Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Jawel. Hij ging in op het solidair zijn met de wereld, inclusief alle voorkeuren van deze wereld voor tijdsbesteding, waaronder sport (en je kunt ook noemen theater, cafébezoek e.d.). De gelijkstelling van deze voorkeuren is het gevolg van multiculturalisme als ideologie. Een groot deel van de NL bevolking hangt deze ideologie aan. In deze ideologie is er geen ruimte voor een bijzondere positie van religie, laat staan de christelijke religie. Hij hanteerde het begrip correct, alleen moet je even doordenken.
Argumentatief kan je natuurlijk stellen dat een kerkdienst van een geheel andere orde is dan een cafébezoek. Daarmee haalt de dominee dus wel een sterke retorische truc uit door beiden op het niveau van multiculturaliteit te brengen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:De opvatting van @Erasmiaan over beelduitzendingen snijdt totaal geen hout (met een t, @Ambtenaar...!).

Ik noem 1 voorbeeld: toen de documentaire 'Waar de worm niet sterft...' werd uitgebracht, waren er langdurige geluidsfragmenten te horen van ds. J. Karens.

Ik wil er maar mee zeggen: het maakt helemaal niet uit of er wel of geen beeld is. Absoluut niet.
Waar nog mensen door bekering zijn gekomen ook.
Dus... open al die kanalen!
Exact. Onze gemeente zendt de diensten dan ook openbaar met beeld uit en plaatst de preken vervolgens met geluid online op de website. En zo hoort het ook. Maar dat is een geheel andere discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:De opvatting van @Erasmiaan over beelduitzendingen snijdt totaal geen hout (met een t, @Ambtenaar...!).

Ik noem 1 voorbeeld: toen de documentaire 'Waar de worm niet sterft...' werd uitgebracht, waren er langdurige geluidsfragmenten te horen van ds. J. Karens.

Ik wil er maar mee zeggen: het maakt helemaal niet uit of er wel of geen beeld is. Absoluut niet.
Slecht voorbeeld. Dat ging over een documentaire. Het gaat hier over fragmenten waarop de eredienst zo in de vulgariteit van het vluchtige nieuws wordt gegooid. Dat wordt toch echt veel gemakkelijker opgepikt met beeld. Als het om fragmenten zou gaan waar het evangelie gepreekt werd, zou ik het toejuichen. Helaas zijn die veel minder nieuwswaardig.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Een van de grootste mediums van dit land heeft de video zelfs uitgeschreven. Blijkbaar is dat nog beter dan een bewegend beeld. Dat hadden ze dus ook gedaan wanneer door het ND een geluidsfragment was verspreid. Prima dat je niet zo'n voorstander bent van beelduitzendingen. Maar haal dat er hier dan gewoon niet bij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Een van de grootste mediums van dit land heeft de video zelfs uitgeschreven. Blijkbaar is dat nog beter dan een bewegend beeld. Dat hadden ze dus ook gedaan wanneer door het ND een geluidsfragment was verspreid. Prima dat je niet zo'n voorstander bent van beelduitzendingen. Maar haal dat er hier dan gewoon niet bij.
Precies. Je haalt de woorden uit mijn mond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Toch is het jammer dat het fragment geknipt is. Er zijn belangrijke dingen gezegd vóór en na dit fragment, die óók belangrijk waren en ermee in rechtstreeks verband stonden. (We kunnen het alleen niet meer terugluisteren.)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:Toch is het jammer dat het fragment geknipt is. Er zijn belangrijke dingen gezegd vóór en na dit fragment, die óók belangrijk waren en ermee in rechtstreeks verband stonden. (We kunnen het alleen niet meer terugluisteren.)
Er staat inmiddels nog iets meer: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 3608093698
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:
Valcke schreef:Toch is het jammer dat het fragment geknipt is. Er zijn belangrijke dingen gezegd vóór en na dit fragment, die óók belangrijk waren en ermee in rechtstreeks verband stonden. (We kunnen het alleen niet meer terugluisteren.)
Er staat inmiddels nog iets meer: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 3608093698
Dat is nog niet genoeg. Er ging ook wat vooraf en er volgde nog meer (uit mijn herinnering). De context blijft onvolledig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:
Valcke schreef:Toch is het jammer dat het fragment geknipt is. Er zijn belangrijke dingen gezegd vóór en na dit fragment, die óók belangrijk waren en ermee in rechtstreeks verband stonden. (We kunnen het alleen niet meer terugluisteren.)
Er staat inmiddels nog iets meer: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 3608093698
Dat is nog niet genoeg. Er ging ook wat vooraf en er volgde nog meer (uit mijn herinnering). De context blijft onvolledig.
Dat klopt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:Van Dale: 'Multiculturalisme of multiculturaliteit is een maatschappelijke en politieke ideologie waarbij men uitgaat van gelijkheid van verschillende culturele gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.'

Volgens mij is dit heel goed van toepassing en is er niet sprake van een verspreking. We verbinden het woord snel met etniciteiten, maar dat is in dit geval niet bedoeld. Wel bedoeld is het gelijkheidsdenken als het gaat om verschillende culturele groepen en voorkeuren.
Daniel Gillissen op Twitter schreef:Zojuist belde ds. Arie Huijser op. Prettig gesprek gehad - hij praatte overigens volstrekt normaal. Zijn telefoon was naar eigen zeggen ontploft van de reacties. Hij corrigeerde zijn "multiculturele samenleving", want had willen zeggen: het gelijkheidsdenken in de samenleving.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik was dankbaar dat ds Huijser ook in de preek zo ‘normaal’ sprak (een voorbeeld!), al was het wel plechtig, maar dat mag zeker. Daarom snap ik de opmerking van Gilissen niet, jammer!

En inderdaad: het ging om gelijkheidsdenken zoals ik al opmerkte.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door deschpin »

TRending op twitter op nr.8 Arie Huijser. De mediastorm is nog niet geluwd. KAns groot natuurlijk dat m.u.v. SGP en enkele CDA'ers iedereen weer in de gordijnen hangt vanavond.

Dit zal negatief uitgelegd gaan worden bij verzoeken om aanpassing van maatregelen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erasmiaan »

Valcke schreef:Ik was dankbaar dat ds Huijser ook in de preek zo ‘normaal’ sprak (een voorbeeld!), al was het wel plechtig, maar dat mag zeker. Daarom snap ik de opmerking van Gilissen niet, jammer!

En inderdaad: het ging om gelijkheidsdenken zoals ik al opmerkte.
Ik koester het maar even dat je zo positief bent over deze predikant en laat een verdere reactie zitten ;)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik vind het prima dat ds. Huijser vindt dat hij het beter anders had kunnen zeggen, maar er was met zijn uitspraken mijns inziens niets mis. Ik ben benieuwd naar de reactie van Ambtenaar op mijn reactie op zijn vraag.

Wel weer een ontzettend suggestief bericht van Daniel Gillissen, alsof het een bijzonderheid zou zijn als een predikant normaal praat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:ontstentenis v

(formeel) het niet voorhanden zijn, ontbreken, niet aanwezig zijn, verhinderd zijn (meestal door factoren buiten de macht van de betrokkene bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden)
ik kon de verleiding weerstaan om dit recht te zetten, jij blijkbaar niet :yahoo
Wat een typo wel niet teweeg brengt.
Het was in korte tijd al de tweede keer. Blijkbaar geen typo.
Plaats reactie