Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Misschien moet je gewoon iets minder scherpe conclusies trekken. Dat mag tegen mij ook wel eens gezegd worden hoor. Maar nu valt het mij bij jou op.

Het is niet zo dat er een absolute grens is, van 20 kerkgangers is zondig omdat het er te weinig zijn en 23 is zondig omdat het er teveel zijn. Zo werkt het gewoon niet altijd in het leven. Iedereen mag in zijn eigen geweten volledig overtuigd zijn. Maar dat is geen reden om ook over andermans geweten te heersen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:@Jantje, blijft voor mij de vraag hoe je de diensten thuis dan ervaart. Jij en ik en vele anderen komen maar 1x in de paar weken fysiek in de kerk. Zijn jij en ik en al die anderen tijdens de andere diensten dan ongehoorzaam aan God?
Ik zie het als ongehoorzaamheid aan God als er binnen de geldende maatregelen helemáál geen fysieke kerkdiensten worden georganiseerd. We kunnen met minder mensen naar de kerk, dat is waar. Maar er moet maatwerk zijn, onder de geldende regels. Als men volledig de fysieke eredienst aan banden legt, is dat mijns inziens een groot aantal stappen te ver.
Toch geef je geen antwoord op mijn vraag. Wat is het verschil tussen een dienst met alleen 'personeel' of een dienst met weinig gemeenteleden? En ben je ongehoorzaam aan God als je thuis blijft?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ukkie »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:@Jantje, blijft voor mij de vraag hoe je de diensten thuis dan ervaart. Jij en ik en vele anderen komen maar 1x in de paar weken fysiek in de kerk. Zijn jij en ik en al die anderen tijdens de andere diensten dan ongehoorzaam aan God?
Ik zie het als ongehoorzaamheid aan God als er binnen de geldende maatregelen helemáál geen fysieke kerkdiensten worden georganiseerd. We kunnen met minder mensen naar de kerk, dat is waar. Maar er moet maatwerk zijn, onder de geldende regels. Als men volledig de fysieke eredienst aan banden legt, is dat mijns inziens een groot aantal stappen te ver.
Toch geef je geen antwoord op mijn vraag. Wat is het verschil tussen een dienst met alleen 'personeel' of een dienst met weinig gemeenteleden? En ben je ongehoorzaam aan God als je thuis blijft?
Ik heet geen jantje maar ik denk dat er inderdaad geen verschil is.
Toch denk ik dat ieder voor God zelf moet antwoorden of het ongehoorzaamheid is.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bij ons zijn de kerkdiensten weer helemaal online.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Mooi stukje over het kerk-shoppen op CIP, naar aanleiding van een vraag op Refoweb:

https://cip.nl/83602-familieleden-wille ... -luisteren
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Maanenschijn schreef:Mooi stukje over het kerk-shoppen op CIP, naar aanleiding van een vraag op Refoweb:

https://cip.nl/83602-familieleden-wille ... -luisteren
Ik mis wel de zelfreflectie. Waarom luisteren mensen graag ergens anders online mee?

Zelf luisteren wij altijd met onze eigen gemeente mee. Dit is niet altijd gemakkelijk, maar we hebben kinderen waarom we het niet onnodig verwarrend willen maken.

Maar de behoefte begrijp ik goed. Het zou goed zijn als kerken(raden) ook eens aan zelfreflectie doen. Wat is de reden dat mensen gaan shoppen of afhaken?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

https://m.youtube.com/watch?v=QQa6ko67tr8&t=7s

Hier kwam ik met enige toeval terecht. Mi is het waardevol om te delen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Het concept kerk laat kerkshoppen niet toe. Zelfreflectie is dus niet nodig, een overbodige handeling.

Uiteraard dient het regeren van de kerk wel met alle liefde te gebeuren. Net als dat de houding van de kerkgangers door liefde gestempeld moet worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:https://m.youtube.com/watch?v=QQa6ko67tr8&t=7s

Hier kwam ik met enige toeval terecht. Mi is het waardevol om te delen.
Wat is de pointe van zijn betoog/preek? Ik vrees geen gelegenheid te hebben om hier naar te kijken, maar ik ben wel graag geïnformeerd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:https://m.youtube.com/watch?v=QQa6ko67tr8&t=7s

Hier kwam ik met enige toeval terecht. Mi is het waardevol om te delen.
Wat is de pointe van zijn betoog/preek? Ik vrees geen gelegenheid te hebben om hier naar te kijken, maar ik ben wel graag geïnformeerd.
Een oproep tot nationale bekering. Wederkeer tot God. Dit naar aanleiding van het gebed van Josafath.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Het concept kerk laat kerkshoppen niet toe. Zelfreflectie is dus niet nodig, een overbodige handeling.

Uiteraard dient het regeren van de kerk wel met alle liefde te gebeuren. Net als dat de houding van de kerkgangers door liefde gestempeld moet worden.
Het eerste ben ik het volledig niet mee eens. Zelfreflectie is broodnodig. Uiteraard bij zowel predikant en kerkenraad als bij de hoorders. Dit wegzetten als niet nodig en overbodig getuigd van enige starheid.

Het tweede ben ik het wel mee eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Het eerste ben ik het volledig niet mee eens. Zelfreflectie is broodnodig. Uiteraard bij zowel predikant en kerkenraad als bij de hoorders. Dit wegzetten als niet nodig en overbodig getuigd van enige starheid.
Dat is wel waar, maar dat biedt natuurlijk geen vrijbrief tot kerkshoppen. Alsjeblieft niet zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Kerkshoppen vind ik ook echt niet kunnen. Je bent aan een gemeente verbonden en hoor je daar bij te voegen.
Zeker in deze tijd kan je buiten de eigen diensten gemakkelijk andere diensten volgen. Doe dát dan, maar verzuim je eigen (online) diensten niet.
Zelfreflectie kan nodig zijn, maar dat proces kan je ook op gang brengen door feedback op de preek te geven. Ik denk dat jullie voorganger(s) er blij mee is/zijn, als je van elke preek een aantal tips en tops mailt.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Silo »

Wanneer onze predikant weg is en wij een gehele zondag leesdienst hebben volgen we de middagdienst vaak bij een zustergemeente in de buurt of in een van de gemeenten waar we zijn opgegroeid. We hebben in de weekenden vaak een puberneefje in huis voor crisisopvang. We willen hem graag iets meegeven van de kerkdiensten want vanuit huis is men daar niet meer zo gelovig. Leesdiensten worden bij ons vaak in oude taal en erg bevend en monotoon voorgelezen, duren in de coronatijd alsnog 1,5 uur. Het lukt ook onze eigen kinderen dan niet om goed te luisteren. Of dat een geoorloofde reden is? Ik weet het niet. Ik zou mezelf geen kerkshopper noemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Dan is het vooral belangrijk om feedback te geven. Want een leesdienst hoeft echt niet in oude taal, beverig, monotoon en lang te zijn.
Met een klein beetje inzet kunnen de leesouderlingen geschoold worden in veel betere presentatie.
Wel altijd een paar tops meesturen, anders denkt men dat het vijandschap is.
Plaats reactie