John Galt schreef:@adagio
Ik begijp niet precies hoe je jouw reactie op de mijne bedoelt. Is het een aanvulling, een correctie of een reactie? Wat wil je ermee zeggen?
ik moest net even terug lezen.
In de crisistijd (de nacht waarin Hij verraden werd), dus nadat Judas en de overpriesters het bloedgeld van Jezus' hoofd bepaald hadden, kwamen de Heere en Zijn discipelen bijeen. De vorm staat ook in de Bijbel: "En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het en gaf het den discipelen en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam. En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden."
En dan leert Hij hen aan tafel: "En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen, en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd. Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste; en die voorganger is, als een die dient. Want wie is meerder: die aanzit of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u als een die dient. En gij zijt degenen die met Mij steeds gebleven zijt in Mijn verzoekingen."
En eens met hetgene wat ik van je geciteerd heb. Het gaat mij er in eerste instantie niet om hoe of dat de tafel gerangschikt staat, de gasten zittend of liggend. En wie neemt deel, wie niet - wie ziet het hart aan? Het kaf wordt niet van het koren gescheiden door de bedienaar aan de tafel of de wachters, maar door de Heere Zelf
("Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen; Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden").
Het is maar of de Koning Zelf in het midden wil komen, en (nu ineens denkend aan het opbrengen van de ark, zie kanttek. bij 2 Sam. 6: 3) kan er geen zegen rusten als er (met de beste bedoelingen) van Zijn instelling wordt afgeweken. Daarom wil ik volgen wat we ervan lezen, dat de Heere nl. het brood heeft gebroken en uitgedeeld (als zinnebeeld). Hij heeft ook de wijn geschonken en zijn discipelen bevolen uit diezelfde drinkbeker te drinken (ook zinnebeeldig).
N.B. met het bovenstaande heb ik allerminst de noodzaak willen ontkrachten van het toepassen van de sleutelen des hemelrijks volgens HC vraag 82, maar ik hoop dat de 'welwillende lezer' dat zal toestemmen.