Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Volgens mij is er sprake van een individuele verantwoordelijkheid die ook onder deze omstandigheden niet vanzelfsprekend in het collectief hoeft op te gaan. Laten we dus blij zijn met alle mensen die zelfstandig zijn blijven nadenken.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

De overheid geeft inderdaad een advies, dus dat kan je naast je neer leggen. De Bijbel spreekt toch duidelijk over onderlinge samenkomsten, en iedereen weet de waarde van het aanwezig zijn in de kerk. Het is aan een kerkenraad om daar verstandig mee om te gaan. Ik vind dat je prima de gemeente kunt laten opkomen in meerdere groepen. Met daarbij afstand houden, handen desinfecteren etc.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Het komt gewoon omdat het in de mens zit om te doen wat goed is in eigen ogen. Naarmate een kerkverband/ kerkachtige gemeenschap meer gericht is op het eigene van de club, is er minder oog voor het CIO. Dat is ook logisch. Hoe specifieker, hoe eigenaardiger de doelgroep, al staat het denken in excluderende doelgroepen haaks op de eenheid van de ware kerk.
:quoi
Oh , zitten er in het CIO dan geen mensen waarbij het goed is om te doen in eigen ogen?
En denk je niet te aards over wat eenheid en ware kerk is? Maw ook de ware Kerk bestaat uit zondaren. En het is dus niet de kerkelijke vorm wat hen bind. Maar hun liefde in vanuit en tot Christus. En dan zie je mensen die tot de Ware Kerk behoren uit al(l)e(rlei) landen en kerken en "organen".
Die zitten overal. In de kerkenraad, in de regering, op de synode, en ook in het CIO. Maar dat doet natuurlijk niet af aan wat ik schreef. Het CIO is aangewezen om zulke dingen te overleggen. Niet als een dictatuur, maar gewoon op de volwassen manier waarop in Nederland polderland beslissingen worden genomen.

Er is inderdaad één heilige, algemene, christelijke Kerk, die inderdaad bestaat uit mensen uit allerlei landen, kerken en organen. Je ziet met eigen ogen dat naarmate kerkelijke of kerkachtige gemeenschappen verder af staan van de hoofdstroom in de éne heilige algemene christelijke Kerk, zij zich minder gelegen laten liggen aan dit soort adviezen. Dat heeft mijns inziens niets met de bijzondere leiding van de heilige Geest, maar alles met hun eigenwijsheid te maken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Herman schreef:Volgens mij is er sprake van een individuele verantwoordelijkheid die ook onder deze omstandigheden niet vanzelfsprekend in het collectief hoeft op te gaan. Laten we dus blij zijn met alle mensen die zelfstandig zijn blijven nadenken.
Nederland behoort in Europa al maanden tot de landen met de slechtse covid-cijfers. We komen er gewoon niet zelfstandig uit. De doden en zh-opnames dalen nu door vaccinaties, niet omdat we ons zo goed gedragen.

Ik zie geen gezond zelfstandig nadenken, maar gedrag en beslissingen op basis van eigenwijsheid. Ook de kerkenraden van onze gezindte hebben daarin (naar mijn mening) niet het goede voorbeeld gegeven.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ernstig is dat het zicht op de verhouding van kerk en staat en van Gods Woord als het hoogste richtsnoer van ons handelen, in deze crisis volstrekt vertroebeld is - juist ook binnen de gereformeerde gezindte met de leidslieden voorop. Dat zie je ook terug in een groot deel van de opvattingen hier op het forum.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Habitat schreef:Nederland behoort in Europa al maanden tot de landen met de slechtse covid-cijfers. We komen er gewoon niet zelfstandig uit. De doden en zh-opnames dalen nu door vaccinaties, niet omdat we ons zo goed gedragen.

Ik zie geen gezond zelfstandig nadenken, maar gedrag en beslissingen op basis van eigenwijsheid. Ook de kerkenraden van onze gezindte hebben daarin (naar mijn mening) niet het goede voorbeeld gegeven.
Dat heeft vooral te maken met de rekkelijkheid van de maatregelen. De overheid wilde geen harde lockdown van drie weken alles dicht en iedereen vakantie. Als je gaat schipperen als overheid, dan kiest de bevolking zijn eigen voordeel daarin.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ernstig is dat het zicht op de verhouding van kerk en staat en van Gods Woord als het hoogste richtsnoer van ons handelen, in deze crisis volstrekt vertroebeld is - juist ook binnen de gereformeerde gezindte met de leidslieden voorop. Dat zie je ook terug in een groot deel van de opvattingen hier op het forum.
Je kunt het ook neutraler formuleren door te stellen dat in de 21e eeuw bijbelse grondbeginselen niet meer vanzelfsprekend in klassiek gereformeerde lijn gelezen worden. Als we de ruimte niet later om deze generatie opnieuw die principes te laten doordenken, dan weet je zeker dat je die waarde kwijtraakt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Valcke schreef:Ernstig is dat het zicht op de verhouding van kerk en staat en van Gods Woord als het hoogste richtsnoer van ons handelen, in deze crisis volstrekt vertroebeld is - juist ook binnen de gereformeerde gezindte met de leidslieden voorop. Dat zie je ook terug in een groot deel van de opvattingen hier op het forum.
Daar ben ik het mee eens. Tóch zit er in wat o.a. @Habitat zegt, wel een pijnpunt. Niet zelden hebben kerkenraden ook uitgestraald: de overheid is helemaal fout bezig, is geen christelijke overheid, we worden door RIVM op een verkeerd spoor gezet, en soms hoorde ik nog wel veel heftiger taal. Dat is geen geloofstaal.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Mee eens, Eilander. Een ongenuanceerde houding geeft geen pas. Maar tegelijk moeten er wel principiële lijnen getrokken worden.

Herman: ik zie helaas weinig of niets terug van doordenking.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:Mee eens, Eilander. Een ongenuanceerde houding geeft geen pas. Maar tegelijk moeten er wel principiële lijnen getrokken worden.

Herman: ik zie helaas weinig of niets terug van doordenking.
Eens. We moeten niet onze rechten verkwanselen. Dat gebeurt veel te snel en veel te veel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Habitat schreef:Nederland behoort in Europa al maanden tot de landen met de slechtse covid-cijfers. We komen er gewoon niet zelfstandig uit. De doden en zh-opnames dalen nu door vaccinaties, niet omdat we ons zo goed gedragen.

Ik zie geen gezond zelfstandig nadenken, maar gedrag en beslissingen op basis van eigenwijsheid. Ook de kerkenraden van onze gezindte hebben daarin (naar mijn mening) niet het goede voorbeeld gegeven.
Dat heeft vooral te maken met de rekkelijkheid van de maatregelen. De overheid wilde geen harde lockdown van drie weken alles dicht en iedereen vakantie. Als je gaat schipperen als overheid, dan kiest de bevolking zijn eigen voordeel daarin.
Het is maar zeer de vraag of je er met drie weken bent, dan heb je eerder drie maanden nodig denk ik. En dan moeten daarna de grenzen dicht, eerst iedereen testen voor je het land in komt. Net als Nieuw-Zeeland, maar wij zijn nu eenmaal geen eiland. Wel eens met dat iedereen zijn eigen uitzondering bedenkt. Tot zover :offtopic
Ik zie vooral kerkenraden die nadenken en het belang van de lichamelijke gezondheid wegen tegenover het belang van geestelijk welzijn. Daar komt een middenweg uit, die nogal verschilt per plaats. Soms zijn er uitzonderingen, die bevestigen de regel zeg maar.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jannah »

GerefGemeente-lid schreef:
Valcke schreef:Ik vind het een droevige drogredenering. Iets is niet Gods tijd omdat de overheid er niet voor is of het verbiedt...?
Geheel eens. Ik kan me het onbegrip van familieleden levendig voorstellen.

Bovendien doet de overheid niets anders dan een advies geven. Een advies hoef je niet op te volgen en daarmee vervalt dus de gehoorzaamheid aan de overheid die uit het 5de gebod voortvloeit.

Immers, als de overheid zou adviseren om 100 km te rijden op de snelweg, in plaats van dat te eisen, dan hield waarschijnlijk ook niemand zich daar meer aan.
Ik bedoel zo ongeveer van dezelfde strekking als ds. Visscher in de Gezinsgids en waarvan afgelopen zaterdag een samenvatting stond in het Rd.

Wij kunnen het voor ons geweten niet veroorloven om het 5e gebod hier los van te zien.

Misschien een raar voorbeeld: als geadviseerd wordt 2 pijnstillers te nemen, neem je er toch ook geen 20?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Herman: ik zie helaas weinig of niets terug van doordenking.
Onlangs heeft ds. W. Visscher een nadere beschouwing gegeven. Ik weet alleen niet waar ik dat kan vinden. Overigens deel ik je waarneming, hoewel ik ook kerkenraden ken die avond aan avond vergaderd hebben om tot besluiten te komen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jannah schreef:Wij kunnen het voor ons geweten niet veroorloven om het 5e gebod hier los van te zien.
Natuurlijk heeft ook de kerk een verantwoordelijkheid om een overheidsadvies heel goed te wegen.

De overheid heeft echter geen zeggenschap als het bv. gaat om wel/geen/veel/weinig gemeentezang, om maar een voorbeeld te noemen. Kerk en overheid hebben elk op een eigen terrein gezag. Een beroep op het vijfde gebod gaat in deze volstrekt niet op. Wanneer je het vijfde gebod met betrekking tot overheidsgezag doortrekt naar de eredienst, dan was er nooit een christelijke kerk gekomen. En evenmin in de 16e eeuw een reformatie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Het komt gewoon omdat het in de mens zit om te doen wat goed is in eigen ogen. Naarmate een kerkverband/ kerkachtige gemeenschap meer gericht is op het eigene van de club, is er minder oog voor het CIO. Dat is ook logisch. Hoe specifieker, hoe eigenaardiger de doelgroep, al staat het denken in excluderende doelgroepen haaks op de eenheid van de ware kerk.
:quoi
Oh , zitten er in het CIO dan geen mensen waarbij het goed is om te doen in eigen ogen?
En denk je niet te aards over wat eenheid en ware kerk is? Maw ook de ware Kerk bestaat uit zondaren. En het is dus niet de kerkelijke vorm wat hen bind. Maar hun liefde in vanuit en tot Christus. En dan zie je mensen die tot de Ware Kerk behoren uit al(l)e(rlei) landen en kerken en "organen".
Die zitten overal. In de kerkenraad, in de regering, op de synode, en ook in het CIO. Maar dat doet natuurlijk niet af aan wat ik schreef. Het CIO is aangewezen om zulke dingen te overleggen. Niet als een dictatuur, maar gewoon op de volwassen manier waarop in Nederland polderland beslissingen worden genomen.

Er is inderdaad één heilige, algemene, christelijke Kerk, die inderdaad bestaat uit mensen uit allerlei landen, kerken en organen. Je ziet met eigen ogen dat naarmate kerkelijke of kerkachtige gemeenschappen verder af staan van de hoofdstroom in de éne heilige algemene christelijke Kerk, zij zich minder gelegen laten liggen aan dit soort adviezen. Dat heeft mijns inziens niets met de bijzondere leiding van de heilige Geest, maar alles met hun eigenwijsheid te maken.
het CIO geeft advies. En het staat vrij ook als christen om adviezen te staven. En ook kritisch te beoordelen. Juist omdat dit ook mensen zijn. En als een overheid er niet echt alles aan gelegen is om te leven en regeren volgend Gods Woord. Mag je ook kritisch zijn als een CIO erg lijkt te dansen naar de pijpen van de overheid. We moeten niet dien of de adviezen rechtstreeks vanuit de "hemel" komen. Dit bedoel ik eerbiedig. En ja, we moeten ook verantwoordelijk omgaan met e.a .
Plaats reactie