Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Dat zij dan maar zo. Ik vind jouw houding zeer ontluisterend. Ik herken niets van de geest van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Nog nooit in geschiedenis heeft de kerk zich zoveel beperkingen vrijwillig laten opleggen als thans in de coronatijd. En er zijn wel veel erger crisissen en epidemieën geweest!
Je deelt dus mijn opmerking?
Zie:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bourdon16 schreef:Na het zien van het nieuwsuur fragment valt het mij op dat de enorme ophef net voor het behandelen van de coronawet ontstaat. Ik vrees dat dit door sommige goed uitkomt om zo de vrijheid van godsdienst in te perken.
Ik denk dit ook. Afgelopen maandag was er al een vraag aan premier Rutte waarom de kerken een uitzondering kregen. Premier Rutte verdedigde dit, maar kennelijk heeft het beeld dat de kerken uitgezonderd zijn, iets in gang gezet.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Luther schreef:De overheid zal het alleen maar als gezondheidsmaatregel verdedigen.
Afstand houden en hygiënemaatregelen zijn gezondheidsmaatregelen.
Daarbovenop ook een maximum aantal opleggen, ook voor grote kerkgebouwen, heeft niets met gezondheidsmaatregel te maken.
Zoals ik al eerder zei: het is de gunfactor die ontbreekt. Negatief: het is puur onverdraagzaamheid.
Dit is feitelijk onjuist. Het is een volgens jou onnodige of niet werkzame gezondheidsmaatregel. Ik ben het met Ambtenaar eens. Een aantal mensen, waaronder jij, draaft hier weer ontzettend door.

Overigens heb ik veel vertrouwen in de goede bedoelingen van de media. Ik sta soms meerdere keren per week pers te woord en journalisten hebben het vaak heel goed met de wereld voor. In plaats van negatief dingen te roepen, zou je beter een mediatraining kunnen volgen. Zo ingewikkeld is het niet om op een goede manier je verhaal te doen.

Overigens: mijns inziens vallen veel theatervoorstellingen zeker wel onder de grondrechten. Het is immers in veel gevallen het openbaren van een mening en de vrijheid van meningsuiting staat niet onder de vrijheid van godsdienst.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Valcke schreef:
Bourdon16 schreef:Na het zien van het nieuwsuur fragment valt het mij op dat de enorme ophef net voor het behandelen van de coronawet ontstaat. Ik vrees dat dit door sommige goed uitkomt om zo de vrijheid van godsdienst in te perken.
Ik denk dit ook. Afgelopen maandag was er al een vraag aan premier Rutte waarom de kerken een uitzondering kregen. Premier Rutte verdedigde dit, maar kennelijk heeft het beeld dat de kerken uitgezonderd zijn, iets in gang gezet.
Precies. Een draai zodat de uitzondering voor kerken vervalt acht ik levensgroot. Het blijft politiek. De beeldvorming is belangrijker dan de feiten.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Dat zij dan maar zo. Ik vind jouw houding zeer ontluisterend. Ik herken niets van de geest van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Nog nooit in geschiedenis heeft de kerk zich zoveel beperkingen vrijwillig laten opleggen als thans in de coronatijd. En er zijn wel veel erger crisissen en epidemieën geweest!
Je deelt dus mijn opmerking?
Zie:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Ik onderschrijf de laatste opmerking.

Wat je eerste opmerking betreft: ik wil nog even niet vooruitlopen op een wijziging in de spoedwet. Premier Rutte en minister De Jonge hebben vorige week duidelijk op de persconferentie aangegeven dat de kerken uitgezonderd zijn van de nieuwe regels. Wanneer hij een man is, verdedigt hij dat ook in de Kamer.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
Maanenschijn schreef:Als de kerk als gemeenschap zijn functie wil behouden, in een situatie die wel eens langer kan gaan duren dan we kunnen vermoeden, zal de kerk per onmiddellijke ingang moeten stoppen met online-samenkomsten. De kerk moet zich dan hergroeperen in kleine groepen (gezelschappen), waar in kleine kring samengekomen wordt rondom het Woord, onder leiding van een eenvoudig kind van God. Met eenvoudig bedoel ik: iemand die vanuit eigen bevinden kan aangeven wat de Heere aan zijn ziel gedaan heeft.

Als we in de samenkomsten terug moeten naar een minimaal aantal, zal het nog meer online-kerk-consumeren worden, waarbij slechts een minderheid 'lijdt' aan het gebrek aan samenkomen. Ik meen dat dit laatste ook hier op te merken is aan het hand en tand verdedigen van de online-diensten en het geringschatten van de de lofzang.
Ik kan je een eind volgen en deel je mening over gemeenschap, kleinere groepen, samenkomen rondom Gods Woord. Ik zou wel pleiten voor ambtelijke leiding. Tegelijk zou ik de online erediensten niet overboord willen zetten, zowel beeld als geluid niet. Zoek naar mogelijkheden tussen het verbonden blijven als geheel van de gemeente en het actief samenkomen van kleinere kringen.
Zeker, eens dat ambtelijke leiding nodig is. Ook zijn er zeker meer mogelijkheden om als gemeente nog te functioneren, dan wat ik schetste. Waarom ik denk dat de uitzendingen belemmerend werken is, dat de noodzaak om te herbezinnen op het gemeente zijn, op de waarde van het samenkomen daardoor niet urgent wordt. We weten dat velen uit gewoonte samenkomen onder de preek (helaas!), en nu uit gewoonte meeluisteren/kijken. Door dat weg te nemen wordt de herbezinning urgent.

Overigens weet ik best dat het niet gaat gebeuren en onderken ik ook wel de waarde van de online mogelijkheden. Maar hoe mooi zou het zijn dat enkele gezinnen met elkaar samenkomen en in laagdrempelige sfeer met elkaar 'kerk' zouden houden. Ik zou het ons gezin graag gunnen. Eventueel naast online mogelijkheden. Maar ik zie dat nog niet eenvoudig gebeuren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Er moeten echt twee dingen apart gehouden worden.
1) De overheid moet geen verplichtingen opleggen aan een kerk. Het is een groot goed dat er vrijheid van Godsdienst is en een scheiding van kerk en staat.
2) Een gemeente moet wijs handelen in tijden van pandemie. In de eerste plaats naar de Heere toe. Als op dit eerste punt meerdere manieren van handelen niet slecht zijn, dan ook met betrekking tot volksgezondheid en de goede naam.

Dat een kerkdienst met 600 man niet verboden kan worden is een goede zaak. Of het wijs is om nu er maatschappelijk meer beperkingen zijn en veel meer verspreiding is een ander punt en dat mag best bediscussieerd worden zonder op het juridische in te gaan.

Ik zou in deze tijd, zeker voor een (veel) grotere afstand dan anderhalve meter afstand tussen gezinnen kiezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)

Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:De overheid zal het alleen maar als gezondheidsmaatregel verdedigen.
Afstand houden en hygiënemaatregelen zijn gezondheidsmaatregelen.
Daarbovenop ook een maximum aantal opleggen, ook voor grote kerkgebouwen, heeft niets met gezondheidsmaatregel te maken.
Zoals ik al eerder zei: het is de gunfactor die ontbreekt. Negatief: het is puur onverdraagzaamheid.
Dit is feitelijk onjuist. Het is een volgens jou onnodige of niet werkzame gezondheidsmaatregel.
Bron- en contactonderzoek tonen feitelijk aan dat er geen besmettingen in kerken plaatsvinden.
En al zou er een enkele besmetting zijn, dan staat dat in geen verhouding tot de 99,9% van de besmettingen die buiten de kerken plaatsvinden.
Wat ik zeg, is dus feitelijk juist, wat jij zegt is feitelijk onjuist.

Op de rest van je post ga ik niet in, behalve dat ik wil opmerken dat vrijheid van meningsuiting in de coronawet eveneens gehandhaafd is. Voor demonstraties is namelijk géén maximum aantal deelnemers genoemd, júíst ook omdat dit een grondrecht wordt geacht.[/quote]
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)

Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
De spoedwet zoals die nu voorligt, geeft de minister ruimte om maatregelen aan te kondigen die daarna door de Kamer bekrachtigd moeten worden. De maatregelen die NU voorzien zijn, zijn voor kerken de bekende maatregelen zoals die nu ook gelden. Dus geen mondkapjes en ook geen inperking van groepsgrootte. De vrees bestaat echter dat de wet verruimd wordt, zodat de minister deze zaken wél aan kerken kan opleggen.

Dan moet het alsnog door beide Kamers en dat gebeurt niet in één week. Komende zondag is er dus nog niets gewijzigd in de regelgeving.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)

Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
Niemand weet hoe het precies gaat uitwerken. Waarschijnlijk gaat er deze week in de Tweede Kamer nog gesproken worden over de kerken.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)

Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
Hier kun je het allemaal lezen:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35526
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Dat zij dan maar zo. Ik vind jouw houding zeer ontluisterend. Ik herken niets van de geest van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Nog nooit in geschiedenis heeft de kerk zich zoveel beperkingen vrijwillig laten opleggen als thans in de coronatijd. En er zijn wel veel erger crisissen en epidemieën geweest!
Je deelt dus mijn opmerking?
Zie:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Ik onderschrijf de laatste opmerking.

Wat je eerste opmerking betreft: ik wil nog even niet vooruitlopen op een wijziging in de spoedwet. Premier Rutte en minister De Jonge hebben vorige week duidelijk op de persconferentie aangegeven dat de kerken uitgezonderd zijn van de nieuwe regels. Wanneer hij een man is, verdedigt hij dat ook in de Kamer.
Je schrijft dat aanstaande zondag er nog geen wijzigingen zullen zijn:
Valcke schreef:Dan moet het alsnog door beide Kamers en dat gebeurt niet in één week. Komende zondag is er dus nog niets gewijzigd in de regelgeving.
Ben je het met mijn eerste opmerking ook eens als die wijziging er wél doorheen komt in de Eerste en Tweede Kamer (zie dikgedrukt deel)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Kan iemand mij kort en goed uitleggen wat de nieuwe coronawet kan gaan betekenen voor de kerkgang a.s. zondag?
-inperken groepsgroottes?
-Hygiënemaatregelen in kerken (mondkapjes?)

Ik begrijp het niet helemaal, namelijk.
Hier kun je het allemaal lezen:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A35526
De Tweede Kamer vergadert dus op woensdag en donderdag over de spoedwet.
Donderdagavond zijn de stemmingen.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Piet Puk »

De eerstkomende keer dat er publiek toegelaten word bij wedstrijden in het betaald voetbal adviseer ik het RD om er heen te gaan. Maak een mooie kop boven het artikel: 4.000 mensen bezoeken voetbalwedstrijd'. Benieuwd of de ophef net zo groot is als nu rondom kerk in Staphorst.
Plaats reactie