Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Mara schreef:Wij leren toch dat de doop niet zaligmakend is?
Valcke schreef: Wat heeft dat ermee te maken?
Dat als er bijzondere omstandigheden zijn - en die zijn er nu - de doop uitgesteld moet worden. We zijn geen roomsen die dan maar even een nooddoop laten voltrekken.
Valcke schreef:Vraag: Je gaf in eerdere postings je respect aan voor ds. Op 't Hof in deze crisis. Hoe staat hij hier in, als ik dat vragen mag?
Ik denk dat hij het dopen wel zou doen, als een ouderpaar zich bij hem aandient.
Dat moet je toch niet willen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Mara schreef:Wij leren toch dat de doop niet zaligmakend is?
Valcke schreef: Wat heeft dat ermee te maken?
Dat als er bijzondere omstandigheden zijn - en die zijn er nu - de doop uitgesteld moet worden. We zijn geen roomsen die dan maar even een nooddoop laten voltrekken.
Valcke schreef:Vraag: Je gaf in eerdere postings je respect aan voor ds. Op 't Hof in deze crisis. Hoe staat hij hier in, als ik dat vragen mag?
Ik denk dat hij het dopen wel zou doen, als een ouderpaar zich bij hem aandient.
Waarop baseer je dat? Als ds Op 't Hof dit zelf niet zo heeft gezegd, denk ik niet dat het goed is om hem een standpunt in de mond te leggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Valcke schreef: (Verder zeg ik er maar niets over want mijn postings worden hier toch met argwaan gelezen. Dat zij zo, maar omdat je deze vraag stelde, wilde ik er nog op ingaan.)
Deze argwanende ondertoon is ook mij niet geheel onbekend. Ik ben in feite blij dat dit ook uw ervaring is. Het ligt dan in zekere zin aan de traditionele manier van denken. Tenminste, dat zou je haast gaan denken.
Als je mij bedoelt, ik bekijk jullie postings niet argwanend hoor, ik ben het alleen niet met je eens om in deze tijd de doop door te laten gaan. In het RD van vandaag komen drie dominees aan het woord, daar ben ik het van harte mee eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:In het RD van vandaag komen drie dominees aan het woord, daar ben ik het van harte mee eens.
Precies. Ik ook. Maar dat was ook precies de aanleiding van deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Germanicus »

Al met al vind ik het nogal aangrijpend: het gaat m.i. maanden duren voor we als volledige gemeente weer fysiek in de kerk aanwezig kunnen zijn voor 'normale' kerkdiensten.
Hier beneden is het niet.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Germanicus schreef:Al met al vind ik het nogal aangrijpend: het gaat m.i. maanden duren voor we als volledige gemeente weer fysiek in de kerk aanwezig kunnen zijn voor 'normale' kerkdiensten.
Dit kalenderjaar niet meer. Wellicht pas ergens in 2022.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

2022? Ik mag toch hopen 2021
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Germanicus schreef:Al met al vind ik het nogal aangrijpend: het gaat m.i. maanden duren voor we als volledige gemeente weer fysiek in de kerk aanwezig kunnen zijn voor 'normale' kerkdiensten.
Maanden? Dat lijkt mij erg optimistisch.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:2022? Ik mag toch hopen 2021
Nee, het is geen typefout. Dit kalenderjaar is een volle kerk geen optie. Dat is pas mogelijk als er een vaccin is.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

En het is natuurlijk maar de vraag of er een vaccin komt. Daar kunnen we niet zonder meer vanuit gaan.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HHKtE »

Jeremiah schreef:En het is natuurlijk maar de vraag of er een vaccin komt. Daar kunnen we niet zonder meer vanuit gaan.
Hoe zal het dan gaan met de gemoedsbezwaarden die altijd tegen vaccineren waren??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Germanicus »

Ambtenaar schreef:
Germanicus schreef:Al met al vind ik het nogal aangrijpend: het gaat m.i. maanden duren voor we als volledige gemeente weer fysiek in de kerk aanwezig kunnen zijn voor 'normale' kerkdiensten.
Dit kalenderjaar niet meer.
Afgelopen weken heb ik een aantal erediensten in klein comité (5 mensen) mee mogen maken. Rationeel weet ik dat je gelijk hebt, maar tegelijkertijd komt er dan in me ook van alles in opstand hoor. Een lege kerk, geen sacramenten, gemeente op afstand.. De ‘kwaal’ is heftig, maar dit ‘middel’ niet minder.
Hier beneden is het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:2022? Ik mag toch hopen 2021
Nee, het is geen typefout. Dit kalenderjaar is een volle kerk geen optie. Dat is pas mogelijk als er een vaccin is.
Dit kalenderjaar, en volgend kalenderjaar dus ook niet volgens jou?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

HHKtE schreef:
Jeremiah schreef:En het is natuurlijk maar de vraag of er een vaccin komt. Daar kunnen we niet zonder meer vanuit gaan.
Hoe zal het dan gaan met de gemoedsbezwaarden die altijd tegen vaccineren waren??
Groepsimmuniteit. Als de vaccinatiegraad boven een bepaald percentage ligt is de besmettingskans erg klein, net als met de mazelen.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:2022? Ik mag toch hopen 2021
Nee, het is geen typefout. Dit kalenderjaar is een volle kerk geen optie. Dat is pas mogelijk als er een vaccin is.
Dit kalenderjaar, en volgend kalenderjaar dus ook niet volgens jou?
Ik schat in van niet. Maar ik hoop dat het eerder kan.
Plaats reactie