Maatregelen kerk ivm coronavirus

TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
TSD schreef:
Forummer schreef: Zelf vind ik het argument: "maar hún mogen wél" een beetje het niveau van een verongelijkte kleuter hebben. Sorry dat ik het zo verwoord, en ik bedoel zeker jou daar niet persoonlijk mee aan te vallen. Ik bedoel ook zeker niet alleen jouw post.

Aan de andere kant mogen we inderdaad dingen Bijbels gefundeerd wegen. Sterker nog, dat moeten we zelfs. Het moeilijke hieraan is dat de uitkomst hiervan óók verschillend kan zijn.

In het verleden werden degenen die 'het braafste jongetje van de klas' wilden zijn, omdat zij na de dingen Bijbels gefundeerd gewogen te hebben, tot de conclusie kwamen dat dát was wat God van ons vroeg, hier regelmatig weggezet als 'deugchristen' en 'linkse brave hendrikken geloof'. Ik hoop niet dat dit nu weer gaat gebeuren. En @Valcke, ook deze opmerking is in het algemeen bedoeld, en niet specifiek gericht aan jou.
In één post hier aangeven dat het niet goed is dat mensen worden weggezet als 'deugchristen' en dat de term 'linkse brave hendrikken geloof' wordt gebruikt en dan in dezelfde post de argumenten van anderen gewoon benoemen als "het niveau van een verongelijkte kleuter"... :jongle

Ik ben het met je eens dat de kwalificaties die jij noemt, niet goed zijn en ik hoop met je dat die niet meer gebruikt worden, maar ga het dan zelf ook niet andersom doen, kom op zeg.
Ter correctie: ik benoem niet alle argumenten van anderen op deze manier hè. Het gaat mij specifiek om dit ene argument.

Andere argumenten kan ik wel degelijk respect voor hebben, vaak begrijp ik ze ook nog wel in meer of mindere mate. Ik besefte me dat mijn bewoordingen sterk waren, vandaar mijn toevoeging: sorry dat ik het zo verwoord.
Ik wist alleen niet hoe ik het anders duidelijk moest maken.

Verder dank voor je eerlijke post. Ik ben mij er daardoor weer meer van bewust dat ook ik moet oppassen met wat ik zeg.
Ik denk dat het gevaarlijk is om je kwalificaties van jezelf goed te praten met 'ik kon het niet anders opschrijven' en tegelijkertijd een mening hebben over de kwalificaties van een ander (die vonden denk ik ook dat ze het niet anders op konden schrijven). Als je niet weet hoe je het anders op kunt schrijven, kan je er ook voor kiezen om het niet te doen. Dat is gewoon een optie, niet alles zeggen wat je denkt is meestal heel verstandig (moet ik ook regelmatig tegen mezelf zeggen :D :D ).
Leesdienst
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2021, 12:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Leesdienst »

Hendrikus schreef:
Erskinees schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... 2-december
De GG adviseert in afwijking van het CIO om het tijdstip van 20.00 uur te handhaven. Bijzonder.
Wassen neus, in feite is dus het advies om niks te doen. Avonddienst begint om 18:30 en is om 20:00 afgelopen (nou ja, 20:10 dan). :huhu
Aan de ene kant ben ik blij dat de G.G. niet vanzelf meegaat in het advies en aangeeft dat de erediensten essentieel zijn voor ons. Fijn dat tegenwicht wordt geboden. Aan de andere kant vind ik het advies wat teleurstellend. De kerkenraad hier ter plaatse volgt alles vanuit de deputaatschappen 1:1 op. Normaal hebben we een middagdienst om half 5. Tussen 1 en half 5 is de kerkzaal leeg en de predikant heeft dan geen andere diensten ingepland. De dienst kan vervroegd worden maar daar wordt nu niet eens over nagedacht omdat het G.G. advies uitgaat van de tijdsgrens van 8 uur. Flexibiliteit is soms wel eens lastig in onze gezindte.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Leesdienst schreef:
Hendrikus schreef:
Erskinees schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... 2-december
De GG adviseert in afwijking van het CIO om het tijdstip van 20.00 uur te handhaven. Bijzonder.
Wassen neus, in feite is dus het advies om niks te doen. Avonddienst begint om 18:30 en is om 20:00 afgelopen (nou ja, 20:10 dan). :huhu
Aan de ene kant ben ik blij dat de G.G. niet vanzelf meegaat in het advies en aangeeft dat de erediensten essentieel zijn voor ons. Fijn dat tegenwicht wordt geboden. Aan de andere kant vind ik het advies wat teleurstellend. De kerkenraad hier ter plaatse volgt alles vanuit de deputaatschappen 1:1 op. Normaal hebben we een middagdienst om half 5. Tussen 1 en half 5 is de kerkzaal leeg en de predikant heeft dan geen andere diensten ingepland. De dienst kan vervroegd worden maar daar wordt nu niet eens over nagedacht omdat het G.G. advies uitgaat van de tijdsgrens van 8 uur. Flexibiliteit is soms wel eens lastig in onze gezindte.
Het kan anders hoor. Onze kerkenraad volgt de adviezen van het deputaatschap ook steeds nauw.
Behalve nu; de diensten zijn verplaatst van 16:30 uur naar 15:30 uur in de maand december.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Het kan anders hoor. Onze kerkenraad volgt de adviezen van het deputaatschap ook steeds nauw.
Behalve nu; de diensten zijn verplaatst van 16:30 uur naar 15:30 uur in de maand december.
Eigenlijk is het een onzinnige maatregel, die de kerken zich nu laat opleggen.
Je mag toch gewoon op straat lopen in de avond, er is geen echte lockdown immers.
De bios moet ook dicht, het gevolg is dat mensen nu overdag gaan.
"Avondlockdown zorgt voor middagdrukte in Pathé-bioscopen
Cinefielen laten zich in crisistijd niet beroven van hun filmliefde. Ze verplaatsen hun bioscoopuitje gewoon naar de middag. Dat stelt tenminste het concern Pathé dat tijdens de huidige avondlockdown het fenomeen van de matineevoorstelling in populariteit ziet toenemen."
AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Charles »

Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Chrisje72 »

Ik zie nog geen gedoe, alleen een feitelijk verhaal
HersteldHervormd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Charles schreef:Daar begint het gedoe.

https://www.ad.nl/binnenland/streng-chr ... ~a0bcdb58/
Precies, maar gewoon stand houden, voor alsnog is dit ons goed recht.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Charles schreef:Daar begint het gedoe.

https://www.ad.nl/binnenland/streng-chr ... ~a0bcdb58/
Waarom gedoe, lijkt me vrij neutraal verwoord.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Charles schreef:Daar begint het gedoe.

https://www.ad.nl/binnenland/streng-chr ... ~a0bcdb58/
Dat is toch logisch? Op dit forum geven we toch ook overal onze mening over?
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Charles »

De media zal zondagavond wel bij diverse kerken gaan staan voor wat smeuïge plaatjes.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mister »

HersteldHervormd schreef:
Charles schreef:Daar begint het gedoe.

https://www.ad.nl/binnenland/streng-chr ... ~a0bcdb58/
Precies, maar gewoon stand houden, voor alsnog is dit ons goed recht.
Daar zit ook een beetje het probleem: 'ons goed recht'.
Misschien is 't goed en raadzaam als we ons eens wat minder rechthebbend opstellen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Charles schreef:De media zal zondagavond wel bij diverse kerken gaan staan voor wat smeuïge plaatjes.
Dat hoop ik niet. Dat is dan weer geen reclame. Al snap ik dat de media het oppakt. Als je als deputaten de gemeenten die praktisch wél makkelijk een dienst kunnen verplaatsen niet eens vraagt om dit te doen, dan wijk je nadrukkelijk af van het overheidsadvies.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Charles »

Persoonlijk vind ik de nieuwe regels nutteloos en daarom onzinnig. Heeft voor voorkomen van besmettingen bij kerken 0,0 effect.

Toch zou ik er zoveel mogelijk aan houden om geen ergernis te wekken omdat we nog steeds in staat zijn om twee diensten te houden.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Helemaal eens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Bogerman schreef:Heel goed dat de GerGem niet klakkeloos alles van het CIO overneemt, die hebben helemaal geen besef van hoe essentieel een kerkdienst is. Of je de kerkdienst nu vervroegd of niet dat maakt voor de contactmomenten toch niks uit. Als je je maar aan de basismaatregels houd!
CIO zegt niet dat de kerkdienst niet essentieel is, dus je reactie raakt kant noch wal. En bevat twee taalfouten, maar dat terzijde.
En toch geloof ik dat u de diepte niet goed peilt. Sorry voor de opmerking.
Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor. Het zal niemand hier verbazen dat jij dat gelooft.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie