Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Allemaal tegelijk vind ik persoonlijk het meest gemeenschappelijk, anders heb je meerdere tafels, dan is het ook niet allemaal tegelijk.
En het naar voren gaan geeft al 'het verschil aan' .
En ik vind het zitten tussen niet avondmaalgangers niet onjuist.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:
Hollander schreef:
Jan Vogel schreef:Klopt helemaal, ook het gemeenschappelijke element hoort erbij.
Alleen is het wel van belang dat we niet aan de 'nodigende Christus' voorbijgaan, door allerlei omstandigheden en redenen.
Dan "zijn alle dingen gereed" en komt er niemand?
Het gemeenschappelijke element wordt door @Adagio Bijbels naar voren gebracht. Staan of zitten aan de tafel is een middelmatige zaak, maar aan een gemeenschappelijke tafel is wel degelijk een Bijbels voorschrift. Ik ben het helemaal met @Valcke eens dat het niet passend is om, als er andere mogelijkheden zijn, het Heilig Avondmaal in de kerkzaal te houden waar deelnemers van het Heilig Avondmaal vermengd worden met niet-deelnemers. De Heere Jezus sprak en leerde aan de tafel, dat is mijns inziens een wezenlijk element dat anno 2020 in de klassieke traditie nog steeds zo is: de predikant spreekt Gods Woord aan de tafel van het Heilig Avondmaal. Ik zie ook geen crisis-reden om de gezamenlijke tafel na te laten, op anderhalve meter lijkt mij dit een element dat door iedere gemeente toegepast kan worden.
Meest essentieel, vind ik, zijn juist in crisistijd de woorden geloof en vertrouwen in Christus als Hoofd van Zijn gemeente. Het Heilig Avondmaal is Zijn instelling, Zijn opdracht. Zijn onze woorden over geloof en vertrouwen ook in overeenstemming met onze daden in het rusten op Zijn Woord alleen?
Vindt u de kettingvorm wel passend? Daarbij zijn er dus telkens twee deelnemers bij de tafel. Als persoon 1 de wijn heeft gedronken, gaat die persoon weer terug naar de plaats, waarna persoon 2 (die eerst bij het brood stond) naar de wijn loopt, en persoon 3 naar het brood komt, etc. In kettingvorm zijn de deelnemers zo met elkaar en de tafel verbonden.
Ik voel mij niet in de positie een oordeel te vellen, want dat zou kunnen interpreteren dat ik wel het volledige en Bijbelse zicht heb t.a.v. deze vragen in crisistijd. Maar als je het mij persoonlijk vraagt dan vind ik een gezamenlijke tafel en dus ook onderwijs aan de tafel heel belangrijk. Orde, structuur en rust vind ik daarbij ook belangrijke randvoorwaarden. Rust is voor mij ook een moment van bezinning, Bijbels onderwijs, stilte, verwondering, vernedering, etc. Persoonlijk zou ik deze waardevolle elementen missen bij een "lopend" Heilig Avondmaal.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Naast wat Hollander schrijft, zou ik nog willen wijzen op 1 Korinthe 10:21 waar gesproken wordt over 'de tafel des Heeren'. Het aanzitten (of staan of liggen) rondom een tafel behoort m.i. tot de Bijbelse vorm van het H. Avondmaal. De kerk heeft in de geschiedenis zelfs bij diensten in de open lucht - zoals tijdens hagepreken of de grote avondmaalsdiensten onder de Schotten in de open lucht - deze vorm altijd behouden, eventueel in geïmproviseerde vorm tijdens vervolgingen. Idem tijdens epidemieën. Zo uniek is de huidige situatie beslist niet, ik begrijp de redenen niet waarom er afgeweken zou moeten worden van de Bijbelse vorm.
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 sep 2020, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:Naast wat Hollander schrijft, zou ik nog willen wijzen op 1 Korinthe 10:21 waar gesproken wordt over 'de tafel des Heeren'. Het aanzitten (of staan of liggen) rondom een tafel behoort daarom tot de Bijbelse vorm van het H. Avondmaal. De kerk heeft in de geschiedenis zelfs bij diensten in de open lucht - zoals tijdens hagepreken of de grote avondmaalsdiensten onder de Schotten in de open lucht - deze vorm altijd behouden. Idem tijdens epidemieën. Zo uniek is de huidige situatie beslist niet, ik begrijp de redenen niet waarom er afgeweken zou moeten worden van de Bijbelse vorm.
Dank voor uw aanvulling. Nog even een vraag ter verduidelijking. Bedoelt u nu dat iedereen, alle deelnemers, tegelijkertijd rondom de tafel moeten zitten of staan? Ik vraag dat omdat bij het "lopend" Heilig Avondmaal in onze gemeente er continu vier mensen rond de tafel stonden. Predikant, ouderling en twee deelnemers. De twee deelnemers schoven dus langzaam door om plaats te maken voor nieuwe deelnemers. Zie post hierboven. Op deze manier zijn de deelnemers dus wel degelijk rondom de tafel, maar niet allemaal tegelijkertijd. Men wisselt elkaar af. Gezien de huidige situatie vind ik dat een mooie oplossing.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:
Valcke schreef:Naast wat Hollander schrijft, zou ik nog willen wijzen op 1 Korinthe 10:21 waar gesproken wordt over 'de tafel des Heeren'. Het aanzitten (of staan of liggen) rondom een tafel behoort daarom tot de Bijbelse vorm van het H. Avondmaal. De kerk heeft in de geschiedenis zelfs bij diensten in de open lucht - zoals tijdens hagepreken of de grote avondmaalsdiensten onder de Schotten in de open lucht - deze vorm altijd behouden. Idem tijdens epidemieën. Zo uniek is de huidige situatie beslist niet, ik begrijp de redenen niet waarom er afgeweken zou moeten worden van de Bijbelse vorm.
Dank voor uw aanvulling. Nog even een vraag ter verduidelijking. Bedoelt u nu dat iedereen, alle deelnemers, tegelijkertijd rondom de tafel moeten zitten of staan? Ik vraag dat omdat bij het "lopend" Heilig Avondmaal in onze gemeente er continu vier mensen rond de tafel stonden. Predikant, ouderling en twee deelnemers. De twee deelnemers schoven dus langzaam door om plaats te maken voor nieuwe deelnemers. Zie post hierboven. Op deze manier zijn de deelnemers dus wel degelijk rondom de tafel, maar niet allemaal tegelijkertijd. Men wisselt elkaar af. Gezien de huidige situatie vind ik dat een mooie oplossing.
Twee vragen, Habitat:
- Hoe is in een 'normale' situatie bij jullie het Heilig Avondmaal vormgegeven?
- Welk voordeel biedt een "lopend" Heilig Avondmaal t.o.v. een gezamenlijke tafel waarbij de zitplaatsen anderhalve meter uit elkaar zijn geplaatst?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

@Hollander: ja, goede vraag, zou het niet gewoon toch kunnen op de normale manier (zittend aan tafel) maar dan met 1.5m afstand? Dat zou wat meer werk zijn voor de predikant want die zou dan, na het breken van het brood, bij elke stoel een apart stukje brood en klein bekertje wijn moeten neerleggen, maar het zou niet onmogelijk zijn. Daarna zouden de deelnemers dan kunnen plaats nemen. Eigenlijk kan het prima, het zou alleen iets langer duren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:@Hollander: ja, goede vraag, zou het niet gewoon toch kunnen op de normale manier (zittend aan tafel) maar dan met 1.5m afstand? Dat zou wat meer werk zijn voor de predikant want die zou dan, na het breken van het brood, bij elke stoel een apart stukje brood en klein bekertje wijn moeten neerleggen, maar het zou niet onmogelijk zijn. Daarna zouden de deelnemers dan kunnen plaats nemen. Eigenlijk kan het prima, het zou alleen iets langer duren.
Factor tijd zou voor mij geen rol mogen spelen. Ik zie diverse kerken voor meerdere diensten kiezen. Maar voor mij is het toepassen van de 1,5 meter afstand zeker geen onoverkomelijk gebeuren, al zorgt dat inderdaad voor meer benodigde tijd nodig is. Het zij zo.

Het gaat mij er wel om, zoals @Adagio terecht citeert, dat de Heere Jezus en Zijn discipelen juist in crisistijd bij elkaar waren en het Heilig Avondmaal op dat moment werd ingesteld. Het Heilig Avondmaal werd ingesteld om de dood van Christus te verkondigen, tot Zijn gedachtenis. En dat terwijl de dood dichterbij was dan de aanwezige discipelen waarschijnlijk konden vermoeden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door John Galt »

@adagio
Ik begijp niet precies hoe je jouw reactie op de mijne bedoelt. Is het een aanvulling, een correctie of een reactie? Wat wil je ermee zeggen?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Terri schreef:
Habitat schreef:Afgelopen zondag hebben we voor het eerst weer Heilig Avondmaal gevierd. Het was natuurlijk anders. Nu bv. met kleine bekertjes in plaats van 1 grote beker. Het geheel werd echter goed door de kerkenraad uitgelegd en begeleid. Het was anders, maar ook mooi, waardig en goed.
Bij ons ook en we waren met elkaar verwonderd hoe indrukwekkend en eerbiedig het ging.
Wel naar voren, ( kom! want alle dingen zijn gereed) er lag brood en wijn klaar, daarna terug naar je plaats (volgens een looproute) en daarna brak de predikant het brood, schonk de wijn en aten en dronken we allemaal tegelijk. Daar ging wat van uit en je zat als gezin bij elkaar. Dat was voor de kinderen ook heel bijzonder. Want anders gebeurt dat ergens voorin de kerk, waar ze soms amper 'zicht' op hebben.
Mooi! Dat komen is niet overal haalbaar, want dan moet je langs mensen lopen en kom je binnen de 1,5 meterzone. Wel mooi dat er gekeken is naar mogelijkheden.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Valcke schreef:
Erskinees schreef:Mara, er is toch een groot verschil tussen:
1. liturgische aanpassingen door vernieuwing, verlinksing en veranderende inzichten
2. tijdelijke liturgische aanpassingen omdat we leven in een crisistijd

Dat kun je toch van elkaar scheiden en los van elkaar zien?
Toch denk ik dat het veel uitmaakt wat er aangepast wordt. Ik verbaasde mij ook over de beschrijving dat de avondmaalgangers niet meer samen zitten, maar verspreid zijn over het kerkgebouw en dus zitten te midden van de niet-avondmaalgangers. Dat vind ik onbegrijpelijk.
Dat is het verschil in gemeentevisie: verbondsgemeente of dopers. Avondmaal in het midden van de (verbonds)gemeente, of avondmaal met een select groepje, afgezonderd van de goddelozen.
Fides Quaerens Intellectum
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:
Valcke schreef:
Erskinees schreef:Mara, er is toch een groot verschil tussen:
1. liturgische aanpassingen door vernieuwing, verlinksing en veranderende inzichten
2. tijdelijke liturgische aanpassingen omdat we leven in een crisistijd

Dat kun je toch van elkaar scheiden en los van elkaar zien?
Toch denk ik dat het veel uitmaakt wat er aangepast wordt. Ik verbaasde mij ook over de beschrijving dat de avondmaalgangers niet meer samen zitten, maar verspreid zijn over het kerkgebouw en dus zitten te midden van de niet-avondmaalgangers. Dat vind ik onbegrijpelijk.
Dat is het verschil in gemeentevisie: verbondsgemeente of dopers. Avondmaal in het midden van de (verbonds)gemeente, of avondmaal met een select groepje, afgezonderd van de goddelozen.
Dit is een valse tegenstelling en dus geenszins waar. Dat avondmaalsgangers gescheiden zijn van de anderen is vanaf de eerste instelling zo geweest. In de oude kerk werden - naar verluidt - zelfs de catechumenen uit de samenkomst weggestuurd wanneer het avondmaal gehouden werd. En je kunt de gereformeerde visie hierop niet plots 'dopers' noemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Klopt. Ik ben voorstander voor herinvoering van een dergelijke praktijk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Klopt. Ik ben voorstander voor herinvoering van een dergelijke praktijk.
Wat is je motivatie voor dat standpunt?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Avondmaalgangers gescheiden in een ruimte van de niet-Avondmaalgangers ?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jan Vogel »

De discussie gaat voort...
Wel/geen tafel, wel/niet lopen, wel/niet uitdelen in de kerk, gelovigen/ongelovigen scheiden enz.
Wij discussiëren, vergeten we de nodigende Heiland niet?
Verwonderd ons dat nog?
Plaats reactie