Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
De laatste houding vind ik problematisch.
Kun je begrijpen dat ik het zeer problematisch vind dat jij dat zegt?
Nee, dat kan ik niet begrijpen, als je ook de rest van mijn bijdrages van vandaag gelezen hebt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:De overheid zal het alleen maar als gezondheidsmaatregel verdedigen.
Afstand houden en hygiënemaatregelen zijn gezondheidsmaatregelen.
Daarbovenop ook een maximum aantal opleggen, ook voor grote kerkgebouwen, heeft niets met gezondheidsmaatregel te maken.
Zoals ik al eerder zei: het is de gunfactor die ontbreekt. Negatief: het is puur onverdraagzaamheid.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:De kerken in Staphorst en elders doen niets fout. Dat weten de politici ook terdege. Het probleem is echter dat het de kerken simpelweg niet gegund wordt. Dat zie je ook uit de reacties, bv ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’, vergelijking met het sportveld, horeca enzovoort. Met een echte zorg over het virus heeft het nauwelijks nog te maken; nogmaals: het is de gunfactor, anders gezegd: het is onverdraagzaamheid: als wij het niet mogen bij de sport of in het café, dan zij ook niet in de kerk.
Gunfactor? Waar zijn we mee bezig? Zo raken we de grip op de realiteit kwijt. Zou de wereld ooit de godsdienst iets gunnen? Nee, nooit. Zou het slechts onverdraagzaamheid zijn? Nee, de wereld haat en vervolgt de dienst van God. Hoe kun je dan toch op de idee van een gunfactor/onverdaagzaamheid komen? Is de godsdienst dan inderdaad een soort handelswaar? Jij een beetje van dit en God een beetje van dat? Kerkje open, dan ook bioscoopje open? Dat kan toch niet? Zo zijn die zaken niet!

En de reacties van CU en CDA? Wel die maken duidelijk aan welke kant ze staan! Laten we daar geen gemeenschap mee hebben.
Uiteraard ben ik het wel eens met de SGP dat verder gesproken moet worden met de overheid. Het naleven van artikel 36 NGB is nog steeds achter de horizon. Het wordt hoog tijd dat die beperking in het overheidsbeleid wordt opgeheven en zij weer gaat doen waartoe ze geroepen is.

Juist omdat de kerk in het midden van de samenleving staat, behoort te staan, heeft de kerk een verantwoordelijkheid jegens die samenleving. En de overheid is geroepen de kerk in staat te stellen die verantwoordelijkheid vorm te geven. Niet omdat de kerk boven de overheid zou staan. Maar de overheid heeft haar gezag van dezelfde Opdrachtgever. Kerk en overheid zijn in hun wezen geen tegenstelling. En dan lijkt mij het uitdelen van boetes voor het verzuim van de kerkdienst een stuk beter te rechtvaardigen dan die Coronaboetes.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Maar even van de andere kant: hoe sta jij tegenover de maatregelen van de overheid om verder alle bijeenkomsten te beperken tot 30 mensen? Vind je dat t.o.v. de kerk gerechtvaardigd, of zeg je: Nee, daar had men ook naar maatwerk moeten streven.
Ik ben @Valcke niet, maar ik vind dat men overal naar maatwerk moet streven; niet alleen in de kerken. De laatste maatregelen die vanaf vorige week dinsdag gelden, zijn wat mij betreft buitenproportioneel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Luther schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Ondertussen is de vraag, hoe we verder gaan als kerk, wanneer de maximering op 30 kerkgangers het 'nieuwe normaal' zou kunnen worden.
Kan dit artikel daarin nog iets betekenen, en hoe dan?
https://www.rd.nl/opinie/durf-klein-te- ... -1.1700163
Nee. Onze kerkenraad is tegen weekdiensten.
Dit artikel gaat verder dan weekdiensten. Het gaat over het samenkomen van kleine groepen mensen gedurende de week én de zondag. Je zou ook kunnen denken in een variant van 8x30 mensen gedurende 45 minuten samen in gebed en het lezen van Gods Woord. Dan kan je heel wat aan als kerk. Het doel van dit artikel is om te kijken naar mogelijkheden die er wél zijn, ook als die anders zijn. ;)
Hoe zie je dat concreet voor je? (Naast catechese en verenigingen.)
Bijvoorbeeld zo:
- 9:00 - 10:30 uur - Groep 1 - Predikant gaat voor in een zoveel als mogelijk normale eredienst. Bijbelgedeelte dat die dag centraal staat en online wordt uitgezonden voor de afwezige groepen;
- 11:00 - 11:45 uur - Groep 2 o.l.v. ouderling met elkaar overdenken van Gods Woord en gaan samen in gebed
- 12:15 - 13:00 uur - Groep 3 idem
- 13:30 - 14:15 uur - Groep 4 idem
- Etc.
- 18:30 - 20:00 uur - Groep 8 - Predikant gaat voor in 'normale' eredienst die online wordt uitgezonden voor de afwezige groepen
Laatst gewijzigd door Hollander op 05 okt 2020, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
De laatste houding vind ik problematisch.
Kun je begrijpen dat ik het zeer problematisch vind dat jij dat zegt?
Nee, dat kan ik niet begrijpen, als je ook de rest van mijn bijdrages van vandaag gelezen hebt.
Dat valt me van je tegen. Ik begrijp dat @Valcke het wel eens is met mijn bijdrage?
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 okt 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Gunfactor is een manier van verwoorden vanuit een bepaald gezichtspunt.
Ik heb daar direct aan toegevoegd dat sprake is van onverdraagzaamheid.
Wat mij betreft inderdaad ook een vorm van geloofsvervolging.
Geheel eens met wat Herman hier al over opmerkte.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Luther schreef:Ondertussen is de vraag, hoe we verder gaan als kerk, wanneer de maximering op 30 kerkgangers het 'nieuwe normaal' zou kunnen worden.
Kan dit artikel daarin nog iets betekenen, en hoe dan?
https://www.rd.nl/opinie/durf-klein-te- ... -1.1700163
Nee. Onze kerkenraad is tegen weekdiensten.

Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Je hoeft het ook niet op te zoeken of over je heen te laten komen.

Matteüs 10

23 Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:Als de kerk als gemeenschap zijn functie wil behouden, in een situatie die wel eens langer kan gaan duren dan we kunnen vermoeden, zal de kerk per onmiddellijke ingang moeten stoppen met online-samenkomsten. De kerk moet zich dan hergroeperen in kleine groepen (gezelschappen), waar in kleine kring samengekomen wordt rondom het Woord, onder leiding van een eenvoudig kind van God. Met eenvoudig bedoel ik: iemand die vanuit eigen bevinden kan aangeven wat de Heere aan zijn ziel gedaan heeft.

Als we in de samenkomsten terug moeten naar een minimaal aantal, zal het nog meer online-kerk-consumeren worden, waarbij slechts een minderheid 'lijdt' aan het gebrek aan samenkomen. Ik meen dat dit laatste ook hier op te merken is aan het hand en tand verdedigen van de online-diensten en het geringschatten van de de lofzang.
Ik kan je een eind volgen en deel je mening over gemeenschap, kleinere groepen, samenkomen rondom Gods Woord. Ik zou wel pleiten voor ambtelijke leiding. Tegelijk zou ik de online erediensten niet overboord willen zetten, zowel beeld als geluid niet. Zoek naar mogelijkheden tussen het verbonden blijven als geheel van de gemeente en het actief samenkomen van kleinere kringen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:Ik ben nog niet zover dat hiervoor het recht van verzet geldt, zoals Calvijn daarover sprak.
Je haalt hier dingen door elkaar.

Calvijn spreekt over het recht van verzet wanneer de lagere overheden en/of de burgers optreden om een hogere overheid tegen te staan en zo mogelijk af te zetten. Daar gaat het nu helemaal niet over.

Calvijn kende ook een eenvoudiger vorm van verzet, namelijk: in je eigen situatie anders handelen dan de overheid vraagt. Dat deed Calvijn ook regelmatig. Hij trok als rondreizend prediker in Frankrijk rond om - tegen de instelling van de overheid - te preken. Idem in Italië. Hij trok in Wallis vermomd de bergen over van Italië naar Zwitserland of andersom. Kortom: hij wist van zijn roeping om het Evangelie te prediken aan eenieder die dit maar wilde horen. Zonder enige concessie aan de overheid.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ouderling schreef: Erskinees, je hebt echt een te positief beeld van de media. De media vermeldt al dat iedereen handen ontsmet, iedereen 1,5 meter uit elkaar zit, dat er voldaan wordt aan alle regels. Een filmpje met dat te laten zien en uitleg van de scriba voegt echt niets toe aan hijgerige media, vijandige politieke partijen en opstandige Nederlandse bewoners. Als je meent dat ze daarna allemaal zullen zeggen: 'o nu zie ik het, wat doen ze het goed' dan moet ik je helaas teleurstellen. Het zou echt niets oplossen.
Ik heb helemaal geen positief beeld van de seculiere media. Ik heb echter geen "Wij versus zij"-beeld van de media zoals jij dat schetst. Dat is mij te polariserend. Uit de documenten op de website van de HHK Staphorst blijkt dat de 600 man verspreid zat over verschillende zalen. Dat heb ik bijna nergens teruggelezen. Uitleg vanuit de gemeenteleiding zelf had dat zeker kunnen aantonen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Ouderling schreef: Erskinees, je hebt echt een te positief beeld van de media. De media vermeldt al dat iedereen handen ontsmet, iedereen 1,5 meter uit elkaar zit, dat er voldaan wordt aan alle regels. Een filmpje met dat te laten zien en uitleg van de scriba voegt echt niets toe aan hijgerige media, vijandige politieke partijen en opstandige Nederlandse bewoners. Als je meent dat ze daarna allemaal zullen zeggen: 'o nu zie ik het, wat doen ze het goed' dan moet ik je helaas teleurstellen. Het zou echt niets oplossen.
Ik heb helemaal geen positief beeld van de seculiere media. Ik heb echter geen "Wij versus zij"-beeld van de media zoals jij dat schetst. Dat is mij te polariserend. Uit de documenten op de website van de HHK Staphorst blijkt dat de 600 man verspreid zat over verschillende zalen. Dat heb ik bijna nergens teruggelezen. Uitleg vanuit de gemeenteleiding zelf had dat zeker kunnen aantonen.
Het AD (en regionale kranten die hieronder vallen) heeft dit expliciet vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Klopt. Andere nieuwsmedia niet.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Mijns inziens zouden alle reformatorische kerken, ongeacht de eventuele verscherping van de maatregelen, zondag gewoon op de oude manier, zoals van begin juli mogelijk is en was, moeten samenkomen. Ik ben benieuwd hoeveel handhavers er dan nodig zijn om dit te voorkomen en of men dan de ME laat uitrukken.

Men dient Gode immers meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
De laatste houding vind ik problematisch.
Kun je begrijpen dat ik het zeer problematisch vind dat jij dat zegt?
Nee, dat kan ik niet begrijpen, als je ook de rest van mijn bijdrages van vandaag gelezen hebt.
Dat zij dan maar zo. Ik vind jouw houding zeer ontluisterend. Ik herken niets van de geest van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Nog nooit in geschiedenis heeft de kerk zich zoveel beperkingen vrijwillig laten opleggen als thans in de coronatijd. En er zijn wel veel erger crisissen en epidemieën geweest!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

Na het zien van het nieuwsuur fragment valt het mij op dat de enorme ophef net voor het behandelen van de coronawet ontstaat. Ik vrees dat dit door sommige goed uitkomt om zo de vrijheid van godsdienst in te perken.
Plaats reactie