Maatregelen kerk ivm coronavirus

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: In een kerk met 1500 zitplaatsen lijkt het me trouwens ook geen enkel probleem.
Het is geen probleem om dan voldoende afstand te houden. De vraag is echter wat voor maatschappelijk signaal daar van uitgaat.

Het zou mij niet verbazen als kerkdiensten een rol hebben gespeeld in het relatief aantal hoge besmettingen in de Biblebelt.
Jantje schreef:De laatste zin van de post van @Ambtenaar is onjuist. Maar dat even terzijde. Die discussie hoort in het andere draadje thuis, mijns inziens.
Even je bericht naar dit topic gehaald.
Sommige gemeenten en regio's in de Biblebelt zijn in ieder geval zwaar getroffen, dat is in ieder geval een feit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Adje schreef:Even je bericht naar dit topic gehaald.
Sommige gemeenten en regio's in de Biblebelt zijn in ieder geval zwaar getroffen, dat is in ieder geval een feit.
Jawel. Maar dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn. Want waarom zou er in Barneveld of Staphorst dan nog maar amper iemand besmet zijn?

Beluister dit maar eens: https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... -biblebelt

@Jongere verwijst er hierboven ook naar. Het leek me nuttig om de link hier te plaatsen. De Bruijn heeft mijns inziens helemaal gelijk.

@Ambtenaar mag bovenstaand fragment ook wel beluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Adje schreef:Even je bericht naar dit topic gehaald.
Sommige gemeenten en regio's in de Biblebelt zijn in ieder geval zwaar getroffen, dat is in ieder geval een feit.
Jawel. Maar dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn. Want waarom zou er in Barneveld of Staphorst dan nog maar amper iemand besmet zijn?

Beluister dit maar eens: https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... -biblebelt

@Jongere verwijst er hierboven ook naar. Het leek me nuttig om de link hier te plaatsen. De Bruijn heeft mijns inziens helemaal gelijk.

@Ambtenaar mag bovenstaand fragment ook wel beluisteren.
Toch vraag ik me af of je wel goed geluisterd hebt. De Bruijn zegt letterlijk dat kerkdiensten vóór 12 maart mogelijk hebben bijgedragen aan besmettingen, maar dat dat daarna naar zijn inschatting beperkt zal zijn omdat men zich voor het overgrote deel goed aan de voorschriften houdt.
Dus wat jij zegt: "dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn" zegt De Bruijn in elk geval niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
Adje schreef:Even je bericht naar dit topic gehaald.
Sommige gemeenten en regio's in de Biblebelt zijn in ieder geval zwaar getroffen, dat is in ieder geval een feit.
Jawel. Maar dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn. Want waarom zou er in Barneveld of Staphorst dan nog maar amper iemand besmet zijn?

Beluister dit maar eens: https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... -biblebelt

@Jongere verwijst er hierboven ook naar. Het leek me nuttig om de link hier te plaatsen. De Bruijn heeft mijns inziens helemaal gelijk.

@Ambtenaar mag bovenstaand fragment ook wel beluisteren.
Jantje, volgens mij begrijp je echt de basis van virusverspreiding niet. Even stap voor stap:
1) Om een uitbraak in een gemeenschap te krijgen moet de ziekte daar eerst geintroduceerd worden.
2) Als je met 2000 man in een kleine ruimte gaat zitten zorgt dat niet voor verspreiding als op dat moment niemand besmettelijk is.
3) Als je met 2000 man in een kleine ruimte gaat zitten en er is iemand besmettelijk dan kun je in die groep aardig wat mensen besmetten, afhankelijk van hoeveel mensen besmettelijk zijn en hoe besmettelijk deze mensen zijn.
4) Dat er in Barneveld of Staphorst amper iemand besmet is kan gewoon betekenen dat er geen besmettelijke kerkgangers waren tijdens de kerkdiensten. Iets wat niet onwaarschijnlijk is gezien de hoeveelheid mensen die besmet is en wanneer ze noemenswaardig besmettelijk worden.
5) Het zou heel goed kunnen dat in andere plaatsen in de Biblebelt veel mensen tijdens een kerkdienst besmet zijn (als je clustering van besmette mensen ziet t.o.v. de plaats in de kerkbanken lijkt dat waarschijnlijk) en dat daarom de kerkdiensten behoorlijk bijdragen aan de verspreiding zelfs als er in andere grote kerkdiensten niemand besmet is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Adje schreef:Even je bericht naar dit topic gehaald.
Sommige gemeenten en regio's in de Biblebelt zijn in ieder geval zwaar getroffen, dat is in ieder geval een feit.
Jawel. Maar dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn. Want waarom zou er in Barneveld of Staphorst dan nog maar amper iemand besmet zijn?

Beluister dit maar eens: https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... -biblebelt

@Jongere verwijst er hierboven ook naar. Het leek me nuttig om de link hier te plaatsen. De Bruijn heeft mijns inziens helemaal gelijk.

@Ambtenaar mag bovenstaand fragment ook wel beluisteren.
Toch vraag ik me af of je wel goed geluisterd hebt. De Bruijn zegt letterlijk dat kerkdiensten vóór 12 maart mogelijk hebben bijgedragen aan besmettingen, maar dat dat daarna naar zijn inschatting beperkt zal zijn omdat men zich voor het overgrote deel goed aan de voorschriften houdt.
Dus wat jij zegt: "dat heeft niets te maken met kerkdiensten die gehouden zijn" zegt De Bruijn in elk geval niet.
Hoho, @Ambtenaar doet mijns inziens nog steeds voorkomen alsof de kerkdiensten ná 12 maart gezorgd hebben voor meer verspreiding. Dat is iets wat partijen zoals de PVV en Partij voor de Dieren ook lijken te suggereren en waar Aboutaleb ook zich ongerust over maakt.

Dat er voor 12 maart mogelijkerwijs kerkdiensten zijn geweest die voor een snellere verspreiding van de besmettingen hebben gezorgd, deel ik volledig. Echter maak ik ook hierbij een kanttekening. Denk aan het voorbeeld van de 6 koorleden in Nunspeet of meerdere kerkenraadsleden in Oud-Beijerland. Die hoeven niet perse besmet te zijn geworden in een kerkdienst.

Ik zou zelf nog steeds geen problemen zien als er 30 mensen samenkwamen in een kerkgebouw met 1000 of meer zitplaatsen. Dat is misschien wel veiliger dan 5 mensen in een kerkgebouw met 50 zitplaatsen of 60 mensen in een drukke supermarkt tijdens het Paasweekend. Maar maatschappelijk gezien moeten wij onze verantwoording hebben en ook beseffen dat het vasthouden van de grens van 30 personen door een enkele gemeente ook als gevolg kan hebben dat er op den duur helemaal geen kerkdiensten meer mogelijk zouden zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Rutte zei zelf dat kerkdiensten verbieden geen optie is en tegen de wet in gaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Rutte zei zelf dat kerkdiensten verbieden geen optie is en tegen de wet in gaat.
Niet helemaal juist:

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-h ... -1.1648598
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Van Ewijk »

Geytenbeekje schreef:Rutte zei zelf dat kerkdiensten verbieden geen optie is en tegen de wet in gaat.
Tegen de reguliere wetgeving ja.
Als er ten tijde van nood noodverordeningen worden uitgevaardigd veranderd dat op slag.
Zo ver willen ze alleen niet gaan en zijn ze nog niet gegaan, maar het kan wel.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 02 apr 2020, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Van Ewijk schreef:
Geytenbeekje schreef:Rutte zei zelf dat kerkdiensten verbieden geen optie is en tegen de wet in gaat.
Tegen de reguliere wetgeving ja.
Als er ten tijde van nood noodverordeningen worden uitgevaardigd veranderd dat op slag.
Zo ver willen ze alleen niet gaan en zijn ze nog niet gegaan, maar het kan wel.
Dit klopt niet. De Veiligheidsregio heeft zo'n noodverordening wel degelijk uitgevaardigd. Of dat juridisch houdbaar is, weet ik niet.
In die noodverordening zijn kerkdiensten niet verboden, maar samenkomsten wel - met uitzondering van begrafenissen en bruiloften, daarvoor geldt een maximum van 30 personen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Van Ewijk »

eilander schreef:
Van Ewijk schreef:
Geytenbeekje schreef:Rutte zei zelf dat kerkdiensten verbieden geen optie is en tegen de wet in gaat.
Tegen de reguliere wetgeving ja.
Als er ten tijde van nood noodverordeningen worden uitgevaardigd veranderd dat op slag.
Zo ver willen ze alleen niet gaan en zijn ze nog niet gegaan, maar het kan wel.
Dit klopt niet. De Veiligheidsregio heeft zo'n noodverordening wel degelijk uitgevaardigd. Of dat juridisch houdbaar is, weet ik niet.
In die noodverordening zijn kerkdiensten niet verboden, maar samenkomsten wel - met uitzondering van begrafenissen en bruiloften, daarvoor geldt een maximum van 30 personen.
Noodverordeningen kunnen aangepast worden zolang de nood duurt en/of andere vormen aanneemt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodverordening
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodbevel
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Als je het artikel eerst zou hebben gelezen voordat je reageerde, had je jezelf (en ons) deze vreemde uitschieter kunnen besparen. De hoofdredacteur gaat hier namelijk gewoon op in.
Ik heb het artikel gelezen. Volgens mij beweert de hoofdredacteur:
hoofdredacteur schreef: Het is ook niet moeilijk om het verband tussen deze kerkdiensten en de verspreiding van corona te ontkrachten. Zelfs niet-kenners van de Biblebelt zien in één oogopslag dat een aantal bekende plaatsen ontbreekt in bovengenoemde opsomming.

Weliswaar was de Biblebelt toen nog een witte zone op het RIVM-kaartje, maar de ernst van de situatie was deze kerken volstrekt duidelijk. Echter, pas de volgende dag, donderdag 12 maart, werden de maatregelen die voor Noord-Brabant golden uitgebreid tot heel Nederland: „Bijeenkomsten met meer dan honderd personen worden in heel Nederland afgelast.

Pas op 23 maart volgde de aanscherping van de regeling waardoor er een maximum van dertig personen van kracht werd voor religieuze bijeenkomsten.

Allereerst: het is zeker denkbaar dat het virus rondwaarde in verschillende kerkelijke gemeenten op de Biblebelt op de biddag, de woensdag voor de maatregelen.

Dat betekent echter nog niet dat die diensten hebben bijgedragen aan de verspreiding, of althans, dat valt niet uit de data van het RIVM af te leiden. Behalve dat er (nog steeds) witte vlekken zijn in de Biblebelt, zeggen de gegevens van al de felgekleurde gemeenten te weinig voor zo’n conclusie.
De incubatietijd van het coronavirus is 2 tot 12 dagen. Pas na deze periode beginnen mensen symptomen te vertonen. Het duurt dus even voordat mensen zodanig ziek worden, dat ze getest worden. Op dit moment valt dus nog niet zoveel te zeggen over de mate waarin kerkdiensten met 100 personen of 30 personen hebben bijgedragen aan verdere verspreiding. We zitten op moment van het verschijnen van deze column 17 dagen na beperking tot 100 personen en 9 dagen na instellen beperking tot 30 personen.
Wat mij betreft een overtuigend verhaal. Hij heeft het ook gebracht op Radio 1 in het "oog op morgen", gisterenavond.
Het is hard nodig dat dit geluid klinkt, tegenover de tendentieuze berichtgeving van bijvoorbeeld het AD. Daar wordt een verband gesuggereerd tussen kerkdiensten van max. 30 mensen en de besmettingspieken in de Biblebelt. Dat is echt aantoonbare onzin.
Zowel de hoofdredacteur van het RD als andere media spreken duidelijk voor hun beurt. Jij kunt het verhaal van Steef de Bruijn overtuigend vinden, hij praat duidelijk voor zijn beurt omdat de gegevens waarop hij zich baseert niet het volledige aantal besmettingen laat zien. Hij geeft dit overigens ook zelf aan, namelijk dat de gegevens van het RIVM niet volledig zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: @Ambtenaar doet mijns inziens nog steeds voorkomen alsof de kerkdiensten ná 12 maart gezorgd hebben voor meer verspreiding. Dat is iets wat partijen zoals de PVV en Partij voor de Dieren ook lijken te suggereren en waar Aboutaleb ook zich ongerust over maakt.
Je hebt duidelijk een probleem met je ogen. Ik heb duidelijk aangegeven dat je niet kunt beweren dat kerkdiensten hebben bijgedragen aan verdere verspreiding, maar dat je ook niet kunt stellen dat kerkdiensten niet hebben bijgedragen aan verdere verspreiding, zoals de hoofdredacteur van het RD doet. Beetje jammer dat je mij woorden in de mond legt.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerGem »

Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Bij enkele gemeenten in de buurt , oa bij ons , werd een preek van ds Honkoop verspreid: Maar wat hebben deze schapen gedaan
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

GerGem schreef:
Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Bij enkele gemeenten in de buurt , oa bij ons , werd een preek van ds Honkoop verspreid: Maar wat hebben deze schapen gedaan
Klopt. Die preek heb ik inmiddels ook ontvangen. Een preek van wijlen ds. A.F. Honkoop.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie