Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Terri schreef:Het heeft er mee te maken welke richtlijnen er nu voorgeschreven worden voor zwangere vrouwen en wat er allemaal kan gebeuren bij gebruik van bv alcohol.
Maar dat is het niet alleen begreep ik pas.
Het is inmiddels een hele lijst.

https://www.24baby.nl/zwanger/gezondhei ... nger-bent/

Ik zal absoluut niet beweren dat het overdreven is, maar ik heb wel enige reserves.
Tijdens mijn zwangerschappen, ruim 30 jaar geleden, ik was onder begeleiding van een gynaecoloog ( misschien heeft dat er ook mee te maken?) waren er geen speciale beperkingen. Alles met mate, maar ja, dat moet ook als je niet zwanger bent.
Natuurlijk waren er 30 jaar geleden ook beperkingen. ‘Wij’ waren 30 jaar geleden zwanger en dat was de tijd van zoutloos eten als je bloeddruk te hoog was. Ook toen was rauw vlees, rauwmelkse kaas, roken en alcohol niet goed voor een zwangere vrouw. Het was de tijd van tomatensap drinken op een verjaardag en dan de vraag krijgen of je zwanger was. Alle beperkingen die vandaag de dag gelden, zijn gebaseerd op (voortschrijdend) onderzoek. Het fenomeen ‘zoutloos eten’ is inmiddels achterhaald en wordt door geen enkele verloskundige of gynaecoloog nog geadviseerd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ararat schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Dank voor jullie uitvoerige antwoorden, @Valcke en @J.C. Philpot! Het gaat me overigens niet om een of ander gelijk te halen, maar om te begrijpen hoe eea is te duiden.
Dank ook voor het citaat van Arnoldus Rotterdam. Leerzaam, nuchter ook.

Ik blijf nog even tegen jullie beiden (en meelezers) aanduwen met een toepassingsvraag en een andere kwestie.
- Is de traditie van 'gezuurd brood' gebruiken zo'n middelmatige zaak voor je dat je met een zuiver geweten 'ongezuurd brood' zou nuttigen als de kerkenraad dit (uiteraard na de nodige uitleg) besluit in te voeren?

De nieuwe kwestie om het gebruik van uitsluitend de instellingswoorden te 'testen':
Ik meen in de instellingswoorden zelf ook niets te lezen over het gebruik van wijn. Is dit ook eenzelfde bijzaak (dus kunnen we bezwaarden, zwangeren, etc iets anders laten drinken)?
Vraag 1: ik ben wel zo conservatief om niet van veranderingen te houden (dat geef ik toe). En een geest van veranderen vind ik funest. Maar het door jou beschreven geval zou voor mij niet principieel zijn, en ik zou er geen gewetensbezwaren tegen hebben.

Vraag 2: het gebruik van wijn is wel duidelijk uit de context en uit de brieven. Dus dat vind ik wel principie(e)l(er). In echte noodgevallen (maar echt zo beperkt mogelijk) kan hiervan afgeweken worden. Zoals David van de toonbroden at in het noodgeval, en zoals een dominee met een bekeerde holicaustoverlevende Jodin met water vierde omdat er geen wijn was, waarbij de Heere een wonder deed.

Een zwangerschap vind ik daar overigens niet onder vallen. Het gaat immers om 1 slok in de 3 maanden, voor avondmaalsgangers in onze gezinte. Maar er kunnen medische redenen zijn.

Wel interessante vragen die je stelt :) Dat gebeurt niet vaak op het forum dat er zo doorgevraagd wordt, dus mijn dank daarvoor.
Toch ' durfde' ik tijdens mijn zwangerschap geen slok te nemen. Waarschijnlijk overdreven, maar het voelde niet goed.
Ik neem aan dat je een slok tijdens de viering van het sacrament bedoelt. Hoe ben je daar destijds mee omgegaan?
Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

In Ede CGK is er druivensap voor zwangere vrouwen.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door MGG »

merel schreef:
Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Werd daar achteraf op gereageerd of gebeurt het vaker dat mensen de beker doorgeven zonder te drinken?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Chrisje72 »

helma schreef:In Ede CGK is er druivensap voor zwangere vrouwen.
Bij ons al jaren alcoholvrije wijn omdat er mensen zijn/waren met een verslavingsverleden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Mag ik vragen wat dat met je deed?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Heb je ook gevraagd waarom ze dat nog steeds doen? Had dat niet verwacht van de meestal wel conservatieve GG.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

MGG schreef:
merel schreef:
Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Werd daar achteraf op gereageerd of gebeurt het vaker dat mensen de beker doorgeven zonder te drinken?
Volgens mij hadden de mensen om mij heen het niet door. Ik deed het ook niet heel opzichtig en mijn buik zei wellicht genoeg. Ik heb er iig nooit vragen over gehad.
Erik1960 schreef:
merel schreef:Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Mag ik vragen wat dat met je deed?
Eigenlijk niet anders dan een 'normaal' HA. Het deelnemen zit m.i. niet alleen in de slok wijn, maar in het zitten aan de tafel, breken van het brood, schenken van de wijn etc.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Heb je ook gevraagd waarom ze dat nog steeds doen? Had dat niet verwacht van de meestal wel conservatieve GG.
Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Heb je ook gevraagd waarom ze dat nog steeds doen? Had dat niet verwacht van de meestal wel conservatieve GG.
Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Ik vermoed dat het nooit meer teruggegaan is naar het oude normaal. Ook niet toen het virus amper slachtoffers maakte.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Heb je ook gevraagd waarom ze dat nog steeds doen? Had dat niet verwacht van de meestal wel conservatieve GG.
Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Ik vermoed dat het nooit meer teruggegaan is naar het oude normaal. Ook niet toen het virus amper slachtoffers maakte.
Dat is hooguit 1 avondmaalsviering geweest. Afgelopen maart golden nog maatregelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Die opleving stelt niets voor en 90% van de gemeente is gevaccineerd, schat ik in.
merel schreef:Dat is hooguit 1 avondmaalsviering geweest. Afgelopen maart golden nog maatregelen.
Onjuist. In februari werd, met afstandsregels en mondkapjes, het Heilig Avondmaal voor het eerst weer gevierd.

In juni was het niet meer op afstand en waren er alleen nog cupjes. Het brood werd uitgedeeld.

Zo zal het nu ook weer gaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

MGG schreef:
merel schreef:
Ik heb de beker zonder een slok te drinken doorgegeven.
Werd daar achteraf op gereageerd of gebeurt het vaker dat mensen de beker doorgeven zonder te drinken?
Wij hebben jarenlang iemand aan het avondmaal gehad die het brood negeerde, vanwege allergieën.
Het stond haar verder niet in de weg. Niet zo'n probleem toch?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door MGG »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Alhier wordt zondag het Heilig Avondmaal ook op aangepaste wijze gevierd, dus met cupjes.
Heb je ook gevraagd waarom ze dat nog steeds doen? Had dat niet verwacht van de meestal wel conservatieve GG.
Misschien doordat het virus weer wat opleeft en wellicht in de betreffende gemeente veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Grofweg kun je in de GG stellen dat de gemeente waar vaccineren een (groot) punt is er geen cupjes gebruikt worden. (En andersom)
Plaats reactie