens. Praktisch gezien is het inderdaad onmogelijk. Áls we hier weer mogen zingen, zal ik ook écht zingen ook.
En ben je zo braaf dat je ook niet heel zachtjes meezingt? :)
Dat durf ik niet. Maar wellicht dat ik het aankomende zondag wel doe.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is meer een wens. Praktisch gezien is het inderdaad onmogelijk. Áls we hier weer mogen zingen, zal ik ook écht zingen ook.
En ben je zo braaf dat je ook niet heel zachtjes meezingt? :)
Dat durf ik niet. Maar wellicht dat ik het aankomende zondag wel doe.
U bent gehoorzamer dan ik.
Plaats reactie