Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Tsja, als je besmet wilt worden moet die mogelijkheid uiteraard geboden worden.
Na drie weken op de ic praten we wel verder.

Je begrijpt toch hopelijk wel waarom dit allemaal er is?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Wat een zurigheid hier. Ze adviseren het niet om kerkgangers te pesten.
Zo lijken sommigen het hier wel te zien.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:In juni 2020 ga ik naar de kerk. Er is 1 deur waar ik doorheen moet. Ik desinfecteer mijn handen. Ook dat moet. Ik neem plaats in een bank. Ik hou op het hoekje een plaats vrij. De kerkenraad moet straks natuurlijk wel op een afstand van anderhalve meter langs mij heen kunnen lopen. Ik luister op dat het me tot verwondering stemmen moet dat ik weer op mag gaan. Ik luister en luister. Ik zing natuurlijk niet. Tussendoor kijk ik wel even om me heen. Verspreid zitten wat 70 minners. De plussers zitten thuis. Na de dienst moet ik door 1 deur. Ik mag mijn handen desinfecteren. Ik prent me in dat ik morgen mijn deelname aan de dienst der offeranden via een app moet voldoen.

Iedereen is direct uit het gebouw vertrokken. De koster kan snel gaan schoonmaken. Vanavond blijf ik thuis. Ook dat moet. Net als de 70 plussers.

Het RIVM regeert. En wij gehoorzamen. Dat moet, namelijk.
Mooie column. (Je hebt talent hiervoor.)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Het is overigens belangwekkend dat de nieuwe noodverordening (die 1 juni ingaat) anders is ingericht. Er is nu geen generiek verbod meer op samenkomsten waarvan kerkdiensten tot 30 personen worden uitgezonderd, maar er is alleen nog een verbod op samenkomsten van meer dan dertig personen exclusief personeel, in voor publiek openstaande gebouwen, erven en besloten plaatsen, niet zijnde woningen. Specifieke bepalingen voor kerkdiensten komen in de nieuwe noodverordening niet meer voor. Samenkomsten in woningen met meer dan 30 personen zijn vanaf 1 juni volledig toegestaan. Idem in de buitenlucht.

Wel wordt in de toelichting op de noodverordening aan kerkdiensten gerefereerd inclusief de oproep van het kabinet om kerkdiensten nog steeds alleen in minimale bezetting te laten doorgaan. In diezelfde noodverordening worden overigens tal van uitzonderingen genoemd voor de 30-personen regel (bv. in de eetzaal van een hotel, in musea en monumenten, in bioscopen en theaters met meerdere zalen).

Zeer frappant: zelfs voor concertzalen gelden andere bepalingen dan voor kerken. De 30-personenregel geldt voor concertzalen per afzonderlijke zaal. Zalen mogen naar hetzelfde podium gericht worden en dus aan één zijde open zijn. Door schotten te plaatsen kan zo de 30-personenregel worden omzeild. In kerkgebouwen is dit niet toegestaan; daar geldt het maximum van 30 personen voor het hele gebouw, zelfs al zouden er afzonderlijke zalen zijn of schotten worden geplaatst waardoor het gebouw opgedeeld wordt!!

Juridisch kan natuurlijk nog steeds het verbod op kerkelijke samenkomsten c.q. het hanteren van een maximum aantal deelnemers, in welke vorm ook, niet standhouden gezien de grondwettelijke bepaling hierover.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 mei 2020, 20:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Delftenaar schreef:Tsja, als je besmet wilt worden moet die mogelijkheid uiteraard geboden worden.
Na drie weken op de ic praten we wel verder.

Je begrijpt toch hopelijk wel waarom dit allemaal er is?
Ik wel hoor! Een goede vriend van ons heeft 8 weken op de ic gelegen... Het is nog maar de vraag of hij ooit nog naar zijn eigen huis terug kan!
Maar sommigen begrijpen het blijkbaar nog steeds niet!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Hier een serie posts verwijderd. Inmiddels zijn we weer on topic, en dat blijft ook zo.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Volgens de nieuwe noodverordening zijn vanaf 1 juni binnenconcerten mogelijk voor vele honderden deelnemers gelijktijdig. Uitdrukkelijk is in de noodverordening vermeld dat bv. popconcerten binnen niet als evenement worden beschouwd - en dus toegestaan. Je mag natuurlijk ook zo hard joelen als je wilt. Wel moeten er halfopen afscheidingen zijn per 30 deelnemers, maar dit mag uitzien op hetzelfde open podium. Hetzelfde geldt voor bioscopen en theaters.

Dit is echt je reinste discriminatie ten opzichte van religieuze samenkomsten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Gaat het om samenkomsten waarbij bezoekers mogen zingen?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:Gaat het om samenkomsten waarbij bezoekers mogen zingen?
Ja, daar staat niets over.
Popconcerten binnen worden uitdrukkelijk genoemd als toegestaan, en daar wordt toch echt wel gejoeld.
De enige eis is dat er halfopen afzonderlijke 'ruimten' zijn en dat personen zitten (niet staan) op 1,5 meter afstand.
Dus een flexibele wand is als afscheiding voldoende.
De ruimten mogen uitzien op hetzelfde podium. Op het podium mogen ook nog eens max. 30 personen staan.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 mei 2020, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Gaat het om samenkomsten waarbij bezoekers mogen zingen?
Ja, daar staat niets over.
Popconcerten worden uitdrukkelijk genoemd als toegestaan, en daar wordt toch echt wel gejoeld.
Hoe het ook is, voorlopig doe ik het nog maar rustig aan!


https://www.ad.nl/binnenland/live-uitbr ... ~a9b3ce4a/
Bij de Faizul-moskee in Den Haag zijn volgens ingewijden minstens 21 leden van de geloofsgemeenschap besmet geraakt met het coronavirus. Als gevolg hiervan is eerder deze week een vooraanstaand lid (77) overleden. Enkele leden van de geloofsgemeenschap, die zich zorgen maken over de gezondheid en veiligheid, hebben de gemeente Den Haag opgeroepen om de moskee te sluiten, meldt Omroep West.

De bezorgde leden hebben de gemeente Den Haag al meerdere keren tevergeefs verzocht om in te grijpen. Want hoewel het bestuur op 12 maart officieel besloot om het gebedshuis te sluiten voor alle gebeden en andere bijeenkomsten, ook tijdens de ramadan, werd hier geen gehoor aan gegeven.

https://www.ad.nl/binnenland/het-verdri ... ~a067de15/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Hollander schreef:Gaat het om samenkomsten waarbij bezoekers mogen zingen?
Ja, daar staat niets over.
Popconcerten worden uitdrukkelijk genoemd als toegestaan, en daar wordt toch echt wel gejoeld.
De enige eis is dat er halfopen afzonderlijke 'ruimten' zijn. Dus een flexibele wand is voldoende.
De ruimten mogen uitzien op hetzelfde podium. Op het podium mogen ook nog eens max. 30 personen staan.
Hoewel ik volledig het principiele bezwaar met je deel dat de overheid niet over de kerkdiensten (of bijeenkomsten in Synagoge of moskee voor wat het waard is) moet gaan en beter aan kerken kan vragen om verstandige besluiten te nemen met het oog op volksgezondheid in plaats van het proberen af te dwingen, is er wel een verschil met de gemiddelde samenstelling van popconcerten denk ik. (Dat was me het zinnetje wel). Bij popconcerten zul je vaak een jonger publiek zien, en als het publiek wat ouder wordt joelt het vaak minder.) Verder zou er misschien in kerken ook wel wat te doen zijn met flexibele wanden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Adje schreef:
Valcke schreef:
Hollander schreef:Gaat het om samenkomsten waarbij bezoekers mogen zingen?
Ja, daar staat niets over.
Popconcerten worden uitdrukkelijk genoemd als toegestaan, en daar wordt toch echt wel gejoeld.
Hoe het ook is, voorlopig doe ik het nog maar rustig aan!


https://www.ad.nl/binnenland/live-uitbr ... ~a9b3ce4a/
Bij de Faizul-moskee in Den Haag zijn volgens ingewijden minstens 21 leden van de geloofsgemeenschap besmet geraakt met het coronavirus. Als gevolg hiervan is eerder deze week een vooraanstaand lid (77) overleden. Enkele leden van de geloofsgemeenschap, die zich zorgen maken over de gezondheid en veiligheid, hebben de gemeente Den Haag opgeroepen om de moskee te sluiten, meldt Omroep West.

De bezorgde leden hebben de gemeente Den Haag al meerdere keren tevergeefs verzocht om in te grijpen. Want hoewel het bestuur op 12 maart officieel besloot om het gebedshuis te sluiten voor alle gebeden en andere bijeenkomsten, ook tijdens de ramadan, werd hier geen gehoor aan gegeven.

https://www.ad.nl/binnenland/het-verdri ... ~a067de15/
In deze moskee was in ieder geval het zingen van psalmen niet de oorzaak van de besmettingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Adje schreef:
Delftenaar schreef:Tsja, als je besmet wilt worden moet die mogelijkheid uiteraard geboden worden.
Na drie weken op de ic praten we wel verder.

Je begrijpt toch hopelijk wel waarom dit allemaal er is?
Ik wel hoor! Een goede vriend van ons heeft 8 weken op de ic gelegen... Het is nog maar de vraag of hij ooit nog naar zijn eigen huis terug kan!
Maar sommigen begrijpen het blijkbaar nog steeds niet!
Ik snap het ook hoor. Kijk alleen al maar naar de rouwadvertenties in het RD van de afgelopen weken... je sloeg de bladzijde om en er kwamen weer rouwadvertenties...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

huisman schreef: In deze moskee was in ieder geval het zingen van psalmen niet de oorzaak van de besmettingen.
Wat de oorzaak van de besmettingen ook is, voorlopig blijf ik nog voorzichtig met het samenkomen van (grote) groepen.

Het ziekenhuis St Jansdal schreef er het volgende over op haar website:

Wees waakzaam Corona is niet weg!
Morgen maandag 1 juni, tweede Pinksterdag, gaat de horeca weer open. Dat is na een lange tijd van locked-down heel erg fijn, maar het kan ook als spannend worden ervaren. We moeten waakzaam blijven. COVID-19 is namelijk nog steeds aanwezig in onze samenleving. Er zijn in het land in meerdere zorginstellingen kleinere uitbraken van Corona geweest. Ook in ziekenhuis St Jansdal zijn afgelopen week nog patiënten en medewerkers positief getest voor het virus.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Christen schreef:
Ik snap het ook hoor. Kijk alleen al maar naar de rouwadvertenties in het RD van de afgelopen weken... je sloeg de bladzijde om en er kwamen weer rouwadvertenties...
Zeker! Ook jongeren kunnen ernstig ziek worden en zelfs overlijden aan de gevolgen van dit virus. Daar zijn ook voorbeelden van te noemen.
Plaats reactie