Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Overigens vind ik het spijtig dat niemand reageert op mijn constatering dat wij nu eenmaal in een samenleving leven waarin beeldvorming belangrijk is, en dat dat ook verantwoordelijkheden meebrengt.
Dat beeldvorming een rol speelt in de samenleving is duidelijk. Wat jij aan beeldvorming voorstelt deel ik echter niet. Ik heb op dat punt gereageerd in mijn eerdere posting.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 62#p940162
Excuses. Jij hebt dan wel gereageerd, maar onderbouwt niet inhoudelijk wat er onjuist is aan mijn idee.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:
Vervolgde schreef:
DDD schreef:Overigens vind ik het spijtig dat niemand reageert op mijn constatering dat wij nu eenmaal in een samenleving leven waarin beeldvorming belangrijk is, en dat dat ook verantwoordelijkheden meebrengt.
Dat beeldvorming een rol speelt in de samenleving is duidelijk. Wat jij aan beeldvorming voorstelt deel ik echter niet. Ik heb op dat punt gereageerd in mijn eerdere posting.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 62#p940162
Excuses. Jij hebt dan wel gereageerd, maar onderbouwt niet inhoudelijk wat er onjuist is aan mijn idee.
Deze reactie ken ik van je. Het is meestal een antwoord als het je aan een inhoudelijk antwoord ontbreekt. Bovendien, als ik jouw hele idee verwerpt als niet passend voor de kerk, waarom zou ik me dan nog gaan vermoeien met een betoog over onjuistheden binnen die idee?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Nee. Dat bedoel ik niet. Je hebt een heel net en volledig antwoord gegeven. Het valt alleen zó ver buiten mijn referentiekader, dat ik er niets mee kan.

Het is feitelijk een betoog met heel andere uitgangspunten. Daarmee zijn het twee alternatieve waarheden, waarvan ik natuurlijk meen dat mijn visie juist is, en jij andersom het omgekeerde denkt.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Nee. Dat bedoel ik niet. Je hebt een heel net en volledig antwoord gegeven. Het valt alleen zó ver buiten mijn referentiekader, dat ik er niets mee kan.

Het is feitelijk een betoog met heel andere uitgangspunten. Daarmee zijn het twee alternatieve waarheden, waarvan ik natuurlijk meen dat mijn visie juist is, en jij andersom het omgekeerde denkt.
Dat wij inderdaad zo denken ben ik met je eens. De uitgangspunten zijn ook helemaal anders.
Ik heb maar één probleem met dit antwoord. Ik geloof niet dat er meer dan één waarheid is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:Naastenliefde... ja
Beeldvorming... ja
Je wilt toch niet dat de Heere om onzendwil gelasterd wordt?

Het zou anders zijn als de overheid, alles wat met de Bijbel te maken heeft verbiedt, maar dát is nu niet aan de orde.

Met wat creatief bezig zijn kun je deze tijd met kleine groepjes samenkomen door de weeks en zondags via de kerkomroep oid.
Gemeente zijn, komt juist niet tot uitdrukking door met duizend leden naar een preek te luisteren en weer naar huis gaan, ik hoorde veel klachten dat bijeenkomsten doordeweeks zoals bijbelstudies of lidmatenkring, heel slecht bezocht werden, voor de coronatijd, ik begrijp daarom de ophef niet zo.
In de diensten zagen we elkaar. Bijbelkringen helaas minder. Afgelopen zondag heeft een groepje jongeren belijdenis afgelegd. Minder dan een derde van de gemeente kon erbij zijn. (Wij hebben geen 1000 leden) na de dienst konden we ze niet persoonlijk bemoedigen. Uiteraard kan je een kaartje sturen... maar persoonlijk is toch echt persoonlijker.
Vroeger sprak je elkaar na de dienst. Je kon napraten. Is allemaal weg. Ik weet niet hoe je het voor je ziet. Maar als ik drie mense uitnodig. Kunnen er geen 1.5 afstand in ons huis worden gehouden.
Rouw. Normaal zag je elkaar. Je kon iemand gemakkelijker aanspreken. Tweederde deel van de gemeente heb ik sinds maart niet gezien en gesproken. Het is in een kleinere gemeente gemakkelijker een band te smeden en houden. Dat gaat bij een middelgrote of grote gemeente al moeilijker. Laat staan deze periode. Gemeentes waar 600 mensen zitten. Kunnen 1 op de 20 diensten elkaar (piepklein deel ontmoeyen mits ze niet verkouden zijn.) Staphorst 1 op de 70 diensten? Ja zit je in een gemeente met 250 mensen. Dan is het toch wel vaker.
Maar vooral het zijn in de kerk. Ik mis het en voel de vervreemding van elkaar. Maar ook gewoon het opvoedkundig element. Dat het gewoon is om naar de kerk te gaan en onder het Woord te zijn. De Werkplaats van de Heilige Geest te bezoeken...

Eerder merkte ik ook op. Vroeger namen de jongeren elkaar mee naar de kerk. Ze gingen bij elkasr zitten. Er werd een band gesmeed. Daardoor ook samen naar de jv. Nu komen ze individueel. Reken maar dat de drempel hoog is voir sommigen. Probeer ze dan maar vast te houden. Hoe kan clubleiding hen in het oo g houden als ze elkaar al sinds maart en weet niet hoeveel langer elkaar niet zien?
Het voelt alsof het lichaam en haar leden uitelkaar zijn gerukt.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Nee. Dat bedoel ik niet. Je hebt een heel net en volledig antwoord gegeven. Het valt alleen zó ver buiten mijn referentiekader, dat ik er niets mee kan.

Het is feitelijk een betoog met heel andere uitgangspunten. Daarmee zijn het twee alternatieve waarheden, waarvan ik natuurlijk meen dat mijn visie juist is, en jij andersom het omgekeerde denkt.
Dat wij inderdaad zo denken ben ik met je eens. De uitgangspunten zijn ook helemaal anders.
Ik heb maar één probleem met dit antwoord. Ik geloof niet dat er meer dan één waarheid is.
Ik ook niet. Je ziet het uiteraard geheel verkeerd.

Overigens een heel zinnig gesprek met de minister van de SGP met de minister:

https://www.youtube.com/watch?v=BvA0cOC ... mb_rel_end
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Vervolgde schreef:
DDD schreef:Nee. Dat bedoel ik niet. Je hebt een heel net en volledig antwoord gegeven. Het valt alleen zó ver buiten mijn referentiekader, dat ik er niets mee kan.

Het is feitelijk een betoog met heel andere uitgangspunten. Daarmee zijn het twee alternatieve waarheden, waarvan ik natuurlijk meen dat mijn visie juist is, en jij andersom het omgekeerde denkt.
Dat wij inderdaad zo denken ben ik met je eens. De uitgangspunten zijn ook helemaal anders.
Ik heb maar één probleem met dit antwoord. Ik geloof niet dat er meer dan één waarheid is.
Ik ook niet. Je ziet het uiteraard geheel verkeerd.

Overigens een heel zinnig gesprek met de minister van de SGP met de minister:

https://www.youtube.com/watch?v=BvA0cOC ... mb_rel_end
Bedankt voor het meedelen, inderdaad een zinnig en goed gesprek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Muurbloem
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2020, 06:39

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Muurbloem »

Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

Muurbloem schreef:Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Ik weet niet hoe groot het gebouw is en of het allemaal in 1 dienst is?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Muurbloem schreef:Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Of je komt met mondkapje...
En dan vinden mensen het maar gek.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Muurbloem schreef:Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Hoe groot is jullie kerk dan wel niet? Kunnen er 1000 mensen zitten met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens??
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door margrietha »

Muurbloem schreef:Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Het Avondmaal wordt toch in 2 x gehouden, begreep ik?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zie dat alle PKN kerken in mijn omgeving houden aan de 30 regel
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Muurbloem schreef:Onze gemeente komt zondag samen met de helft van de leden (zo’n 1000). Ook wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Ik vind het een bijzonder ingewikkeld vraagstuk. Eerlijk gezegd raak ik daar gewoon een beetje van in paniek. Als ik niet kom, wordt er gezegd dat ik niet genoeg vertrouwen heb. Maar is het onverantwoord om te gaan?
Wie zegt dat dan tegen je dat je dat niet genoeg vertrouwen hebt? Is dat de kerkenraad of gewoon mensen uit je omgeving? Zeker als je daarvan in paniek raakt is dat gewoon best vervelend. Je moet het niet van anderen af laten hangen of het verantwoord is of niet. Wanneer je alle richtlijnen van RIVM kunt bemerken kun je een verantwoorde afweging maken. Maak het voor jezelf niet moeilijker dan nodig is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Ik zie dat alle PKN kerken in mijn omgeving houden aan de 30 regel
Hoe doet PKN Elspeet dat?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie