Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Ik weet het, maar dat is toch erg? Heeft dat niet wat te zeggen? Het klinkt dreigend. Zoals heel de wereld dreigend wordt. Laten kerken zich toch niet te veel laten inpakken door een overheid die ernaartoe wil, zeker een groot deel, dat de 'status aparte' voor de kerken wordt afgeschaft en we op een hoop worden geveegd met demonstranten, voetballers en theaterbezoekers.
Niemand wil aan de grondrechten tornen, behalve dan die mevrouw Van Kooten, het voormalige lid van de PvdD en de PvdT.

Er wordt een beroep op de kerken gedaan. Een beroep om vrijwillig af te schalen. Niemand schuift jou dus in het kamp van de Erve Asito.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Ik weet het, maar dat is toch erg? Heeft dat niet wat te zeggen? Het klinkt dreigend. Zoals heel de wereld dreigend wordt. Laten kerken zich toch niet te veel laten inpakken door een overheid die ernaartoe wil, zeker een groot deel, dat de 'status aparte' voor de kerken wordt afgeschaft en we op een hoop worden geveegd met demonstranten, voetballers en theaterbezoekers.
Niemand wil aan de grondrechten tornen, behalve dan die mevrouw Van Kooten, het voormalige lid van de PvdD en de PvdT.

Er wordt een beroep op de kerken gedaan. Een beroep om vrijwillig af te schalen. Niemand schuift jou dus in het kamp van de Erve Asito.
Wat las ik dan laatst in de krant? Dat dit er aan zou komen? Ik moet dan even het juiste medium en de juiste tekst zoeken want ik weet niet meer van wie en wie er in die richting werd gedacht. Maar als u het niet dringend nodig vind liever dat u me gelooft, of gewoon eerlijk zegt: Ik geloof dat je liegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Habitat schreef:
Angst voor het virus gaat nu hand in hand met de angst voor negatieve beeldvorming rond de kerken. Zijn er nog mensen die het "vreest niet" daadwerkelijk kunnen horen en bewaren? We zijn een volk met slappe benen. Dat wisten we natuurlijk al, maar we staan nu meer te kijk dan ooit.
Ik kijk daar toch heel anders tegenaan. Ziekenhuizen stromen vol met Corona patienten, zorg wordt afgeschaald. Van een ieder worden offers gevraagd in deze tijd.

Zouden wij als kerken dan wegkijken en met grotere groepen dan 30 personen samenkomen? Mij lijkt dat uiterst onverstandig en niet passend in deze tijd. Heeft in mijn optiek niets te maken met slappe benen oid.
En Psalm 91 dan?
Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Ik zal tot den HEERE zeggen: Mijn Toevlucht en mijn Burcht; mijn God, op Welken ik vertrouw. Want Hij zal u redden van den strik des vogelvangers, van de zeer verderfelijke pestilentie. Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen; Zijn waarheid is een rondas en beukelaar. Gij zult niet vrezen voor den schrik des nachts, voor den pijl die des daags vliegt, voor de pestilentie die in de donkerheid wandelt, voor het verderf dat op den middag verwoest. Aan uw zijde zullen er duizend vallen, en tienduizend aan uw rechterhand; tot u zal het niet genaken. (Psalm 91: 1-7, onberijmd)
Ik vind dit biblicistisch. Er zijn ook predikanten besmet. Zou je daaruit de conclusie trekken dat zij perse geen kind van God zijn? Ik vind dat geen gereformeerde manier van bijbellezen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Panny »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Habitat schreef:
Angst voor het virus gaat nu hand in hand met de angst voor negatieve beeldvorming rond de kerken. Zijn er nog mensen die het "vreest niet" daadwerkelijk kunnen horen en bewaren? We zijn een volk met slappe benen. Dat wisten we natuurlijk al, maar we staan nu meer te kijk dan ooit.
Ik kijk daar toch heel anders tegenaan. Ziekenhuizen stromen vol met Corona patienten, zorg wordt afgeschaald. Van een ieder worden offers gevraagd in deze tijd.

Zouden wij als kerken dan wegkijken en met grotere groepen dan 30 personen samenkomen? Mij lijkt dat uiterst onverstandig en niet passend in deze tijd. Heeft in mijn optiek niets te maken met slappe benen oid.
En Psalm 91 dan?
Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Ik zal tot den HEERE zeggen: Mijn Toevlucht en mijn Burcht; mijn God, op Welken ik vertrouw. Want Hij zal u redden van den strik des vogelvangers, van de zeer verderfelijke pestilentie. Hij zal u dekken met Zijn vlerken, en onder Zijn vleugelen zult gij betrouwen; Zijn waarheid is een rondas en beukelaar. Gij zult niet vrezen voor den schrik des nachts, voor den pijl die des daags vliegt, voor de pestilentie die in de donkerheid wandelt, voor het verderf dat op den middag verwoest. Aan uw zijde zullen er duizend vallen, en tienduizend aan uw rechterhand; tot u zal het niet genaken. (Psalm 91: 1-7, onberijmd)
We moeten doen wat we kunnen doen en we mogen God niet verzoeken.

"Sommigen weigeren om medicijnen in te nemen, en mijden geen plaats of persoon waar hun aanwezigheid niet is vereist. Zó gaat het niet goed lieve vrienden! Gebruik de medicijnen, neem en doe wat zou kunnen helpen, ontsmet je huis, tuin en straat. Mijd ook personen en plaatsen, waar je naaste je niet nodig heeft. En gedraag je als iemand die graag een grote stadsbrand wil helpen blussen. Want wat is de pest anders dan een vuur, dat geen hout en stro, maar lichaam en leven opvreet.

Ik zal God bidden dat Hij ons genadig wil bewaren en beschermen. Dan wil ik ook helpen met het uitroken, de lucht in huis verversen, medicijnen geven en nemen, én plaats en persoon mijden waar men mij niet nodig heeft, opdat ik mijzelf niet zal verwaarlozen en bovendien ook anderen zou aansteken en besmetten, en dat ik zó door mijn nalatigheid de oorzaak van andermans dood zou zijn.

Wil God mij echter wegnemen, dan zal Hij mij wel weten te vinden. In dat geval heb ik toch gedaan wat Hij wilde dat ik zou doen, en ben ik niet schuldig aan mijn eigen dood of aan de dood van andere mensen. Waar echter mijn naaste mij nodig heeft, wil ik geen plaats of persoon mijden, maar onbezorgd gaan en helpen zo goed ik kan, zoals al eerder is gezegd. Kijk, dat is een echt godvrezend geloof, dat niet roekeloos of vermetel is, en God ook niet verzoekt."

Maarten Luther over de pest
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sterftecijfer pest 30%
Sterftecijfer ebola 70%
Sterftecijfer Covid-19 0.3%.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Er is in ieder geval deze overeenkomst, dat bij ongebreidelde uitbraak een belangrijk deel van de bevolking zou zijn gestorven vanwege het ontbreken van medische zorg. Dat zou dan net zoiets opleveren als de pest.

Daar is nu geen sprake van, omdat maar een beperkt deel van de mensen onverantwoorde risico's neemt. Maar goed, een belangrijk deel van de mensen die ernstig ziek zijn, heeft zich niet aan de regels gehouden of kunnen houden. Daar is mij trouwens geen grondig onderzoek naar bekend, maar dat moet wel, gezien de oververtegenwoordiging van bepaalde groepen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Panny »

Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sorry, ik bedoelde niet een directe vergelijking te maken tussen COVID-19 en de pest.
Het was een reactie op het dikgedrukte gedeelte uit de reactie van Jantje: "tot u zal het niet genaken.".
Ik bedoelde alleen te zeggen dat dit ons niet ontslaat van onze verantwoordelijkheid en oproept tot roekeloos gedrag.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Thuisvrouw »

Panny schreef:
Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sorry, ik bedoelde niet een directe vergelijking te maken tussen COVID-19 en de pest.
Het was een reactie op het dikgedrukte gedeelte uit de reactie van Jantje: "tot u zal het niet genaken.".
Ik bedoelde alleen te zeggen dat dit ons niet ontslaat van onze verantwoordelijkheid en oproept tot roekeloos gedrag.
Begrijp ik. Maar ik vroeg mij zelf af of wij dan altijd onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Ik vind het sterftecijfer van griep ook niet bepaald gering, ondanks een jaarlijkse griepprik en het feit dat het jaren onder ons is.

In feite zou je dus de conclusie kunnen trekken dat wij deze set maatregelen beter maar kunnen blijven handhaven inclusief de anderhalve meterkerk.

Begrijp me goed, die conclusie wil ik niet maar ik probeer een en ander voor mezelf klein te krijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Aanstaande zondag is 's morgens de +16 jeugdvereniging welkom (in verband met preekbespreking met de gastpredikant na de morgendienst) en de eerste helft van één van de 8 wijken. In de middagdienst zal er bediening zijn van de Heilige Doop en dan zijn de genodigden voor de doopdienst welkom en de tweede helft van de betreffende wijk.

Bij elkaar zullen er per dienst ongeveer zo'n 60 tot 80 aanwezigen zijn, schat ik in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Thuisvrouw schreef:
Panny schreef:
Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sorry, ik bedoelde niet een directe vergelijking te maken tussen COVID-19 en de pest.
Het was een reactie op het dikgedrukte gedeelte uit de reactie van Jantje: "tot u zal het niet genaken.".
Ik bedoelde alleen te zeggen dat dit ons niet ontslaat van onze verantwoordelijkheid en oproept tot roekeloos gedrag.
Begrijp ik. Maar ik vroeg mij zelf af of wij dan altijd onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Ik vind het sterftecijfer van griep ook niet bepaald gering, ondanks een jaarlijkse griepprik en het feit dat het jaren onder ons is.

In feite zou je dus de conclusie kunnen trekken dat wij deze set maatregelen beter maar kunnen blijven handhaven inclusief de anderhalve meterkerk.

Begrijp me goed, die conclusie wil ik niet maar ik probeer een en ander voor mezelf klein te krijgen.
Ik denk dat de zin die ik onderstreept heb, wel eens waarheid zou kunnen worden. Niet de anderhalvemeterkerk, maar wel dat we meer afstand gaan houden, dat we eerder thuis blijven als we verkouden zijn, dat de overbodige zoenen afgeschaft gaan worden.
Ik heb al positieve gevolgen gelezen van de afstandelijkheid van het laatste halfjaar.
Bij kinderen minder longontstekingen, minder krentenbaard, minder oorinfecties.
Bij zwangere vrouwen minder vroeggeboortes.
Pasgeborenen zijn eerder op geboortegewicht en groeien in het algemeen beter.

Kennelijk is het heel gezond om wat afstand te houden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:Ik denk dat de zin die ik onderstreept heb, wel eens waarheid zou kunnen worden. Niet de anderhalvemeterkerk, maar wel dat we meer afstand gaan houden, dat we eerder thuis blijven als we verkouden zijn, dat de overbodige zoenen afgeschaft gaan worden.
Ik heb al positieve gevolgen gelezen van de afstandelijkheid van het laatste halfjaar.
Bij kinderen minder longontstekingen, minder krentenbaard, minder oorinfecties.
Bij zwangere vrouwen minder vroeggeboortes.
Pasgeborenen zijn eerder op geboortegewicht en groeien in het algemeen beter.

Kennelijk is het heel gezond om wat afstand te houden.
Wederom ben ik het met je eens. Helemaal dat vreselijke overbodige zoenen bij jarige vrouwelijke collega's: dat weigerde ik sowieso al. Ik kus alleen mijn vrouw, mijn moeder en mijn kinderen.

Dat aanrakerige houd ik ook niet van. Maar ik ben wel een introvert, en als ik jouw bijdragen lees, denk ik dat dat voor jou ook geld.

Mijn vrouw zit daarintegen heel anders in elkaar. Voor haar is het best moeilijk om niet een vriendin die het moeilijk heeft niet te kunnen knuffelen. Zij is veel aanrakeriger, en heeft het ook nodig om haar "emotionele reservoir" bij te vullen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Panny schreef:We moeten doen wat we kunnen doen en we mogen God niet verzoeken.

"Sommigen weigeren om medicijnen in te nemen, en mijden geen plaats of persoon waar hun aanwezigheid niet is vereist. Zó gaat het niet goed lieve vrienden! Gebruik de medicijnen, neem en doe wat zou kunnen helpen, ontsmet je huis, tuin en straat. Mijd ook personen en plaatsen, waar je naaste je niet nodig heeft. En gedraag je als iemand die graag een grote stadsbrand wil helpen blussen. Want wat is de pest anders dan een vuur, dat geen hout en stro, maar lichaam en leven opvreet.

Ik zal God bidden dat Hij ons genadig wil bewaren en beschermen. Dan wil ik ook helpen met het uitroken, de lucht in huis verversen, medicijnen geven en nemen, én plaats en persoon mijden waar men mij niet nodig heeft, opdat ik mijzelf niet zal verwaarlozen en bovendien ook anderen zou aansteken en besmetten, en dat ik zó door mijn nalatigheid de oorzaak van andermans dood zou zijn.

Wil God mij echter wegnemen, dan zal Hij mij wel weten te vinden. In dat geval heb ik toch gedaan wat Hij wilde dat ik zou doen, en ben ik niet schuldig aan mijn eigen dood of aan de dood van andere mensen. Waar echter mijn naaste mij nodig heeft, wil ik geen plaats of persoon mijden, maar onbezorgd gaan en helpen zo goed ik kan, zoals al eerder is gezegd. Kijk, dat is een echt godvrezend geloof, dat niet roekeloos of vermetel is, en God ook niet verzoekt."

Maarten Luther over de pest
Hiermee ben ik het geheel eens. En Luther trok de laatste alinea zeker ook door naar de samenkomsten.
En dan inderdaad te weten dat covid volstrekt onvergelijkbaar is met de pest.
Voor sommigen is de 1,5 meter nog niet genoeg: zij willen zekerheid op zekerheid stapelen.
De vrees voor het virus en voor de mensen is groter dan het 'godvrezend geloof' waarover Luther spreekt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

O ik denk zeker dat er voordelen zitten aan bijvoorbeeld minder stress.
En ook de voorzichtigheid met virussen.
En het verlost zijn van verplichte zoenen... :yahoo

Maar tegelijkertijd herken ik de vraag van Thuisvrouw wel degelijk.
En vraag mij af hoe we dit in de toekomst gaan doen.
Die anderhalve meter samenleving. Dat gaat niemand volhouden.

Ik denk dat de gedachte achter deze hele toestand er toch een is dat we niet willen en kunnen accepteren de dood. Dus alle risico's uitbannen. Het trieste is dat wie wel nuchter is gezien wordt als een overantwoordelijke "moordenaar".

Ik heb gisteren nog eens de link bestudeerd die @huisman met betrekking tot cijfers etc doorstuurde van de rivm.nl

Eigenlijk zou iedereen dat eens moeten doen. Kijk je naar vanaf 6 juli deze dan denk je help!
Maar vergelijk je het met vanaf 27 februari ? En dan de verhoudingen! Dan denk ik. Wat is er aan de hand!?
Met in gedachten dat er toen veel minder getest werd. Maar kijk gewoon naar de pure opname cijfers per dag.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 okt 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door CvdW »

huisman schreef:
Thuisvrouw schreef:Sorry mensen, ik doe niets af van het coronavirus, maar is dat te vergelijken met de pest???

Ik vraag mij af of wij al de achterliggende jaren dan onverantwoordelijk geleefd hebben met virussen. Want virussen zijn altijd al dodelijk geweest voor een bepaald deel van de mensen.

Deze vraag stel ik mijzelf echt. Ik kan mij uit het verleden wel herinneren dat ik niet uit ging als ik ziek was, en als ik verkouden was, knuffelde ik niemand.
Sterftecijfer pest 30%
Sterftecijfer ebola 70%
Sterftecijfer Covid-19 0.3%.
Deze cijfers zeggen niets. Waar is de 30% van genomen? Waar is de 0,3% van genomen?
Ik ga er vanuit dat de 30% is genomen van de bevolking toentertijd in Europa en de 0,3% is genomen van de wereldbevolking nu.
Graag zie ik juiste informatie.
Plaats reactie