Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:Discussie op radio1 was tussen een SGP-burgemeester, een cgk-predikant en nog een predikant. Ds Van Gent gaf aan dat kerken verantwoord omgaan met de ruimte die ze hebben, en dat het echt een heel onwenselijke principiële stap is die je neemt door als overheid wèl regels te stellen aan kerken. Adviezen zijn van een principieel andere orde. De andere dominee gaf aan dat hij vindt dat deze maatregelen absoluut niet ingrijpen in de vrijheid van godsdienst, maar dat het is als de brandweer die je verbiedt om een brandend huis in te gaan. De SGP-burgemeester koos een middenweg: zeer zeer zeer terughoudend wat wetten rond kerkdiensten betreft. Het moet altijd minimaal mogelijk blijven om vanuit de kerk een livestream te organiseren.
Of kerken altijd heel wijs zijn omgegaan met de ruimte die er is, weet ik niet. Als een kerk werkelijk een brandhaard zou blijken te zijn, kan ik de visie van de SGP-burgemeester wel volgen: in een dergelijke noodsituatie alleen een livestream. Maar dat moet heel tijdelijk zijn. En tegelijk zie ik wel dat het zeer onwenselijk is als de principiele stap gezet gaat worden dat de overheid kerken dingen gaat opleggen en verbieden. Die lijkt in deze bizarre tijden wel in lijn der bizarre stappen te liggen, maar kan in minder bizarre tijden opeens wel een heel onwenselijke wending nemen.
En Canada zou ik hierin niet graag als lichtend voorbeeld willen zien. Ik begreep dat daar al heel veel wel weer mag en allerlei dingen weer open zijn, behalve de kerken.
Ik heb het fragment bekeken. Ik ben het volledig eens met ds. W.J. van Gent. Jammer dat de andere dominee steeds allerlei onzinuitspraken er doorheen doet.

Echter bleef er nog wel een vraag over. Als de coronamaatregelen straks steeds verder versoepeld worden en zelfs de anderhalvemetermaatregel is niet meer nodig en er is dán een uitbraak, is het dan ook nog mogelijk om deze maatregel te gebruiken?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Hier kunnen we horen welke maatregelen ons passen onder de coronapandemie.
Vanavond beluisterd, een echte 'gekrookte-riet' dominee, en hopelijk mag DDD dit ook horen. Wij zijn maar dove en hardnekkige mensen die niet willen buigen.
En ik lees in Hosea 6 van een boetvaardig volk dat zegt onder het oordeel: Komt en laat ons wederkeren tot den HEERE, want Hij heeft verscheurd en Hij zal ons genezen; Hij heeft 3geslagen en Hij zal ons verbinden.
Laten we het dan maar niet op een vaccin onze hoop stellen, want als we de Hem vergeten die ons heeft geslagen zal dat ook niet kunnen baten.

https://www.hhggameren.nl/preken-archie ... ddag-avond

Het is een preek van ds. H. Roelofsen, predikant van de Hersteld Hervormde gemeente te Gameren.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 apr 2021, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik weet toch niet beter of Gekrookte Riet-dominees geloven niet in een wedergeboorte voor de kennis van Christus.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik weet toch niet beter of Gekrookte Riet-dominees geloven niet in een wedergeboorte voor de kennis van Christus.
Als je het niet helemaal weet en je wilt daar toch achter zien te komen moet je zulke dominees horen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik weet toch niet beter of Gekrookte Riet-dominees geloven niet in een wedergeboorte voor de kennis van Christus.
Luister nou maar. Dan kunt u het zelf horen. Het is een woord voor u en mij maar niet naar de mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Het gekrookte riet is in 2004 opgehouden en deze man is slechts twee jaar predikant...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Het gekrookte riet is in 2004 opgehouden en deze man is slechts twee jaar predikant...
Hij preekt zoals die dominees destijds in de ''GR-Kerken'' preken/preekte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Het gekrookte riet is in 2004 opgehouden en deze man is slechts twee jaar predikant...
Dat weet ik wel, maar de HHK is nogal wat breder dan destijds het Gekrookte Riet. Maar laten we het niet over kerkje A of kerkverband B hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Waarom doen het RD, v.d. Staaij, Schalk, ds. van Gent, nu zo zenuwachtig over het advies van de RvS?

Ik vind de braafheid en voorzichtigheid van kerken tenenkrommend. Opschalen die boel. Met inachtneming van die maatregelen. Ik begrijp wel weer dat 10 dagen sluiten bij een bewezen haard in een kerk vrij logisch is.

Het is wel de omgekeerde wereld: kerken lopen braaf aan de leiband van de overheid, zitten ver onder het aantal bezoekers wat veilig kan en vervolgens zegt die overheid: bij een bewezen haard in een kerk gaan we over tot sluiting van 10 dagen. Dan staat refo Nederland op z'n achterste benen.

Er is hier vast iemand die me dit kan uitleggen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef:Waarom doen het RD, v.d. Staaij, Schalk, ds. van Gent, nu zo zenuwachtig over het advies van de RvS?

Ik vind de braafheid en voorzichtigheid van kerken tenenkrommend. Opschalen die boel. Met inachtneming van die maatregelen. Ik begrijp wel weer dat 10 dagen sluiten bij een bewezen haard in een kerk vrij logisch is.

Het is wel de omgekeerde wereld: kerken lopen braaf aan de leiband van de overheid, zitten ver onder het aantal bezoekers wat veilig kan en vervolgens zegt die overheid: bij een bewezen haard in een kerk gaan we over tot sluiting van 10 dagen. Dan staat refo Nederland op z'n achterste benen.

Er is hier vast iemand die me dit kan uitleggen.
Er is nogal een verschil tussen advies opvolgen en een bevel krijgen. Zelf vind ik dat sommige kerken onverantwoord handelen, en ook dat het heel slecht is als de overheid zaken in de kerk gaat afdwingen. Een beetje als met vrijheid van godsdienst, ik denk dat de islam een afgodendienst is en slecht voor de volgelingen, maar ik vind het ook slecht als de overheid uitoefening van die godsdienst verbiedt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

We leven in een tijd waarin christelijke normen niet meer worden geacht. Dat de kerk een uitzonderingspositie krijgt is niet meer uit te leggen in ons geseculariseerde land. Ik weet niet hoeveel, maar een schrikbarend percentage Nederlanders gaan niet meer naar de kerk, weten er niet meer van, hebben vaak een vooroordeel, volgens de algemeen geldende normen van de seculiere media. De kerk is een randverschijnsel geworden in een land dat uit een geloofsworsteling is ontstaan, en daarin wortelt. Echter wij als land en volk, koning en onderdaan, rijk en arm, wij hebben deze wortels afgesneden. Daar moet onherroepelijk de dood op volgen. Nu dringt dit wereldse denken door in de vanouds afgezonderde gereformeerde gezindte. U ziet het, we worden kritisch, en de oude godsdienst lijkt voor velen afgedaan. We ergeren ons als een dominee alles onder de voeten van de vromen mens wegslaat, zodat de doodstaat dreigt ontdekt te worden.

Wat ik wil zeggen, na deze inleidende woorden, is dat we verder moeten kijken dan wat we op het eerste gezicht waarnemen. Het mag alleemaal wat onschuldig lijken. Toch hebben we bij de laatste verkiezingen gezien dat ons volk voor een groot deel voor een antichristelijk Nederland koos. Wat ik dus bedoel: niets staat op zichzelf, maar is in een veel bredere context te plaatsen. Daarom zou zeggen, laten we er niet laconiek of luchtig over spreken, want dan konden we wel eens ongemerkt in een religieuze wereld terechtkomen die niet veel meer heeft met de oude gereformeerde leer, zoals ons van de vaderen overgeleverd is.
Tenen krommen is een vorm van ergeren. Het lijkt me ook niet gewenst. Maar laten we wel duidelijk blijven zien in welk een samenleven we samen zijn terechtgekomen. Een wereld waarin God spreekt, doch we merken er niet op. Een wereld waarin een klein overblijfsel als jokkende is in de ogen van de grote meerderheid.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 apr 2021, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Waarom doen het RD, v.d. Staaij, Schalk, ds. van Gent, nu zo zenuwachtig over het advies van de RvS?

Ik vind de braafheid en voorzichtigheid van kerken tenenkrommend. Opschalen die boel. Met inachtneming van die maatregelen. Ik begrijp wel weer dat 10 dagen sluiten bij een bewezen haard in een kerk vrij logisch is.

Het is wel de omgekeerde wereld: kerken lopen braaf aan de leiband van de overheid, zitten ver onder het aantal bezoekers wat veilig kan en vervolgens zegt die overheid: bij een bewezen haard in een kerk gaan we over tot sluiting van 10 dagen. Dan staat refo Nederland op z'n achterste benen.

Er is hier vast iemand die me dit kan uitleggen.
Misschien kan je je eigen gedachten aan ons uitleggen? Het is namelijk de vraag of hét RD, Van der Staaij en Van Gent wel zo heel braaf aan de leidband lopen. Volgens mij is er nationaal bijna geen enkele kerk die nu pas naar 30 bezoekers gaan, zoals het CIO aankondigde. De meesten zitten daar al op en in afgescheiden kringen daar ver boven (20% - 50% van de capaciteit). Dus die maken én gebruik van hun rechten en zij maken creatief gebruik van een eigen set aan genomen maatregelen. Dat laatste kan nu opeens weer doorkruist worden door een afgedwongen sluiting. Dat zal in vrijwel alle gevallen een logisch, weloverwogen besluit van de plaatselijke burgemeester zijn en ik veracht slechts in een incidenteel geval (Amsterdam bijvoorbeeld) machtsmisbruik door een ondoordachte pennenstreek onder een amtelijk stuk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:Waarom doen het RD, v.d. Staaij, Schalk, ds. van Gent, nu zo zenuwachtig over het advies van de RvS?

Ik vind de braafheid en voorzichtigheid van kerken tenenkrommend. Opschalen die boel. Met inachtneming van die maatregelen. Ik begrijp wel weer dat 10 dagen sluiten bij een bewezen haard in een kerk vrij logisch is.

Het is wel de omgekeerde wereld: kerken lopen braaf aan de leiband van de overheid, zitten ver onder het aantal bezoekers wat veilig kan en vervolgens zegt die overheid: bij een bewezen haard in een kerk gaan we over tot sluiting van 10 dagen. Dan staat refo Nederland op z'n achterste benen.

Er is hier vast iemand die me dit kan uitleggen.
Nee, het is niet uit te leggen. Ik kon nog steeds iedere zondag naar de kerk. Alle maatregelen werden in acht genomen, er is ionisatie aangebracht, niet één besmetting geconstateerd. Zou er nu een besmetting zijn, dan wil de overheid het onmogelijk maken om samen te komen? Dat krijgt niemand mij uitgelegd. De enige plekken waar je dan nog als gemeente kunt samen komen is in huiskamers. Maar de verkondiging van het evangelie van Jezus Christus zal wereldwijd hoe dan ook doorgaan. Totdat Hij komt!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Waarom doen het RD, v.d. Staaij, Schalk, ds. van Gent, nu zo zenuwachtig over het advies van de RvS?

Ik vind de braafheid en voorzichtigheid van kerken tenenkrommend. Opschalen die boel. Met inachtneming van die maatregelen. Ik begrijp wel weer dat 10 dagen sluiten bij een bewezen haard in een kerk vrij logisch is.

Het is wel de omgekeerde wereld: kerken lopen braaf aan de leiband van de overheid, zitten ver onder het aantal bezoekers wat veilig kan en vervolgens zegt die overheid: bij een bewezen haard in een kerk gaan we over tot sluiting van 10 dagen. Dan staat refo Nederland op z'n achterste benen.

Er is hier vast iemand die me dit kan uitleggen.
Misschien kan je je eigen gedachten aan ons uitleggen? Het is namelijk de vraag of hét RD, Van der Staaij en Van Gent wel zo heel braaf aan de leidband lopen. Volgens mij is er nationaal bijna geen enkele kerk die nu pas naar 30 bezoekers gaan, zoals het CIO aankondigde. De meesten zitten daar al op en in afgescheiden kringen daar ver boven (20% - 50% van de capaciteit). Dus die maken én gebruik van hun rechten en zij maken creatief gebruik van een eigen set aan genomen maatregelen. Dat laatste kan nu opeens weer doorkruist worden door een afgedwongen sluiting. Dat zal in vrijwel alle gevallen een logisch, weloverwogen besluit van de plaatselijke burgemeester zijn en ik veracht slechts in een incidenteel geval (Amsterdam bijvoorbeeld) machtsmisbruik door een ondoordachte pennenstreek onder een amtelijk stuk.
Maar dringt hier de overheid zich niet teveel op in de plaats van het ambtelijk gezag, door God gegeven, aan de kerk? Er is een burgerlijke overheid, maar ook een kerkelijke overheid. Er moet overleg zijn, dat kan heel nuttig zijn, maar dat het burgerlijk gezag gaat heersen over de kerkelijk gezag vindt ik wel iets om over na te denken, met name in een tijd zoals we die nu beleven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie