Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ik zie nog niet dat deze maatregel erg verdedigd wordt, hoor Laag.

Maar een maatregel opvolgen die voortkomt uit gemor over een kerkelijke gemeente die zich keurig aan de regels hield staat zo haaks op wat we in bijvoorbeeld zondag 10 belijden.

Als het echt zo is dat de reformatorische kerken dit advies op gaan volgen zijn we echt heel ver van huis.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:Wij moeten nu echt niet gaan afschalen toch? Geef eens een goede reden om nu te gaan afschalen. Is die er?
Ik hoor de laatste tijd wel van kennissen dat in hun kerk (GG, randstad) de besmettingen echt behoorlijk toenemen. Niet dat de besmettingen plaatsvinden in de kerk, maar onder de kerkleden nemen de besmettingen in bepaalde regio's wel enorm toe. Immers niet iedereen die besmet is voelt zich ziek of laat zich testen. Dat is inderdaad geen goede reden om af te schalen, maar wel iets om in de overwegingen mee te nemen.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:Ik zie nog niet dat deze maatregel erg verdedigd wordt, hoor Laag.

Maar een maatregel opvolgen die voortkomt uit gemor over een kerkelijke gemeente die zich keurig aan de regels hield staat zo haaks op wat we in bijvoorbeeld zondag 10 belijden.

Als het echt zo is dat de reformatorische kerken dit advies op gaan volgen zijn we echt heel ver van huis.
Volgens mij onderging de Heere Jezus ook gewillig alle spot en hoon en onrecht. Zouden wij dan ook niet lijden en gewillig deze maatregelen ondergaan?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

Ik vind het een wijs besluit. Vanaf 30 september was er in de PKN al dit besloten:
Vanwege de grote toename van het aantal besmettingen roepen wij u dringend op om van de gemeentezang af te zien. Het advies van de werkgroep ‘Zingen in de kerk’ is leidend voor deze oproep. De inzet van maximaal 5 voorzangers met een minimale afstand van 5 meter ten opzichte van de overige kerkgangers blijft een alternatief. Met de gemeente zacht zingen raden wij af. Als kerkenraad kunt u zonodig opnieuw afwegen of zingen in uw kerkgebouw verantwoord is of niet. Wanneer er toch gemeentezang zal plaatsvinden, is ons advies dit - met strikte inachtneming van de richtlijnen - alleen te doen in de regio’s waar sprake is van risiconiveau 1 'waakzaam'. In de regio’s waar sprake is van risiconiveau 2 ‘zorgelijk’ en risiconiveau 3 ‘ernstig’ is het advies van de werkgroep ‘Zingen in de kerk’ om geen gemeentezang te laten plaatsvinden.
In onze kerk werd nog wel gezongen en dat vond ik erg raar vooral omdat onze kerk geen ventilatiesysteem heeft en ook de deuren dicht liet. Er werd dan wel gezegd dat men ingetogen moest zingen en dat de kerkenraad zich zou beraden. Maar we zitten wel in een regio waar sprake is van risiconiveau 2 (maar 70 besmetting in ons dorp) en in Ede 161.

https://www.protestantsekerk.nl/verdiep ... enkomsten/

Offers brengen uit liefde voor hun medemens, door niet te zingen in een niet goed geventileerde ruimte, is iets waar ik veel bewondering voor heb. Ik neem mijn petje af voor kerkenraden die niet de grenzen opzoeken, maar de gemeente meer pastoraal ondersteunen (e.d). Dat er nu maar 30 mensen in de kerk mogen zijn, had niet hoeven te gebeuren, als er wijs was omgaan met 'zingen in de kerk'. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Laatst gewijzigd door Arja op 05 okt 2020, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Goes 3 besmettingen, Staphorst 6 besmettingen. Is dan zo iets bijzonders dat je kerkdiensten moet afschalen?
Het gaat niet om specifieke gemeentes, het gaat om het totaalbeeld, namelijk dat het aantal besmettingen per dag nog stijgt, waarschijnlijk tot ongeveer 5000 per dag nadat de incubatietijd is verstreken na ingaan van de nieuwe maatregelen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Ik krijg een ontzettende hekel aan jouw opruiende, suggestieve en polariserende bijdrages.
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Arja schreef:Ik vind het een wijs besluit. Vanaf 30 september was er in de PKN al dit besloten:
Vanwege de grote toename van het aantal besmettingen roepen wij u dringend op om van de gemeentezang af te zien. Het advies van de werkgroep ‘Zingen in de kerk’ is leidend voor deze oproep. De inzet van maximaal 5 voorzangers met een minimale afstand van 5 meter ten opzichte van de overige kerkgangers blijft een alternatief. Met de gemeente zacht zingen raden wij af. Als kerkenraad kunt u zonodig opnieuw afwegen of zingen in uw kerkgebouw verantwoord is of niet. Wanneer er toch gemeentezang zal plaatsvinden, is ons advies dit - met strikte inachtneming van de richtlijnen - alleen te doen in de regio’s waar sprake is van risiconiveau 1 'waakzaam'. In de regio’s waar sprake is van risiconiveau 2 ‘zorgelijk’ en risiconiveau 3 ‘ernstig’ is het advies van de werkgroep ‘Zingen in de kerk’ om geen gemeentezang te laten plaatsvinden.
In onze kerk werd nog wel gezongen en dat vond ik erg raar vooral omdat onze kerk geen ventilatiesysteem heeft en ook de deuren dicht liet. Er werd dan wel gezegd dat men ingetogen moest zingen en dat de kerkenraad zich zou beraden. Maar we zitten wel in een regio waar sprake is van risiconiveau 2 (maar 70 besmetting in ons dorp) en in Ede 161.

https://www.protestantsekerk.nl/verdiep ... enkomsten/

Offers brengen uit liefde voor hun medemens, door niet te zingen in een niet goed geventileerde ruimte, is iets waar ik veel bewondering voor heb. Ik neem mijn petje af voor kerkenraden die niet de grenzen opzoeken, maar de gemeente meer pastoraal ondersteunen (e.d). Dat er nu maar 30 mensen in de kerk mogen zijn, had niet hoeven te gebeuren, als er wijs was omgaan met 'zingen in de kerk'. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Volkomen mee eens!
Laatst gewijzigd door merel op 05 okt 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Ik geloof zeker dat ook deze maatregelen een teken zijn van minder verdraagzaamheid van christenen. Minder verdraagzaamheid van christenen zal uiteindelijk leiden tot christenvervolging. Maar om te zeggen dat er NU sprake is van christenvervolging vind ik zwak, zwart-wit en onjuist.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 05 okt 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Susan »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Het Woord mag openlijk verkondigd worden en via internet kunnen we allemaal meeluisteren. Ik zou eerder denken: waarom valt de kerk hierin óók onder Gods oordeel? Waarom maakt de Heere geen onderscheid tussen die Hem vrezen en Hem wel vrezen. Is daar een reden voor?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Ik krijg een ontzettende hekel aan jouw opruiende, suggestieve en polariserende bijdrages.
Datzelfde werd ook ds. Latzel verweten, een ook de anti-abortusgroepen. Begrijpt u wat we nu onder opruiend verstaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bonny »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Overdrijven is een kunst. Jij verstaat die kunst uitstekend.
The Groom's still waiting at the altar
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Volgens mij begrijp je niet wat christenvervolging is. Bovendien is de ware kerk al jaren ondergronds, maar dat terzijde.
De vraag is of het bijbels verantwoord is om in deze zaak de overheid ongehoorzaam te zijn.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Panny »

Vervolgde schreef:Holland, ooit het Israël van het westen, waar de Statenbijbel is verschenen op last van de Staten generaal. Nu is Nederland afgegleden en toegetreden tot het rijtje landen waar sprake is van christenvervolging. Is het niet ernstig. In dit land moet de ware kerk ondergronds vanwege de vervolging.

En wat nog erger is, de kerkelijke koepelorganisaties werken er nog braaf aan mee ook. Kun je die instellingen nog kerk noemen? Wie zou niet wenen!
Vreselijk ook de vervolging van sport, cultuur en horeca.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:Ik zie nog niet dat deze maatregel erg verdedigd wordt, hoor Laag.

Maar een maatregel opvolgen die voortkomt uit gemor over een kerkelijke gemeente die zich keurig aan de regels hield staat zo haaks op wat we in bijvoorbeeld zondag 10 belijden.

Als het echt zo is dat de reformatorische kerken dit advies op gaan volgen zijn we echt heel ver van huis.
Volgens mij onderging de Heere Jezus ook gewillig alle spot en hoon en onrecht. Zouden wij dan ook niet lijden en gewillig deze maatregelen ondergaan?
Deze vergelijking snap ik niet. Wil je dat toelichten, hoe zie je de connectie met de huidige situatie?
Plaats reactie