Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: De dominee bedoelde waarschijnlijk ermee dat de media veel macht en invloed hebben, en dat is denk ik ook wel zo.
Daar zitten overigens ook gewoon goede kanten aan. Bij de affaire rond de kinderopvangtoeslag hebben Trouw en RTL Nieuws een belangrijke rol gespeeld om dit probleem te agenderen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen waar journalisten een belangrijke rol hebben gespeeld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: De dominee bedoelde waarschijnlijk ermee dat de media veel macht en invloed hebben, en dat is denk ik ook wel zo.
Daar zitten overigens ook gewoon goede kanten aan. Bij de affaire rond de kinderopvangtoeslag hebben Trouw en RTL Nieuws een belangrijke rol gespeeld om dit probleem te agenderen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen waar journalisten een belangrijke rol hebben gespeeld.
Ik ben niet enthousiast over een aantal elementen van de invloed van de (overwegend linkse) media, maar dat kant die jij benoemd zit er inderdaad ook aan. Het is goed dat dergelijke misstanden aan de kaak worden gesteld.

Met name vind ik het problematisch als er sterk eenzeiding word bericht (bijvoorbeeld rond Israel), er een verborgen agenda gepropageerd word (linkse issues, of het pushen van de genderideologie) en als er populistische en sensatiebeluste journalistiek word gepraktiseerd (voorbeelden: de Telegraaf in zijn algemeenheid, het Staphorst issue).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Wat is een mediacratie?
ds. merkte zondag op dat we eens een democratie waren.
Maar dat dit veranderd in een mediacratie.
Kan dat waar zijn?
Dat is niets nieuws, dat heb ik in discussie met Valcke ook aangevoerd. En kerken moeten zich daar op een behoorlijke manier toe verhouden. Het is verder ook niet erg. Het is een afzonderlijke vorm van democratie, maar het blijft een democratie.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Angst voor het virus gaat nu hand in hand met de angst voor negatieve beeldvorming rond de kerken. Zijn er nog mensen die het "vreest niet" daadwerkelijk kunnen horen en bewaren? We zijn een volk met slappe benen. Dat wisten we natuurlijk al, maar we staan nu meer te kijk dan ooit.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

huisman schreef: Journalisten vinden feiten saai en zijn op zoek naar emotie. Personen als Mara en zeer velen gaan daar makkelijk in mee.
Gelukkig is één van mijn kinderen journalist. :huhu En wat je hier zegt, is gewoon een aantasting van hun integriteit!
Of praat je alleen met de boulevardbladen?
Het begint ook wel erg op de persoon te worden nu.
Ik ga niet op elke posting reageren waarin jij mij beschuldigt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Journalisten vinden feiten saai en zijn op zoek naar emotie. Personen als Mara en zeer velen gaan daar makkelijk in mee.
Gelukkig is één van mijn kinderen journalist. :huhu En wat je hier zegt, is gewoon een aantasting van hun integriteit!
Of praat je alleen met de boulevardbladen?
Het begint ook wel erg op de persoon te worden nu.
Ik ga niet op elke posting reageren waarin jij mij beschuldigt.
Excuses maar het was oprecht niet bedoeld als beschuldiging naar jou. Ik neem het de journalisten kwalijk dat zij de feiten zo rangschikken dat er in de samenleving een verkeerd beeld is ontstaan van het werkelijke gevaar van dit virus. Dat vind ik kwalijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Niet doen in de zin van vrijwillig afschalen naar 30 personen? Er zijn nu 301 (+24 ten opzichte van gisteren) IC-bedden bezet door corona patiënten. Lijkt me verstandig als de kerken gewoon gehoor geven aan het advies van ds. Mulder.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Ik neem het de journalisten kwalijk dat zij de feiten zo rangschikken dat er in de samenleving een verkeerd beeld is ontstaan van het werkelijke gevaar van dit virus. Dat vind ik kwalijk.
De vraag is of jij wel een eerlijke voorstelling van feiten geeft over de pandemie en de wijze waarover hier verslag wordt gedaan. Als NRC-lezer kom ik die horrorverhalen niet tegen in mijn krant. Het grote gevaar van dit virus is wellicht niet zozeer de mate van letsel of sterfte, maar juist de mate waarin het leidt tot vraag naar zorg, resulterend in overbelasting van de zorg.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

huisman schreef: Excuses maar het was oprecht niet bedoeld als beschuldiging naar jou. Ik neem het de journalisten kwalijk dat zij de feiten zo rangschikken dat er in de samenleving een verkeerd beeld is ontstaan van het werkelijke gevaar van dit virus. Dat vind ik kwalijk.
Aanvaard. Maar verander het dan in sommige journalisten.
De journalist bestaat nl. niet.
En ik ken er een aantal persoonlijk en ik weet dat zij de feiten checken en nog eens checken.
Zij hebben nl. college gehad van deze docent:
https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... anepnieuws
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
Wat een verademing....

En ja dit citaat haal ik er nog maar eens uit...
Wat ons betreft niet. Paulus riep immers op de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Heel opvallend voegt hij daaraan toe: „en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert” (Hebreeën 10:25). Mogen we niet zeggen dat het juist nu zo lijkt dat we de dag zien naderen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
De Bijbel zegt er weinig over, samenkomen, huis aan huis broodbreken, Eutichus valt in slaap als de preek tot ver na middernacht uitloopt, dat lijkt allemaal in de verste verte niet op de kerkdiensten zoals wij die kennen, ook de hele invulling niet, nee de overheid mag niet heersen over de kerk, maar je kunt je niet beroepen op een norm die je zelf niet houdt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Ontzettend jammer. Ik zeg: niet doen.
Inderdaad. Deze jonge academici snappen het beter: https://www.rd.nl/opinie/niet-overheid- ... -1.1704499
Wat een verademing....

En ja dit citaat haal ik er nog maar eens uit...
Wat ons betreft niet. Paulus riep immers op de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Heel opvallend voegt hij daaraan toe: „en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert” (Hebreeën 10:25). Mogen we niet zeggen dat het juist nu zo lijkt dat we de dag zien naderen?
Ja mee eens, toch hoor je dit alleen over de zondag, de andere diensten worden nauwelijks bezocht, dat is de veel gehoorde klacht.
Dat zou zijn ook onderlinge samenkomsten.
Ik vind dat echt verdrietig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie