Maatregelen kerk ivm coronavirus

Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Heb wel eens gehoord dat Gods Woord hier helemaal niet per definitie spreekt over 1 beker. 'daarvan' kun je ook lezen. Of 'drink het allen'. Ik snap niet dat je hier zo'n groot punt van kan maken. Het is dan toch een visie die je van je zelf hebt.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

GerefGemeente-lid schreef:Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.

Drinkt allen daaruit, zegt Gods Woord.

We moeten Gods Woord laten staan. En dan kan ik dat niet anders lezen.
Vervelend dat je je niet begrepen voelt. Toch denk ik ik dat je teveel hecht aan de vorm. Welke beker bedoel jij precies? Lees Lukas 22: moeten we dan één beker drinken of twee? Of vier zoals bij het oude Pascha gewoon was? Moest dat voor of na het eten van het brood? Of maakt dat niet uit? Vergelijk de instelling eens met de andere evangelisten, dan zie je echt verschillen, ook in de woorden: dit is het (nieuwe) testament bijvoorbeeld. Interessant om eens goed te lezen en te kijken naar de verschillen. Kijk dan ook hoe het in de eerste gemeente ging: elke dag met elkaar eten en dan gelijk avondmaal vieren. Of later in Korinthe: iedereen nam wat mee en het Avondmaal was een onderdeel van de avondmaaltijd. Maar terwijl de slaven nog aan het werk waren, maakten de rijken alles op een waren zelfs dronken. Toen de slaven aankwamen begon het avondmaal en dán zegt Paulus: jullie onderscheiden niet meer het lichaam van Christus op deze manier. Kijk ook eens naar het buitenland: hoe het in Nederland gebeurt is vrij uniek. En zoals al eerder gevraagd: waarom wel twee (of in grote gemeente 4) bekers, maar niet meer? Ik ben bang dat je teveel vast zit aan de vorm als je het als ontheiliging ziet. Ik kan me wel voorstellen dat het vervreemding bij je oproept, maar voor ontheiliging heb je denk ik meer argumenten nodig die niet zozeer op gevoel gebaseerd zijn, maar op instelling en vervolg zoals beschreven in de Bijbel.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.

Drinkt allen daaruit, zegt Gods Woord.

We moeten Gods Woord laten staan. En dan kan ik dat niet anders lezen.
Even rustig lezen:

Desgelijks ‭nam‭ Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament‭⁶⁶‭ in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij ‭dien‭ zult drinken, tot Mijn gedachtenis.‭

Kanttekeningen:

66) Testament‭ Of, ‭verbond, ‭‭‭{#Ex 24:8}‭‭. Dat is, een teken en zegel des Nieuwen Testaments of verbonds. Want de beker is het verbond zelf niet, maar een teken en zegel daarvan. ‭‭
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Het gaat toch niet om de beker maar om de betekende zaak van de inhoud
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.

Drinkt allen daaruit, zegt Gods Woord.

We moeten Gods Woord laten staan. En dan kan ik dat niet anders lezen.
Dat kan ik mij wel voorstellen.
Oftewel, er is in ieder geval 1 iemand die je begrijpt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Verdrietig dat niemand het begrijpt. Maar het is niet een visie die ik van mezelf heb.
Ik begrijp het prima. Daarom ben ik blij dat wij in onze gemeente weer de gewone bekers gebruiken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:Is er bij jullie maar één beker die rond gaat?
Nee. 2 bekers.
DDD schreef:Misschien dat de losse bekertjes niet perse nodig zijn, maar in ieder geval is een voorzichtig leven verreweg te verkiezen boven een roekeloos leven.
Nee. Psalm 91: 1 is beter op zijn plaats.
In Roemenië wordt al decennia lang kleine cupjes gebruikt.
Maak je niet te druk om dit soort middelmatige zaken.

Dan zou ik me eerder druk maken om de lage frequentie van de HA viering. Die zou veel vaker moeten gebeuren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De brood is het teken van het gebroken lichaam en de wijn van het vergoten bloed. Wat mij betreft zijn dat de symbolen die ertoe doen. Het overige is wat mij betreft middelmatig.
Met dat laatste ben ik het dus absoluut oneens. Het is een sacrament wat door God Zelf is ingesteld. Dat mogen wij niet veranderen.
Als ik je goed begreep ís het in jouw ogen nu dus zo veranderd dat je het niet herkent als ingesteld door God Zelf. Dit mag niet, schrijf je. Welke consequenties heeft dit komende zondag?
De vraag stellen, is hem beantwoorden.

Verder ga ik er niet over in discussie.
Jammer. Discussie was nl niet mijn intentie. Ik hoop dat we maandag mogen horen dat je een gezegende zondag had en dat de veranderingen niet in de weg stonden om voor het eerst of opnieuw te gast te zijn aan de tafel.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Ik hoop eerlijk gezegd nooit meer uit één gezamenlijke beker te drinken bij het H.A...
Ik ook. Ik vind het drinken uit één beker behoorlijk onhygiënisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

merel schreef:
Erskinees schreef:Ik hoop eerlijk gezegd nooit meer uit één gezamenlijke beker te drinken bij het H.A...
Ik ook. Ik vind het drinken uit één beker behoorlijk onhygiënisch.
Dat is een enorme overdrijving. Het gebeurd maximaal 4 keer in het jaar en dan ook nog met een beperkt aantal mensen. Het is nagenoeg onmogelijk daar ziek van te worden.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door aggieoudje »

Wij dronken al nooit uit 1 beker aangezien we er 4 hebben. Ik vind het met de cupjes prima en daarnaast ook hygienischer. Maar het zou opzich wel zonde zijn als die mooie avondmaalsbekers niet meer gebruikt zouden worden. Het maakt mij niet zoveel uit.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

aggieoudje schreef:Wij dronken al nooit uit 1 beker aangezien we er 4 hebben. Ik vind het met de cupjes prima en daarnaast ook hygienischer. Maar het zou opzich wel zonde zijn als die mooie avondmaalsbekers niet meer gebruikt zouden worden. Het maakt mij niet zoveel uit.
Bij ons schonk de predikant de bekers vol van de grote kan. Daarna liep hij rond de tafel en pakte voor elke avondmaalganger glaasje en schonk dat glaasje vol door middel van de drinkbeker. Vind ik mooi en waardig. Dus dan wordt de drinkbeker ook nog gewoon gebruikt.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:
Erskinees schreef:Ik hoop eerlijk gezegd nooit meer uit één gezamenlijke beker te drinken bij het H.A...
Ik ook. Ik vind het drinken uit één beker behoorlijk onhygiënisch.
Dat is een enorme overdrijving. Het gebeurd maximaal 4 keer in het jaar en dan ook nog met een beperkt aantal mensen. Het is nagenoeg onmogelijk daar ziek van te worden.
Als het de 4e of 5e tafel is, hebben al behoorlijk wat mensen uit de beker gedronken. Zo beperkt is het dan niet.

Ik drink trouwens nooit uit iemands beker en eet ook niet van het bestek van een ander. Dat vind ik niet prettig en ook onhygiënisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:
Erskinees schreef:Ik hoop eerlijk gezegd nooit meer uit één gezamenlijke beker te drinken bij het H.A...
Ik ook. Ik vind het drinken uit één beker behoorlijk onhygiënisch.
Dat is een enorme overdrijving. Het gebeurd maximaal 4 keer in het jaar en dan ook nog met een beperkt aantal mensen. Het is nagenoeg onmogelijk daar ziek van te worden.
Als het de 4e of 5e tafel is, hebben al behoorlijk wat mensen uit de beker gedronken. Zo beperkt is het dan niet.

Ik drink trouwens nooit uit iemands beker en eet ook niet van het bestek van een ander. Dat vind ik niet prettig en ook onhygiënisch.
Dan waren die discipelen wel dwaas zeker om uit die ene beker te drinken die de Heere Jezus hen gaf ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Hoe weet je dan dat de discipelen uit één beker dronken? Misschien dronken ze wel allemaal tegelijk uit hun eigen beker, zoals bij een toost.
Plaats reactie