Maatregelen kerk ivm coronavirus

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

huisman schreef:
Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Die 30 is niet gebaseerd op gezondheidsrisico's maar op ophef in de media. Staphorst voldeed volkomen aan het inperken van de verspreiding van het virus.
Dat ontkent ook (bijna) niemand op refoforum. De vraag is of ondanks dat het besluit niet op juiste en eerlijke gronden is genomen je de overheid in deze gehoorzamen moet of niet.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door vriend-en-metgezel »

Marion schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:Ik ben inderdaad bang dat het citaat mijn vermoeden zou bevestigen dat niet iedereen geschikt is als predikant.
Wees dan inderdaad maar dankbaar dat je er niet bij kunt. De Bijbel zegt: “geef het heilige niet aan de honden”. Het gevaar is dat ze het verscheuren.
Is DDD dan de hond?? Nee toch? Zo beroerd is hij nu ook weer niet. Al kan hij best blaffen, maar bijten doet hij niet.
Ik bedoel de verwoestende neiging in ons. Die moet je niet voeden.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 06 okt 2020, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

Herman schreef:
Erskinees schreef:Deze ds. heeft eerder ook gehoor gegeven aan de 30-personen maatregel. En nu is het opeens het verkwanselen van onze christelijke rechten. Wat is het verschil met de vorige keer? Waarom toen wel netjes de overheid opvolgen en nu die opstand?

Ik mag hopen dat de deputaatschappen van de GG zich aansluiten bij de adviezen van de overheid. Het gaat alleen om de maand oktober. De besmettingen nemen toe.
De situatie in maart is om verschillende redenen onvergelijkbaar met de situatie nu. Kijk alleen maar naar het aantal ziekenhuisopnames (wat zogenaamd gedramatiseerd wordt). Dat ligt echter onder de 40 opnames per dag, terwijl dat in de piektijd gedurende 5 dagen boven de 500 per dag lag.
Ik zeg niet dat de huidige besmettingen niet zodanige potentie hebben, dat we binnen een week of twee aan diezelfde aantallen ziekenhuisopnames zitten, maar er is wel een referentiepunt.
Het tweede is dat uit het wel uitgevoerde bron en contactonderzoek blijkt dat besmetting onder kerkgangers amper voorkomt. Dat kan aan twee zaken liggen: 1. het is een beperkte populatie (200.000?) afgezet tegen het totaal van de bevolking en 2. Ze hebben hun zaakjes goed geregeld.

In maart heerste er paniek en ontstentenis en inmiddels hebben we de dreiging veel beter kunnen doorgronden. Dat lijkt me heel wat anders dan toen. Die dreiging heeft onder andere te maken met het feit dat je toen wel ziek was, maar dat je niet kon vaststellen wat je dan had. Inmiddels kan je dat veel beter testen en kan je dus de dreiging ook veel beter lokaliseren.
Paniek en ontstentenis maken een mensenkind blind voor HC Zondag 10.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

ontstentenis v

(formeel) het niet voorhanden zijn, ontbreken, niet aanwezig zijn, verhinderd zijn (meestal door factoren buiten de macht van de betrokkene bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:ontstentenis v

(formeel) het niet voorhanden zijn, ontbreken, niet aanwezig zijn, verhinderd zijn (meestal door factoren buiten de macht van de betrokkene bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden)
ik kon de verleiding weerstaan om dit recht te zetten, jij blijkbaar niet :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Terri schreef:God heeft een twist met de wereld, buigen we?
Ik denk dat dat meer strookt tot Zijn eer, dan morren en brommen en op onze strepen gaan staan, hetzij met een argument n.a.v. godsdienstvrijheid, dan wel dat we God meer moeten gehoorzamen dan de overheid.
Hier wil ik nog een korte reactie op geven.

Buigen voor Gods oordelen mag nooit uitgespeeld worden tegen het wel of niet gehoorzaam zijn aan God en Zijn geboden. Alleen in de weg van plicht móéten we voor Zijn oordelen buigen.

Verder is het 'staan op onze strepen' in het geheel niet aan de orde. Het moet ons gaan om de bewaring van Gods inzettingen. Verdediging van rechten hangt volstrekt samen met verdediging van plichten. Wie rechten verkwanselt, verkwanselt ook de plichten.
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef: Hier wil ik nog een korte reactie op geven.

Buigen voor Gods oordelen mag nooit uitgespeeld worden tegen het wel of niet gehoorzaam zijn aan God en Zijn geboden. Alleen in de weg van plicht móéten we voor Zijn oordelen buigen.

Verder is het 'staan op onze strepen' in het geheel niet aan de orde. Het moet ons gaan om de bewaring van Gods inzettingen. Verdediging van rechten hangt volstrekt samen met verdediging van plichten. Wie rechten verkwanselt, verkwanselt ook de plichten.
Hoe denk je dat jouw kerk er mee om zal gaan Valcke?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
refo schreef:ontstentenis v

(formeel) het niet voorhanden zijn, ontbreken, niet aanwezig zijn, verhinderd zijn (meestal door factoren buiten de macht van de betrokkene bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden)
ik kon de verleiding weerstaan om dit recht te zetten, jij blijkbaar niet :yahoo
Wat een typo wel niet teweeg brengt.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Valcke schreef: Hier wil ik nog een korte reactie op geven.

Buigen voor Gods oordelen mag nooit uitgespeeld worden tegen het wel of niet gehoorzaam zijn aan God en Zijn geboden. Alleen in de weg van plicht móéten we voor Zijn oordelen buigen.

Verder is het 'staan op onze strepen' in het geheel niet aan de orde. Het moet ons gaan om de bewaring van Gods inzettingen. Verdediging van rechten hangt volstrekt samen met verdediging van plichten. Wie rechten verkwanselt, verkwanselt ook de plichten.
Hoe denk je dat jouw kerk er mee om zal gaan Valcke?
Ik ben solidair met de reformatorische kerken en ik bezin mij erover wat in deze mijn roeping is. In de huidige situatie volg ik echter huisgodsdienstoefeningen, hetzij in het eigen gezin, hetzij met anderen. Daarbij zingen wij en houden ons niet aan de regel om maximaal drie personen thuis te ontvangen. Van een maximum aantal personen in de samenkomst hebben wij echter geen last (dat is altijd minder dan 30). Ik begrijp dat dit wellicht bevreemding wekt, maar de situatie van kerkelijk Nederland in deze crisis gaat mij evenwel zéér ter harte.
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Daarvoor al. Dit staat los van corona.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Die zijn er al langer. Denk aan plaatsen waar geen reformatorische kerken zijn of waar de kerk zo vervallen is dat men niet meer op kan gaan. Denk ook aan de tijd rond de Afscheiding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

GGotK schreef:
huisman schreef:
Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Die 30 is niet gebaseerd op gezondheidsrisico's maar op ophef in de media. Staphorst voldeed volkomen aan het inperken van de verspreiding van het virus.
Dat ontkent ook (bijna) niemand op refoforum. De vraag is of ondanks dat het besluit niet op juiste en eerlijke gronden is genomen je de overheid in deze gehoorzamen moet of niet.
Hoe kan je iets of iemand gehoorzamen die niet over de kerk gesteld is. M.a.w. geen gezagsdrager in de kerk is?

Dat grondrecht kan je niet ongehoorzamen. Dat is ons gegeven door diezelfde overheid in de geschiedenis. Een wet die nog steeds geldt.

Verder hebben de kerken, ook in Staphorst zich aan de richtlijnen gehouden. Er is niemand ziek of in gevaar gebracht. En omdat ze zich aan die richtlijnen hebben gehouden worden de adviezen aangescherpt. Omdat niet de overheid regeert maar de media . En volgens mij hoeven we die niet te gehoorzamen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:
GGotK schreef:
huisman schreef:
Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Die 30 is niet gebaseerd op gezondheidsrisico's maar op ophef in de media. Staphorst voldeed volkomen aan het inperken van de verspreiding van het virus.
Dat ontkent ook (bijna) niemand op refoforum. De vraag is of ondanks dat het besluit niet op juiste en eerlijke gronden is genomen je de overheid in deze gehoorzamen moet of niet.
Hoe kan je iets of iemand gehoorzamen die niet over de kerk gesteld is. M.a.w. geen gezagsdrager in de kerk is?

Dat grondrecht kan je niet ongehoorzamen. Dat is ons gegeven door diezelfde overheid in de geschiedenis. Een wet die nog steeds geldt.

Verder hebben de kerken, ook in Staphorst zich aan de richtlijnen gehouden. Er is niemand ziek of in gevaar gebracht. En omdat ze zich aan die richtlijnen hebben gehouden worden de adviezen aangescherpt. Omdat niet de overheid regeert maar de media . En volgens mij hoeven we die niet te gehoorzamen.
Als de overheid zaken van ons vordert die in strijd zijn met Gods Woord moeten wij Gode meer gehoorzaam zijn dan de overheid, en zelfs de kerkelijke overheid. Luther werd daardoor vogelvrij verklaard en de kerk legde een banvloek op deze reformator. Bekend zijn Luthers woorden: Hier sta ik, ik kan niet anders, met alle gevolgen daarvan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef: Dat grondrecht kan je niet ongehoorzamen. Dat is ons gegeven door diezelfde overheid in de geschiedenis. Een wet die nog steeds geldt.

Verder hebben de kerken, ook in Staphorst zich aan de richtlijnen gehouden. Er is niemand ziek of in gevaar gebracht. En omdat ze zich aan die richtlijnen hebben gehouden worden de adviezen aangescherpt. Omdat niet de overheid regeert maar de media . En volgens mij hoeven we die niet te gehoorzamen.
Natuurlijk moeten we gehoorzamen.
Denk je dat de overheid in de tijd van Calvijn zo zuiver was? Dat die geen corrupte besluiten namen? En toch moeten we de overheid gehoorzaam zijn. En wat te denken van de overheid in de tijd van de Heere Jezus? En tóch wijst deze juist op het gehoorzamen van de (soms onnavolgbare!) overheid.

De overheid vordert geen zaken die niet zijn naar Zijn Woord. De erediensten kunnen doorgang vinden, alleen het bezoekersaantal wordt alleen voor de maand oktober weer even beperkt. Net als een aantal maanden geleden. Jammer? Ja. Maar strijdig met de Schrift? Nee.
Plaats reactie