Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[q]Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Wel met hoed op dan toch zeker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[q]Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Want? Is het uitgesloten dat iemand er vanuit zijn of haar innerlijke overtuiging geen voorstander van is?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Dus je denkt dat de kerkenraad van Kootwijkerbroek hem dat verbiedt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Want? Is het uitgesloten dat iemand er vanuit zijn of haar innerlijke overtuiging geen voorstander van is?
Normaal voeg je je als predikant aan de regels van de desbetreffende gemeente.
Sommigen proberen nu eenmaal een bepaalde status op te houden voor hun volgelingen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Alsjeblieft zeg...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Normaal voeg je je als predikant aan de regels van de desbetreffende gemeente.
Sommigen proberen nu eenmaal een bepaalde status op te houden voor hun volgelingen.
Misschien kunnen we beter van het "positieve" uitgaan, tenzei het tegendeel bewezen is.

Natuurlijk is niets menselijks een predikant vreemd. Het lijkt me echter niet juist om van te voren Gods dienaren al kwade bedoelingen toe te dichten. Ook niet al zijn we het op bepaalde punten het niet met hen eens
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Wim Anker »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Want? Is het uitgesloten dat iemand er vanuit zijn of haar innerlijke overtuiging geen voorstander van is?
Normaal voeg je je als predikant aan de regels van de desbetreffende gemeente.
Sommigen proberen nu eenmaal een bepaalde status op te houden voor hun volgelingen.
Even voor mijn beeld, degenen die beeld willen willen toch meer volgen dan degenen die geen beeld willen? Een probeelder volgt meer dan de antibeelder.
Onlogisch om te stellen dat volgelingen geen beeld willen. Dat is net zoiets als beweren dat fietsers geen fiets willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Toch is het vrij uniek.

Predikanten als ds. Hogchem, ds. Huijser en ds. Pater staan gewoon op beeld. Maar ds. Beens is er tegen en ik weet ook dat verder in ieder geval ds. Moens er tegen is. Ik zou nog enkele predikanten kunnen bedenken binnen de GG, maar daarvan weet ik het niet zeker.

Pas hoorde ik echter ook van een kerkenraad die het haar predikant verbood (terwijl je dat in deze casus eerder andersom zou verwachten) om de doopplechtigheid in beeld te brengen, 'wegens de eerbied voor een heilig sacrament'. En dat terwijl de kerkdienst verder gewoon met beeld te zien was. Wat ik daarmee wil zeggen: sommige kerkenraden hebben te veel macht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Het votum en de zegengroet waren nog te zien. Daarna is het beeld op het doopvont gezet en een hele dienst zo gebleven.

Mij borrelt dan toch de vraag omhoog waarom ds. Beens daartegen is.
Het is vooral om een bepaalde doelgroep te pleasen, verwacht ik.
Dus je denkt dat de kerkenraad van Kootwijkerbroek hem dat verbiedt?
Iets wat ik nog vele malen belangrijker vind dan eventueel wel of geen camera. Oftewel los van allerlei bijzaken: heb je tijdens of na het luisteren een kruimeltje Brood uit Betlehem mogen krijgen? Daar gaat het toch om? Dat is toch het enige belangrijke?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Kruimeltje Brood? :fi Vraag dan gewoon: heeft de preek ook geestelijk iets in je mogen uitwerken?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

pierre27 schreef:Alsjeblieft zeg...
Het is niet heel gek gedacht hoor, in het boek van Mastenbroek over ds Du Marchie van Voorthuizen staat ook een gedeelte over dat de dominee op een hete dag in de auto met chauffeur onderweg was, zonder jasje, en de chauffeur voor z'n dorp liet stoppen, z'n jasje weer aantrok, en weer verder reed.
Als commentaar gaf de ds erop, ach, het volk ziet dat zo graag.
Met andere woorden, ik heb er niet zoveel moeite mee maar om de mensen niet tegen het hoofd te stoten, doe ik m'n jasje weer aan.

Dat zou ook best met videouitzendingen zo kunnen zijn.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Kruimeltje Brood? :fi Vraag dan gewoon: heeft de preek ook geestelijk iets in je mogen uitwerken?
Ja, maar @Jantje zal ongetwijfeld de preek beluisterd hebben.. En in de lijn van de preek vraag ik naar dat kruimeltje. Hoe het ook benoemd word, dat is linksom of rechtsom toch vele malen belangrijker dan al die randzaken? Of vergis ik me?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ik vond de uitdrukking alleen wat bijzonder. Maar geheel eens met je intentie!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef: Wat ik daarmee wil zeggen: sommige kerkenraden hebben te veel macht.
Dat is onzin.
De kerkenraad bepaald het beleid en de regels in de gemeente.
Het rare is juist dat in sommige verbanden, de ds heel veel macht krijgt. Terwijl hij maar één van de kerkenraad is.
Een ds heeft zich te voegen naar de kerkenraad.
Plaats reactie