Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
Hoopvol schreef:heb je tijdens of na het luisteren een kruimeltje Brood uit Betlehem mogen krijgen? Daar gaat het toch om? Dat is toch het enige belangrijke?
Of een beker koud water, zoals wijlen ds. Venema zei.
Mooi he, ben weer met vermaak een boek van deze ds. aan het lezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Dat doet er iet toe, het gaat over dat kruimeltje.
Dat is een menselijke gedachte.
De Heere GEEFT géén kruimeltjes !
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:Dat doet er iet toe, het gaat over dat kruimeltje.
Dat is een menselijke gedachte.
De Heere GEEFT géén kruimeltjes !
Maar naar de beleving van deze gelovigen wel. Jij ziet wellicht hele broden voor je.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:Zijn foto staat anders gewoon op GerGemInfo.
Een foto op GerGemInfo is natuurlijk iets anders dan een beelduitzending. Daar kun je het natuurlijk niet mee eens zijn.
Klopt. Van een foto kan je, eventueel na lang wikken en wegen, zeggen: ok, deze mag op gergeminfo. Maar bij een beelduitzending kan je in het vuur van een preek wel eens minder flatteus overkomen dan gewenst. Dan vinden sommige mensen het niet fijn om zo het internet over te gaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

pierre27 schreef:
Mara schreef:
Hoopvol schreef:heb je tijdens of na het luisteren een kruimeltje Brood uit Betlehem mogen krijgen? Daar gaat het toch om? Dat is toch het enige belangrijke?
Of een beker koud water, zoals wijlen ds. Venema zei.
Mooi he, ben weer met vermaak een boek van deze ds. aan het lezen.
Ik houd wel van zijn stijl.
Ik kreeg het boek van een oude dame, tezamen met 2 boeken van ds Moerkerken, en ds van Boven.
Haar kinderen zouden het anders maar in de container gooien, zei ze.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Daarom kiezen sommige gemeenten ervoor dat de beelduitzending wel live wordt uitgezonden, maar na de live uitzending niet meer beschikbaar is.
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef:Dat doet er iet toe, het gaat over dat kruimeltje.
Dat is een menselijke gedachte.
De Heere GEEFT géén kruimeltjes !
Dus, conclusie: zonder de preek gehoord te hebben vel je een oordeel over hetgeen de predikant heeft gezegd en mijn reactie in diezelfde lijn richting @Jantje. En het oordeel is: Vroom gezwets.
Mijns inziens valt dit onder lichtelijk en ongehoord oordelen.

Dit staat los van het feit dat jouw ondervinding niet met kruimeltjes is gegaan. Maar niet ieder kind van God heeft dezelfde weg. En de Heere geeft geen kruimeltjes? Ik ben blij dat de Heere nog laat merken dan Hij van me afweet. Ik ervaar dat als kruimel. Daar kan ik zo blij van worden. Dan word de Heere weer zo groot en goed! Niet dat de Heere dat niet is, maar ik vergeet het zo vaak.
Hoe gaat dat dan bij jou? Daar ben ik dan wel oprecht benieuwd naar
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Hoopvol schreef:
Orchidee schreef:Dat doet er iet toe, het gaat over dat kruimeltje.
Dat is een menselijke gedachte.
De Heere GEEFT géén kruimeltjes !
Dus, conclusie: zonder de preek gehoord te hebben vel je een oordeel over hetgeen de predikant heeft gezegd en mijn reactie in diezelfde lijn richting @Jantje. En het oordeel is: Vroom gezwets.
Mijns inziens valt dit onder lichtelijk en ongehoord oordelen.

Dit staat los van het feit dat jouw ondervinding niet met kruimeltjes is gegaan. Maar niet ieder kind van God heeft dezelfde weg. En de Heere geeft geen kruimeltjes? Ik ben blij dat de Heere nog laat merken dan Hij van me afweet. Ik ervaar dat als kruimel. Daar kan ik zo blij van worden. Dan word de Heere weer zo groot en goed! Niet dat de Heere dat niet is, maar ik vergeet het zo vaak.
Hoe gaat dat dan bij jou? Daar ben ik dan wel oprecht benieuwd naar
Je ervaart dat als een kruimel? Dus heel weinig? Of bedoel je iets anders?
Als de Heere laat merken van ons af te weten vind ik dat geen kruimel maar vele broden, in overvloed. Daarom mijn vraag, bedoel je iets anders?
Hoopvol
Berichten: 1301
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

ejvl schreef:
Hoopvol schreef:
Orchidee schreef:Dat doet er iet toe, het gaat over dat kruimeltje.
Dat is een menselijke gedachte.
De Heere GEEFT géén kruimeltjes !
Dus, conclusie: zonder de preek gehoord te hebben vel je een oordeel over hetgeen de predikant heeft gezegd en mijn reactie in diezelfde lijn richting @Jantje. En het oordeel is: Vroom gezwets.
Mijns inziens valt dit onder lichtelijk en ongehoord oordelen.

Dit staat los van het feit dat jouw ondervinding niet met kruimeltjes is gegaan. Maar niet ieder kind van God heeft dezelfde weg. En de Heere geeft geen kruimeltjes? Ik ben blij dat de Heere nog laat merken dan Hij van me afweet. Ik ervaar dat als kruimel. Daar kan ik zo blij van worden. Dan word de Heere weer zo groot en goed! Niet dat de Heere dat niet is, maar ik vergeet het zo vaak.
Hoe gaat dat dan bij jou? Daar ben ik dan wel oprecht benieuwd naar
Je ervaart dat als een kruimel? Dus heel weinig? Of bedoel je iets anders?
Als de Heere laat merken van ons af te weten vind ik dat geen kruimel maar vele broden, in overvloed. Daarom mijn vraag, bedoel je iets anders?
Vanmorgen werd ik wakker en de zon scheen. Dat zag ik op dat moment als een onverdiende kruimel. Daar doelde ik namelijk op en op dit soort soortelijke weldaden. Maar dat kunnen jullie niet ruiken natuurlijk. En misschien is een kruimel wel te weinig ingeschat voor dit soort dingen.

Als de Heere laat merken dat Hij van je afweet in je persoonlijk leven is dat zo enorm overweldigend, dat is niet te bevatten.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Voor iets wat overweldigend en niet te bevatten is, is een kruimel niet echt een heel passende beeldspraak. Dat is meer een beeldspraak die lijkt op een druppel in een emmer en een stofje op de weegschaal.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Voor iets wat overweldigend en niet te bevatten is, is een kruimel niet echt een heel passende beeldspraak. Dat is meer een beeldspraak die lijkt op een druppel in een emmer en een stofje op de weegschaal.
De Kananese vrouw had kennelijk maar een heel klein geloof, want zij gebruikte ook de beeldspraak van kruimeltjes (voor de hondjes). Maar Jezus oordeelde hierover heel anders.
Laten we alsjeblieft stoppen met elkaar zo de maat te nemen.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Voor iets wat overweldigend en niet te bevatten is, is een kruimel niet echt een heel passende beeldspraak. Dat is meer een beeldspraak die lijkt op een druppel in een emmer en een stofje op de weegschaal.
De Kananese vrouw had kennelijk maar een heel klein geloof, want zij gebruikte ook de beeldspraak van kruimeltjes (voor de hondjes). Maar Jezus oordeelde hierover heel anders.
Laten we alsjeblieft stoppen met elkaar zo de maat te nemen.
Niks daarvan!

Zij had een heel groot geloof, maar zij dacht heel klein over zichzelf. Ze had maar recht op een kruimel.

Maar denk niet dat zij over de genade aan haar bewezen ooit in de termen van kruimels gesproken heeft. Het idee alleen al is naar mijn idee absurd.

Los daarvan neem ik niemand de maat, althans hierbij niet. Ik zei dat het een wat ongelukkige uitdrukking is. En dat is het. Het zal wel een uitvloeisel zijn van de typisch bevindelijke neiging om over God en zijn werk in verkleinwoorden te spreken. Dat zegt meer over de mystieke herkomst van dat soort uitdrukkingen, dan dat het bijbels zou zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Mijn conclusie is dat er zo klein over de Heere gedacht en gepraat word!
Dat zijn toch geen kruimeltjes die we krijgen?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat er bedoelt wordt, een kruimel van de heerlijkheid die Gods kinderen te wachten staat. Of in de zin van klein van jezelf denken en om een kruimel genade smeken.
Maar niet in de zin van ontvangen genade. Dat is altijd veel meer dan een kruimel, dat is een overvloed.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:Mijn conclusie is dat er zo klein over de Heere gedacht en gepraat word!
Dat zijn toch geen kruimeltjes die we krijgen?!
Mijn punt is dat je oordeelt over een uitspraak zonder te weten wat de bedoeling was van degene die zich zo uitte - dat vul je zelf maar in. De Kananese vrouw sprak ook over kruimeltjes. Zou je dan gaat dan ook zeggen dat zij klein van de Heere dacht. Nee toch? Daarom zeg ik: neem elkaar niet zo onbezonnen de maat.
Plaats reactie