Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
GGotK schreef:En nu zijn er zeker andere tekenen die ons erop wijzen dat de christenvervolging, niet in sociologische zin maar in Bijbelse zin, aanstaande kunnen zijn,
Beide zaken liggen in elkaars verlengde. De wijze waarop deze herziening van de maatregelen tot stand is gekomen, laat zien dat er krachten werkzaam zijn die we op een andere manier moeten interpreteren dan sociologie. Maatschappelijke onrust bied slechts een theoretische verklaring vanuit sociologisch gezichtspunt, maar gaat voorbij aan de bijbelse notie dat er geestelijke boosheden in de lucht aanwezig zijn die ook hun woordje meespelen.
Dat medechristenen dat laatste element niet kunnen of willen meewegen, laat zien dat we ook binnen de kerk ontmythologiseerd zijn. Hoe beide zaken precies op elkaar inspelen weet ik niet en vormt momenteel onderdeel van mijn bjbelstudie en maatschappijbeoordeling in profetisch licht. Bijvoorbeeld, het versturen van een doodsbedreiging aan de kerkenraad van Staphorst duidt heel goed aan dat er binnen het maatschappelijke spectrum zowel fatsoensgrenzen als Koninkrijksgrenzen worden overschreden.
@Herman
Misschien mooi om hier een apart topic over te openen. Om het met ons te delen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

God heeft een twist met de wereld, buigen we?
Ik denk dat dat meer strookt tot Zijn eer, dan morren en brommen en op onze strepen gaan staan, hetzij met een argument n.a.v. godsdienstvrijheid, dan wel dat we God meer moeten gehoorzamen dan de overheid.
En dan te spreken over vervolging.....
Bij wie is er al iemand aan de deur geweest met een verbod om online kerkdiensten te volgen, in je Bijbel te lezen, thuis te zingen en bidden enz.
Bij Daniel lagen ze op de loer.....
Lieve mensen we zijn veel verder weg in 'ons denkpatroon' dan we door hebben.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Roos2018 »

Deze link ontving ik zojuist vanuit Nederland.
Ik denk dat deze dominee wel een statement maakt dat we ter harte moeten nemen.
Te beluisteren vanaf 1:36

https://www.youtube.com/watch?v=ZvB2h0Y3Wtw
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

We willen allemaal zsm met alles terug naar "normaal".
Maar was alles normaal dan?
Het is een "wake-up call" deze bijzondere tijd, voor de hele wereld, ook voor gelovig en kerkelijk Nederland!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Roos2018 schreef:Deze link ontving ik zojuist vanuit Nederland.
Ik denk dat deze dominee wel een statement maakt dat we ter harte moeten nemen.
Te beluisteren vanaf 1:36

https://www.youtube.com/watch?v=ZvB2h0Y3Wtw
1 uur 36?
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:
GGotK schreef:En nu zijn er zeker andere tekenen die ons erop wijzen dat de christenvervolging, niet in sociologische zin maar in Bijbelse zin, aanstaande kunnen zijn,
Beide zaken liggen in elkaars verlengde. De wijze waarop deze herziening van de maatregelen tot stand is gekomen, laat zien dat er krachten werkzaam zijn die we op een andere manier moeten interpreteren dan sociologie. Maatschappelijke onrust bied slechts een theoretische verklaring vanuit sociologisch gezichtspunt, maar gaat voorbij aan de bijbelse notie dat er geestelijke boosheden in de lucht aanwezig zijn die ook hun woordje meespelen.
Dat medechristenen dat laatste element niet kunnen of willen meewegen, laat zien dat we ook binnen de kerk ontmythologiseerd zijn. Hoe beide zaken precies op elkaar inspelen weet ik niet en vormt momenteel onderdeel van mijn bjbelstudie en maatschappijbeoordeling in profetisch licht. Bijvoorbeeld, het versturen van een doodsbedreiging aan de kerkenraad van Staphorst duidt heel goed aan dat er binnen het maatschappelijke spectrum zowel fatsoensgrenzen als Koninkrijksgrenzen worden overschreden.
@Herman
Misschien mooi om hier een apart topic over te openen. Om het met ons te delen?
Ik sluit mij daarbij aan.
Verder wil ik opmerken dat de Bijbel zelfs een ogenschijnlijk geringe' spot (de spot van Ismaël) reeds 'vervolging' noemt, zie Galaten 4:29. Het onderscheid tussen sociologische vervolging (zoals spot en isolatie) en Bijbelse vervolging is dus echt ongegrond. Natuurlijk zijn er veel ernstiger vormen van vervolging, en daarop hebben we ons zeker voor te bereiden. Maar wat gisteren in Staphorst gebeurde en vanmorgen in het overleg tussen minister Grapperhaus en het ICO, zijn wel degelijk vormen van vervolging.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:In ieder geval heeft het feit dat onze kerkelijke bestuurders zich zo hebben ingespannen om aan de regels van de overheid te voldoen mede bijgedragen aan het feit dat maatregelen voor kerken en andere religieuze bijeenkomsten nu niet aangescherpt zijn. Daar mogen we ook dankbaar voor zijn, voor verstandige bestuurders.
Ik denk ook dat de overheid er geen enkele reden voor heeft om dat te beperken. Er zijn gewoon geen bronnen via kerkdiensten geweest deze zomer. Maar er hoeft maar 1keer ergens iets te zijn... en dan zal het heus advies aangescherpt worden. Dat we dus nu nog kerkdiensten kunnen bezoeken heeft m.i. meer met de goede zorgen van God te maken dan met de zgn wijze bestuurders.
Graag nog eens ter herinnering een post van ruim een week geleden.
Pijnlijk. Een kerkelijke gemeente die zich inderdaad ingespannen heeft om aan de regels van de overheid te voldoen...wordt te kijk gezet. Met het gevolg dat die overheid inderdaad het advies aanscherpt. En die wijze bestuurders die de kerken voor een deel vertegenwoordigen weer ja en amen zeggen. Vooralsnog.

@Terri. Ik denk dat God inderdaad een twist met de wereld heeft. Maar ook met de wereld in de kerk.
Ad Anker noemde eerder vandaag al de duistere tijd die hij ervaart. Ik kan hem volgen. We zijn 10 maanden verder. En hoe groot is de schade in de kerkelijke gemeenten? Onder jong en oud?
En wat heeft het ons geleerd? Ik ervaar het persoonlijk als niet iets wat ons wordt aangedaan. Niet een zgn vervolging. Maar als iets wat we zelf over ons hebben afgeroepen. Door hoe de kerk functioneert op allerlei gebied. (Het wordt een te lange post om dat uitgebreider te benoemen )


Wanneer we zo overtuigd zijn van vervolging. Denk ik. Ja? En wat werkt dat uit? De eerste christenen werden daadwerkelijk vervolgd. Maar de kerk bloeide. Hoe kwam dat? En hoe is dat bij ons? Hebben we wel"redenen" om zulke grote woorden te spreken? Of kunnen we beter zwijgen. En luisteren wat het Woord ons te zeggen heeft. En dan daarnaar te handelen? Op de knieën. Alleerst vanuit de Bron. En dan zal Hij voor ons strijden! En zou dan de kerk misschien niet gaan bloeien als ooit tevoren?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Roos2018 schreef:Deze link ontving ik zojuist vanuit Nederland.
Ik denk dat deze dominee wel een statement maakt dat we ter harte moeten nemen.
Te beluisteren vanaf 1:36

https://www.youtube.com/watch?v=ZvB2h0Y3Wtw
Ik geef deze dominee groot gelijk. Beluisterd van 1:36 - 1:41 uur.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ouderling »

Ik geef m ook gelijk. Ben wel benieuwd hoe het dan zondag in die gemeente gaat.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Deze ds. heeft eerder ook gehoor gegeven aan de 30-personen maatregel. En nu is het opeens het verkwanselen van onze christelijke rechten. Wat is het verschil met de vorige keer? Waarom toen wel netjes de overheid opvolgen en nu die opstand?

Ik mag hopen dat de deputaatschappen van de GG zich aansluiten bij de adviezen van de overheid. Het gaat alleen om de maand oktober. De besmettingen nemen toe.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Roos2018 schreef:Deze link ontving ik zojuist vanuit Nederland.
Ik denk dat deze dominee wel een statement maakt dat we ter harte moeten nemen.
Te beluisteren vanaf 1:36

https://www.youtube.com/watch?v=ZvB2h0Y3Wtw
Ik geef deze dominee groot gelijk. Beluisterd van 1:36 - 1:41 uur.
Ja helder. In zijn gemeente is in ieder geval plaats voor meer dan 30 mensen. Inachtneming van de regels. Maar volgens mij was daar in maart ook dat de gemeente online luisterde. Na zo' opmerking in deze preek zou je voor a.s. zondag toch iets anders verwachten.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Roos2018 schreef:Deze link ontving ik zojuist vanuit Nederland.
Ik denk dat deze dominee wel een statement maakt dat we ter harte moeten nemen.
Te beluisteren vanaf 1:36

https://www.youtube.com/watch?v=ZvB2h0Y3Wtw
Ik geef deze dominee groot gelijk. Beluisterd van 1:36 - 1:41 uur.
Wie is het, kan iemand dit zeggen? Excuus dat ik het niet weet.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Deze ds. heeft eerder ook gehoor gegeven aan de 30-personen maatregel. En nu is het opeens het verkwanselen van onze christelijke rechten. Wat is het verschil met de vorige keer? Waarom toen wel netjes de overheid opvolgen en nu die opstand?

Ik mag hopen dat de deputaatschappen van de GG zich aansluiten bij de adviezen van de overheid. Het gaat alleen om de maand oktober. De besmettingen nemen toe.
Omdat in het voorjaar sprake was van een acute, onbekende noodsituatie ten aanzien van de volksgezondheid. Bovendien was de situatie volledig nieuw. Inmiddels zijn we maanden verder en is de hele kerkelijke samenleving ingericht op de RIVM-adviezen, die zoveel als mogelijk op feiten berusten. De adviezen van vandaag hebben niets daarmee te maken, maar zijn voortgekomen uit onrust in de publieke opinie omdat de kerk zo nodig gelijkgeschakeld moet worden aan theaters, sportvelden, kroegen, etc. Dat is een heel andere insteek.

Het is mijns inziens heel naïef om te denken dat dit alleen voor de maand oktober geldt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Wie is het, kan iemand dit zeggen? Excuus dat ik het niet weet.
Ds. A.T. Huijser predikant van GG Sliedrecht. Deze preek is gehouden in GG Slikkerveer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Deze ds. heeft eerder ook gehoor gegeven aan de 30-personen maatregel. En nu is het opeens het verkwanselen van onze christelijke rechten. Wat is het verschil met de vorige keer? Waarom toen wel netjes de overheid opvolgen en nu die opstand?

Ik mag hopen dat de deputaatschappen van de GG zich aansluiten bij de adviezen van de overheid. Het gaat alleen om de maand oktober. De besmettingen nemen toe.
De situatie in maart is om verschillende redenen onvergelijkbaar met de situatie nu. Kijk alleen maar naar het aantal ziekenhuisopnames (wat zogenaamd gedramatiseerd wordt). Dat ligt echter onder de 40 opnames per dag, terwijl dat in de piektijd gedurende 5 dagen boven de 500 per dag lag.
Ik zeg niet dat de huidige besmettingen niet zodanige potentie hebben, dat we binnen een week of twee aan diezelfde aantallen ziekenhuisopnames zitten, maar er is wel een referentiepunt.
Het tweede is dat uit het wel uitgevoerde bron en contactonderzoek blijkt dat besmetting onder kerkgangers amper voorkomt. Dat kan aan twee zaken liggen: 1. het is een beperkte populatie (200.000?) afgezet tegen het totaal van de bevolking en 2. Ze hebben hun zaakjes goed geregeld.

In maart heerste er paniek en ontstentenis en inmiddels hebben we de dreiging veel beter kunnen doorgronden. Dat lijkt me heel wat anders dan toen. Die dreiging heeft onder andere te maken met het feit dat je toen wel ziek was, maar dat je niet kon vaststellen wat je dan had. Inmiddels kan je dat veel beter testen en kan je dus de dreiging ook veel beter lokaliseren.
Plaats reactie