Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Kunnen er 1000 mensen zitten met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens??
Ja. Dat kan zeker.

Ik voorzie geen problemen. En ik bewonder de kerkenraad. Hopelijk vergeet de media dit dorp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Ik voorzie geen problemen. En ik bewonder de kerkenraad. Hopelijk vergeet de media dit dorp.
Ik verafschuw dit, omdat het negatief uitstraalt op alle kerken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Moet echt alles op alles gezet worden om maar zoveel mogelijk de randen op te zoeken?
Zal vast naïef gevonden worden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Kunnen er 1000 mensen zitten met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens??
Ja. Dat kan zeker.

Ik voorzie geen problemen. En ik bewonder de kerkenraad. Hopelijk vergeet de media dit dorp.
Wellicht mis ik een stukje maar ik heb hier nog geen antwoord van windorgel over gelezen. Los ervan moet het geen wedstrijd gaan worden van deze kerk stopt wel bij 30 mensen en een volgende gaat handelen binnen de gestelde grenzen van het RIVM.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Ik hoop niet dat dit bij kerkverbanden tot meer verdeeldheid leidt
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
windorgel schreef:Kunnen er 1000 mensen zitten met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens??
Ja. Dat kan zeker.

Ik voorzie geen problemen. En ik bewonder de kerkenraad. Hopelijk vergeet de media dit dorp.
Wellicht mis ik een stukje maar ik heb hier nog geen antwoord van windorgel over gelezen. Los ervan moet het geen wedstrijd gaan worden van deze kerk stopt wel bij 30 mensen en een volgende gaat handelen binnen de gestelde grenzen van het RIVM.
@Windorgel stelt een vraag. Aangezien ik de kerk van @Muurbloem weleens bezocht heb en dus van binnenuit ken, antwoord ik bevestigend.

Ik voorzie geen problemen. Het zou wel goed zijn als de kerkenraad het advies van ds. Huijser opvolgt en iemand benoemt die de media te woord kan staan. Misschien kan @Muurbloem dat nog doorgeven aan haar kerkenraad.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 okt 2020, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Kunnen er 1000 mensen zitten met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens??
Ja. Dat kan zeker.

Ik voorzie geen problemen. En ik bewonder de kerkenraad. Hopelijk vergeet de media dit dorp.
Ik stelde de vraag aan Muurbloem. Je moet toch wel een kerk met minimaal 2500 a 3000 zitplaatsen hebben om er 1000 in kwijt te kunnen nu. Nog afgezien van de vraag of dat nu verstandig is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Als er veel (jonge) gezinnen zijn met veel kinderen onder de 18, kun je de banken waar je mág zitten, ook allemaal vullen. Onder de 18 hoef je immers geen afstand te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Muurbloem
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2020, 06:39

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Muurbloem »

Er zitten families (meerdere huishoudens) bij elkaar. Elke dienst de helft van wat er in de kerk past in normale tijden.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ik heb daar familie zitten, maar de RIVM regels worden daar op dit moment al niet erg strikt nageleefd. De predikant kennende ( ik mag hem overigens graag horen en als persoon vind ik het ook een hele fijne man ) zal het avondmaal niet met losse bekertjes gevierd gaan worden. Hoewel ik ze het van harte gun, vind ik dat toch bedenkelijk. Nog los van het feit dat 1000 mensen nog weer 400 méér is dan de 600 in Staphorst, wat al behoorlijk verkeerd viel.

Mijn kerkverband staat al niet al te flexibel bekend, vanuit mijn mening gezien moet er echt beter om de beeldvorming gedacht worden. Al kan ik wel enigszins begrip opbrengen voor de keuze om als het avondmaal eindelijk weer gepland staat, het toch graag door te laten gaan. Dat er nooit veel mensen deelnemen aan het avondmaal zal wellicht meegespeeld hebben in de keuze om het door te kunnen laten gaan. Dit staat er misschien wat "oneerbiedig" maar zo is het niet bedoeld. Ik ben gewoon een nogal praktische denker.
Ik verwacht wel dat de stoelen aan de avondmaalstafel 1,5 meter uit elkaar gezet zullen worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Muurbloem schreef:Er zitten families (meerdere huishoudens) bij elkaar. Elke dienst de helft van wat er in de kerk past in normale tijden.
Meerdere huishoudens bij elkaar lijkt mij niet verstandig. Je overtreedt dan bovendien de regels (tenzij je de gezinnen scheidt door jonge kinderen).
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Forummer schreef:Ik heb daar familie zitten, maar de RIVM regels worden daar op dit moment al niet erg strikt nageleefd. De predikant kennende ( ik mag hem overigens graag horen en als persoon vind ik het ook een hele fijne man ) zal het avondmaal niet met losse bekertjes gevierd gaan worden. Hoewel ik ze het van harte gun, vind ik dat toch bedenkelijk. Nog los van het feit dat 1000 mensen nog weer 400 méér is dan de 600 in Staphorst, wat al behoorlijk verkeerd viel.
Het virus verspreidt prima met speeksel. Gebruik van dezelfde beker is daarom écht niet verantwoord. Het H.A. kan mijns inziens met kleine bekertjes en stoelen (rond de tafel op afstand) wel prima bediend worden. Dat zijn eigenlijk twee hele kleine aanpassingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Orchidee schreef:Moet echt alles op alles gezet worden om maar zoveel mogelijk de randen op te zoeken?
Nee, dat lijkt me anders liggen. Je hebt één, twee of drie vergaderingen gehad als kerkenraad waarin je een afweging hebt gemaakt wel het avondmaal te vieren. Als dat grondig is gebeurd en bijbels gefundeerd, dan ligt die argumentatie niet zo maar weer in de prullenbak. Als dan in de week van voorbereiding (dus de viering is al opgestart) de overheid met een maatregel kopt (ook nog eens ingegeven door een overleg en niet door een wet) dan mag je zeker besluiten om de diensten voor komende zondag door te laten gaan. En dat hoeft niet vanzelfsprekend te betekenen dat op een later moment (dus m.i.v 18-10) alsnog allerlei beperkende maatregelen worden doorgevoerd in de plaatselijke gemeente.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Erskinees schreef: Het virus verspreidt prima met speeksel. Gebruik van dezelfde beker is daarom écht niet verantwoord. Het H.A. kan mijns inziens met kleine bekertjes en stoelen (rond de tafel op afstand) wel prima bediend worden. Dat zijn eigenlijk twee hele kleine aanpassingen.
Volledig mee eens, maar niet iedereen denkt daar zo over. De zinsnede "drinkt allen daaruit" willen sommigen ook nu letterlijk blijven volgen.
Herman schreef: Nee, dat lijkt me anders liggen. Je hebt één, twee of drie vergaderingen gehad als kerkenraad waarin je een afweging hebt gemaakt wel het avondmaal te vieren. Als dat grondig is gebeurd en bijbels gefundeerd, dan ligt die argumentatie niet zo maar weer in de prullenbak. Als dan in de week van voorbereiding (dus de viering is al opgestart) de overheid met een maatregel kopt (ook nog eens ingegeven door een overleg en niet door een wet) dan mag je zeker besluiten om de diensten voor komende zondag door te laten gaan.
Hier kan ik het ook wel mee eens zijn.
Alleen de 1000 man lijkt me niet verstandig. Ook meerdere gezinnen in 1 bank, al dan niet "gescheiden" door de kinderen, is behoorlijk de randen opzoeken. Kinderen kunnen het virus namelijk wel verspreiden.

Dus in dit specifieke geval het avondmaal door laten gaan: ja mits met kleine bekertjes
Met 1000 man: nee
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door deschpin »

Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie