Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

helma schreef:Onze em. Predikant heeft zondag wel indringend gewezen op de noodzaak van biddag in deze omstandigheden.
Eens. Voorlopig hoor ik alleen van verantwoordelijkheid nemen enz enz. De RMU vormt daarop een mooie uitzondering
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:Ik begrijp volstrekt niet dat het Avondmaal uitgesteld moet worden. Alsof de Heere zelf de instelling niet onder de schaduw van het kruis liet plaatsvinden.

Eens. "Doe dat tot Mijn gedachtenis"
Zeker met kleine bekertjes zie ik geen belemmering. Wat is dan het verschil met gewoon naast iemand in de bank zitten?
Een beker drukt onderlinge verbondenheid uit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Wij hadden ook collecte bij de uitgang. Niettemin gaf ds Tanis veel verzen op voor de 'collectezang'.
Wat is veel?

Maar goed, fijn toch? Een Psalmversje meer is heus niet erg.

Hier werd er ook bij de uitgang gecollecteerd. Er waren speciaal houders voor de collectezakken gemaakt. Die stonden bij de uitgang.
De houders waren in Gouda diakenen.
:D Hier niet. Ze stonden er naast. De houders waren van hout, met ronde uitsparingen erin waar de collectezakken in waren gehangen. Een heel handig systeem. En bovendien voorkomt het ook dat de diakenen niet eventueel ook besmet zouden raken.
En wat liet ds. Tanis zingen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Een beker drukt onderlinge verbondenheid uit.
Vind je dat? Onder geen beding zou ik nu uit een gemeenschappelijke beker drinken. Vind het per definitie onhygiënisch.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:
Herman schreef:Ik begrijp volstrekt niet dat het Avondmaal uitgesteld moet worden. Alsof de Heere zelf de instelling niet onder de schaduw van het kruis liet plaatsvinden.

Eens. "Doe dat tot Mijn gedachtenis"
Zeker met kleine bekertjes zie ik geen belemmering. Wat is dan het verschil met gewoon naast iemand in de bank zitten?
Een beker drukt onderlinge verbondenheid uit.
Volgens mij gaat het niet zozeer om één beker ( vaak zijn het er al twee of meer) maar wel om dezelfde wijn. (uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet) En diezelfde wijn zit ook in de kleine bekertjes.
Op die manier kun je het toch doorlaten gaan.

Net als vooraf het brood breken. Het komt toch van hetzelfde brood.

"één brood (is het, zo) zijn wij velen één lichaam, dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn". Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen, en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet, en zich ondereen vermengt: alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus', onzes lieven Zaligmakers, wil, die ons te voren zo uitnemend heeft lief gehad, allen te zamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
Dat is wel heel snel geredeneerd. In de Bijbel was het ook de gewoonte dat mensen met een besmettelijke ziekte buiten de gemeenschap werden geplaatst om besmetting van anderen te voorkomen. Op basis hiervan kun je ook redeneren dat het voorkomen van besmetting van een gemeenschap van belang is en dat daarom drastische maatregelen geoorloofd zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Wij hadden ook collecte bij de uitgang. Niettemin gaf ds Tanis veel verzen op voor de 'collectezang'.
Wat is veel?

Maar goed, fijn toch? Een Psalmversje meer is heus niet erg.

Hier werd er ook bij de uitgang gecollecteerd. Er waren speciaal houders voor de collectezakken gemaakt. Die stonden bij de uitgang.
De houders waren in Gouda diakenen.
:D Hier niet. Ze stonden er naast. De houders waren van hout, met ronde uitsparingen erin waar de collectezakken in waren gehangen. Een heel handig systeem. En bovendien voorkomt het ook dat de diakenen niet eventueel ook besmet zouden raken.
En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
Een discussie mag wel een béétje zinvol zijn. :bobo
Ontopic, aub.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
:haha :haha :haha :haha :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
In de Bijbel kunnen we ook lezen van een sterke gerichtheid op reinheid, ook wat betreft hygiëne. Soms werden daar verstrekkende maatregelen voor genomen. Een kerkenraad heeft de ontvangen verantwoordelijkheid over de gemeente, ook wat betreft de gezondheidssituatie. Als Nederlanders zijn we daarnaast ook nog een moreel verplicht de uitbreiding niet te stimuleren. Gebed, geloof en verantwoordelijk sluiten elkaar zodoende niet uit.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ik denk ook aan deze zin uit Hebreeën 10: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.

Hieruit is indirect af te leiden, dat we niet uit vrije keuze goddelijke instellingen (erediensten/ sacramentsbediening) kunnen opschorten.
Dat is wel heel snel geredeneerd. In de Bijbel was het ook de gewoonte dat mensen met een besmettelijke ziekte buiten de gemeenschap werden geplaatst om besmetting van anderen te voorkomen. Op basis hiervan kun je ook redeneren dat het voorkomen van besmetting van een gemeenschap van belang is en dat daarom drastische maatregelen geoorloofd zijn.
Dit is ook een interessante denkrichting.
Melaatsen isoleerden men ook inderdaad.

Tegelijkertijd blijft mijn vraag wel staan wat het verschil is tussen een aangepaste HA bediening en een reguliere kerkdienst.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
Jantje wil altijd maar bewijs. :haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:En wat liet ds. Tanis zingen?
Gezangen.
Heel flauw.

Je schrijft dat ds. Tanis veel liet zingen. Bewijs dat dan?
Jantje wil altijd maar bewijs. :haha
:D Als zelfs @refo zegt dat het veel is, moeten het toch minstens 7 verzen met ieder 6 regels geweest zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie