Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
alepha schreef:Rutte roept op om niet te zingen tijdens kerkdiensten...https://cip.nl/cip+/81342-mark-rutte-zi ... RxsdcRkXGA
Van der Staaij heeft in een eerder debat al aangegeven dat de premier dingen roept die niet geadviseerd zijn door het RIVM. Dat is ook nu weer het geval. Jammer dat de premier de materie niet kent en er wel zomaar uitspraken over doet.

Los daarvan: de premier gaat hier volstrekt niet over. Wie spreekt dat nu eens duidelijk uit en geeft hier weerwoord op?
De premier mag best een verzoek doen aan de kerken, net als kerken dat mogen doen richting regering. Zolang er wettelijke beperkingen komen zie ik meer problemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
alepha schreef:Rutte roept op om niet te zingen tijdens kerkdiensten...https://cip.nl/cip+/81342-mark-rutte-zi ... RxsdcRkXGA
Van der Staaij heeft in een eerder debat al aangegeven dat de premier dingen roept die niet geadviseerd zijn door het RIVM. Dat is ook nu weer het geval. Jammer dat de premier de materie niet kent en er wel zomaar uitspraken over doet.

Los daarvan: de premier gaat hier volstrekt niet over. Wie spreekt dat nu eens duidelijk uit en geeft hier weerwoord op?
De premier mag best een verzoek doen aan de kerken, net als kerken dat mogen doen richting regering. Zolang er wettelijke beperkingen komen zie ik meer problemen.
In het vorige debat ging de premier heel wat verder dan het doen van een verzoek. Het was niet voor niets dat Van der Staaij toen vroeg of er nu ook een corona-zangpolitie kwam. Hoe de premier het in het laatste debat gebracht heeft, heb ik (nog) niet gezien, dus daar kan ik niets over zeggen. In elk geval is het gevoel voor grondwettelijke verhoudingen en verantwoordelijkheden behoorlijk zoekgeraakt.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Volgens Kerktijden is in verschillende gemeenten het H.A. weer bediend. Vooral wat kleinere gemeenten en zowel links als rechts. Ook GG's zie ik er tussen staan, terwijl het deputaatschap daar zo bang was voor andere vormen en bekertjes binnen het H.A. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het sacrament bediend is, en welke maatregelen er genomen zijn. Iemand een idee?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Volgens Kerktijden is in verschillende gemeenten het H.A. weer bediend. Vooral wat kleinere gemeenten en zowel links als rechts. Ook GG's zie ik er tussen staan, terwijl het deputaatschap daar zo bang was voor andere vormen en bekertjes binnen het H.A. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het sacrament bediend is, en welke maatregelen er genomen zijn. Iemand een idee?
In de GG van Bodegraven is er binnenkort Heilig Avondmaal. Gisterenavond was er een voorbereidingsdienst, aanstaande zondagmiddag ook. De zondagen erna wordt in beide diensten (dus in totaal 4 diensten) het Heilig Avondmaal bediend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Floppy »

In onze gemeente is er onlangs Avondmaal gevierd. Hiervoor werden drie diensten belegd, waarbij de laatste dienst gecombineerd werd met dankzegging/nabetrachting. De tweede helft van het formulier werd in drie gedeeltes gelezen (de eerste helft doen we altijd bij de voorbereidingsdienst).

Hoewel de dominee het brood brak en de wijn inschonk in de zilveren beker werd daar door de gemeenteleden niet van gegeten en gedronken; in plaats daarvan lag er op schalen voorgebroken brood en was er wijn in plastic bekertjes. Personen namen om de beurt het brood, en daarna weer om de beurt de wijn van de tafel.

Ik was heel blij dat het allemaal waardig verliep en het deed naar mijn beleving geen afbreuk aan de inhoud en heiligheid van het sacrament. Wel merk ik steeds sterker hoe ingrijpend de maatregelen rondom Corona inbreuk maken op kernwaarden van het menselijk samenzijn, en dat komt ook bij de Avondmaalsbediening sterk naar voren - juist daar, omdat het onder andere een teken is van hoe de christelijke gemeente één is.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Volgens Kerktijden is in verschillende gemeenten het H.A. weer bediend. Vooral wat kleinere gemeenten en zowel links als rechts. Ook GG's zie ik er tussen staan, terwijl het deputaatschap daar zo bang was voor andere vormen en bekertjes binnen het H.A. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het sacrament bediend is, en welke maatregelen er genomen zijn. Iemand een idee?
In de GG van Bodegraven is er binnenkort Heilig Avondmaal. Gisterenavond was er een voorbereidingsdienst, aanstaande zondagmiddag ook. De zondagen erna wordt in beide diensten (dus in totaal 4 diensten) het Heilig Avondmaal bediend.
Hoewel ik het mooi vind dat gemeenten weer (op een alternatieve manier) avondmaal gaan vieren, vind ik dit toch wel lastig.

In het advies van de synode staat dat het toch echt op één zondag plaats moet vinden. Hoewel ik sommige andere adviezen erg kortzichtig vind, vond ik dit wel een buitengewoon waardevol advies. Probeer het dan in meerdere (kortere) diensten te doen.
Bovendien wordt het avondmaal nu bediend door verschillende predikanten (Ds. Silfhout en Ds. Vreugdenhil). Lijkt me ergens ook niet wenselijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:Volgens Kerktijden is in verschillende gemeenten het H.A. weer bediend. Vooral wat kleinere gemeenten en zowel links als rechts. Ook GG's zie ik er tussen staan, terwijl het deputaatschap daar zo bang was voor andere vormen en bekertjes binnen het H.A. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het sacrament bediend is, en welke maatregelen er genomen zijn. Iemand een idee?
In de GG van Bodegraven is er binnenkort Heilig Avondmaal. Gisterenavond was er een voorbereidingsdienst, aanstaande zondagmiddag ook. De zondagen erna wordt in beide diensten (dus in totaal 4 diensten) het Heilig Avondmaal bediend.
Hoewel ik het mooi vind dat gemeenten weer (op een alternatieve manier) avondmaal gaan vieren, vind ik dit toch wel lastig.

In het advies van de synode staat dat het toch echt op één zondag plaats moet vinden. Hoewel ik sommige andere adviezen erg kortzichtig vind, vond ik dit wel een buitengewoon waardevol advies. Probeer het dan in meerdere (kortere) diensten te doen.
Bovendien wordt het avondmaal nu bediend door verschillende predikanten (Ds. Silfhout en Ds. Vreugdenhil). Lijkt me ergens ook niet wenselijk.
Dan heb ik toch de vraag die Steef Post onlangs ook in een column stelde: Moeten we ons niet vooral richten op de vraag hóé we het HA kunnen vieren? Laten we in middelmatige zaken (twee bekers, vier bekers, of per persoon een beker; in één dienst, twee diensten, vier diensten) elkaar vrij laten. Het gaat om de tekenen van brood en wijn waarvan een prediking uitgaat. Het gaat niet om de dienaar, ook niet om een deputaatschap, of het formulier in één keer gelezen moet worden, of dat het eerste deel in de voorbereidingsdienst wordt gelezen.
Natuurlijk is alles onwennig en vraagt dit extra spankracht van alle betrokkenen, maar gaat de opdracht van Christus (Doe dat tot Mijn gedachtenis) daar niet bovenuit?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Luther schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:Volgens Kerktijden is in verschillende gemeenten het H.A. weer bediend. Vooral wat kleinere gemeenten en zowel links als rechts. Ook GG's zie ik er tussen staan, terwijl het deputaatschap daar zo bang was voor andere vormen en bekertjes binnen het H.A. Daarom ben ik wel benieuwd hoe het sacrament bediend is, en welke maatregelen er genomen zijn. Iemand een idee?
In de GG van Bodegraven is er binnenkort Heilig Avondmaal. Gisterenavond was er een voorbereidingsdienst, aanstaande zondagmiddag ook. De zondagen erna wordt in beide diensten (dus in totaal 4 diensten) het Heilig Avondmaal bediend.
Hoewel ik het mooi vind dat gemeenten weer (op een alternatieve manier) avondmaal gaan vieren, vind ik dit toch wel lastig.

In het advies van de synode staat dat het toch echt op één zondag plaats moet vinden. Hoewel ik sommige andere adviezen erg kortzichtig vind, vond ik dit wel een buitengewoon waardevol advies. Probeer het dan in meerdere (kortere) diensten te doen.
Bovendien wordt het avondmaal nu bediend door verschillende predikanten (Ds. Silfhout en Ds. Vreugdenhil). Lijkt me ergens ook niet wenselijk.
Dan heb ik toch de vraag die Steef Post onlangs ook in een column stelde: Moeten we ons niet vooral richten op de vraag hóé we het HA kunnen vieren? Laten we in middelmatige zaken (twee bekers, vier bekers, of per persoon een beker; in één dienst, twee diensten, vier diensten) elkaar vrij laten. Het gaat om de tekenen van brood en wijn waarvan een prediking uitgaat. Het gaat niet om de dienaar, ook niet om een deputaatschap, of het formulier in één keer gelezen moet worden, of dat het eerste deel in de voorbereidingsdienst wordt gelezen.
Natuurlijk is alles onwennig en vraagt dit extra spankracht van alle betrokkenen, maar gaat de opdracht van Christus (Doe dat tot Mijn gedachtenis) daar niet bovenuit?
Hier ben ik het wel mee eens.
Misschien is het onwennigheid inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nasrani »

Aanstaande zondag vieren we als gemeente Heilig Avondmaal. Anders dan voorheen, voelt onwennig, maar dankbaarheid overheerst omdat het weer kan. We mogen de opdracht die Jezus ons gaf weer uitvoeren: Doet dat tot Mijn gedachtenis.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Afgelopen zondag hebben we voor het eerst weer Heilig Avondmaal gevierd. Het was natuurlijk anders. Nu bv. met kleine bekertjes in plaats van 1 grote beker. Het geheel werd echter goed door de kerkenraad uitgelegd en begeleid. Het was anders, maar ook mooi, waardig en goed.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Habitat schreef:Afgelopen zondag hebben we voor het eerst weer Heilig Avondmaal gevierd. Het was natuurlijk anders. Nu bv. met kleine bekertjes in plaats van 1 grote beker. Het geheel werd echter goed door de kerkenraad uitgelegd en begeleid. Het was anders, maar ook mooi, waardig en goed.
Bij ons ook en we waren met elkaar verwonderd hoe indrukwekkend en eerbiedig het ging.
Wel naar voren, ( kom! want alle dingen zijn gereed) er lag brood en wijn klaar, daarna terug naar je plaats (volgens een looproute) en daarna brak de predikant het brood, schonk de wijn en aten en dronken we allemaal tegelijk. Daar ging wat van uit en je zat als gezin bij elkaar. Dat was voor de kinderen ook heel bijzonder. Want anders gebeurt dat ergens voorin de kerk, waar ze soms amper 'zicht' op hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Ben ik de enige die met deze aangepaste vieringen grote moeite heeft?
Ik kan me nog herinneren dat er veel ophef was, toen de gereformeerde kerk aankondigde geen tafel meer neer te zetten, daar er teveel mensen waren.
Dus wie brood en wijn wilde, moest maar op de voorste banken gaan zitten.
De bezwaarden vonden dat verschrikkelijk, omdat er ook kinderen tussen zaten als het een jong gezin betrof. Ze waren bang dat de kinderen dan ook deelnamen. Enkele jaren later was dat ook het geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Ben ik de enige die met deze aangepaste vieringen grote moeite heeft?
Ik kan me nog herinneren dat er veel ophef was, toen de gereformeerde kerk aankondigde geen tafel meer neer te zetten, daar er teveel mensen waren.
Dus wie brood en wijn wilde, moest maar op de voorste banken gaan zitten.
De bezwaarden vonden dat verschrikkelijk, omdat er ook kinderen tussen zaten als het een jong gezin betrof. Ze waren bang dat de kinderen dan ook deelnamen. Enkele jaren later was dat ook het geval.
Wat is je moeite?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Ben ik de enige die met deze aangepaste vieringen grote moeite heeft?
Ik kan me nog herinneren dat er veel ophef was, toen de gereformeerde kerk aankondigde geen tafel meer neer te zetten, daar er teveel mensen waren.
Dus wie brood en wijn wilde, moest maar op de voorste banken gaan zitten.
De bezwaarden vonden dat verschrikkelijk, omdat er ook kinderen tussen zaten als het een jong gezin betrof. Ze waren bang dat de kinderen dan ook deelnamen. Enkele jaren later was dat ook het geval.
Wat is je moeite?
Dat zei ik, aangepast.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat zei ik, aangepast.
Daar heb ik geen enkele moeite mee, met aanpassing.
Plaats reactie