Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Klopt Mistig.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Je beroepen op de autoriteit van overleden mensen is niet bepaald een sterk argument. En ds. Kort is gewoon geradicaliseerd. Bekijk zijn kerkelijke loopbaan maar eens. Hij is steeds extremer geworden in zijn opvattingen. Zo'n man kun je nauwelijks serieus nemen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Je beroepen op de autoriteit van overleden mensen is niet bepaald een sterk argument. En ds. Kort is gewoon geradicaliseerd. Bekijk zijn kerkelijke loopbaan maar eens. Hij is steeds extremer geworden in zijn opvattingen. Zo'n man kun je nauwelijks serieus nemen.
Welke opvattingen van Ds. Kort vind je extreem?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Je beroepen op de autoriteit van overleden mensen is niet bepaald een sterk argument. En ds. Kort is gewoon geradicaliseerd. Bekijk zijn kerkelijke loopbaan maar eens. Hij is steeds extremer geworden in zijn opvattingen. Zo'n man kun je nauwelijks serieus nemen.
Welke opvattingen van Ds. Kort vind je extreem?
SV-HSV
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:SV-HSV
Ben jij (een) ambtenaar?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Maar stel dat er nu meer mensen in de kerk zaten dan volgens de noodverordening zou mogen, wat dan nog? Wanneer Calvijn en onze oudvaders zouden leven, zouden zij de vloer aanvegen met de hedendaagse uitleg van het vijfde gebod. Wanneer ds. Kort dit ook zo voelt, dan ben ik het van harte met hem eens.
Je beroepen op de autoriteit van overleden mensen is niet bepaald een sterk argument. (...)
Ik zou niet weten waarom overleden personen geen goed zicht gehad kunnen hebben op de Schriftuurlijke uitleg van het vijfde gebod en hoe ver de gehoorzaamheid aan de overheid reikt. In hun tijd gebeurde alles wat nu gebeurde, en nog veel meer. Het vraagstuk van gehoorzaamheid aan de overheid was in hun tijd zeer actueel. Hun inzichten zijn ook voor ons waardevol - waarbij alles vanzelfsprekend getoetst dient te worden aan de Heilige Schrift.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Welke opvattingen van Ds. Kort vind je extreem?
In casu zijn opvattingen over de wijze waarop je zou moeten omgaan met maatregelen tegen verdere verspreiding van het virus. Hij schreef eerder ook al een brief aan de gemeente, waar ieder weldenkend mens helemaal niets mee kon.

Zijn exacte theologische opvattingen heb ik niet zo gevolgd, behalve dan dat ik weet dat één van zijn boekjes nogal tot ophef heeft geleid. Ik baseer me vooral op zijn openbare uitspraken die ik me kan herinneren over Bijbelvertalingen en over bijv. leggings.

Wat opvalt is dat hij van ongelovig via de NHK bij de OGG is beland. Dat betekent per definitie dat hij geradicaliseerd is. Je ziet dat meer bij mensen die eerst ongelovig zijn en dan opvallen door hun extreme opvattingen. Voormalig predikant Van de Sleen was ook zo iemand. Van helemaal niets tot zeer extreem.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Welke opvattingen van Ds. Kort vind je extreem?
In casu zijn opvattingen over de wijze waarop je zou moeten omgaan met maatregelen tegen verdere verspreiding van het virus. Hij schreef eerder ook al een brief aan de gemeente, waar ieder weldenkend mens helemaal niets mee kon.

Zijn exacte theologische opvattingen heb ik niet zo gevolgd, behalve dan dat ik weet dat één van zijn boekjes nogal tot ophef heeft geleid. Ik baseer me vooral op zijn openbare uitspraken die ik me kan herinneren over Bijbelvertalingen en over bijv. leggings.

Wat opvalt is dat hij van ongelovig via de NHK bij de OGG is beland. Dat betekent per definitie dat hij geradicaliseerd is. Je ziet dat meer bij mensen die eerst ongelovig zijn en dan opvallen door hun extreme opvattingen. Voormalig predikant Van de Sleen was ook zo iemand. Van helemaal niets tot zeer extreem.
Daar doelde @Bezorgd van de week ook op, toen we de brief van één van de predikanten bespraken.

Toch is dat gelukkig niet bij iedereen het geval.
Neem bijvoorbeeld Ds. Harinck en Ds. Van der Net.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik zou niet weten waarom overleden personen geen goed zicht gehad kunnen hebben op de Schriftuurlijke uitleg van het vijfde gebod en hoe ver de gehoorzaamheid aan de overheid reikt. In hun tijd gebeurde alles wat nu gebeurde, en nog veel meer. Het vraagstuk van gehoorzaamheid aan de overheid was in hun tijd zeer actueel. Hun inzichten zijn ook voor ons waardevol - waarbij alles vanzelfsprekend getoetst dient te worden aan de Heilige Schrift.
Ik heb niets tegen de opvatting dat Calvijn en anderen zinnig dingen gezegd kunnen hebben, maar jij spant hen nu voor jouw karretje. Daarnaast vraag ik me af of je zomaar hun opvattingen die ontstaan zijn in een bepaalde context één op één kunt toepassen in de huidige tijd. Wellicht hadden zij na 400 jaar voortgang van het denken en maatschappelijke ontwikkelingen in de huidige context wel een andere of genuanceerde opvatting gehad over de rol van de overheid.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik zou niet weten waarom overleden personen geen goed zicht gehad kunnen hebben op de Schriftuurlijke uitleg van het vijfde gebod en hoe ver de gehoorzaamheid aan de overheid reikt. In hun tijd gebeurde alles wat nu gebeurde, en nog veel meer. Het vraagstuk van gehoorzaamheid aan de overheid was in hun tijd zeer actueel. Hun inzichten zijn ook voor ons waardevol - waarbij alles vanzelfsprekend getoetst dient te worden aan de Heilige Schrift.
Ik heb niets tegen de opvatting dat Calvijn en anderen zinnig dingen gezegd kunnen hebben, maar jij spant hen nu voor jouw karretje. Daarnaast vraag ik me af of je zomaar hun opvattingen die ontstaan zijn in een bepaalde context één op één kunt toepassen in de huidige tijd. Wellicht hadden zij na 400 jaar voortgang van het denken en maatschappelijke ontwikkelingen in de huidige context wel een andere of genuanceerde opvatting gehad over de rol van de overheid.
Vind je het erg dat ik met jou hierover niet in discussie ga? Dat gaat namelijk niets opleveren.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Vind je het erg dat ik met jou hierover niet in discussie ga? Dat gaat namelijk niets opleveren.
Ik deel je mening volkomen.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik beveel aan degenen die hiervoor wél belangstelling hebben onder meer de lezing aan van Theodorus Beza: De iure magistratum (Het recht der overheden). Zeer fundamenteel en nuttig, ook voor de tijd waarin we nu leven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
Niet echt interkerkelijk, zo te zien. Maar dat ligt vermoedelijk aan de liedkeuze. :tilt
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
Niet echt interkerkelijk, zo te zien. Maar dat ligt vermoedelijk aan de liedkeuze. :tilt
Jij hebt ook werkelijk overal kritiek op he?
Plaats reactie