Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Hoe groot weet ik niet, maar die kans is er zeker!
Of terug naar 1 dienst per zondag.
Met dit gure regenachtige weer kan niet gelucht worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Met dit gure regenachtige weer kan niet gelucht worden.
Waarom niet?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Prachtig geschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Met dit gure regenachtige weer kan niet gelucht worden.
Dat valt toch wel mee? Het is hier prachtig najaarsweer.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Met dit gure regenachtige weer kan niet gelucht worden.
Dat valt toch wel mee? Het is hier prachtig najaarsweer.
Gisteravond ging er een boom neer, hier. :sweat
Ik heb een tijdje gekosterd en het was raam open, raam dicht, als ik niet uitkeek.
De een klaagt over tocht, de ander over nekpijn, een derde vindt het benauwd.
Nu zou het kunnen, maar morgenochtend, na de dienst?
En bovendien zijn er toch ook kerken waar geen raam open kan?
Er zijn nog steeds kerken die maar 1 dienst per zondag beleggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Mara schreef:(...)
En bovendien zijn er toch ook kerken waar geen raam open kan?
(...)
Ik ken geen kerken die geen deuren hebben die open kunnen.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Prachtig geschreven.
Waarom is het mooi als iemand schrijft dat hij de goedheid van de Heere niet mag ontkennen? Dat vind ik een heel magere beschrijving. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar wellicht zou het beter zijn om de goedheid van de Heere te bevestigen of zelfs te verkondigen.

Maar dat zal wel gearriveerd christendom heten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Prachtig geschreven.
Waarom is het mooi als iemand schrijft dat hij de goedheid van de Heere niet mag ontkennen? Dat vind ik een heel magere beschrijving. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar wellicht zou het beter zijn om de goedheid van de Heere te bevestigen of zelfs te verkondigen.

Maar dat zal wel gearriveerd christendom heten.
Het is zo mooi om mijn posting gewoon te lezen en je erin te verwonderen. Wat jij nu doet hier is het wonder verdonkeren. Wat is het toch mooi dat deze predikant spreekt over een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods, in deze tijd, waarin wij er zo'n potje van maken. Blijf daar toch met je vingers vanaf, alsjeblieft!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:Hoe mooi wat ds. Geuze schrijft over de bediening van het Heilig Avondmaal. onlangs in zijn Goudse gemeente, in het RD van vandaag.
Terugziende op deze hoogtijdag mogen we niet ontkennen dat de Heere kennelijk getuigenis gaf aan Zijn eigen heilige ordinantie. Wat een oneindige, diepe afdaling van de liefde Gods in deze bange tijd, waarin juist ook voor de kerk in Nederland alles zo verzondigd ligt. Ons past alleen maar oprechte verootmoediging voor de Heere.
Prachtig geschreven.
Waarom is het mooi als iemand schrijft dat hij de goedheid van de Heere niet mag ontkennen? Dat vind ik een heel magere beschrijving. Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar wellicht zou het beter zijn om de goedheid van de Heere te bevestigen of zelfs te verkondigen.

Maar dat zal wel gearriveerd christendom heten.
Ik weet niet of dat een gearriveerd christendom is, ik denk eerder aan een papieren christendom.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik vind het niet vanzelfsprekend dat voor bioscopen andere regels gelden van voor kerkdiensten, mits deze voldoende geventileerd kunnen worden. Dat is nogal eens een probleem.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat kerkdiensten onmisbaar zijn, en dat is ook zo, maar voor de overheid moet iedere burger gelijk zijn.
Heb jij nu een juridische achtergrond of mag ik dat niet vragen? Hoe is het mogelijk; zo'n reactie... Vanzelfsprekend gelden voor iedere burger dezelfde regels... Maar daarom kent de wet wel onderscheid tussen typen samenkomsten, dat is in de grondwet al het geval en in vele andere wetten hetzelfde. Zolang iedere burger samenkomsten wel of niet bezoeken kan, is er volstrekt gelijke behandeling van iedere burger.
Ik ben niet tegen een onderscheid tussen typen samenkomsten, en ook een voorstander van godsdienstvrijheid, die ook het recht met zich brengt om het eigen geloof te belijden. Maar dat neemt niet weg dat voor gezondheidsbepalingen er veel voor te zeggen is om in beide gevallen dezelfde criteria te hanteren. Bij kerken dan weliswaar vrijwillig, maar toch met gezond verstand. Misbruik maken van de vrijheid van godsdienst om gezondheidsmaatregelen niet na te leven is vragen om moeilijkheden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Luther schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat ook de kerken weer moeten gaan afschalen naar 50, of 30, of 6?
Nihil of er moeten grote uitbraken in kerken komen. Maar met kerkdiensten met inachtneming van de RIVM richtlijnen zie ik dat niet gebeuren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik vind het niet vanzelfsprekend dat voor bioscopen andere regels gelden van voor kerkdiensten, mits deze voldoende geventileerd kunnen worden. Dat is nogal eens een probleem.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat kerkdiensten onmisbaar zijn, en dat is ook zo, maar voor de overheid moet iedere burger gelijk zijn.
Heb jij nu een juridische achtergrond of mag ik dat niet vragen? Hoe is het mogelijk; zo'n reactie... Vanzelfsprekend gelden voor iedere burger dezelfde regels... Maar daarom kent de wet wel onderscheid tussen typen samenkomsten, dat is in de grondwet al het geval en in vele andere wetten hetzelfde. Zolang iedere burger samenkomsten wel of niet bezoeken kan, is er volstrekt gelijke behandeling van iedere burger.
Ik ben niet tegen een onderscheid tussen typen samenkomsten, en ook een voorstander van godsdienstvrijheid, die ook het recht met zich brengt om het eigen geloof te belijden. Maar dat neemt niet weg dat voor gezondheidsbepalingen er veel voor te zeggen is om in beide gevallen dezelfde criteria te hanteren. Bij kerken dan weliswaar vrijwillig, maar toch met gezond verstand. Misbruik maken van de vrijheid van godsdienst om gezondheidsmaatregelen niet na te leven is vragen om moeilijkheden.
Kerken maken geen misbruik van hun grondrechten maar houden de diensten volgens de maatregelen van de overheid. Verder eens met Valcke .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Dat eerste was niet aan de orde in het gesprek. Het tweede is fijn om te weten, maar ook niet heel inhoudelijk onderbouwd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

We hadden onverwachts leesdienst. Onze predikant moet 10 dagen in quarantaine omdat hij in aanraking of nabijheid is geweest van een positief getest persoon.
Plaats reactie