Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ik ben benieuwd wat Van der Staaij en Jetten straks te melden hebben in Op1.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Het ligt er wel aan wat je in de kerk doet, luisteren naar de preek, zingen en verder? Snel naar huis en dan thuis koffiedrinken? Wat heeft de gemeenschap der heiligen dan voor functie?
Als je samen met de gemeente koffiedrinkt en over de preek praat, kom je er dichterbij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Personeel hoeft niet meegeteld.
Dat betekent de dominee, kerkenraad, koster en organist.
Daarnaast nog 30 mensen.


En er waren toch al berichten geweest dat het wel meeviel met de kerk als grote besmettingsbron?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Personeel moet wél worden meegeteld!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef:Personeel moet wél worden meegeteld!
Ik meen toch echt gehoord te hebben dat Rutte zei dat in culturele instellingen zoals bioscopen e.d. het personeel niet meegerekend hoefde te worden.
Of dit dan ook automatisch voor een kerk geldt weet ik niet, al hoop ik van wel
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Ik ben benieuwd wat Van der Staaij en Jetten straks te melden hebben in Op1.
Een prachtig interview. Ik vond Van der Staaij erg helder en goed in de discussie met Andries Knevel. Mooi ook hoe Arie Boomsma Andries Knevel terechtwees en hoe Rob Jetten ook aangaf Van der Staaij te begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Ik ben benieuwd wat Van der Staaij en Jetten straks te melden hebben in Op1.
Een prachtig interview. Ik vond Van der Staaij erg helder en goed in de discussie met Andries Knevel. Mooi ook hoe Arie Boomsma Andries Knevel terechtwees en hoe Rob Jetten ook aangaf Van der Staaij te begrijpen.
Heb jij TV gekeken? :oO
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Personeel moet wél worden meegeteld!
Nu niet meer. Regel is gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Personeel moet wél worden meegeteld!
Nu niet meer. Regel is gewijzigd.
Voor horeca is deze regel inderdaad gewijzigd (30 + personeel), voor musea en monumenten is het aantal gebouwafhankelijk (in monumentale kerken zijn dus honderden bezoekers gelijktijdig mogelijk voor bezichtiging), voor kerkdiensten blijft het onveranderd (per 1 juni) 30 inclusief iedereen.

Over het interview met Van der Staaij heb ik heel andere gevoelens dan Jantje. Een pleidooi voor maatwerk is mooi, maar uiteindelijk legt ook VdSt. het lot van de kerken in handen van premier Rutte met zijn wetenschappelijke adviseurs. Principieel kan ik dit niet noemen, beslist niet.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Precies. Ik deel je opvatting, @DDD.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Over het interview met Van der Staaij heb ik heel andere gevoelens dan Jantje. Een pleidooi voor maatwerk is mooi, maar uiteindelijk legt ook VdSt. het lot van de kerken in handen van premier Rutte met zijn wetenschappelijke adviseurs. Principieel kan ik dit niet noemen, beslist niet.
Van der Staaij vraagt er publiekelijk aandacht voor. Dat is goed. Als Rutte hem vandaag weer met een kluitje in het riet stuurt, dan zal hij toch wel een andere toon laten klinken, daarvan ben ik overtuigd. Verder las ik ook al op de website van het RD dat ook Segers al een plan heeft opgesteld voor de kerken. Dus Rutte zal hier iets mee moeten, of hij nu wil of niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Op het forum wordt regelmatig verwezen naar artikelen van het RD, maar die kan ik niet lezen. Kan er dan een samenvatting van het artikel gegeven worden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.
Het is buitengewoon tegenstrijdig om in 1 artikel de protocollaire afstand van 1,5 meter onder kritiek te stellen en tegelijkertijd het beleggen van erediensten in coronatijd zonder gemeenteleden schijnbaar voor lief te nemen. Dan gaat het om deze zin: De samenkomst nu dan weliswaar een poosje niet in één huis, maar verspreid in onze eigen huizen.
Ik kan het helaas niet anders inzien dat het fysiek samenkomen van de gemeente rondom het Woord één van de kerkelementen blijft betreffen van de gereformeerde eredienst.
Plaats reactie