Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Fysieke erediensten zijn helemaal niet onmisbaar voor jou. Want je kunt maar om de zoveel weken naar de kerk. Al die diensten dat jij niet bent ingedeeld overleef je gewoon. Zo onopgeefbaar is dat dus niet.
Als er helemaal geen fysieke kerkdiensten meer waren, bedoel ik. Daarvoor pleit de wethouder ook.

Overigens kunnen er ook nu nog steeds veel meer mensen naar de kerk, dan nu mag. Je moet de kerkgangers met een vergrootglas zoeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik ben ingegaan op de vraag van Forummer naar hoe de eerste en tweede tafel zich tot elkaar verhouden en hoe het 'aan elkaar gelijk' moet worden opgevat. Mijn reactie geeft ook aan dat ik het met de wethouder volstrekt oneens ben; theologisch gezien klopt het van geen kanten, en dat geldt ook voor zijn ingezonden brief. Op vervolgvragen wil ik echter niet ingaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Ik ben ingegaan op de vraag van Forummer naar hoe de eerste en tweede tafel zich tot elkaar verhouden en hoe het 'aan elkaar gelijk' moet worden opgevat. Mijn reactie geeft ook aan dat ik het met de wethouder volstrekt oneens ben; theologisch gezien klopt het van geen kanten, en dat geldt ook voor zijn ingezonden brief. Op vervolgvragen wil ik echter niet ingaan.
Dank!

@merel, dan lees jij dus verkeerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Ik kan heel veilig naar de kerk en de fysieke erediensten zijn voor mij onopgeefbaar. Het risico dat ik eventueel zou kúnnen lopen, ligt in Gods hand.
Ik verbaas mij er overigens ook over dat het argument van veiligheid steeds genoemd wordt. In een supermarkt is het mi onveiliger dan in een kerkdienst met inachtneming van de maatregelen.

Het argument vanuit de overheid is dan ook niet de veiligheid, maar het argument is de gelijkstelling met andere samenkomsten die niet toegestaan zijn alsook het feit/risico dat niet iedereen zich rond kerkdiensten aan de regels houdt.

Overigens gaat het allemaal nog over adviezen en beeldvorming. Er is überhaupt in de huidige situatie geen sprake van ongehoorzaamheid aan de overheid.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Ik kan heel veilig naar de kerk en de fysieke erediensten zijn voor mij onopgeefbaar. Het risico dat ik eventueel zou kúnnen lopen, ligt in Gods hand.
Ik verbaas mij er overigens ook over dat het argument van veiligheid steeds genoemd wordt. In een supermarkt is het mi onveiliger dan in een kerkdienst met inachtneming van de maatregelen.

Het argument vanuit de overheid is dan ook niet de veiligheid, maar het argument is de gelijkstelling met andere samenkomsten die niet toegestaan zijn alsook het feit/risico dat niet iedereen zich rond kerkdiensten aan de regels houdt.

Overigens gaat het allemaal nog over adviezen en beeldvorming. Er is überhaupt in de huidige situatie geen sprake van ongehoorzaamheid aan de overheid.
Daar kom ik ook niet. Ik laat al maanden alle boodschappen bezorgen.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ongehoorzaam zijn = niet bereid om te doen wat anderen van je vragen
Bij het niet navolgen van een dringend advies kun je dus ook ongehoorzaam zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Ongehoorzaam zijn = niet bereid om te doen wat anderen van je vragen
Bij het niet navolgen van een dringend advies kun je dus ook ongehoorzaam zijn.
Als je geen argumenten hebt, zou dat kunnen kloppen. Maar als je nu als kerk met de burgerlijke gemeente aan tafel zit, kun je dit goed uitleggen. Natuurlijk kom je dan tot de conclusie dat je verschillend denkt, maar over ongehoorzaamheid gaat het dan niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ik ben gisteren avond met blijdschap opgegaan naar Gods huis. Ben blij dat het nog kan. Het was ook nog een goede dienst. Al ben ik enorm voorstander van het opvolgen van de adviezen, ik ben wel blij met de ruimte die er nog is, ook al is het beperkt.

Maar het hier wegzetten van zo'n wethouder als niet-reformatorisch gaat mij te ver.
Er zijn verschillende standpunten, die ook allemaal te verdedigen zijn.
Laatst gewijzigd door Forummer op 14 jan 2021, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Precies, @eilander!
Erskinees schreef:Ongehoorzaam zijn = niet bereid om te doen wat anderen van je vragen
Bij het niet navolgen van een dringend advies kun je dus ook ongehoorzaam zijn.
Kun je dat nader uitleggen? Als iemand mij het advies geeft om minder vaak op het forum te posten, en ik doe dat niet, dan ben ik toch ook niet ongehoorzaam? Dat is pas zo als ik de forumregels overtreed.

@Forummer, het is een SGP-wethouder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

De overheid is Gods dienares. De overheid heeft macht en kan en mag dingen vragen. Ook via een dringend advies. Niet alles moet eerst juridisch dichtgetimmerd te worden. Uiteraard weet ik dat je er op twee manieren over kan denken. Mijns inziens zijn beide manieren te beargumenteren. Hoewel mijn mening overeenkomt met die van de SGP'er, snap ik ook de redenatie van Eilander en Valcke.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 14 jan 2021, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Zoals bekend bij sommigen: Ik werkte bij een supermarktketen. Nadat ik door omstandigheden daar werd ontslagen (een ingrijpend verhaal op zich, waar ik enkele jaren geleden hier een en ander over gezegd heb) bleef ik er als vrijwilliger werken. De winkel was voor mij ontspanning. Toch heb ik gemeend het werk op te moeten geven, eerst denkende voor tijdelijk. Deze zomer toen de coronacijfers wat gunstiger leken begon ik weer met het werk in de supermarkt. Maar het was voor slechts twee maal. Toen kwam de tweede golf, die me deed besluiten weer te stoppen.
Ik blijf wel op de hoogte van wat er in de winkel gebeurt via een nieuwsvlog op YouTube, dat kan verder niemand zien want dit is een gesloten vlog. Ik zou wel een link kunnen doorgeven van het vlog, maar het vlog niet voor bedoeld voor mensen buiten de zaak.

PS dit was dus een reactie op wat gezegd werd over het naar de supermarkt gaan en het naar de kerk gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Ik ben ingegaan op de vraag van Forummer naar hoe de eerste en tweede tafel zich tot elkaar verhouden en hoe het 'aan elkaar gelijk' moet worden opgevat. Mijn reactie geeft ook aan dat ik het met de wethouder volstrekt oneens ben; theologisch gezien klopt het van geen kanten, en dat geldt ook voor zijn ingezonden brief. Op vervolgvragen wil ik echter niet ingaan.
Dank!

@merel, dan lees jij dus verkeerd.
Nee ik lees het zeker niet verkeerd. Op de uiteindelijke conclusie van Valcke ben ik niet ingegaan. Jij beweerde dat de 1e tafel belangrijker was dan de tweede en dat klopt volgens @valcke niet. Jij leest de quote niet goed
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Hij schrijft inderdaad niet dat het vierde gebod belangrijker zou zijn dan het vijfde gebod. Dat heb ik verkeerd gelezen. Wél zegt hij dat het vijfde gebod niet mag prevaleren boven het vierde gebod:
Valcke schreef:Het is ook volstrekt onjuist om de geboden van de tweede tafel uit te spelen tegen de eerste tafel. De geboden van de tweede tafel zijn vast verbonden aan de eerste tafel. Het is onzinnig om te spreken van gehoorzaamheid aan bv. het vijfde gebod wanneer dit ten koste zou gaan van de gehoorzaamheid van een ander gebod.
En daar ben ik het helemaal mee eens.

De wethouder, en ook jij zelf en o.a. @erskinees stellen het vijfde gebod boven het vierde gebod. Dat is dus wel degelijk anders dan @Valcke schrijft.

Je kunt niet op basis van de adviezen van de overheid zeggen dat we de overheid niet gehoorzamen. Ik vind dat er geen gevaar is om naar de kerk te gaan, zeker niet met de anderhalvemeterregel en de andere maatregelen. En daarom deel ik het advies niet van de overheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: De wethouder, en ook jij zelf en o.a. @erskinees stellen het vijfde gebod boven het vierde gebod. Dat is dus wel degelijk anders dan @Valcke schrijft.
Onjuist. Het is heel simpel: je zet twee geboden naast elkaar en maakt een belangenafweging. Je kunt dan beide richtingen op argumenteren. Dat betekent niet dat de ene partij het ene gebod boven de andere zet. Je maakt gewoon een andere afweging, terwijl beide geboden naast elkaar blijven staan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: De wethouder, en ook jij zelf en o.a. @erskinees stellen het vijfde gebod boven het vierde gebod. Dat is dus wel degelijk anders dan @Valcke schrijft.
Onjuist. Het is heel simpel: je zet twee geboden naast elkaar en maakt een belangenafweging. Je kunt dan beide richtingen op argumenteren. Dat betekent niet dat de ene partij het ene gebod boven de andere zet. Je maakt gewoon een andere afweging, terwijl beide geboden naast elkaar blijven staan.
Ik meen dat je het vierde gebod aan de kant schuift, als je meent vanwege de publieke opinie en de adviezen van de overheid geen fysieke kerkdiensten meer wenst, zeker als aantoonbaar is dat een kerkdienst binnen de geldende maatregelen geen enkel gebaar oplevert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie