Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: welke vers ? in de statenvertaling zie ik het niet.
HSV, Openbaring 5, vers 9, En zij zongen een nieuw lied.
Openbaring 15, vers 3, En zij zongen het lied van Mozes
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Terri schreef:Een best heftige uitspraak van deze predikant, als ik bv denk aan de vervolgde kerk, tijdens geheime bijeenkomsten fluisteren zij en zingen al helemaal niet, zijn zij dan goddeloos?
Het mag misschien heftig lijken, maar hij is zeker niet extreem.
„Bij het zingen in de eredienst draait het om de eer van God én de opbouw van de gemeente. Ook door middel van het zingen wordt het Evangelie verkondigd – dat is de lijn van Calvijn.
En:
...zoals Paulus zegt in de bekende teksten uit Efeze 5 en Kolossensen 3: „Spreekt onder elkaar... Een betere vertaling schijnt te zijn: Spreekt tót elkaar met psalmen en lofzangen en geestelijke liederen. Je zingt dus voor God, maar je zingt ook elkaar toe.
GEEN EREDIENST ZONDER ZANG
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Terri schreef:Een best heftige uitspraak van deze predikant, als ik bv denk aan de vervolgde kerk, tijdens geheime bijeenkomsten fluisteren zij en zingen al helemaal niet, zijn zij dan goddeloos?
Het mag misschien heftig lijken, maar hij is zeker niet extreem.
„Bij het zingen in de eredienst draait het om de eer van God én de opbouw van de gemeente. Ook door middel van het zingen wordt het Evangelie verkondigd – dat is de lijn van Calvijn.
En:
...zoals Paulus zegt in de bekende teksten uit Efeze 5 en Kolossensen 3: „Spreekt onder elkaar... Een betere vertaling schijnt te zijn: Spreekt tót elkaar met psalmen en lofzangen en geestelijke liederen. Je zingt dus voor God, maar je zingt ook elkaar toe.
GEEN EREDIENST ZONDER ZANG
En als je zingt in je hart ?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: HSV, Openbaring 5, vers 9, En zij zongen een nieuw lied.
Openbaring 15, vers 3, En zij zongen het lied van Mozes
Dat zijn geen verzen uit Openbaring 4. Wat tevens nog een verschil is, is dat het visioenen zijn over de situatie in de hemel. Ik weet niet of je dat één op één kunt projecteren op hoe het op aarde zou moeten zijn.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ik ook, komt ook niet overeen met de tekst. Daar staat duidelijk aanbidden.
Dat er in de hemel gezongen wordt staat niet ter discussie. Ik vraag mij af of hieruit volgt dat het beleggen van een kerkdienst zonder zingen goddeloos is. Ik denk het niet.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Mara, niemand hier zal ontkennen dat zingen ontzettend belangrijk is. Dat hoef je ons ook echt niet duidelijk te maken. Het gaat over je bewering dat een eredienst zonder zang, in deze coronaomstandigheden waarin bewezen is dat zingen veel besmettelijke aerosolen in de lucht kan brengen, goddeloos is.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik zou nog wel kunnen menen dat het geen echte kerkdienst is. En ook dat je dan beter thuis kunt meezingen dan bij elkaar komen. Maar om een kerkdienst zonder zingen goddeloos te noemen, dat gaat mij toch veel te ver. Dan zou het ook goddeloos zijn om bij het naluisteren van een preek het gebed over te slaan.

Een kerkdienst zonder gebed is geen kerkdienst. Maar een preek luisteren zonder openbaar gebed is niet goddeloos.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Erskinees schreef: in deze coronaomstandigheden waarin bewezen is dat zingen veel besmettelijke aerosolen in de lucht kan brengen, goddeloos is.
Dat is wat de predikant beweerde. Maar ik verschuil me daar niet achter, zoals hij het uitlegt, begrijp ik die uitspraak wel.
Ik wacht echter af, wellicht zijn er forummers die deze preek ook beluisterd hebben.

In het algemeen gesproken(!) radicale prediking wordt hier niet zo op prijs gesteld, dat zie ik wel vaker terug. Want meteen komen de bezwaren en weerleggingen.
Ik ben onder deze prediking grootgebracht, ben het dus gewend en vind niet zo snel iets te radicaal of te extreem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Erskinees schreef: in deze coronaomstandigheden waarin bewezen is dat zingen veel besmettelijke aerosolen in de lucht kan brengen, goddeloos is.
Dat is wat de predikant beweerde. Maar ik verschuil me daar niet achter, zoals hij het uitlegt, begrijp ik die uitspraak wel.
Ik wacht echter af, wellicht zijn er forummers die deze preek ook beluisterd hebben.

In het algemeen gesproken(!) radicale prediking wordt hier niet zo op prijs gesteld, dat zie ik wel vaker terug. Want meteen komen de bezwaren en weerleggingen.
Ik ben onder deze prediking grootgebracht, ben het dus gewend en vind niet zo snel iets te radicaal of te extreem.
Het moet wel Bijbels zijn natuurlijk en dat vind ik deze uitspraak niet, dat heeft niets met radicaal te maken.
En verder moet je het niet zo persoonlijk maken, waarom toch in die 'strijd-modus'?
Verder eens met Erskinees.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Misschien op te lossen met een zanger/zangeres voor in de kerk?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Ik zou het wel prima vinden, diensten zonder samenzang. Meer momenten van stilte zou een mooie oplossing zijn. Maar goed, dit is natuurlijk puur subjectief gebabbel van mijn kant. Of de samenzang noodzakelijk is voor de dienst, ik weet het niet. Het lijkt mij sterk, maar wellicht word ik beinvloed door mijn eigen mening hierover.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrien schreef:Misschien op te lossen met een zanger/zangeres voor in de kerk?
lijkt me lastig wat dan het verschil maakt.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Dan zingt er maar 1 persoon. Die moet dan goed afstand houden.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Het orgel kan na enige versoepeling van de sancties gewoon spelen voor de X (100?) aantal aanwezigen die alleen meditatief kunnen luisteren. Thuis kan iedereen wel meezingen. Lijkt me een prima tijdelijke oplossing.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Erskinees schreef:Het orgel kan na enige versoepeling van de sancties gewoon spelen voor de X (100?) aantal aanwezigen die alleen meditatief kunnen luisteren. Thuis kan iedereen wel meezingen. Lijkt me een prima tijdelijke oplossing.
Dus mensen in de kerk luisteren alleen of lezen de woorden van de psalm mee , en thuis (voor wie online meedoet) mogelijkheid tot meezingen. Ja, ik denk dat dat prima kan.
Plaats reactie